Hjelp til bygging av hjemmekino - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    oki, ja for alle veggene blir rom i rommet, men det er taket jeg er litt usikker på, men når jeg tenker mg om så kan jeg bygge et "nytt" tak, som ikke er i kontakt med det opprinnelige. For det blir det samme takhøyde uansett hva jeg gjør, pga forskjellig utgangspunkt i de to delene, så egentlig er nok kanskje et "nytt" tak liksågreit tror jeg, da jeg slipper å bruke penger på lydbøyler.

Men er det sterkt nok med 2" 4" i taket da? for det er det jeg har gått utifra

Hmm 2 lag gips der å ja, er det stor forskjell på 1 og 2 lag a?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegarron
    oki, ja for alle veggene blir rom i rommet, men det er taket jeg er litt usikker på, men når jeg tenker mg om så kan jeg bygge et "nytt" tak, som ikke er i kontakt med det opprinnelige. For det blir det samme takhøyde uansett hva jeg gjør, pga forskjellig utgangspunkt i de to delene, så egentlig er nok kanskje et "nytt" tak liksågreit tror jeg, da jeg slipper å bruke penger på lydbøyler.

Men er det sterkt nok med 2" 4" i taket da? for det er det jeg har gått utifra

Hmm 2 lag gips der å ja, er det stor forskjell på 1 og 2 lag a?
    2"4 kan muligens være nok, men det kommer an på hvor lange strekk det er snakk om. De skal vel sannsynligvis ligge på tvers av rommet og da blir det snakk om lengder på 3,5 meter eller mer?

Da tror jeg kanskje at du bør gå for 2"5 eller 2"6, alternativt kan du plassere bjelkene med kortere avstand slikt at vekten av gipsplatene fordeles bedre, f.eks med 40 istedet for 60 cm senteravstand. En tredje mulighet er å legge doble bjelker og skru og lime dem sammen dersom det blir vanskelig med høyden på 2"6.

Hvis bjelkene blir for tynne vil du risikere at taket buer ned på midten, og i verste fall at taket gir etter for vekten av gipsplatene...

Når det gjelder antall lag gips, så er det slik at jo tyngre og stivere flater jo mindre lyd vil forplante seg ut, så du bør nok gå for 2 lag gips også i taket ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei, ja det blir vel ca 4,5m spenn når veggene kommer opp. Er ikke 2"4" bra nok da?

Men hvilken metode skal jeg for?
    1: feste lektene i det opprinnelige taket
    2: bygge vegger å legge "nytt" tak som ikke er i kontakt med det gamle
    Hva er best?

når det gjelder gipsen så kommer jeg til å skru et lag i det taket som er nå, også lekter jeg å isolerer å 1 lag til med gips. Bør funke det?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei, ja det blir vel ca 4,5m spenn når veggene kommer opp. Er ikke 2"4" bra nok da?

Men hvilken metode skal jeg for?
    1: feste lektene i det opprinnelige taket
    2: bygge vegger å legge "nytt" tak som ikke er i kontakt med det gamle
    Hva er best?

når det gjelder gipsen så kommer jeg til å skru et lag i det taket som er nå, også lekter jeg å isolerer å 1 lag til med gips. Bør funke det?
    Metode 2 er best. Da hviler de nye bjelkene på de nye veggene og kommer ikke i kontakt med det gamle. Tror ikke 2"4 holder på 4,5 m spenn dessverre, du risikerer at taket vil henge pga vekt.

Det beste er å legge to lag gips på innsiden av det nye taket du lager. Det har ingen hensikt å legge gips mot det gamle taket. Dersom du bygger et nytt "innertak" så vil lydgjennomgangen bli minst om du legger to lag gips i dette taket og fuger mot de nye innerveggene. Det har ingen hensikt å legge gips om ikke overgangene mellom vegg og tak er lydtette, dvs fuget med fugemasse slik at hverken lyd eller luft slipper gjennom. Dette oppnår du best om du gjør fra innsiden i det nye rommet :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja da blir det nr 2. hehe.

Men hvis jeg fuger rundt gips som blir lagt i det taket som er nå så går det vel?

For det var det jeg gjorde med den første veggen j har, først 3 lag gips på den så fuget jeg rundt alle stand, så 2"4" så isolasjon, nå har jeg et mellomrom, på 5cm ca, satte opp nye stendere, isolasjon, plast å to lag gips igjen.

Kan j ikke gjøre dette i taket å?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gikk for 1 lag gips i taket nå, fuger dette laget, så lager jeg nytt tak, å der blir det sikkert 2 lag gips igjen, alt må vel hjelpe litt?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gikk for 1 lag gips i taket nå, fuger dette laget, så lager jeg nytt tak, å der blir det sikkert 2 lag gips igjen, alt må vel hjelpe litt?
    Hehe, joda, jo flere lag og jo mere fuging jo mindre lyd vil slippe gjennom. Men det koster jo ekstra og tar mer tid, men det er jo ikke noe galt i å gjøre det om du har lyst ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare lurer på hva slags ventilasjon jeg skal bruke, gidder ikke legge masse penger i det, men er det bra nok med et par ventiler?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par ventiler vil nok bli bra. Du trenger neppe noe eget ventilasjonsanlegg. Men husk på at ventilene "punkterer" lydveggene dine, så det lønner seg å satse på ventiler med såkalte "lydfeller", eller lage dette selv med å kle ventilkanalene med lyddempende materiale innvendig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, ja det er dette med "punktering" av veggen jeg er litt redd for, men jeg kan da kjøpe en helt vanlig ventil,? planen var å ta en vanlig ventil, koble på et rør av noe slag på ventilen som da går ut i den andre delen av bygningen, og ut gjennom veggen der. med gitter så det ikke kommer inn noe særlig dyr.. men ei lydfelle, sitter den i ventilen, eller kan jeg da lage en boks på midten på røret f eks?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og et spm til, noen ideer til hva jeg skal bruke under bunnsvilla? Må ha noe som demper vibrasjonene til underlaget. Legger jeg ikke noe under så blir "rom i rommet" prinsippet borte, for da blir det jo på en måte mekanisk kobling... Hmm,

Har stått litt stille nå pga ene sida av muren har reist seg slik at gulvet har gått opp en del, så jeg driver å pigger bort nå.. Så når det er gjort så får jeg opp langveggene, men må da finne ut hva jeg skal ha under bunnsvilla på langveggen...

Noen som har et bra forslag?

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bruker du først en remse med grunnmurspapp, da deler av strekket er betong. Oppå den kan du legge laftevatt(en strimle med isolasjon) eller noe annet som gjør det helt tett og samtidig sørger for at veggen ikke kommer direkte i kontakt med gulvet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, takker.. Noen ide til hvordan jeg skal feste veggen? jeg kan jo ikke feste den i den opprinnelige veggen, så eneste mulighet er å få festa den i gulvet på en måte, for nye takbjelker kommer oppå veggen, så veggen sitter da bra nok oppe vil jeg tro.. Hadde det vært et vanlig rom så hadde det ikke vært så vanskelig.. hehe, men når det skal stoppe lyd mest mulig så er det så my spm som kommer..

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, takker.. Noen ide til hvordan jeg skal feste veggen? jeg kan jo ikke feste den i den opprinnelige veggen, så eneste mulighet er å få festa den i gulvet på en måte, for nye takbjelker kommer oppå veggen, så veggen sitter da bra nok oppe vil jeg tro.. Hadde det vært et vanlig rom så hadde det ikke vært så vanskelig.. hehe, men når det skal stoppe lyd mest mulig så er det så my spm som kommer..
    Er ikke så mange muligheter på hvordan du skal feste bunnsvilla, så det blir nok samme måte som den første veggen. Men bruk en remse isolasjon her og, så blir kontakten minimal. Toppsvilla kan du jo feste med lydbøyler, som Hjalmarjalla nevnte tidligere i tråden. Dette skulle gi et godt resultat.
    Ville nok ikke ha festet veggen med lydbøyler, da veggen i helhet vil lede mere lyd via lydbøyler, enn om du bare fester bunnsvilla med isolasjon imellom, og toppsvilla mes bøyler. Skal ikke være enkelt ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki... så det er ikke bedre å få tak i no slags gummimatter el noe slik, som ligger under bunnsvilla? At det demper mer? feks asfaltmatte eller noe..

De langveggene jeg skal bygge blir jo på en måte festa med de nye takdragerne som skal ligge oppå veggene, så da må det bli eneste festinga som er over da, siden de veggene som skal opp nå blir vel ca 5cm unna den opprinnelige veggen... Nai lyd er ikke lett.. :???:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki... så det er ikke bedre å få tak i no slags gummimatter el noe slik, som ligger under bunnsvilla? At det demper mer? feks asfaltmatte eller noe..

De langveggene jeg skal bygge blir jo på en måte festa med de nye takdragerne som skal ligge oppå veggene, så da må det bli eneste festinga som er over da, siden de veggene som skal opp nå blir vel ca 5cm unna den opprinnelige veggen... Nai lyd er ikke lett.. :???:
    Joda. Bruk det du vil. Så lenge det gjør nytten.
    Noe må du jo feste oppe, om du skal unngå skråband i alle retninger. Hvis jeg har forstått løsningen din.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tror isolasjon gjør samme nytte så gidder jeg ikke bruke penger på noe matter.. ikke noe vits det da.. isolasjon har jeg så det er billigst å bruke det...

Altså de to langveggene som skal bygges blir bæren de nye takbjelkene, og takbjelkene blir jo skrudd å festa med vinkler, dette gjør jeg for ikke å komme i kontakt med det opprinnelige taket.. For da blir det et rom i rommet.. Og siden da takbjelkene blir holden veggene på plass så trenger jeg da noe mer egentlig??

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tror isolasjon gjør samme nytte så gidder jeg ikke bruke penger på noe matter.. ikke noe vits det da.. isolasjon har jeg så det er billigst å bruke det...

Altså de to langveggene som skal bygges blir bæren de nye takbjelkene, og takbjelkene blir jo skrudd å festa med vinkler, dette gjør jeg for ikke å komme i kontakt med det opprinnelige taket.. For da blir det et rom i rommet.. Og siden da takbjelkene blir holden veggene på plass så trenger jeg da noe mer egentlig??
    Jo. Enten innfestning i de opprinnelige takbjelkene, eller skråband i de nye veggene. Dette for at ikke veggene skal kunne gi etter om du lener deg på dem.
    Etter at alt er festet inkl de nye takbjelkene, vil det kanskje være stivt nok, mtp at det skal plater på. Du må I ALLEFALL ha midlertidige skråband for å sikre deg at konstruksjonen blir i lodd.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja sånn ja.. da er jeg med.. Hehe
    ja sant det, greit å ha noe å støtte opp med ja..
    Da gjør jeg det :smile:

Er ferdig med pigginga av den muren nå endelig.. fyy f... for et slit... Glad det ikke er mer av den jobben ja.. Men da kan jeg snart byne med veggene, må skifte en bjelke som holder bjelkelaget i gulvet så er jeg i gang og da håper jeg resten går fort..
    Nå vil jeg ha eget rom så jeg kan få spilt når jeg vil... Får ikke spilt noe særlig når man har ei lita ei som flyger rundt her..

Skulle vært snekker ja

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja sånn ja.. da er jeg med.. Hehe
    ja sant det, greit å ha noe å støtte opp med ja..
    Da gjør jeg det :smile:

Er ferdig med pigginga av den muren nå endelig.. fyy f... for et slit... Glad det ikke er mer av den jobben ja.. Men da kan jeg snart byne med veggene, må skifte en bjelke som holder bjelkelaget i gulvet så er jeg i gang og da håper jeg resten går fort..
    Nå vil jeg ha eget rom så jeg kan få spilt når jeg vil... Får ikke spilt noe særlig når man har ei lita ei som flyger rundt her..

Skulle vært snekker ja
    Snekkerlivet er fint ja :-)
    Bare husk å komme med bilder underveis. Like spennende hver gang dette.
    Lykke til. Er bare å spørre om det skulle være noe.

edit: skriveleif

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •