Carmacoma`s Cinema (tidligere:Hvilken rom løsning er best?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Carmacoma`s Cinema (tidligere:Hvilken rom løsning er best?)

har revet den gammle kinoen min og skal bygge ny.... Men ønsker nå å få brukt rommet til mere en bare film. Dvs , soverom/partyrom/kino. Dette tenkte jeg å løse ved å dele rommet i 2. Det ene rommet skal kunne brukes som soverom, hvis behovet for det skulle komme en dag....(har bare 2 soverom i dag), men det kan inntil videre brukes som "partyrom", hvis ikke må kinoen kunne fungere til dette formålet også.

I noen av løsningene kan jeg bruke rammelerret i andre må jeg bruke nedtrekks-lerret. Har også vurdert å flytte prosjektor og lerret opp i stua, siden jeg synes den forrige kinoen ble lite brukt. Men da mister jeg muligheten til å spille høyt og sent på natt. Noe jeg kan gjøre nede i kjelleren, da den er lydisolert....

legger ved 2bilder av hver løsning, har disse på sketchup og kan sende dem, hvis noen skulle ha lyst å tegne en egen versjon til meg(",)

eksempel 1:

eksempel 2:

eksempel 3:

eksempel 4:

Newcomer mitch sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg synes alt 2 var den mest hensiktsmessige og fine løsningen.. du får i mine øyne utnyttet plassen bra

bra tegninger btw

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Alt. 2 er uten tvil den beste løsningen mht akustikk og generell kinofeel, men da blir det jo et eget rom da...

Som en kombiløsning, gitt at du klarer å få til noen skyvegardiner mot resten av stuen, synes jeg også første ekspempel så veldig bra ut!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempel 1: gir deg den beste akustiske løsningen.

Eksempel 2: KAN gi deg den beste akustiske løsningen...........Hvordan? Det kan du få demonstrert hos Akto.

Uansett vil en løsning UTEN SweetSpot hindre deg i å oppleve musikk på sitt beste. Tips: La en 3-seter være 1. rad. Dette kan du også teste ut med et besøk hos Akto ;-)

Lykke til!

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativ 2 ga helt klart mest kinofølelse! Ble nesten missunelig allerede nå, for det der ser ut som om kan bli en fin fin kino! Men jeg ville gått for en litt "tyngre" dør en bare den der med vinduer og alt.. Slipper inn lys gjør den og, men mulig det var det beste du fant på sketchup?

Ingen tvil om at jeg ville valgt alt 2 selv, men du må jo nesten se an hvilke behov du har!

BTW: Flink til å mekke sketchup!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil, gå for løsning 2.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva hvis man snur alt inne i kinorommet i eksempel 2? Da vil fronthøytalerene stå greit. Kanskje litt vanskelig med bakhøytalerene pga døra, men den kan sikkert henges på sideveggen (hvis den er liten nok)...

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg er enige med dere som mener løsning nr:2 gir mest kino følelse, men dilemmaet er at da må sovrommet brukes som vorspiel plass. og jeg frykter at det kanskje blir for lite med sine 10m2. Alternativet kan være å flytte veggen slik at kinoen blir mindre, men fortsatt rommløsning som i alt. nr2. Men denne løsningen krever også separate høytalere for hvert rom.

løsning nr 1 har den fordelen at det blir en luftigere romfølelse og at jeg kan bruke de samme høytalerene til begge "avdelingene". Som Lygren foreslo, er det en mulighet å bruke skyvegardiner mellom avdelingene.

løsning nr 3 og 4 kombinerer vorspiel plass og kino (blir vel kjellerstue d...). fordelene er at da trenger jeg ikke flere sett høytalere osv. Men disse løsningene utelukker teppegulv, da jeg har dårlig erfaring med det kombinert med vorspiel....søl. Nr 4 har også et lite kjøkkenhjørne til høyre for soverommet, med vask og et lite kjøleskap.

for meg er det like viktig at jeg har et rom hvor jeg kan ha venner på fest, som at jeg har et eget kinorom. Begge disse skal ligge i kjelleren pga dens lydisolering.

kom med flere synspunkter og meninger(",)
    Takk for svarene!

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke gå for løsning 2 dersom "party" er prioritert. Det må bli noen kjedelige fester i såfall. Men bra kino blir det

Jeg synes 1 eller 3 var best.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine subjektive meninger:
    Alternativ 4 virker som det mest funksjonelle alternativet, men dropp for pokker det opphenget... Skjønte ikke helt hvor lerretet skulle stå i alternativ 4, men du har sikkert et fornuftig opplegg for det. Alternativ 1 virket som en veldig dårlig romutnyttelse og jeg skjønte heller ikke hvorfor du plutselig ikke lenger har med en soveavdeling. Alternativ 2 er sikkert kjekt dersom en har mye plass, men som nevnt tidligere er det ingen fest-bule... Når det gjelder alternativ 3 så er det vel helt likt alternativ 4 rent funksjonelt, bortsett fra at du vil få en mye bedre romfølelse og utnyttelse av arealene i alternativ 4.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Mine subjektive meninger:
    Alternativ 4 virker som det mest funksjonelle alternativet, men dropp for pokker det opphenget... Skjønte ikke helt hvor lerretet skulle stå i alternativ 4, men du har sikkert et fornuftig opplegg for det. Alternativ 1 virket som en veldig dårlig romutnyttelse og jeg skjønte heller ikke hvorfor du plutselig ikke lenger har med en soveavdeling. Alternativ 2 er sikkert kjekt dersom en har mye plass, men som nevnt tidligere er det ingen fest-bule... Når det gjelder alternativ 3 så er det vel helt likt alternativ 4 rent funksjonelt, bortsett fra at du vil få en mye bedre romfølelse og utnyttelse av arealene i alternativ 4.
    lerretet blir nedtrekt fra taket i alt. 4. rett ved glassveggen til soverommet.
    Grunnen til at jeg ikke har tegnet soverom på alle alternativene er at jeg ikke trenger et soverom nå, men må ha mulighet til å bruke et av rommene til det senere.

Grunnen til at jeg alltid har kino delen i samme side av rommet kommer av at alt av stereoanlegg står i et avrom, i stuen etasjen over. Der står også xbox360, og den trådløse kontrolleren funker bare på en viss avstand nede i kjelleren. Grunnen til at jeg har alle komponentene i et av-rom er at jeg vil kunne bruke det samme utstyret i stua(og resten av huset). og så ungår jeg støy og "rot" i kinoen. Det eneste som blir i kjelleren er prosjektor og høytalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nr 2. den e gooooo

Newcomer theom sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Kan da ikke være så vanskelig..

.. alternativ 2 er den beste kinoen, alternativ 3 er det beste kompromisset. Den løsningen med en sovealkove vil bli rimelig bortkasta plass med tanke på fremtiden..

Newcomer Bortne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at Alt 2 virket best. Og mest hensiktsmessig, da du får lukket vekk soverommet.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal lekte veggene ut og isolere med 5cm glava på den delen av kjellerveggen som er under bakken, og 10cm på den delen som ligger over bakken. vurderer da å kle deler eller hele veggen med dempemateriale. I stedet for vanlig panel eller gips. Jeg vil ha en vegg som er difusjonsåpen og det burde den da bli(ingen plast eller papp). I tillegg vil jeg tro at rommet skulle bli dempet mye, ved en slik løsning med mur, 5cm glava, 5cm luftspalte og tilsutt 2cm "eggkartong" dempemateriale? Tror faktisk det kan bli et bra utsènde på det også... Noen som har lyst å komme med synspunkter?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carmacoma
    Jeg skal lekte veggene ut og isolere med 5cm glava på den delen av kjellerveggen som er under bakken, og 10cm på den delen som ligger over bakken. vurderer da å kle deler eller hele veggen med dempemateriale. I stedet for vanlig panel eller gips. Jeg vil ha en vegg som er difusjonsåpen og det burde den da bli(ingen plast eller papp). I tillegg vil jeg tro at rommet skulle bli dempet mye, ved en slik løsning med mur, 5cm glava, 5cm luftspalte og tilsutt 2cm "eggkartong" dempemateriale? Tror faktisk det kan bli et bra utsènde på det også... Noen som har lyst å komme med synspunkter?
    Er det noen spesiell grunn til at du vil ha dempemateriale på veggene? For mye demping kan "kvele" lyden.

Dersom du er redd for fuktighet fra murveggen under bakkenivå vil jeg anbefale å bruke Isola grunnmursplast innvendig som beskrevet her:

http://www.isola.no/selvbygger.htm

Selve monteringen:
    http://www.isola.no/pdf/Xtra.norsk.innv.pdf

Da kan du sette treverk og isolasjon helt inntil veggen (grunnmursplasten) uten fare for fuktighet i konstruksjonen. Det eneste du må tenke på er "ventilerte" lister oppe og nede.

I og med at du da får en form for fuktsperre mellom vegg og isolasjon/treverk er det ikke like kritisk med tanke på diffusjonsgjennomgang på selve innerveggen (den fuktige luften vil sirkulere på baksiden av grunnmursplasten) Dermed kan du gjerne sette gipsplater på veggene og male disse. Plastfolie bør selvsagt ikke benyttes.

Dersom du likevel føler behov for å dempe lyden i rommet kan du lime akustikkplater etc direkte på gipsveggene og gradivis justere mengden ettersom det er behov for det. Demper du alle vegger er det ikke sikkert at lyden blir bra, derfor kan det lønne seg å gjøre dette i mindre steg.

Jeg har selv gjort det på denne måten, og med gulvteppe og noen få Rockfon akustikkplater (11 stk 60x60cm) ble lyden meget bra. Ingen ekko/gjenklang eller refleksjoner i rommet :-)

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter mye tenking og vurdering av deres synspunkter på hvilket rom som var best, har jeg kommet frem til en mellomløsning og tegnet den endelige versjonen. Kinoen blir mindre... Ca10-12m2 og skal relativt enkelt kunne innredes til soverom(hvis behovet skulle komme). Det blir en åpen løsning til kjellerstuen. Tanken er å annskaffe meg en pb12pluss/2 og denne trenger litt rom å spille i...usikker på om denne blir plassert i kjellerstue eller kino, må prøve meg frem. Prøvde å beregne hvordan rommet ville oppføre seg med tanke på frekvens/resonans, men er litt usikker på om det blir helt riktig, da jeg bare har kalkulert dimensjonene til kinoen og ikke tatt med kjellerstua.(edit: det viser seg at regnearket jeg brukte ikke blir riktig når det gjelder sitteplassene, har slettet vedlegget og legger det tilbake når jeg har rettet feilen ) Ellers så skal høytalerene være in-wall, så hvis noen har noen anbefalinger av type/merke? (til under 5000kr paret) . legger ved noen bilder: Her har jeg også vist hvordan det blir med "eggkartong" dempestoff på veggene.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Er det noen spesiell grunn til at du vil ha dempemateriale på veggene? For mye demping kan "kvele" lyden.

Dersom du er redd for fuktighet fra murveggen under bakkenivå vil jeg anbefale å bruke Isola grunnmursplast innvendig som beskrevet her:

http://www.isola.no/selvbygger.htm

Selve monteringen:
    http://www.isola.no/pdf/Xtra.norsk.innv.pdf

Da kan du sette treverk og isolasjon helt inntil veggen (grunnmursplasten) uten fare for fuktighet i konstruksjonen. Det eneste du må tenke på er "ventilerte" lister oppe og nede.

I og med at du da får en form for fuktsperre mellom vegg og isolasjon/treverk er det ikke like kritisk med tanke på diffusjonsgjennomgang på selve innerveggen (den fuktige luften vil sirkulere på baksiden av grunnmursplasten) Dermed kan du gjerne sette gipsplater på veggene og male disse.

Jeg har sett på denne løsningen tidligere,men har liksom ikke helt troen på dette, av to grunner:
    1: hva er vitsen med isolasjonen hvis luften alikevel skal sirkulere bak denne, den isolerere jo ikke noe hvis det er samme temperatur/luft på begge sidene?
    å hva er da vitsen med vindsperre hvis det skal være åpent ved tak å gulv?

2: ser for meg at åpninger i listene er et yndet sted for edderkopper og andre kryp dyr. disse setter nok pris på det rommet bak platon matta også...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •