til dere med kjeller!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

til dere med kjeller!

Jeg har kjøpt meg hus og har sett meg ut kjelleren som en fin plass til et hjemmekino rom. Problemet er jo drenering, fukt og slikt.

Jeg har vært på "gjør din bolig bedre" messe og sett på noe som heter (EPS fuktfjerningsssytemer. Dette er noe så enkelt som at man kjører strøm rett inn i veggen, Da slipper man og drenere på nytt irundt huset.

ER det noen her som har erfaring med dette?? Det ser jo genialt ut, jeg har et gammelt hus så jeg måtte ha gravd opp grunnen og drenert på nytt, men med dette slipper jeg det!! men er det noen med erfaring? ser litt merkelig ut.

Link: www.eps-system.no

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså... Det er gode selgere på disse messene skjønner jeg. Du har blitt forevist EPS, fuktfjerning ved elekroosmose. Man påfører veggen en spenning vha elektroder, slik at vannet 'tvinges' ut igjen, vet at elektroner med samme negativ ladning frastøter hverandre. Det funker, men er som å ta en paralgin mot senebetennelsessmerter. Du merker ikke at du har vondt, men årsaken til smertene er ikke borte likevel. Mao, utvendig vanntrykk og grunnvannstand mot kjellerveggen (problemet) er der fortsatt.
    De er flinke til å markedsføre dette her som en billig metode, men med egeninnsats ved ny utvendig drenering kan sistnevnte faktisk være billigere, selv om det er et mer voldsomt arbeid. Har du kontrollert dreneringen din? Er kjellervegger og gulv fuktig?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel egentlig det jeg trodde ja, har lest mang innlegg om det i dine penger etc.

Huset er bydg i 1957 og det har ikke vært noe særlig emd drenering etc. Det er registret mindre fuktskader på 1 vegg i kjelleren.. Det er alt jeg vet.. Jeg var på visning der, da hadde huset stått tomt i 1 år og når jeg kom ned til kjelleren var det ikke noe som tydet på fukt, råte dernede. Det luktet ikke "mugg" heller.. så jeg må vel få med meg en "expert" når jeg flytter inn!!

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok dessverre bare en måte å gjøre det skikkelig på, og det er å grave opp rundt huset...

Men dersom du leier en som er litt dreven med en gravemaskin til selve gravingen og gjør resten selv så trenger det ikke å bli hverken uoverkommelig mye arbeid eller så voldsomt dyrt. Ikke er det spesielt vanskelig heller.. ;-)

Og når du først er i gang med dreneringen vil jeg anbefale deg å isolere veggen fra yttersiden for å unngå kondens på murveggen innvending dersom du setter opp nye innervegger i kjelleren....

Det at det er registrert fukt på en vegg tyder på at dreneringen ikke er slik den bør være. At det ikke lukter fukt/mugg er kan være fordi kjelleren er godt ventilert slik at eventuell fukt tørker opp før det dannes mugg/sopp og det er jo bra...

Men dersom du vil slippe å sitte med hjertet i halsen i ditt dyrebare hjemmekinorom hver gang regnet øser ned, så vil jeg anbefale deg å ta dreneringen først som sist :-)

Det høyner jo verdien på boligen også...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Det var vel egentlig det jeg trodde ja, har lest mang innlegg om det i dine penger etc.

Huset er bydg i 1957 og det har ikke vært noe særlig emd drenering etc. Det er registret mindre fuktskader på 1 vegg i kjelleren.. Det er alt jeg vet.. Jeg var på visning der, da hadde huset stått tomt i 1 år og når jeg kom ned til kjelleren var det ikke noe som tydet på fukt, råte dernede. Det luktet ikke "mugg" heller.. så jeg må vel få med meg en "expert" når jeg flytter inn!!
    Det betyr at enten har du en drenering som virker, eller så er det ikke noe særlig vannbelastning på veggen(e). God lufting har da vært godt nok. Det er den innestengte fuktigheten som er problemet, og konstant relativ fuktighet på 20% og høyere, samt temperaturer rundt 20 grader og høyere, gir soppskader.
    Du har nok en form for drenering. Gjerne teglrør som ligger stablet inntil hverandre, men ikke grunnmursplate og/eller fuktsperre i gulvet, og MULIGENS ikke noe kapilærbrytende lag heller.
    Nei: Det koster å lage oppholdsrom i kjelleren i gamle hus.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk akkurat vite her at kjelleren har vært brukt som snekkerverksted frem til ca 1990 så det er nok noen som har ordnet med dreneringen, skal snakke med gamle huseieren i påsken ( det er da jeg skal overta huset) men uansett så tror jeg nok at det kan lønne seg å drene på nytt..

Newcomer plumbtek sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og husk

nå endelig hvis du må grave å herje opp hagen din å sjekke over vann og avløpsledning (stikkledninger) inn til huset så du kan få byttet disse hvis tilstanden er dårlig.
    Så slipper du å grave opp når plenen er grønn og fin og et planlagt hageselskap står for døren.
    Noen forsikringselskap dekker ikke stikkledingene/arbeide hvis de er eldre en 50 år.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et fantastisk bra tips! det var ikke dumt!! :-P

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har snakket med min far og han mener at jeg kan komme meg unna med å legge knasteplater (Platon) i vegg og gulv. Han mener at dette er bra nok og at jeg ikke trenger å drenere på nytt.. Er vel litt usikker men det kan vel stemme. Han sa videre at siden det ikke er noe fuktighet, mugg der nede nå og at det i tillegg er bra lufting så vil det heller ikke bli noe problem.

Tanker om dette? jeg vet ikke...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett denne monteringsanvisningen?

http://www.isola.no/pdf/Xtra.norsk.innv.pdf

Sitat fra Isola sin hjemmeside.

"Om du..

• har en fuktig kjellervegg
    • har mindre fuktproblem
    • ikke vil risikere muggskader i den nye veggkonstruksjonen
    • bare vil renovere et rom og ikke hele kjelleren

... er System Platon på kjellerveggens innside løsningen!"

"Unngå fuktskader i den nye veggen
    System Platon på innsiden av veggen beskytter isolasjon, stenderverk, paneler o.l. mot fukten i kjellerytterveggen og leder bort fukten ved hjelp av luftspalten. System Platon varer i husets levetid og oppfyller med god margin de høyest krav man stiller i dag.

Overflaten rengjøres. Platonplaten monteres direkte på den ubehandlede veggen og festes med Platon spiker med Brikke. Luftspalten kommunisere med rommet både i over- og underkant.

System Platon på innvendig vegg fjerner ikke behovet av eventuell omlegging av dreneringsrør. Vær oppmerksom på at det ikke er bra å varmeisolere for mye på innsiden av veggen."

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla

"Om du..

• har en fuktig kjellervegg
    • har mindre fuktproblem
    • ikke vil risikere muggskader i den nye veggkonstruksjonen
    • bare vil renovere et rom og ikke hele kjelleren

... er System Platon på kjellerveggens innside løsningen!"
    Dette er kjelleren.. Akkurat sånn er den.. Skal snakke med noen som skal ha peiling på det.. Men det er jo ingen tvil om at det lønner seg å drenere på nytt!! men det er jo dette med tid/penger da. Om jeg må drene på nytt så blir det ingen hjemmekino på et par år

I dag ble huset mitt!!! :razz: :razz: så nå er jeg ihvertfall kommet et steg nærmere!!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye med eget hus :-)

Om du legger Platon nå, og tar dreneringen senere så går det sikkert bra, det også. Jeg har en kjeller i et hus som opprinnelig er bygget i 1916, og har lagt Platon på veggene. Det var tegn til fukt enkelte steder, men ifølge en byggmester jeg hadde på befaring var dette ikke noe å bekymre seg over så lenge jeg sørget for at selve veggen fikk "puste" og jeg ikke satt treverk eller isolasjon helt inntil muren. Når man slår på varme i en kjeller som ellers har vært kald så vil dette medføre økt luftsirkulasjon, samt at kalde overflater blir varmet opp og fuktighet vil fordampe. Det viktigste er god ventilasjon og unngå bruk av plast i veggene.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så med andre ord så går det bra om jeg følger den "beskrivelsen" gitt av isola. og eventuelt drenerer ved et senere tidspunkt.. Da kan det kanskje bli hjemmekino i sommer da...Hmm vel da får jeg vel si til kjerringa at syden turen gikk i vasken :razz: tviler på at det er populært men det er viktigere med hjemmekino enn en ferietur!!! :razz:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    så med andre ord så går det bra om jeg følger den "beskrivelsen" gitt av isola. og eventuelt drenerer ved et senere tidspunkt.. Da kan det kanskje bli hjemmekino i sommer da...Hmm vel da får jeg vel si til kjerringa at syden turen gikk i vasken :razz: tviler på at det er populært men det er viktigere med hjemmekino enn en ferietur!!! :razz:
    Som jeg skulle ha sagt det selv ;-)

Ja, følger du beskrivelsen til Isola, så bør det gå helt fint.

Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har lyst å bruke platon selv, men har liksom ikke helt troen på dette av to grunner:

1: hva er vitsen med isolasjonen hvis luften alikevel skal sirkulere bak denne? hensikten med å isolerere er jo å "stenge kulden ute på den ene siden, og stenge varmen inne på den andre". hvis lufta skal sirkulere bak platon matta blir det vel samme temperatur/luft på begge sidene av veggen??

2: ser for meg at det blir vanskelig med renhold, da åpninger i listene er et yndet sted for edderkopper og andre kryp dyr. disse setter nok pris på det rommet bak platon matta også...

Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Det viktigste er god ventilasjon og unngå bruk av plast i veggene.
    Platon er jo også plast
    Er det noen som har erfaringer å dele?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carmacoma
    jeg har lyst å bruke platon selv, men har liksom ikke helt troen på dette av to grunner:

1: hva er vitsen med isolasjonen hvis luften alikevel skal sirkulere bak denne? hensikten med å isolerere er jo å "stenge kulden ute på den ene siden, og stenge varmen inne på den andre". hvis lufta skal sirkulere bak platon matta blir det vel samme temperatur/luft på begge sidene av veggen??

2: ser for meg at det blir vanskelig med renhold, da åpninger i listene er et yndet sted for edderkopper og andre kryp dyr. disse setter nok pris på det rommet bak platon matta også...

Platon er jo også plast
    Er det noen som har erfaringer å dele?
    1: Så fremt at murveggen er noenlunde vindtett, blir isolasjonen som et isolerende lag mot kalde murvegger og holder kulden ute. Isolasjonen fungerer best når lufta står stille i isolasjonen, og det gjør den så lenge lufta kun beveger seg på baksiden av Platon-matta og ikke i selve isolasjonen. For øvrig så er luften som sirkulerer bak Platonen hovedsaklig varm luft fra selve rommet som stiger opp bak Platonen og på den måten holder en ellers kald og fuktig mur litt varmere og tørrere.

2: Renhold ja, dette er jo selvsagt et poeng, da det over tid muligens vil kunne komme noe støv inn via de ventilerte gulvilstene. Dette løser jeg ved å av og til bruke et smalt forstykke på støvsugeren og støvsuge mot luftspaltene. Disse er rimelig smale så det er begrenset hvor mye som kommer seg inn. At det kan tenkes å være et fint sted for edderkopper og andre krypdyr ser jeg ikke bort fra, men det vil stort sett alltid være små hulrom i de fleste veggkonstruksjoner i en kjeller hvor krypdyr kan gjemme seg. Tror ikke dette er spesielt for Platon sitt system.

Når jeg nevnte plast så tenkte jeg på vanlig fuktsperre/plastfolie som brukes i vanlige vegger, nesten ytterst i veggen, kun med plater/gips/panel utenpå. Dette bør ikke brukes i en kjellervegg, da det kan stenge inne fuktighet i isolasjon og treverk. Platon er riktignok plast, men plasseres for det første helt innerst mot selve murveggen for å unngå kontakt med isolasjon og treverk, og for det andre så har det disse knastene som skal gjøre at eventuel fuktig luft kan slippe ut fra murveggen og ikke bli stengt inne. Dette også for å tørke opp eventuell kondens som kan oppstå på en kald murvegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •