Korrugerte rør til el-anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer redfox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Korrugerte rør til el-anlegg

• Har fått tillatelse av elektriker til å legge rørene selv i veggen. Lurer dog på hvordan enkelte her inne har gjort dette.
    • Har dere strekt ett og ett rør fra felles samlingspunkt og ut til hver eneste veggboks ?
    • Hvordan har dere festet rørene til stendere ? Jeg finner ikke noe annet enn vanlige kabelklemmer med dim 14-20mm. (har 20mm k-rør)
    • Angående samlingspunkt. Har elektrikeren med seg en slags koblingsboks slik at han får koblet sammen alle punktene i rommet mot de to kursene jeg skal koble opp ?
    Slik jeg har tenkt nå kommer 4x lamper, 1x 2-delt bryter, ett uttak i taket til PJ, ett rør opp mot taket forran lerret for mulig innbygging av spot senere og det samme i gulvet forran lerret.

Den andre kursen går til bakkant av rommet til elektronikk.

2x16Amp = 7680watt.. skulle vel holde det, hvorav 3840watt kun går til lydutstyr.

Det kan også hende jeg legger opp 2 uttak høyt oppe på veggene for eventuell belysning senere..

Er det noe annet jeg bør tenke på ?

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva du mener, men er det til stikkontakter og lampeuttak du snakker om når du lurer på om man går fra et fellespunkt til alle punktene??

Det vanligste er å gå fra f.eks utgangspunktet, hva nå d er, en stikkontakt eller lamputtak i tak osv. Så forgreiner man seg videre slik at man får kortest mulig vei til de andre uttakene. Om å gjør å bruke minst mulig ledning og rør selvsagt! Koblinger o.l gjør man i vegg og takuttakene....

Prøver en liten tegning for å vise f.eks en god måte å gjør d på:

Her er et svært lite gjennomtenkt eksempel! Linjene er røra! Man går med et rør fra forsyning til et punkt i taket eller vegg og fordeler videre derifra! Husk, minst mulig rør!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sånn som dette var det jeg ville fram til:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! så man kobler faktisk rørene i serie?

Var sikker på at de strakk ett og ett rør frem til hver eneste veggboks, men selvfølgelig går det jo ann å koble ledningen videre... Jeg tenkte av en eller annen grunn at det ikke var mulig å strekke mer enn en kabel i ett rør, men på denne måten går det jo selvfølgelig

Active Olebrum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker å bore med 22mm (på 20mm k-rør) Trebor i tre stendere og trekke k-rør gjenom hullene.
    20mm k-rør da skal du bruke Tc 18-22 (kabelklemmer)
    Det skal holde med et rør mellom hver veggboks/takboks.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olebrum
    Bruker å bore med 22mm (på 20mm k-rør) Trebor i tre stendere og trekke k-rør gjenom hullene.
    20mm k-rør da skal du bruke Tc 18-22 (kabelklemmer)
    Det skal holde med et rør mellom hver veggboks/takboks.
    Dette med kabelklemmer har jeg lurt på i snart en uke nå.. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke bare har postet et innlegg her

Mange takk!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi er inne på takbokser.. Jeg kommer til å henge opp dobbelt lag gips i taket med lydbøyler.. Vil ikke hullet til takboksen ødelegge hele lydisoleringa ? Tror lignende spørsmål har vært tatt opp tidligere her på forumet, men det gjaldt halogenlamper.

En slik takboks er jo litt mer skrøpelig enn en halogenlampe i stål, så jeg har noen bekymringer rundt det..

Jeg tror heller ikke jeg kommer rundt problemet da takboksen er der for å fore PJ med strøm og signalkabler.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bokser fra eltek, bruker etter min elektrikers anbefaling 95mm spiker til å feste disse til stendere, der det ikke er stendere som passer, har jeg lagt dem inn selv.

Og som nevnt over, så lenge det er en kurs (eller flere avhengi av dimensjonen på rørene) så holder det med et rør mellom hvert punkt.

For feste til stendere (noe som strengt tatt ikke er nødvendig på kortere strekk, men som regel er bra - særlig om du runder mange hjørner) så finnes det egnede clips som festes på hver side av stenderen, snakk med elektrikeren din, han kan skaffe det du trenger

For guds skyld vær forsiktig med krappe svinger, da blir det vanskelig å trekke ledningene, lag svingene så svale som mulig - jeg har strukket alle rørene i ett hus på 130kvm selv (ca 400meter korrugerte rør), og heldigvis var det kun ett sted jeg måtte hakke høl i veggen.... (fordi svingen var for krapp)

Takbokser vil langt på vei (og kanskje fullstendig) ødelegge for lydisolering - jeg ville helst ha downlights i min kino, men gikk for spotter på kabel for å unngå å penetrere lydisolasjonen, la opplegget følge veggene.

Min elektriker ga samme tilatelse da han er glad i å seile, og det var MYE bra seilevær i sommer.....

Lykke til!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for tilbakemelding!

Han som eide huset før meg, har tydeligvis lagt rørene med alt for krappe bender. Har lagt igjen nesten 20 meter med CAT5 kabel fra ene veggen i stua og nesten helt ned i kjelleren. Kabelen røyk tvert av i forsøket på å få den ut derfra igjen

Utrolig hvor påpasselig man blir etter en sånn opplevelse, så dette har blitt en av de tingene jeg har hatt øverst på lista over ting jeg IKKE skal gjøre

Skal ta en sjau i morgen.. Få på plass alle lettveggene og begynne å strekke rør. Så får vi se om det er tid igjen til å isolere.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på at det ikke er slakk i rørene, det skal være stramt fra boks til boks, ellers vil røre flexe når du prøver å stikke fjæra igjennom og da kan det bli vanskelig å få fjæra rundt hjørnene. Kan være lurt å prøve å kjøre fjæra igjennom rørene hvis man er i tvil før veggplatene spikres opp.

Noen tips når det holder på å gå galt:

Får ikke trekke-fjæra igjennom?
    Har satt støvsugeren i andre enden av røret og sugd igjennom en tynn tråd, denne har jeg så brukt til å trekke igjennom noe kraftigere tau eller lignende med som jeg så har brukt til å få trekke-fjæra igjennom. Omstendelig, men det virker iallefall

Får ikke kabelene igjennom?
    Skal du ha mange kabler igjennom røret og har kansje noen litt for knappe svinger kan det bli tight. Noen høytalerkabler har også dårlig gli.
    Finnes eget glidemiddel som elektrikkeren (eller du) kan bruke, virker utrolig bra. Fikk selv ikke en høytalerkabel igjennom, vi sto 2 man å dro det vi klarte, men med smurning gikke det som en lek

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke gidd å bruke TC i det hele tatt, har aldri brukt det i boliger, kun på næringsbygg. Legg rørene stramt, og pass på at du dytter dem skikkelig inn i boksene. Husk at 20 mm rør ikke passer i de gamle hvite boksene til Elko, du må da tre på en 20mm skjøtemuffe utenpå. Men er det de røde boksene går det jo greit. Og du sier du skal ha

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du sier du skal ha 230 og signaler i samme boks???? Det må du for all del ikke finne på å gjøre. 230 V skal du holde for seg selv, ikke begynne å dra signalkabler i de samme rørene (for det første blir det for trangt, og for det andre er det fy-fy) Så, legg egne strekk for signaler...
    -Trikkern

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, skal holde strøm og signal / høyttalerkabler i egne rør. (til PJ skal jeg få satt opp avløpsrør.

12 stk av denne:
    http://www.elektroimportoren.no/defa...9&View=product

20mm stusser med reduksjon til 16mm.. Regner med at dette menes med at både 16 og 20mm går.
    Boksen passer også enkel og dobble gipsplater så vidt jeg har forstått..

Med TC, så antar jeg at du mener klemmer ?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har vel egentlig ikke sagt at han hadde tenkt å ha signalkablene ilag med strømkablene? Det er jeg enig i at blir noe vas!

Kjør strøm i egne rør og signal i egne!

Grønnsåpe fungerer ypperlig som smøring, eventuelt fuktighetskrem eller solkrem!

Håper du skjønner at den første tegningen viser et eksempel på kun EN kurs! Siden du skulle ha to kurser fordel utover, og den ene kun skulle gå til stereoen så må jo selvsagt tegningen bli litt annerledes!

Det går fint å trekke to elektriske kurser i samme rør, men d må elektrikeren som skal trekke det ta hensyn til når han skal dokumentere anlegget. Jeg mener at siden du nå skal trekke helt nye rør så må du ikke finne på å legge d opp på den måten at dette er nødvendig! Legg egne kurser i egne rør, og legg opp rør til signalkabler når du først er igang! Det blir bra!!!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Håper du skjønner at den første tegningen viser et eksempel på kun EN kurs! Siden du skulle ha to kurser fordel utover, og den ene kun skulle gå til stereoen så må jo selvsagt tegningen bli litt annerledes!

Det går fint å trekke to elektriske kurser i samme rør, men d må elektrikeren som skal trekke det ta hensyn til når han skal dokumentere anlegget. Jeg mener at siden du nå skal trekke helt nye rør så må du ikke finne på å legge d opp på den måten at dette er nødvendig! Legg egne kurser i egne rør, og legg opp rør til signalkabler når du først er igang! Det blir bra!!!
    Jepp, har forstått at hver respektiv kurs skal ligge i hvert eget respektivt "rør-krets" eller hva jeg skal kalle det..

Så det blir egen rørkrets til lyskursen og egen rørkrets til elektronikken.
    Forstod dette med å legge rørene i serie med veggboksene også.

Kommer til å ta bilde av alt når jeg er ferdig..

Men hva er beste måte å vite nøyaktig hvor veggboksen befinner seg når man skal ta hull i gipsplata for å komme til ? Pleier man å måle avstand fra vegg og gulv, markere senter på gipsplata og borre ut et hull til veggboksen ?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TC er klemmer ja. Kjekt å ha med noen, det er det. Men slett ikke nødvendig å bruke overallt når det er inne i vegger og tak ... Som sagt, bare pass på att røret går ordentlig inn i stussen på boksen! 8)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært med å gjort det på den måten du forklarer, og det krever nøyaktighet!

Tror det er vanlig å skjære hullet før man spikrer opp platene, for på den måten har du mulighet til å flytte litt på boksen før plata henger fast!

Men dette kan sikkert andre svare bedre på! Men en ting du skal vite: Det er lite som er mer irriterende enn boks som er skjev i forhold til hullet!

Du er heldig som legger rør opp på nytt! Jeg bor i blokk av betong med rør som selvsagt ble lagt tidlig. Nå når jeg skal oppgradere blir jeg nødt til å trekke to kurser i røra for å kunne følge forskriftene på best mulig måte! For fra gammelt av var det mer vanlig med noen få store kurser.....

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten, så kjøper du deg enn sånn magnet som snekkerne bruker, den fungerer helt genial. Du har en magnet du legger inni boksen, og en med motsatt pol som monteres på borret.
    Eller så holder du gipsplata intill boksen, og bruker feeling og litt måling. Fungerer ofte bra.....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det derre magnetprosjektet er et godt eksempel på en genial idè!

Tror eg ville satset på feel og måling! Trenger jo ikke koste mer enn nødvendig! Med mindre han trikkerene som skal trekke for deg har slikt utstyr!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Grønnsåpe fungerer ypperlig som smøring, eventuelt fuktighetskrem eller solkrem!
    Dette anbefales ikke! de stoffene tørker inne i rørene, og funker som lim etter en stund, og skal du da engang bytte kabler, så sitter du i saksa!

Bruk "Glidex" som rørleggerne bruker, eller 3M sitt "Cable Lubricant" som elektrikerne bruker, står i elkatalogen. (i gruppe 88, Verktøy tror jeg).

Ang klammer på rørene, mener jeg "Letti" 16mm og 20mm med 2 bein (16-2B og 20-2B) er de beste klammerene, også billigere en TC.
    Bruk mange klammer, hels ett i nærheten av hver inn/ut av hver boks, ved kronglete strekk, hvor man må skyve hardt på trekke fjør, og/eller kabel, kan man risikere at man skyver røret ut av boksen, og det er noe drit.
    Bruk heller 3klammer for mye på hvert strekk, en ett for lite!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •