Hjelp til bygging av hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Hjelp til bygging av hjemmekino

    Det kommer stadig noe jeg lurer på ang oppbygginga av rommet. Så da er det vel bare å begynne. Rommet blir da i et gammelt uthus jeg har, har nå skrudd på 3 lag med gips mot nabo, så satt opp 2tom 4tom med 10 cm isolasjon, så kommer det da en vegg til 5cm el noe fra den første, med 10cm isolasjon og 2 eller 3 lag gips der og.
    Resten av veggene blir også bygd uavhengig av de opprinnelige veggene med 15cm isolasjon og 2 lag gips. ser da for meg at jeg bygger veggene "hengende" i lydbøyler. Eller er det dumt?

    Har fått sånn kontorhimling nå, er ikke rockwool, men det er sånne "harde" plater, akustikk plater trur jeg, så da lurte jeg på om det er noe lurt å slå de rett på veggenesom det er nå, for så å bygge de nye veggene 5 cm ut fra de veggene som er nå, vil disse platene være med på å isolere lyden ut? Platene får jeg gratis så da bare lurer jeg på om jeg skal slå på de.

    Viktigste for meg er at jeg kan se film, høre på musikk når JEG vil, altså jeg vil ha det så lydtett som mulig. Har en nabo ca 20-30m unna den veggen det blir 5 eller 6 lag gips, men det blir vel sub som blir vanskelig å stoppe er jeg redd for, har en svs pb12 pluss\2. Så det er vel gulvet som blir den største utfordringa, så på en kino her, husker ikke i farten hvem det var, men han hadde brukt 350 lydbøyler på gulvet. Halve rommet er murgulv og den andre halvdelen er bjelkelag, og da blir det den delen som er på bjelkelag som jeg skulle hatt lydbøyler, om det er lurt? har ikke peiling så må høre med dere som kanskje har gjort det før. Rommet blir vel mellom 30-32kvm. Så hvis jeg bruker lydbøyler på den halve delen så blir det 100 lydbøyler på ca 16kvm. Altså max 2000kg. Er det for lite?

    Bygger gulvet til slutt for ikke å la gulvet være i kontakt med veggene.

    Begynte på prosjektet november i fjor, rydda i 3mnd uti der for å komme i gang, så jeg er vel ikke den kjappeste, men har da fått opp en vegg og strax ferdig med den andre som skal stå foran den første. Men jobber 3skift så det er begrenset hvor mye jeg rekker å gjøre, også har det vært for kaldt i det siste. Men nå står jo sola på om dagen så da har jeg ikke noe unnskyldninger for ikke gjøre noe, hehe, (tvslave).

    Håper da på noen innspill om jeg skal gjøre ting annerledes enn jeg har tenkt, spør derfor dere erfarne kinobyggere.

  2. #2
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du legger ut noen bilder av prosjektet tror jeg det blir lettere for folk å komme med tips.

  3. #3
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    oki, ja skal prøve å legge inn bilder, men veit ikke hvordan jeg får ned størrelsen på bildene. Helt grønn på pc ser du. hehe
    Hvordan legger jeg inn bilde i tråden her her?





    Der fikk jeg det til ja, sånn så det ut før jeg begynte.

  4. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    her er utedassen rivi,

  5. #5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her ser dere hva jeg mener, der jeg står å tar bilde er det betong, og resten framover er det bjelkelag.

  6. #6
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er vel denne hjemmekinoen du tenker på angående bruk av lydbøyler på gulvet? Han har jo også isolert garasjeveggene og montert doble vinduer for å hindre lyden å nå naboene ;-)

    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/MadMan69

  7. #7
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    [QUOTE=vegarron]Det kommer stadig noe jeg lurer på ang oppbygginga av rommet. Så da er det vel bare å begynne. Rommet blir da i et gammelt uthus jeg har, har nå skrudd på 3 lag med gips mot nabo, så satt opp 2tom 4tom med 10 cm isolasjon, så kommer det da en vegg til 5cm el noe fra den første, med 10cm isolasjon og 2 eller 3 lag gips der og.

    Resten av veggene blir også bygd uavhengig av de opprinnelige veggene med 15cm isolasjon og 2 lag gips. ser da for meg at jeg bygger veggene
    Sitat Opprinnelig postet av vegarron
    "hengende" i lydbøyler. Eller er det dumt?
    Er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener med å henge veggene i lydbøyler. Det beste er vel å ha en viss avstand til eksisterende vegger som du selv har skrevet. Å bygge et "rom i rommet" er vel den aller mest lydisolerende metoden du kan gå for, dvs et rom som er minst mulig i kontakt med øvrige/eksisterende vegger, gulv og tak. Mer info om dette finner du i dette databladet fra Byggforsk: http://bks.byggforsk.no/index.asp?docID=2921

    Sitat Opprinnelig postet av vegarron
    Har fått sånn kontorhimling nå, er ikke rockwool, men det er sånne "harde" plater, akustikk plater trur jeg, så da lurte jeg på om det er noe lurt å slå de rett på veggene som det er nå, for så å bygge de nye veggene 5 cm ut fra de veggene som er nå, vil disse platene være med på å isolere lyden ut? Platene får jeg gratis så da bare lurer jeg på om jeg skal slå på de.
    Tror ikke at slike akustikkplater bidrar så mye til å dempe lyden ut mot naboen, de fungerer forst og fremst inne i et rom hvor målet er å dempe ekko/reflekser/gjenklang o.l. Tror heller jeg ville ha spart disse og brukt dem inne i rommet for å "justere" akustikken.

    Sitat Opprinnelig postet av vegarron
    Viktigste for meg er at jeg kan se film, høre på musikk når JEG vil, altså jeg vil ha det så lydtett som mulig. Har en nabo ca 20-30m unna den veggen det blir 5 eller 6 lag gips, men det blir vel sub som blir vanskelig å stoppe er jeg redd for, har en svs pb12 pluss\2. Så det er vel gulvet som blir den største utfordringa, så på en kino her, husker ikke i farten hvem det var, men han hadde brukt 350 lydbøyler på gulvet. Halve rommet er murgulv og den andre halvdelen er bjelkelag, og da blir det den delen som er på bjelkelag som jeg skulle hatt lydbøyler, om det er lurt? har ikke peiling så må høre med dere som kanskje har gjort det før. Rommet blir vel mellom 30-32kvm. Så hvis jeg bruker lydbøyler på den halve delen så blir det 100 lydbøyler på ca 16kvm. Altså max 2000kg. Er det for lite?

    Bygger gulvet til slutt for ikke å la gulvet være i kontakt med veggene.
    Å bygge et slikt golv som MadMan69 har gjort vil nok bidra mye til å hindre forplantning av vibrasjoner fra subwoofer m.m. Hvis du først satser på å gjøre dette bør du nok ta hele gulvet, inkludert den delen som er av betong hvis det skal ha tilsiktet effekt.

    Sitat Opprinnelig postet av vegarron
    Begynte på prosjektet november i fjor, rydda i 3mnd uti der for å komme i gang, så jeg er vel ikke den kjappeste, men har da fått opp en vegg og strax ferdig med den andre som skal stå foran den første. Men jobber 3skift så det er begrenset hvor mye jeg rekker å gjøre, også har det vært for kaldt i det siste. Men nå står jo sola på om dagen så da har jeg ikke noe unnskyldninger for ikke gjøre noe, hehe, (tvslave).

    Håper da på noen innspill om jeg skal gjøre ting annerledes enn jeg har tenkt, spør derfor dere erfarne kinobyggere.
    Hvis du kanskje kunne ha laget en skisse over hvordan du tenker å sette opp vegger/gulv så kan det være lettere for folk å hjelpe deg på vei ;-)

    Forøvrig kan du jo kanskje finne noe av interesse i denne guiden:

    http://avforum.no/forum/generelle-guider/21887-guide-til-konstruksjon-av-av-rom-oppdatert-25-03-08-a.html

  8. #8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    okei, ja det er så mange måter å gjøre ting på, så må høre med dere som har gjort det før,

    Det blir på en måte rom i rommet, men jeg kan ikke bygge taket uavhengig av det opprinnelige taket pga takhøyden er lav nok som den blir, hehe, blir vel rundt 205cm ferdig,

    men kan legge ved et bilde av den første veggen jeg har bygd, den "henger" i lydbøyler.

  9. #9
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok, skjønner :-)

    Hvis du virkelig vil hindre lyden i å spre seg til naboen og kunne spille når du vil og så høyt du vil så MÅ rommet bygges omtrent som en "boks", dvs det hjelper lite med mange lag gips på vegger, dersom taket slipper gjennom lyden..

  10. #10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Oki, ja men jeg så for meg at det ble veldig lavt på den måten jeg trodde du mente, men taket blir sikkert hengende i lydbøyler. Men går det ann å bruke isolasjon, og ullpapp utenpå det så den kontorhimliga, uten plastikk utenpå isolasjon?

    men tror det blir 1 lag gips i taket. Ikke helt sikker på hvordanjeg skal gjøre det der enda. Men ting går ikke akkurat kjapt med meg så først må jeg få opp veggene. For hvis jeg da spikrer toppsvill i taket nå så er det jo i kontakt med resten av bygningen lixom, derfor så jeg for meg at jeg skulle bruke lybøyler på veggene også. Men er det ikke noe lurt å bruke det på vegger?

  11. #11
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av vegarron
    Oki, ja men jeg så for meg at det ble veldig lavt på den måten jeg trodde du mente, men taket blir sikkert hengende i lydbøyler. Men går det ann å bruke isolasjon, og ullpapp utenpå det så den kontorhimliga, uten plastikk utenpå isolasjon?

    men tror det blir 1 lag gips i taket. Ikke helt sikker på hvordanjeg skal gjøre det der enda. Men ting går ikke akkurat kjapt med meg så først må jeg få opp veggene. For hvis jeg da spikrer toppsvill i taket nå så er det jo i kontakt med resten av bygningen lixom, derfor så jeg for meg at jeg skulle bruke lybøyler på veggene også. Men er det ikke noe lurt å bruke det på vegger?
    Det er nok ikke dumt å bruke lydbøyler, men om det er nødvendig er en annen sak. Så fremt du bygger en frittstående vegg som ikke er i kontakt med den gamle veggen, f.eks 5 cm avstand så er det bortkastede penger. En annen sak er at når det gjelder lydisolering så er det om å gjøre å "koble fra" mulige vibrasjonsledere, altså er en frittstående vegg helt frakoblet den gamle, mens ved bruk av lydbøler så er det likevel litt kontakt. Lydbøyler brukes hovedsaklig i tak hvor man ikke kan bygge en nytt innvendig tak som ikke er i kontakt med det eksisterende taket. Lydbøylenes funksjon er å holde lektene som gipsen skal skrues i og "fjære" slik av vibrasjoner/lydbøler ikke forplanter seg like lett. Det MadMan69 har gjort er omtrent samme prinsipp, bare omvent slik at det ny gulvet blir "koblet" fra det eksisterende gulvet.

    Du bør nok satse på 2 lag gips i taket dersom innsatsen din på veggene skal lønne seg. Lyden vil forplante seg og da hjelper det lite med massive vegger om lyden kan slippe gjennom loftstaket og ut. Dersom du er redd for at et slikt gipstak skal ta for mye av takhøyden går det an å "jukse" litt ved å spikre tverrgående bord/lekter mellom takbjelkene slik at du kan feste lydbøylene høyrere opp og dermed få lektene som gipsen skal skrues i til å komme like nedenfor takbjelkene. Da er det kun tykkelsen på gipsplatene som tar av takhøyden. Se eksempel her:

    http://avforum.no/forum/attachment.p...achmentid=5766

    På bildet er lydbøylene og lektene trukket ca 5 cm opp i forhold til takbjelkene slik at jeg la gipsen mellom bjelkene og ikke i sin helhet under. Dette pga at jeg kun hadde ca 2m takhøyde. Det ble mye arbeid og et brukbart kompromiss med tanke på lydgjennomgangen.

  12. #12
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

  13. #13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Okei. Ja jeg har lest guiden du har laget, den er veldig kjekk å ha når man driver å bygger Er nok mange som har fått hjelp av den.

    Ja veggene blir bygd 5cm eller noe fra veggene som er der fra før, men når jeg da spikrer topp og bunnsvilla i tak og gulv så blir det mer kontakt med resten av bygget enn hvis jeg bruker lydbøyler, eller blir det det samme?

    Ja den takløsningen din var ikke dum, jeg skal prøve å få tatt fler bilder så det blir lettere å forklare. Men når du forklarte at det måtte bygges som en slags boks så så jeg for meg at det ble veldig lavt, men jeg tenkte helt feil.
    Taket nå er stendere som er litt forskjellige da så planen var å legge nye stendere på tvers av disse med lydbøyler kanskje, og kanskje henge kontorhimling under der igjen. Men veit ikke helt enda,

    Jeg har nattskift denne uka så det er ikke mye jeg får gjort når jeg står opp i 5-6 tida på eftan

  14. #14
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av vegarron
    Okei. Ja jeg har lest guiden du har laget, den er veldig kjekk å ha når man driver å bygger Er nok mange som har fått hjelp av den.

    Ja veggene blir bygd 5cm eller noe fra veggene som er der fra før, men når jeg da spikrer topp og bunnsvilla i tak og gulv så blir det mer kontakt med resten av bygget enn hvis jeg bruker lydbøyler, eller blir det det samme?
    Tror ikke dette skal ha så mye å si, bunnsvillen må jo nesten stå fast i gulvet om ikke veggen skal henge i lufta. Toppsvillen derimot kan du eventuelt feste i takbjelkene med lydbøyler om du ikke vil feste den direkte i takbjelkene. Når du så legger gips og fuger så har denne kontakten med gulv og tak minimalt og si for lydgjennomgangen, så fremt at veggen er frittstående i forhold til eksisterende vegg. Dersom du i tillegg tenker på å bygge et slikt gulv som MadMan69 har gjort med lydbøyler så har det ingen betydning at bunnsvillen står på gulvet, da det nye gulvet ikke skal være i direkte kontakt med veggen, men ca 1 cm avstand som fuges.

    Sitat Opprinnelig postet av vegarron
    Ja den takløsningen din var ikke dum, jeg skal prøve å få tatt fler bilder så det blir lettere å forklare. Men når du forklarte at det måtte bygges som en slags boks så så jeg for meg at det ble veldig lavt, men jeg tenkte helt feil. Taket nå er stendere som er litt forskjellige da så planen var å legge nye stendere på tvers av disse med lydbøyler kanskje, og kanskje henge kontorhimling under der igjen. Men veit ikke helt enda,

    Jeg har nattskift denne uka så det er ikke mye jeg får gjort når jeg står opp i 5-6 tida på eftan
    Dersom du har plass til det så er det enkleste å feste lydbøylene i takbjelkene og lekte på tvers av bjelkene. Med 2 lag gips vil dette bygge omtrent 7 cm ned. Gipsplatene legges med i såkalt forband, dvs forskjøvet slik at skjøtene ikke kommer over hverandre. I tillegg så må du fuge alle sprekker mellom vegg/tak/gulv med fugemasse for å hindre luft/lydgjennomgang.

    Løsningen med å bygge rommet som en "boks" var å sette opp et "rom i rommet" hvor du hadde lagt nye takbjelker som ikke var i kontakt med de eksisterende. Dette er den optimale måten å gjøre det lydtett på, men dette krever mer takhøyde. 2 lag gips og lydbøyler, samt fylle i isolasjon i bjelelaget vil nok gjøre susen ;-)

  15. #15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    okei, skjønner.

    Ja jeg blir nok prøven å bygge gulvet på lydbøyler ja, for det er vel bassen som blir vanskelig å stoppe så da bør et sånt gulv stoppe det en del.

    Takhøyden er nå 2.30 og nesten 2.40, varierer litt ja, hehe. for halve delen av rommet er betong gulv med panel i taket, og den andre delen står på bjelkelag og har "åpent tak" altså bare bjelkelag uten isolasjon,

    Men det er litt vanskelig å vite hvordan jeg skal gjøre det når det er forskjell på de to delene, en ting er jo å bygge et gulv som er delt i 2 slik at det blir et trappetrinn på en måte.

    Taket retter jeg av med å bruke kontorhimling til slutt tror jeg.

    Har liggi i senga hele helga å spydd så har ikke fått gjort noe mer. Typisk når jeg endelig har litt fri og ute tempn har vært bra.

  16. #16
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av vegarron
    okei, skjønner.

    Ja jeg blir nok prøven å bygge gulvet på lydbøyler ja, for det er vel bassen som blir vanskelig å stoppe så da bør et sånt gulv stoppe det en del.

    Takhøyden er nå 2.30 og nesten 2.40, varierer litt ja, hehe. for halve delen av rommet er betong gulv med panel i taket, og den andre delen står på bjelkelag og har "åpent tak" altså bare bjelkelag uten isolasjon,

    Men det er litt vanskelig å vite hvordan jeg skal gjøre det når det er forskjell på de to delene, en ting er jo å bygge et gulv som er delt i 2 slik at det blir et trappetrinn på en måte.

    Taket retter jeg av med å bruke kontorhimling til slutt tror jeg.

    Har liggi i senga hele helga å spydd så har ikke fått gjort noe mer. Typisk når jeg endelig har litt fri og ute tempn har vært bra.
    God bedring :-)

    Den enkleste måten å "rette av" taket på er å bruke lange lekter og justere disse til du har dem i vater både på langs og på tvers, slik at taket blir like høyt over alt. Dvs at du "forer ned" der det trengs slik at hele taket blir ca 230 høyt over alt.

    Så kan du eventuelt feste lydbøylene i disse lektene. Dette stjeler jo noe av den totale takhøyden, men dersom du har tenkt å legge lydhimling med to-lag gips i lydbøyler så må taket legges plant i sin helhet fra vegg til vegg. Du kan med andre ord ikke ha noen nivåforskjell/trappetrinn i taket om du ønsker best mulig lydisolering.

    Dersom du får rettet av taket med lekter først slipper du å bruke kontorhimling til å skjule skjevheter i etterkant, samt at det blir mye enklere å montere både lydbøyler og gips dersom utgangspunktet er i vater.

    Det samme prinsippet kan du bruke på gulvet dersom du ønsker å ha dette plant istedet for en todeling av gulvet med et "trappetrinn". Da fester du lekter i det laveste gulvet til lektene er på samme nivå som det høyeste gulvet. Deretter festes lydbøylene...

  17. #17
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for det. Er på bedringens vei nå ja. Ser fram mot helg og påskeferie, for da skal jeg få gjort en del.

    Ja jeg kan jo liksågodt rette av taket med en gang, må jo uansett gjøre det så.Like mye arbe om det er kontorhimling eller 2" 4". hehe. Da er det greit ja.

    Nai jeg tenkte ikke på nivåforskjell i taket, men på gulvet, men det beste er jo egentlig å ha det ett plan. Men er det noe negativt å ha nivåforskjell med tanke på lyden?

    Bare kom på en ting, gulvet skal uansett bygges uavhengig av resten av rommet. Og hvis jeg dropper lydbøyler på gulvet, men bygger en platting av først : spon, så 2" 4" , så lydbøyler og til slutt spon igjen, da har jeg bygd en platting som svs kan stå på, det blir vel i teorien det samme som å ha hele gulvet på lydbøyler. Men funker det tro?
    Hadde spart mye penger på det ja

  18. #18
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av vegarron
    Takk for det. Er på bedringens vei nå ja. Ser fram mot helg og påskeferie, for da skal jeg få gjort en del.

    Ja jeg kan jo liksågodt rette av taket med en gang, må jo uansett gjøre det så.Like mye arbe om det er kontorhimling eller 2" 4". hehe. Da er det greit ja.

    Nai jeg tenkte ikke på nivåforskjell i taket, men på gulvet, men det beste er jo egentlig å ha det ett plan. Men er det noe negativt å ha nivåforskjell med tanke på lyden?
    Tror ikke nivåforskjell på gulvet har noe å si for selve lydkvaliteten. Men det kan ha noe å si for hvordan lydbølger forplanter seg ut av selve rommet dersom det kun er deler av gulvet som f.eks er bygd på lydbøyler.

    Sitat Opprinnelig postet av vegarron
    Bare kom på en ting, gulvet skal uansett bygges uavhengig av resten av rommet. Og hvis jeg dropper lydbøyler på gulvet, men bygger en platting av først : spon, så 2" 4" , så lydbøyler og til slutt spon igjen, da har jeg bygd en platting som svs kan stå på, det blir vel i teorien det samme som å ha hele gulvet på lydbøyler. Men funker det tro?
    Hadde spart mye penger på det ja
    Tenker du på å bygge en liten plattform kun til selve suben? Det vil nok hjelpe litt på å dempe vibrasjoner fra selve suben, men skal du begrense muligheten for at de lave frekvensene/lydbølgene skal slippe ut av rommet og forstyrre naboene så er det en bedre løsning å gå for et heldekkende gulv slik som MadMan69 har gjort. Da får du i praksis en stor plattform som er "flytende" og som beveger seg uavhengig av sidevegger og andre tilstøtende konstruksjoner. Alle overganger mot vegger må fuges for at lyd ikke skal kunne slippe ut, og for at mekanisk kontakt skal unngås. Du får da i prinsippet et gulv som er bygd på samme måte som en "lydhimling".

    Men dette er jo selvsagt avhengig av kost/nytteverdi. Det kan fort bli ganske dyrt å bygge et slikt gulv, men dette avhenger litt av hva du likevel ville ha lagt på gulvet. Dersom du må rette av gulvet, legge gulvspon m.m. likevel, så er det jo stort sett lydøyler og lekter som kommer i tillegg i prisen.

    Andre alternativer kan være å bruke dempematerialer under selve gulvet. Dette demper imidlertid ikke de dype bassfrekvensene noe særlig, men hovedsaklig trinnlyd og høyere frekvenser mot etasjen under.

  19. #19
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Okei.

    Ja jeg får se hvordan det blir, når jeg kommer så langt. hehe

    Blir nok lydbøyler på gulvet ja, regner med at det blir billigere enn å bygge et vanlig flytende gulv. Har ikke sjekka det ut men.

    Ekstr kost blir forsåvidt bare lydbøylene. Blir vel 4000kr hvis jeg skal ha lydbøyler på hele gulvet. Så jeg får se etterhvert.


    Men nå har jeg fått opp en vegg til, så nå kan jeg snart begynne å sette opp langveggene, men da kommer det fler spm såklart, huff, får ikke gjort så mye om gangen så lenge det dukker opp fler måter ting kan gjøres på. Hehe

    Kommer aldri til å bli ferdig jeg tror jeg, :-? Skulle vært snekker ja.

    Veggene blir bygd utenfor de opprinnelige veggene, blir vel ca 5cm fra hverandre, men nå leste jeg noe om at jeg kan lage veggene slik at stenderne som skal være i taket blir lagt oppå veggene slik at disse ikke blir spikra i taket, men lager da et nytt tak, for takhøyden blir den samme, For da er ikke dette rommet jeg bygger nå i kontakt med det opprinnelig rommet i det hele tatt. Eller skal jeg bruke lydbøyler å feste stendere i taket,?

    På det første jeg skrev kan jeg ikke bruke lydbøyler utenpå stenderne (lektene) for da blir det for lavt. Men gjør jeg det på den måten du sa så kan jeg jukse meg opp med bøyler.
    Eller er det bedre med et tak som ikke er i kontakt med det opprinnelige taket med gips rett utenpå.?

    Ikke greit når jeg ikke kan noe :???:

  20. #20
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av vegarron
    Okei.

    Ja jeg får se hvordan det blir, når jeg kommer så langt. hehe

    Blir nok lydbøyler på gulvet ja, regner med at det blir billigere enn å bygge et vanlig flytende gulv. Har ikke sjekka det ut men.

    Ekstr kost blir forsåvidt bare lydbøylene. Blir vel 4000kr hvis jeg skal ha lydbøyler på hele gulvet. Så jeg får se etterhvert.


    Men nå har jeg fått opp en vegg til, så nå kan jeg snart begynne å sette opp langveggene, men da kommer det fler spm såklart, huff, får ikke gjort så mye om gangen så lenge det dukker opp fler måter ting kan gjøres på. Hehe

    Kommer aldri til å bli ferdig jeg tror jeg, :-? Skulle vært snekker ja.

    Veggene blir bygd utenfor de opprinnelige veggene, blir vel ca 5cm fra hverandre, men nå leste jeg noe om at jeg kan lage veggene slik at stenderne som skal være i taket blir lagt oppå veggene slik at disse ikke blir spikra i taket, men lager da et nytt tak, for takhøyden blir den samme, For da er ikke dette rommet jeg bygger nå i kontakt med det opprinnelig rommet i det hele tatt. Eller skal jeg bruke lydbøyler å feste stendere i taket,?

    På det første jeg skrev kan jeg ikke bruke lydbøyler utenpå stenderne (lektene) for da blir det for lavt. Men gjør jeg det på den måten du sa så kan jeg jukse meg opp med bøyler.
    Eller er det bedre med et tak som ikke er i kontakt med det opprinnelige taket med gips rett utenpå.?

    Ikke greit når jeg ikke kan noe :???:
    Det aller beste er et såkalt "rom i rommet" det vil si at du konstruerer et rom som ikke er i kontakt med det opprinnelige rommet. Og som er innvendig kledd med 2 lag gips (eller om nødvendig 2 lag på begge sider av bjelkene...)

    Dersom du har takhøyde nok så er det enda bedre dersom du kan bygge et "nytt" tak med takbjelker som ikke er i kontakt med de eksisterende takbjelkene, men som hviler på de nye innerveggene. Du trenger da ikke å bruke lydbøyler, men du bør likevel bruke 2 lag gips i taket. Husk på at jo lengre avstand det er imellom veggene som bjelkene skal hvile på, jo mer solid må disse takbjelkene være for at ikke gipsen skal få taket til å bue nedover.

    Linken illustrerer hvordan man bygger et mest mulig lydtett lydstudio. Samme prinsipper gjelder for å få et mest mulig lydtett hjemmekinorom:

    http://www.glava.no/filesystem/2003/...tudio_3247.ppt

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •