Dårlig akustikk i treningsstudio..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer WildRover sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårlig akustikk i treningsstudio..

Hei!
    I bygda her jeg bor er det et relativt lite treningsstudio. Veggene har veldig slette overflater og rommet er et rektangel. Lyden er ikke så bra med andre ord :S Hva kan gjøres for å gjøre lyden bedre med billige inngrep? Fjerne gjenklang ol. Dette skal jo ikke se så ille ut heller da så jeg tipper at det ikke er aktuelt å kle veggene med gardiner el.:P Håper på svar!

Mvh Øyvind

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke en lett oppgave, også et nokså vanskelig spørsmål å svare på uten bilder/tegninger av rom. Enklest og rimeligst, er som oftes å henge ting på veggene som "bryter" store flater som reflekterer. Et treningsstudio kan sikkert ha noen skikkelige innramme plakater med kosttilskudd som selges derfra e.l. Utenom dette, finnes jo rimelige akustikk plater og dempemateriale man kan eksprimentere litt med..

Det enkleste er egentlig bare å prøve seg frem, og husk; ikke bruk mer penger enn nødvendig, med mindre dette er et stort problem for deg/dere på studioet. :wink:

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikkplater fra Rockwool er ganske billig. De brukes typisk i industrien for å dempe støy fra maskiner og lignende. Hvitmalt overflate. Mest egnet i tak fordi de ikke tåler mekanisk påkjenning. De kan monteres vha et opphengssystem ca 10-30 cm fra tak (mest effektivt), eller limes eller festes på annen måte rett i taket (demper ikke lenger lavere frekvenser).

For vegger anbefales plater som har et sterkere ytre lag (strie-lignende). De kommer i mange forskjellige farger men koster også mer. Sjekk www.ecophon.no.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på som nevnt ovenfor, akustikk-plater. Trenger ikke være så dyrt, og kan "gli" inn i miljøet.

Lyden på helse-studio er som regel elendig. Dog jeg liker ikke at de spiller høyt uansett når jeg prøver å konsentrere meg.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få tak i flere medlemmer, og få alle til å trene på like tider. Kjipt å vente ved apparatene, men det blir bedre dempet....

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

Takker for svar!
    Ja akustikkplater høres jo lurt ut.. Hvor får man tak i det? Kunne ikke finne noe på den linken din Toratle.. Dette skal jo se best mulig ut, men er eggekartonger aktuelt (ikke de fra butikk, men de som bonder bruker)? De har jo ugjevn overflate og hvis de sprøte-males blir det jo ikke sååå ille..

Legger ved et bilde.. Blir jo lettere å gi råd da..
    Mvh

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En skikkelig panelresonator inni ene hjørnet ville hjulpet deg mye i bassområdet også.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe

Tviler ikke.. Men hva er en panelresonator?:P Hvor får man tak i det og de akustikkplatene?
    Mvh Øyvind

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du trenger ikke stresse med bassområdet. start med akustikkplatene (ca 60kr stk mener jeg det kostet, 120x60cm). du får kjøpt de på trelastforretninger som byggmakker, maxbo etc.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •