Skal bygge meg leilighet!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal bygge meg leilighet!!

Hei alle sammen.
    Har nå bestemt meg for å bygge leilighet! Det blir bra!
    Det er en del av en 2mannsbolig. Den blir på ca 80+45m2 (halvannen etg)

Jeg legger ikke tråden ut her i søken etter den beste hjemmekino på 80m2 :wink: , men heller for å få tips og råd til hva jeg ikke må glemme osv.

Det skal sies at jeg er elektriker av yrke, å skal ta den biten selv, så her er det ingenting som stopper meg bortsett fra lommeboka.

Installasjonen kommer i hovedsak til å bestå i:
    • Generell el installasjon
    • Cat5e / Cat6 spredenett (skjermet, kan da også bære AV)
    • Moeller Xcomfort, Trådløs lys/varme/ventilasjon-styring
    • Varmekabler i de fleste rom i 1.etg.
    • Eget lydopplegg for 5.1 i stuen, med alternative sub-plasseringer.

Er det noen her inne som har erfaringer med Moeller Xcomfort, hvordan stiller det seg i AV sammenheng å ha RF signaler på kryss og tvers? Systemet opererer ved 868,300 Mhz.

Kom gjerne med innspill!

mvh -Magnar

PS: Legger ved et par tegninger jeg har laget over leligheten; det første viser originalen, med vendetrapp, mens det andre viser slik min kommer til å bli, men enkel trapp, slik at badet og stuen blir 0,5meter større.

Newcomer SunnyBOy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moeller Lys

Har selv Moeller Xcomfort i kinoen min og digger den løsningen. Bortsett fra at jeg ikke har fjernkontrollen som fløger med bare den vanlige brytere/dimmeren. Og min Harmony fjk. ikke tar RF signaler.

Har forresten Moeller Xcomfort andre steder i huset (Soverom,hall) Og er stålende fornøyd har ikke merket noe ang. RF signaler

Har bare Moeller Xcomfort Lys styring da. enn så lenge.........

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Siden du er elektrikker så regner jeg med at du har vært på noen nybygg.. Snakker da om eneboliger/leiligheter.. På slike steder plukker man jo med seg gode og nyttige "erfaringer" hele tiden.

Men jeg kan jo fortelle deg et par ting som jeg glemte/ikke hadde mulighet til å gjøre i min leilighet...

Bokser/rør ut av veggen der du vet høyttalere osv skal være..
    Kanskje du skal ha prosjektor i taket en gang? Legg opp til det og!

Men for all del! Bruk 20mm rør. Der dreit jeg meg ut/hadde kun 16mm da taket skulle kles..

Dette regner jeg med at du vet..

Men, husk sikkerhet på XComfort hehe... Har vært med på å ødelegge for noen... Og det er mye å gjøre, hvertfall på lys styring delen.
    Generelt er jeg veldig fornøyd med systemet...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, anlegg skal trekkes til i veggene vettu, det er klart!

Hva mener du med "husk sikkerhet i Xcomfort"? er jo veldig enkel kobling som gjøres da! ikke så mye arbeid vil jeg si...

Har plukket med meg mye fra div hus og byggeplasser, og jeg vet temmelig godt hva jeg vil gjøre i mitt eget hus, tenkte bare det var greit å høre fra andre, om de hadde gjordt ting de angret på i byggefasen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xcomfort

Hei!

Jeg har fullt utbygd Xcomfort system hjemme, og tviler på om jeg hadde valgt det en gang til.
    Det skjer ting med systemet som for meg er uforklarlig. I løpet av et år har Home manageren blitt byttet, alle dimmeakumulatorene har blitt byttet, og systemet har blitt programmert på nytt flere ganger.
    Møller forklarer dette med at de leverer så mange anlegg, at feil kan forekomme en gang i blandt.....

chr.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal du ha det mikro kryploftet? Får mye mer romfølelse hvis en kutter ut det og heller la taket gå opp i null.

K

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du taket i 2.etg? å la det gå helt opp til mønen? tror ikke jeg vil det, blir litt rart, vanskelig å plassere lamper blir det og.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er det jeg mener.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har X-Comfort, med orginal fjernkontroll som brukes i hjemmekinoen, er meget fornøyd og har ikke merket noen forstyrrelser.

Tips:
    Ikke spar på røra, selv la jeg rør til subben i vegg rundt hele stua, for så å teste beste plassering & derretter borre ut til tabbe-boks der jeg ønsket å ha den. (Skal sies at beste plasering ble helt inntil forsterkeren, så røret er ubrukt.... )

Jeg sammlet alle høytaler-rør ol i ett skap i veggen bak forsterker samt en kanal opp fra skapet som er midt i rommet, mer i denne tråden: http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/19496-skjule-kabler-pen-gjennomf-ring.html

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør X-comfort ! Ingen tvil om det. Det stemmer at en batch med dimmeaktuatorer hadde en dårlig lytt som ble skadd av koblingsoverspenning, f.eks fra lysarmaturer, har skiftet 2 selv. Møller var veldig behjelpelige og det var ingen problemer med å få byttet enhetene. De 22 andre, sammen med binær innganger, temperatursensorer, HomeManager etc. etc har fungert perfekt. Har vært noe tull med bryterene, så disse har jeg bygd om. Jeg har X-comfort i alle rom, ingen problemer med interferens. Litt slitsomt med at det er vanskelig å sette opp sammen med andre fjernkontroller etc., men ellers har jeg bare positive opplevelser. Bortsett fra når jeg skulle ha kommunikasjon mellom HomeManager og PC til å virke første gangen... Da ble jeg så frustrert at jeg laget et eget forum (forum.xcomfort.org) men jeg fant etterhver ut at det var min egen feil.... Si ifra dersom du trenger hjelp med noen morsomme løsninger....

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg kommer til å kjøre xcomfort, men kommer ikke til å kjøpe home-manager'n... iallefall ikke i første omgang, syntes prisen er litt for stiv til å forsvare forskjellen ned til RS232 grensesnittet. eller er systemet ganske rått, lett å få til å funke virker det som, hvis alle komponenter er i orden da seff.

Jeg kommer nok også til å legge et rør rundt stua, for plassering av sub vet jeg jo ikke før alt er møblert å slikt. men lurer på å montere terminaler ved gulv bak, til bakhøytt, også felle bare inn en RCA plugg i hver av de, på hver side lissom, samme foran, da har jeg 4 plasser å koble meg på, det burde holde, med et par meter ledning på subben. Om jeg kjøper ny sub, så er det jo ikke sikkert den har samme plassering som den nåværende.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skulle egentlig flyttet inn i begynnelsen av neste år, men så er det en som har trekt seg fra prosjektet, å jeg fikk da mulighet til å bytte tomt, til en større og bedre enn den jeg skulle vært på opprinnelig, så det gjorde jeg seff.

Ny innflyningsdato er i August, ikke dumt det? AHHH deilig! Skal møte byggmestern på Søndag, og skal da komme med alle endringer og slikt som jeg vil forandre på.

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips som ikke angår el.inst, men som jeg gjorde. Siden du skal bygge om trappa, så vil du jo få et rom under den. Jeg satte inn en dør for adgang til det rommet, og bruker det til sentralstøvsugerplassering og lagring av forskjellig. Blir aldri nok rom for oppbevaring

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et standard rackskap til å holde alt av elektronisk ustyr som et moderne hjem trenger? Satelittdekoder, DVD / HD-DVD / BluRay, receiver, gigabit-switch, patchepanel, trådløs router, evnt trafoer til varmematter, en eller flere PC'er.......listen er lang over slike bokser. Legg opp 32mm rør til alle flatskjermer og prosjektører for HDMI-kabler. 16/20mm rør for alle høyttalere. Husk at mange receivere har mulighet for 2 soner. Rackskapet kan feks bygges inn under trappa.

Newcomer plumbtek sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Hva med et standard rackskap til å holde alt av elektronisk ustyr som et moderne hjem trenger? Satelittdekoder, DVD / HD-DVD / BluRay, receiver, gigabit-switch, patchepanel, trådløs router, evnt trafoer til varmematter, en eller flere PC'er.......listen er lang over slike bokser. Legg opp 32mm rør til alle flatskjermer og prosjektører for HDMI-kabler. 16/20mm rør for alle høyttalere. Husk at mange receivere har mulighet for 2 soner. Rackskapet kan feks bygges inn under trappa.

Husk da isåfall kjøling/ventilasjon nok i rackskapet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Registrerte meg for å svare :)

Heisann

Gratulerer med (snart) ny leilighet

For all del, invester i et ElkoLink Home komplett anlegg med uttak, ir sett, antenneforsterker, telefon og nettverks modul.
    Her får du enkle eller doble uttak (RJ45) som plasseres hensiktsmessig rundt om i huset, og ett lite skap (rack) du kan gjemme vekk.
    I skapet sitter alle de forskjellige komponentene som du kan patche imellom.
    Fordelen med dette er at du kun har RJ45 uttak rundt i huset, her kan du hente ut telefon/data/tv, du kan også forandre hva hvert uttak skal være til ved å patche om. På toppen av dette får du også iR-sett slik at du kan ta med deg fjernkontrollen til dvd/tuner e.l. opp på soverommet/kontoret.

Jeg er selv elektriker og har installert flere "smarthus" med komponenter fra forskjellige leverandører, og det eneste som er likt i alle disse husene er at de har ElkoLink anlegg
    Fantastisk og ikke så vannvittig dyrt (alt er relativt

Lykke til

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har tenkt å legge opp nettverk, men har ikke bestemt meg for om jeg skal bruke Lexcom home, eller elkolink, det med ir-pakke høres jo ikke så dumt ut egentlig.

Jeg også fundert på om jeg kan bruke rommet under trappa til noe fornuftig, et stu-rom er jo alltids kjekt, men jeg vil ikke ha noen dør inn i stua,og heller ikke badet, som er på andre siden av veggen, så det blir nok bare et tom-rom.. desverre.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det skjedd litt

Bilder sier mere enn 1000ord!

Det første bildet viser Kjøkkenes status idag, sett fra sofakroken.
    Bilde Nr 2 er Flisene som er lagt på boden
    Bilde Nr 3 er prøvemontering av Elko Plus Stikk, med blå LED ramme bak, disse skal stå over kjøkkenbenken (2stk)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt detaljer kan og være greit.

Bilde 1 viser hvor anlegget kommer til å plasseres, med bokser for parabol, elkolink, 2xhøyttaler, og stikk.
    Bilde 2 viser tilkobling ved høyre bakhøyttaler, fra venstre: HT tilkobling+Sub, Elkolink, 230v stikk.
    Bilde 3 viser Elkolink skapet, uterminert plassert på bod.
    Bilde 4 viser Hvordan jeg har laget HT+sub tilkoblinger av Elko/Biltema.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •