Kalibrering av SBS-01 og PB-10, trenger hjelp !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer Emilste sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av SBS-01 og PB-10, trenger hjelp !

God kveld!

Tenkte jeg skulle se litt på SBS-01 -anlegget mitt i kveld!

Her er hva jeg gjorde: Lastet ned sinustoner og skjema fra RoKos link(takk btw). Så sette jeg på receiver og kjørte ut sinustonen 50Hz, regulerte volumet på receiveren så jeg fikk akkurat 80dB utslag på Radiosharken!
    Deretter kjøre jeg på med alle tonene på skjemaet mitt, på samme volum på receiveren.

Har satt alle høttalere til Small og deler på 80Hz..

Vet ikke om jeg gjør det rett! Så fyr løs!
    Trenger også flere tips ang plassering av subben !

Legger ved en rask skisse over høyttalerplassering samt skjemaet!

Så nå har dere bare å hjelpe meg !

Takk takk!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I svarte f***. Dette så da j***** stygt ut! :-)

Her tror jeg like godt vi skal be Flageborg komme med et utsagn.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, her trengs det førstehjelp. Den kurven så ikke særlig bra ut for å si det pent. Har du prøvd å kjøre målinger med suben plassert en annen plass?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe! Tenkte meg det ja! Har kjørt auto setup på yamahaen btw, ellers er fasen på 0 , og gain på kl12-13.

Skal teste ny plassering i morgen tidlig! Kommer med nytt skjema da!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Prøv å plassere subben i hjørnet (se illustrasjon). Gjerne med elementet pekende mot veggen. Utfør en ny måling, og hvis du får slike forferdelige dipper, så setter du subben til å spille problemfrekvensen mens du justerer fasen. Bør nok vært 2 stk når du gjør det

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jupp enig med Akto

Har eller rettere sagt hadde egentlig samme problem som deg dvs stor dipp ved rundt 45-63 hz før flageborg, roko og akto kom til min unnsetning(takk forøvrig). Etter det ble subben(e) satt til fase 180 pluss sitteposisjonen ble også noe flyttet, plutselig hadde jeg en 8-10 db peak i samme området istedenfor. Så mål litt både på forskjellige steder i rommet samt også eksperimenter med fase justering. I værste eller beste fall alt etter som hvordan man ser det kanskje du trenger en subb til:-)

Uansett lykke til.

Pt

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal hjem å prøve straks! Har fri til 11.00!

PT : Skal ha en til med tid og stunder likevel

BTW: hva er fasen egentlig til? hvis jeg setter subben siden av sofaen feks, pekende mot tven, skal fasen da stå på 180grader siden den da står i 180grader i forhold til 0grader som er vanlig?(dvs sub i front med element pekende mot lytter?)

Setter stor pris på at dere hjelper meg folkens!
    Forøvrig så spiller anlegget supert!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har tid å ork og lyst så ville jeg faktisk sånn uten å garantere noe som helst prøvd å snu anlegget 90 grader.. så du får front systemet på kortveggen istedenfor, du vil da sitte mer mitt i lydbildet og få lengre(riktigere) avstand også fra surround høytalerene. Har liknende form på rommet som det du har og synes absolutt en snu operasjon jeg gjorde for en tid tilbake hadde underverker på lyden generellt.

pt

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Hvis du har tid å ork og lyst så ville jeg faktisk sånn uten å garantere noe som helst prøvd å snu anlegget 90 grader.. så du får front systemet på kortveggen istedenfor, du vil da sitte mer mitt i lydbildet og få lengre(riktigere) avstand også fra surround høytalerene. Har liknende form på rommet som det du har og synes absolutt en snu operasjon jeg gjorde for en tid tilbake hadde underverker på lyden generellt.

pt
    Var slik jeg hadde det før, men det blir fryktelig slitsomt, for da må sofaen flyttes på osv hver gang jeg skal sitte i den, for hvis den står mot kortvegg hele tiden må jeg klatre over!

Så det må bli en nødløsning!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig har jeg fått meg svs høytalere jeg også (ble 7.0 settet). Dessverre har jeg ikke fått lyttet til dem enda, men gleder meg stort..:-)

pt

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, Per Thomas!
    Dette blir storveis! :grin:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er virkelig supre!!
    Gleder meg til å høre dine erfaringer osv!

Måler jeg rett forresten ? Plotter inn resultatene fra målingen i regnearket, med korregering tror jeg!

PT: hvis du mangler fester, har jeg 4stk

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Emilste
    De er virkelig supre!!
    Gleder meg til å høre dine erfaringer osv!

Måler jeg rett forresten ? Plotter inn resultatene fra målingen i regnearket, med korregering tror jeg!

Ja høres riktig ut det. skal stå korrigering i excel arket slik at du ser at plottingene spesiellt i dype frekvenser blir kraftig korrigert. Utifra kurven din tror jeg nok du bruker korrigereing ellers hadde 96 db uten korrigering i 20 hz vært skremmende høyt selv for en pb 10:-)

men tenkte på en annen ting. hva med nødløsning nummer to er så tilhenger av å utnytte hele rommet skjønner du. So here it goes:

Scenario 1 : Hva med å bygge opp sengen noen hakk hvis du har 240cm under taket så kan du sikkert bygge den opp tja 10-20 cm du skal jo ikke stå i den heller lissom:-) deretter har du sofaen nedenfor der igjen, det er jo ikke så ofte du må oppi sengen mener jeg så da trenger du bare å krabbe over sofaen engang om dagen:-) Men hvis du har flere enn to venner på besøk så kan man jo bruke sengen som sitteplass:-) Så tenkte jeg du kunne ha lerret eventuellt tv foran kommoden om mulig. Kanskje litt vanskelig med TV men med lerret er det jo bare å trekke opp å ned. Så subben i hjørnet ved døren om den ikke blir i veien? Døren går jo heldigvis utover fra rommet. Forøvrig min soveroms dør er halvveis blokkert pga hjørneplassering av en SVS:-) Noen kompromisser må man gjøre for at godlyden skal komme til sin rett vet du:-))
    Scenario 2:

Du kan ha sengen der hvor kommoden og bordet står samtidig kanskje også få plass til subben ved siden av sengen i et av hjørnene alt ettersom hva som måler best. Deretter lerretet foran sengen som jeg nevnte i Scenario nr 1 og sofaen ute i rommet en meter eller noe slikt fra vinduet, eksperimenter litt her forøvirg. mål gjerne rundt i kantene i rommet ofte har man ganske så flat respons i nærheten av kantene bakerst i rommet iallefall i et sånt type rom som du og jeg har:-)

Bare noen tanker dette altså, men håper det kan gi deg noen ideer. Kan nok være jeg har glemt noen detaljer, vet jeg glemte kommoden og bordet i scenario 2 (du kan kanskje ha disse to på vær sin langvegg) Uansett håper du blir fornøyd.

mvh
    PT

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Gratulerer, Per Thomas!
    Dette blir storveis! :grin:
    Takker og bukker, håper også det blir storveis. Som jeg og dere la merke til da dere var hos meg så har dere rett i at mellomtone diskant blir utrolig hard særlig ved litt høyt lydtrykk og da føles integrering mellom høytalere og sub delvis dårlig. Har fått det litt bedre etter litt omrokkering samt Rockwool i øra men tror nok SVS kommer til å få bukt med dette problemet engang for alle.

PT

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PT: hvis du mangler fester, har jeg 4stk

Takk for det, men ellers takk:-) Har tenkt til å kjøre på en Semi inwall løsning.. 1/3 av bakhøytalerene vil være inne i veggen så da trenger jeg ingen fester dessverre eller heldigvis. Greit å slippe noen kostnader vet du:-)

Ellers har jeg tenkt til å bruke stativ til frontene og center.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye målinger

Noen nye målinger! Ikke helt bra enda! Ikke bra i det hele tatt egentlig!:P

Sammenlign bildene for å skjønne plasseringene!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gule er så ca godt som det kan bli uten korreksjon, med mindre rommet er optimalt. Prøv å la den stå der en stund, og la ørene avgjøre om det er godt nok

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, ikke heng deg ALT for mye oppi dette mer rett frekvensgang. Liker du lyden slik den er, så er det det som teller! Hos meg er det øra som til syvende og slutt som bestemmer, ikke et måleaperat .

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jupp den gule så jo ikke så gææærn ut, men forsøkte du forskjellige fase instillinger ved hver plassering?

prøv med 0 90 og 180 først og fremst.. se om du ser noen forskjell på kurvene.

En måling tar bare et par minutter så dette er jo gøy:-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe!

Har ikke testet så my med fase nei, men skal gjøre det. Vil prøve å få det til så optimalt som mulig, selvfølgelig! Det som irriterer meg er at når jeg endelig har fikset ett problem, dukker det opp en dip en annen plass :/

men den gule er kanskje ikke så verst?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •