Program for plassering av høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Program for plassering av høytalere

Finnes det et program som hjelper deg å plasere høytalerene dine riktig?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det, siden det i grunn er forskjell på høyttalere, og ellers er ikke temaet med selve plasseringen så veldig omfattende.. generelt bør man ha lik avstand mellom høyttalere og sitteplass, høyttalerne vinklet mot seg, og noe avstand til bakvegg. Ellers spiller også omgivelsene i rommet også inn på lyden. Det gjelder nok bare å prøve seg frem...

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve denne linken.
    http://www.cara.de/ENU/quickindex.html
    Kanskje du er heldig og finner dine høyttalere der, så er det jo bare å flytte dem rundt i bildet.
    Hvis ikke kan du ta tilsvarende høyttaler og prøve.
    Kan ihvertfall ikke skade :-)

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D|selmink eller hva han nå heter her på forumet beregnet plassering på mitt anl i et eller annet program... Meeen, det stemte ikke helt ;-)

Burre: Temaet i forhold til plassering er veeeeeldig stort hvis du tar med rommet i den påstanden. Jeg flyttet rundt på ht'ene mine en hel helg for å finne riktig plassering!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det et GRATIS program som kan gjøre samme nytten?

Sliter nemlig med å plassere høyttalerene mine, og har holdt på i lange tider med å få et bra resultat, men ender alltid opp med flere dipper og peaks i bassen og mellombassen. Stort sett hele veien oppover også forresten, men det er i bass/mellombass jeg merker det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bluum
    Finnes det et GRATIS program som kan gjøre samme nytten?

Sliter nemlig med å plassere høyttalerene mine, og har holdt på i lange tider med å få et bra resultat, men ender alltid opp med flere dipper og peaks i bassen og mellombassen. Stort sett hele veien oppover også forresten, men det er i bass/mellombass jeg merker det.
    Sikker på at høyttalerene dine ikke er konstruert slik da?
    Skal mye til å få en jevn kurve på hele frekvenspekteret...

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Hvorfor ikke ta i bruk det beste verktøyet AVfolket har... Ørene dine, kroppen din..

- Finn en som kan gi deg en hånd, til å flytte litt på HT..
    - Stup ned i sweetspot og lytt-kjenn...

Når du er fornøyd med hva du opplever er vel biffen ferdig stekt

Cyrus

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er ute etter en litt objektiv innfallsvinkel kan en db måler og REW være til hjelp. Søk på REW her på forumet så finner du hjelp hvis du ikke vet hva det er.

Sett høyttalerene like langt fra hverandre som avstanden fra høyttaler til lytteposisjonen. Plasser måleren i nivå med hodet i lytteposisjonen, flytt høyttalere og sitteposisjonen i lengderetningen og mål mellom hver forflytning. I det området der du får jevnest bass havner høyttalerene og sitteposisjonen. Deretter finner du vinkling på høyttalerene etter hørselen.

Fordelen med dette er at du gjør deg godt kjent med rommet. Du finner ut av hvilken høyttaler plassering kombinert med sitteposisjon som gir jevnest frekvens, mest dyp bass, minst dyp bass osv.

Det er vel unødvendig å si at om du er fornøyd er en smakssak og bestemmes med ørene, målingene er bare et hjelpemiddel til å kjapt få en oversikt over frekvensgangen til de ulike høyttaler/sitteposisjon plasseringene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en RadioShack lydtrykksmåler og REW, noe jeg har gjort en stund nå.
    Jeg har høyttalerene omtrent like langt fra hverandre som jeg sitter fra de, så det er allerede gjort.

Problemet mitt er at rommet høyttalerene står i er ganske ugunstig, med et rom bak sweetspot, slik at mye av trykket forsvinner.

Slik høyttalerene står nå er det særlig områdene 70-80Hz, 100-110Hz og ca 155Hz som har dipper. De er på ca -10dB, -4dB og -6dB.

Har også noen peaker, men de er ikke like viktige å rette på nå.

Det jeg håpte noen kunne linke til var et program der jeg kunne lagt inn mine høyttalere, og beregnet den optimale plasseringen av disse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •