Søker råd om bygging av lytterom..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Synergy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Søker råd om bygging av lytterom..

Jeg begynte nå i helga å bygge meg eget rom til mitt 2 kanalsoppsett. Etter å ha revet en vegg og flyttet en vegg vil rommet bli ca 460cmx360cm.

Jeg er jo ny her, men har registrert at det er opp til flere her som har bygd seg rom og da sansyneligvis kan litt om dette.

Jeg lurer da på hva som er anbefalt og bruke inne i veggene, på veggene, på gulvet og eventuelt taket for at det skal bli best mulig lydmessig.

Jeg ønsker jo at lyden ut fra rommet i hvert fall skal bli noe begrenset. Å få det lydtett blir for mye styr og vil sansyneligvis ta opp alt for mye plass.

At rommet blir godt lydmessig og at det skal se pent ut er noe av det viktigeste. Selv om det skal se pent ut skal det vises at det er et lytterom og ikke en stue.

Jeg kommer til å legge rør i veggene med høyttalerkabler til eventuelle fremtidige bakkanaler om jeg en gang i tiden skal forvirre meg over til hjemmekino/multikanal. :wink:

Er det noe mer jeg bør tenke på?

Kom med innspill! :grin:

edit: Glemte takhøyden som er 240cm.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen?

Jeg har lest litt i andre tråder og ser at det blir brukt gipsplater. Er dette kun for støydemping eller har de andre positive egenskaper også?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig "stenderverk" med Rockwool eller Glava isolasjon i, samt ett lag gipsplater kan være det greieste dersom det ikke er spesielt viktig å lydisolere rommet. Dersom du ønsker å lydisolere bedre, vil flere lag gips, og tette overganger i form av fugemasse dempe lyden ut fra rommet. I tillegg kan bruk av lydbøyler i taket være aktuelt.

På gulvet bør det ikke være for store "harde" flater, med mindre du har tenkt å dekke deler av det med teppe, pga refleksjoner av lyden. Alternativt heldekkende vegg til vegg teppe.

Taket kan også kles med gipsplater eller f.eks. panel.

Dette vil gi et greit utgangspunkt for lyden i rommet. Er det spesielle lydmessige forhold, så kan det være aktuelt med f.eks akustikkplater på deler av vegger eller tak.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for ditt bidrag! Kikket litt på rommet ditt, og det så flott ut!

Dette var to rom med en vegg i mellom. Jeg har tatt ned veggen som var i mellom og har da igjen 4 vegger med sponplater utenpå og glava innvendig. Kan jeg da sette gipsplatene rett utenpå sponplatene? Hvor mye vil dette dempe lyden ut av rommet mot for f.eks å sette opp et stenderverk til med rockwool innvendig og gipsplater utenpå?

Jeg trenger ikke et helt lydtett rom, men det hadde vært greit å kunne ha mulighet til å spille litt høyt uten at det blir for mye støy til nabohuset og til stua. Nabohuset ligger ca 10m fra den ene veggen og stua er rett innenfor motsatt vegg. Kan det være en mulighet å kun dempe disse to veggene ekstra godt?

Angående taket har jeg kun et loft over som ikke brukes til noe. Tenger ikke støydempe for loftet sin del, men jeg er redd for at lyden vil gå ut gjennom taket og til naboen.
    Hva tror du om det?

Siste spørsmål så langt; kan jeg legge f.eks panel utenpå gipsplatene på veggen, eller vil dette være en dårlig løsning akustikkmessig?

En ting til foresten... Hvordan tette døra?

Kan komme med bilder etter hvert om det er noen interesse for det...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Synergy
    Takk for ditt bidrag! Kikket litt på rommet ditt, og det så flott ut!

Dette var to rom med en vegg i mellom. Jeg har tatt ned veggen som var i mellom og har da igjen 4 vegger med sponplater utenpå og glava innvendig. Kan jeg da sette gipsplatene rett utenpå sponplatene? Hvor mye vil dette dempe lyden ut av rommet mot for f.eks å sette opp et stenderverk til med rockwool innvendig og gipsplater utenpå?
    Det er ikke noe problem å skru gipsplater rett på sponplater, men det vil ikke dempe lydgjennomgangen på samme måte som om du setter opp et ekstra stenderverk med noen få cm avstand til den eksisterende veggen og kler denne med gips.

Jeg trenger ikke et helt lydtett rom, men det hadde vært greit å kunne ha mulighet til å spille litt høyt uten at det blir for mye støy til nabohuset og til stua. Nabohuset ligger ca 10m fra den ene veggen og stua er rett innenfor motsatt vegg. Kan det være en mulighet å kun dempe disse to veggene ekstra godt?
    All form for ekstra isolering vil nok hjelpe på, og forutsatt at de andre to veggene også blir lydisolert så vil det nok hjelpe på å isolere disse ekstra godt, om du ikke like gjerne kan isolere alle veggene like godt. Vibrasjoner og lydbølger vil forplante seg og slippe gjennom på de stedene som veggene er "svakest".

Angående taket har jeg kun et loft over som ikke brukes til noe. Tenger ikke støydempe for loftet sin del, men jeg er redd for at lyden vil gå ut gjennom taket og til naboen.
    Hva tror du om det?
    Det har du nok helt rett i. Skal det være noe vits i å isolere veggene godt bør du også isolere taket godt, eksempelvis ved bruk av lydbøyler og 2 lag gips.

Siste spørsmål så langt; kan jeg legge f.eks panel utenpå gipsplatene på veggen, eller vil dette være en dårlig løsning akustikkmessig?
    Panel kan i mange tilfeller fungere bra akustikkmessig pga at det har en uregelmessig overflate i forhold til slette gipsplater, noe som kan motvirke/brye refleksjoner. Så det er ikke noe i veien for å legge panel utenpå.

En ting til foresten... Hvordan tette døra?
    Det beste er selvsagt å investere i en egen "lyddør", men det koster jo endel. Et alternativ er å bygge på eksisterende dør slik som Snickers-Is foreslår her:

http://avforum.no/forum/showpost.php...&postcount=138

I tillegg bruker du vanlige tetningslister i gummi rundt dørkarmen.

Kan komme med bilder etter hvert om det er noen interesse for det...
    Bilder er bestandig interessant :-)

Har du forresten sett på denne guiden?
    http://avforum.no/forum/generelle-guider/21887-guide-til-konstruksjon-av-av-rom-oppdatert-25-03-08-a.html

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker masse for din hjelp! :grin: Du har hjulpet meg godt på vei til et lytterom!

Ut fra det du har skrevet har jeg vært litt rundt og snakket med folk i byggebransjen og profflyd bransjen.

Jeg har nå fått samlet sammen priser på alt så jeg ser hvor mye det kommer til å koste meg. Ut ifra verdistigning på bolig osv har jeg lagt inn noen kompromier siden jeg ikke har tenkt å bo her for all tid fremover...

Jeg kommer til å sette opp reisverk noen cm fra de eksisterende veggene og kle disse med gipsplater.
    At jeg ikke går for "full lydisolering" er pga romstørelse og verdi på bolig.

Taket blir som det er i dag siden jeg har loftluke der samt at jeg vil ha det så høyt som mulig.

Døra til snickers-is var jo genial, og jeg kommer til å gjøre det slik siden ny og lydtett dør blir for kostbart.

Utenpå gipsplatene har jeg tenkt å ha mjøspanel. Dette er panel som jeg ble anbefalt av en som hadde bygd seg lydstudio. Denne kommer ferdig malt og måler 60x240cm pr plate.

Gulvet blir sansyneligvis merbau skipsgulvlaminat. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt på heltre skipsgulv som sikkert hade vært best lydmessig, men med en pris på rundt 800,- pr kvm hos byggmakker ble det lite aktuelt...

Har forøverig regnet ut kostnaden på dette rommet som kommer til å bli rundt 16 kvm til ca 20K. Dette er uten arbeid selvfølgelig da jeg gjør alt selv.

Jeg kan legge inn noen bilder, men jeg har brukt et første generasjons digitalkamera å ta bilder med siden jeg har lånt bort det andre. Bildene er da fryktlig dårlige!! Får igjen kameraet mitt om en ukes tid og kan da ta bedre bilder...

MEN! Hvordan legge inn bilder??

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker masse for din hjelp! :grin: Du har hjulpet meg godt på vei til et lytterom!

Ut fra det du har skrevet har jeg vært litt rundt og snakket med folk i byggebransjen og profflyd bransjen.
    Hyggelig å høre at jeg kunne være til hjelp ;-)

Jeg har nå fått samlet sammen priser på alt så jeg ser hvor mye det kommer til å koste meg. Ut ifra verdistigning på bolig osv har jeg lagt inn noen kompromier siden jeg ikke har tenkt å bo her for all tid fremover...

Jeg kommer til å sette opp reisverk noen cm fra de eksisterende veggene og kle disse med gipsplater.
    At jeg ikke går for "full lydisolering" er pga romstørelse og verdi på bolig.

Taket blir som det er i dag siden jeg har loftluke der samt at jeg vil ha det så høyt som mulig.

Døra til snickers-is var jo genial, og jeg kommer til å gjøre det slik siden ny og lydtett dør blir for kostbart.

Utenpå gipsplatene har jeg tenkt å ha mjøspanel. Dette er panel som jeg ble anbefalt av en som hadde bygd seg lydstudio. Denne kommer ferdig malt og måler 60x240cm pr plate.

Gulvet blir sansyneligvis merbau skipsgulvlaminat. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt på heltre skipsgulv som sikkert hade vært best lydmessig, men med en pris på rundt 800,- pr kvm hos byggmakker ble det lite aktuelt...

Har forøverig regnet ut kostnaden på dette rommet som kommer til å bli rundt 16 kvm til ca 20K. Dette er uten arbeid selvfølgelig da jeg gjør alt selv.

Jeg kan legge inn noen bilder, men jeg har brukt et første generasjons digitalkamera å ta bilder med siden jeg har lånt bort det andre. Bildene er da fryktlig dårlige!! Får igjen kameraet mitt om en ukes tid og kan da ta bedre bilder...

MEN! Hvordan legge inn bilder??
    Høres ut som en bra plan. Bilder legger du ved under "Legg ved filer" -> "Behandle vedlegg". Popper opp en boks og du kan bla deg frem til mappen hvor du har lagret bildene. Bildene bør ikke være for store...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta kontakt med ProLyd i Oslo, de gutta vet det meste om demping og hvordan du konstruerer det ultimate lytterommet.

PS: det er ikke alltid det er så mye som skal til før det låter virkelig bra.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kom bildene gitt! :grin:

Har ikke fått gjort annet enn å sette opp vegg med dør i dag. Det tok i grunn ganske lang tid, men det ble veldig bra! ;-) Ser forferdelig stygt ut nå, men det blir forhåpentligvis ganske fint når det blir ferdig.

Er foresten ikke anlegget som er på det ene bildet som skal være i rommet. Dette var noe jeg bare måtte teste kjapt før jeg begynte å rive...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ta kontakt med ProLyd i Oslo, de gutta vet det meste om demping og hvordan du konstruerer det ultimate lytterommet.

PS: det er ikke alltid det er så mye som skal til før det låter virkelig bra.
    Takk for tipset! :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •