Bygging av hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Bygging av hjemmekino

Jaja, da er det snart påske (noe som betyr over en uke fri fra studiet!! :grin: ) Planen er å begynne å bygge en hjemmekino. Jeg mangler en god del utstyr enda, men noe av det er på plass. Det kommer ikke til å bli all verdens utstyr siden jeg for tiden er student. Jeg har nettopp bestilt en projektor (Benq W100) som skal komme i løpet av neste uke ;-)
    Lerettet er allerede lagd, men vurderer å lage et større lerett til dette rommet. Bygging av kino var forresten noe jeg plutselig kom på en dag for ca 2 uker siden. Det som gjør det mulig er at vi driver et sagbruk(dermed mye material) og har veldig mye ubrukt plass rundt omkring.

Rommet jeg skal bruke er på ca 3.5*4.9m. I første omgang vil det bli veldig dårlig med lyddemping siden det er veldig dyrt (forslag til løsninger?). Men jeg tenkte å bygge det slik at man får skikkelig kinofølelse, planlegger to rader med sitteplasser.

Her er utstyret jeg har akkurat nå:
    Harman/Kardon HK650
    2stk. Proson C90
    2stk. Dali (ettellerannet, vet ikke hvilken modell. 2*6.5")
    Benq W100 (kommer snart)
    Lerett (ca 100", 16:9),
    Peerless 830500 med Zachry DSW-400 (den endelige kassen er ikke ferdigbygd)

Som dere ser mangler jeg en god del utstyr. Det første jeg er nødt til å kjøpe er en hjemmekinoforsterker, noen forslag?
    Jeg vurderer å kjøpe en forholdsvis billig en siden det er mulig å bruke HK650 til f.eks fronthøytalerne.
    Nr 2 på lista er vel senterhøyttaler. Er Proson Stratego Center 6 SAH en grei høyttaler?

Kom gjerne med tips :wink:

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres kult ut!

Vurderer BenQ W100 jeg og, om jeg får råd om en liten stund. Skriv gjerne hvordan du liker den osv.

Ellers høres det ut som et kult prosjekt! Stå på

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, skal raportere straks jeg får den. Tror ikke jeg kan være så kresen på bildet som mange andre. Lånte en LCD projektor for ca 1 år siden som da kostet 10000,-, jeg var storfornøyd med bildet. Og jeg er ganske sikker på at denne gir et mye bedre bilde. Nettdata mente forresten at den kunne være på nivå, om ikke bedre enn Screen Play 4805. Så jeg tror iallefall det er en god projektor :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bakhøyttalere

Vurderer faktisk å kjøpe ett par Dynavoice F6 å bruke de som bakhøyttalere (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315429) Helt latterlig pris, men de fikk karakteren 10/10 i Lyd & Bilde! Tror det kan være et ekstremt godt kjøp med tanke på pris. High gloss sort utgaven er også en meget pen høyttaler.

Er det noen som har noen erfaringer med disse høyttalerne, og tips til farge på vegger og gulv?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chriselv
    Vurderer faktisk å kjøpe ett par Dynavoice F6 å bruke de som bakhøyttalere (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315429) Helt latterlig pris, men de fikk karakteren 10/10 i Lyd & Bilde! Tror det kan være et ekstremt godt kjøp med tanke på pris. High gloss sort utgaven er også en meget pen høyttaler.

Er det noen som har noen erfaringer med disse høyttalerne, og tips til farge på vegger og gulv?
    Jeg har også vurdert den høyttaleren faktisk. Har sett på PSB Image, Dali Concept, og Infinity Beta, men hvis Dynavoice F-6 er nesten like bra til mange ganger lavere pris, så hvorfor ikke kjøpe 4 stk slike til hjemmekino? Er det noen som har noen synspunkter på om det vil funke bra å bruke 4 slike i hjemmekino? Da har jeg i alle fall råd før høsten...

Newcomer OscarOT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For høyeste kvalitets utsyr vi jeg anbefale å besøke Digital Consept sin hjemmeside!

MVH.
    OscarOT

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig surroundforsterker!

Ja da har jeg kjøpt meg surroundforsterker, det ble en NAD T753 V2. Årsaken til det er at hi-fi klubben selger 5 slike til 3000,- på mann messa i helga! Det er billig d!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du funnet ut noe om hvilke høyttalere du skal velge? Har litt tro på Dynavoice... Btw, den NAD'en er et ganske brta valg tror jeg...mangler ikke på trøkk i alle fall... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg tror jeg tar det litt med ro når det gjelder høyttalere nå, hehe. Har jo brukt omtrent 10000 den uka her, og jeg er student! Ikke bra, ikke bra.... Det som skal kjøpes først er en senterhøyttaler, det er det mangel på. Men jeg har et par Dali høyttalere som kan brukes som bakhøyttalere, så det blir nedprioritert

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg ikke har mulighet til å begynne å bygge kinoen før neste helg sitter jeg å prøver ting og tang i NX. Jeg tror at kinoen kommer til å bli ganske lik dette http://folk.ntnu.no/chriselv/Kino/kino.jpg Er ikke sikker på om det blir sofa eller stoler, det kommer an på hva som blir billigst. Bakhøyttalere er ikke med på dette bildet

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Materialbruk

Er det nødvendig å legge plater på veggen, eller holder det med vanlig panel og isolasjon? Hva er best av sponplate og gipsplate?

Fikk beskjed om at Benq W100 blir sendt i dag! :grin: :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Benq W100!

I dag mottok jeg Benq W100!! Endelig!
    Legger ved et bilde av kinorommet slik det ser ut i dag, hehe, vær forberedt på et horribelt syn. Det kommer vel til å bli "litt" arbeid å få til dette rommet der, hehe :-P

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag mottok jeg Benq W100!! Endelig!
    Legger ved et bilde av kinorommet slik det ser ut i dag, hehe, vær forberedt på et horribelt syn. Det kommer vel til å bli "litt" arbeid å få til dette rommet der, hehe :-P
    Se under gule sider og "containerutleie" kjøp inn 2 kasser øl og be hjem alle kompisa på dugnad og pils.
    Da blir det ordnings skal du se

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig, ser du bor i trondheim. Kjøp pils så kommer jeg, buril2000 og antilop

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det nødvendig å legge plater på veggen, eller holder det med vanlig panel og isolasjon? Hva er best av sponplate og gipsplate?

Fikk beskjed om at Benq W100 blir sendt i dag! :grin: :grin:
    Gipsplater har gode lyddempende egenskaper, men mtp akkustikk skulle man tro at panel ville fungere bedre?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir&Merethe
    Se under gule sider og "containerutleie" kjøp inn 2 kasser øl og be hjem alle kompisa på dugnad og pils.
    Da blir det ordnings skal du se
    Hehe god ide :-P Har ryddet en god del i dag, tenkte å fortsette i morgen ;-)

Newcomer OscarOT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gips er bra på mange måter. Og på varme/brannfare er gips mye bedre enn spon. Så om du skal ha høyest sikkerhet slik vil jeg anbefale gips. Men på en annen side, så kan spon ha mange fordeler òg! Gips tåler ikke harde støt på samme måte som spon...

Mvh
    OscarOT

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •