Stort nok rom/muligheter i det heile?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stort nok rom/muligheter i det heile?

Har ein gammal kjeller som ikkje blir brukt til anna enn lagring av div. Takhøgda e svært lav. tett under 2 m, mne betonggolv, som eg enda ikje er siker på kor tjukt er. et evetuelt rom kan bli på 3,5 til 4 mX 4-5 m stort.

Med tanke på bruk av projektor osv, blir dette romet for lite? Og er takhøgda altfor lav?... Er det nokken som he erfaring med å bryte opp gammalt betong/mur golv?

Dersom lengda på rommet skal vere meir enn ca 4 m, vil det stå en skorstein gjennom rommet med en halv meters klaring frå veggen (langveggen). Dvs, vil ej unngå et kvadratisk rom som eg har forstått slik ikkje er å foretrekke, vil ej måtte ha den skorstenen ståandes der, som vil bli ej rett plage)...
    Sidan det er eit svæert gammalt hus som er pussa opp for eindel år sidn, er det metertjukke steinmurveggar som no berre er kledd med bordpanel.

Er det i det heile noke muligheit for å lage en Hk/oppholdsrom med "bra" forhold i et slikt rom?

Newcomer SunnyBOy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sett i gang !!

Rommet ditt er ikke for lite. Har slev et på 20 m2. 190 tak høyde.
    Bare pass på bygge normene. Fuktighet og slikt.
    Om det blir godkjent som oppholdsrom er jeg ikke sikker på. har du vidu der. Skal vel være et som du lett kan komme deg ut av hvis det skal bli godkjent . Tror jeg da.
    Er vel en del andre som hr litt peiling her oxo,

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske sikker på at hvis det skal godkjennes som oppholdsrom, er det krav til rømningsvei som ikke kan ligge lenger unna enn nærmeste tilstøtende rom. Eller kan du alltids ringe plan&bygningsetaten og spørre.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Krølle

Jeg har et hus fra 1916 som jeg har laget rom i kjelleren som er ca 2 m takhøyde, en av veggene en gammel metertykk gråsteinsmur. Rommet mitt er ca 3,6x5,5m. Det går helt fint å lage rom i en sånn kjeller, men det er som SunnyBOy sier, pass på fuktighet og slikt. Hvis dreneringen er ok, burde det ikke være noe problem.

Men det viktigste er at du får rommet lunt nok, så varmekabler er nesten en must på et betonggulv, selv med teppe over. Men det finnes jo mange typer lavtbyggende kabler. Selv måtte jeg bryte opp det gamle kjellergulvet pga fuktgjennomgang og manglende isolasjon, men jeg angrer ikke et sekund på det nå ,-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rømningsvei e det minste problemet... Det går ei ytterdør rett inn til rommet... pluss der er 1-2 passe store vindu (1 meter tjukk vinduskarm:S)

Er det nokken måte å måle om fuktigheita e for sor på? Kan ikje kjenne nokken sann derre typisk rå murkjellerlukt når du kjem inn.

HJALMARJALLA:
    Kor tjukt var golvet du braut opp? Va dette masse styr? Brukte du lang tid?

Golvet halla litt oppover en plass. Misenke at det kan vere bergrunnen som gjer dette. I så fall er det vel umulig å jamne ut den?

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Krølle
    Er det nokken måte å måle om fuktigheita e for sor på? Kan ikje kjenne nokken sann derre typisk rå murkjellerlukt når du kjem inn.
    Hvis du tenker på fukt i vegg/gulv (husker ikke helt om de kan brukes i mur/betong) får man kjøpt elektroniske fuktmålere. Finnes noe ganske enkle og billige på clahs olson. Tror disse vil være nøyaktige nok til å gi en pekepinn på om du har høy fuktighet eller ikke (men har ikke testet dem selv så jeg kan ikke garantere at de er bra...).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fukt på murgulv kan sjekkes ved å teipe ei gummimatte helt tett og la den ligge der et par uker. Hvis betongen under matta er mørkere enn resten eller det har kommet kondens på matta er det fukt i gulvet.

Det vil stort sett alltid være fukt i (gamle) betonggulv og spørsmålet er da om man vil legge membran eller ikke. I min kjeller har jeg bare lagt plastikk fuktsperre under Depron isolasjonsmatter med parkett oppå. Burde kanskje lagt varme også, men men.. :neutral:

Berggrunn kan fjernes med Hey'di trollkraft. Lån en kraftig bormaskin (f.eks. Hilti) og borr noen hull, bland trollkraft og hell oppi. Denne guffa ekspanderer og sprekker opp steinen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •