Bygging av "scene" til sub og elektronikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av "scene" til sub og elektronikk

Hei,
    Etter å kjørt diverse kombinerte løsninger med stue/hjemmekino i leilighet begynner nå tiden å nærme seg for eget dedikert hjemmekinorom i nytt hus. Rommet er relativt lite, 2,8X4,0> ca. 11kvm, men det var det det var plass til. Alt utstyret som skal inn er på plass;

90" perforert rammelerret (front og center skal monteres bak dette)
    M&K Xenon 25 høytalere
    Denon 2805 receiver
    Denon 1910 DVD spiller
    Panasonic Pt-ae 700 prosjektor

Rommet vil dempes med vegg-til-vegg teppe, samt med kledning på vegger. Jeg har også en egen krets på mitt balanserte ventilasjonsanlegg i rommet, så sirkulasjonen skal det ikke være noe å si på.

Så til spørsmålet;
    Jeg planlegger å bygge en "scene" under lerretet som skal skjule elektronikk, kabler og sub. Scenen er tenkt bygget med høyttalerstoff i front og sort "grill" på toppen for å sørge for utlufting. Det jeg lurer på er om en slik innbygging vil ha negativ innvirkning på ytelsene til min M&K subwoofer? Og om noen har erfaring med om fjernkontrollen virker igjennom høyttalerstoffet. Greit å få dette avklart før jeg går i gang med det lille byggeprosjektet.

Etterhvert som rommet står klart til bruk i midten av juli kommer jeg til å legge ut endel bilder...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De erfaringene jeg har er at en sub gjør seg best i friluft der man kan teste forskjellige plasseringer, og få hjelp av veggene til å få mer trykk....

Bygger du den inn i en scene, er du på en måte "låst" på den plaseringen, og vil slite litt hvis du får en dårlig frekvensgang pga. dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tenkt til å gjøre det samme som deg, men jeg fant ut at jeg ville prøve anlegget først, for en veit ikke hvilken side det spiller best på, så for min del så vil jeg vente å ikke lage en "fast" plass som HåkonN her sier.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående høytalerstoff og IR: Var nede og prøvde fjernkontrollen på DVD-spilleren med 1 lag høytalerstoff rett forran spilleren. For meg ble det dårlig respons på spilleren. Fra ca 0,5 m avstand gikk det greit, lenger enn det ble det dårlig. Men hvis du har stoff liggende (eller en løs front på høytaler) kan du jo prøve selv, regner med det er litt komponent-avhengig hvor kresen mottakeren på reciever etc er.

Jeg vet ikke hvor varm recieveren din blir under drift, men er litt skeptisk til å sette den under en scene, selv om du sier du skal ha 'grill'.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •