Program til å tegne el-anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer SunnyBOy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Program til å tegne el-anlegg

Finnes det et program å få kjøpt som man kan tegne det elektriske anlegget i huset (AV rommet). Sitter med et hus fra 1952 som er under oppgradering og hadde vært greit og få tegnet ny tegning over el-anlegg ettersom alt blir gjort om. Spes kino rommet

Kom med navn på program, gjerne pris og hvor det kan kjøpes.

Newcomer redfox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle til å legge inn et innlegg om det samme.

Holder på å skal trekke rør i kjelleren og jeg vil ikke glemme noe.. Å tegne dette på vanlig papir holder ikke.. Blir bare mess.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja

Det stemmer. litt greit å ha seinere..
    Tenker da på et program som har alle de el symbolene å sånt. ikke et vanlig tegne prog.

Hjelp noen ????

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet det finnes autocad for el.tekn. tegninger, men tror ikke jeg vil anbefale å investere i dette for å tegne et lite AV rom....

Skal da ikke være så vrient å tegne en kanon bra oversiktstegning for hånd....

Newcomer redfox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Jeg vet det finnes autocad for el.tekn. tegninger, men tror ikke jeg vil anbefale å investere i dette for å tegne et lite AV rom....

Skal da ikke være så vrient å tegne en kanon bra oversiktstegning for hånd....
    Problemet mitt er at jeg skal ha kabelføringer i alle vegger, tak og gulv.

Dette blir til sammen 6 tegninger. Det må jo bli det jeg gjør snart, men det er mye å huske på og det hadde vært greit å hatt dette tegnet ned og lagret siden jeg hele tiden får nye idèer som gjør at jeg må tegne på nytt..

Sånn som det ser ut nå blir veggen stappfull av k-rør :P

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut til at ting blir bra!!!

Tro d eller ei, men det finnes forholdsvis enkle måter å tegne det i 2D på en tegning.....

Kommer jo litt an på hvor sinnsykt mye du skal ha da......
    De klarer det jo gutta boys på mindre hus! Er ikke alltid de tegner på pc først! Gjerne bare sluttproduktet som havner der! Iallfall sånn i det firmaet jeg jobbet en stund!

Du kan jo sjekke opp i elektriske installasjonstegninger om du har muligheten for det! Kanskje få noen tips hos den lokale installatør! Eventuelt tegne d i et helt vanlig tegneprograM! For eg tror ikke et skikkelig el.tekn. tegneprogram er verdt penga i din situasjon!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

joa.

Men nå er det ikke bare av rommet jeg skal tegne inn.
    Det gjelder hele huset. ALT elekstrisk i huset skal byttes og jeg er godt på vei men må få tegnet det ned.

Så hadde vært fryktelig fint med et slikt program.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder vel å ikke gjøre det for vanskelig, vurderte selv å tegne all rør-strekkingen i 3D da jeg allerede hadde tegnet kjelleren i 3D, men det hadde ikke gjort noen forskjell på arbeidet. Tror nok en 3D tegning blir vanskelig å følge hvis det var det du tenkte å bruke.

Tegnet heller en oversikt over de forskjellige punktene jeg ville ha, legger ved ett bilde. Dette var nok i massevis for elektrikkeren, jeg trakk rørene selv med litt tips fra elektrikkeren.
    Har brukt SketchUp, ett enkelt program som du kan bruke både til 2D og 3D tegning, www.sketchup.com

Mulig jeg har undervurdert behovet ditt?

I mange nye hus i dag blir det brukt 4" vegger innvendig nettop fordi det er så mye som skal inn i veggen.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tegninger av huset? Hvis ikke så ville jeg(hjalp til når gamlefar bygget hytte) tegnet romskisser i 2D og markert hvor jeg ville ha de forskjellige kontakt punktene. Så når ledninger skal trekkes så er det litt som "connect the dots" og legge rør der det er mest hensiktsmessig med tanke på stendere og vinkler som måtte komme.

Skal du lage alt i 3D så må du jo nesten ha med alle plankebiter som huset er bygget av for å kunne forutse hvor rørene skal bli lagt. Er alltid noe hekkan som dukker opp når du minst venter det. Og av og til kan det forenkle arbeidet mye om du bare flytter en kontakt 15cm slik at den havner på "rett" side av en stender etc. Greit å ha det litt "løst og fritt"..

Nå skal det sies at hverken gamlefar eller jeg er utdannet snekkere eller eletrikere, men eletrikeren godkjente alt jeg hadde gjort og hytten står der den dag i dag. Så jeg kan gå ganske godt for "connect the dots" metoden.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med johzo.
    Unntaket er kansje slikt som bakhøytalere som skal opp på vegg, uttak bak flatskjerm ol som kansje krever mer nøyaktighet eller ønsket symetri

Selv la jeg rørene løst fra gulv og helt opp der jeg skulle ha bakhøyalerene. Når høytalerene ble kjøp inn senere testet jeg først hva som var bra høyde og tok hull i veggen på ønsket sted, monterte "tabbeboks" og hentet ut røret der.
    Ta Da!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt tegne program er Autodesk Autocad.
    Det er dette programmet som de fleste byggetegninger blir laget i. er også mulighet til å tegne 3d vis det skulle være ønskelig.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min teori er at du knapt trenger en tegning for dette...

Enig med Jozho at det er bedre å gjør det litt sånn der og da! Men en plan er jo litt viktig sånn at du ikke glemmer viktige ting!

Det er jo nesten mer behov for en oversiktstegning for han stakkars trikkern som skal trekke dette for deg!

Et råd er uansett å ha nok stikkontakter! Blir så dumt når man må til med padder overalt! Det ser dårlig ut!

Som sagt lenger oppe, autocad finnes! Men det er jo svindyrt! Jeg har det, men har ikke lov å si hvor jeg kjøpte det her inne! hehehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    funker det ikke med gode gamle autocad??? hvis du ikke har noe imot å laste det ned da...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det funker aldeles strålende det ja! Har brukt det selv, og når man kommer inn i det er det jo kanon bra! Har jo symboler i henhold til norsk standard osv... Det er fett!

Men man må nesten laste d ned, for det koster bananer!

Edit: Er vel kanskje mulig å få en gammel versjon til en billig peng?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SketchUp er superenkelt & logisk i forhold til AutoCad, i tillegg kan er det 8-timers fri effektiv bruk.
    Hver sin prioritering, men å skulle lære seg opp i 3D tegning i AutoCad først for så å tegne hele huset i 3D med rørstrekk virker hinsides all fornuft.
    Og hvor mange symboler er det du trenger? el-pakka inneholder garantert 100X mer enn du trenger.

Selv om man skulle være en warez-dude med "fri" tilgang så hadde jeg heller gått for SketchUp & tegnet de få symbolene selv.
    Tror du kommer til å bruke mer tid på å leite etter el-symbolene du trenger i pakka enn jeg bruker på å lage de fra scratch

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp! Helt garantert!

Autocad er overkill deluxe for et enkelt rom med rørstrekk!! Vanligvis er det ikke tegninger over rørstrekk i dokumentasjonen i et vel??

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SunnyBOy
    Kom med navn på program, gjerne pris og hvor det kan kjøpes.
    Dette funker bra. Plug-ins til både el-anlegg og alt annet:
    http://www.imsisoft.com/prodinfo.asp?t=1&mcid=316

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Autocad

man trenger da vel ikke tegne 3d i autocad... autocad basic's er enkelt, man trenger vel heller ikke akkurat de tegnene. titellinjer er jo enkelt å greit...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ingebrigt_bj
    man trenger da vel ikke tegne 3d i autocad... autocad basic's er enkelt, man trenger vel heller ikke akkurat de tegnene. titellinjer er jo enkelt å greit...
    Vet da det, men det er ikke jeg som vil tegne i 3D. Skal du tegne i 3D og ikke ha det som yrke så finnes det nok mange alternativer som er langt enklere/bedre egnet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha noen særlig erfaring med de andre nevnte programmene, kan jeg anbefale sketchup på det sterkeste.
    Kjapt, enkelt og med litt invevestert tid kan det bli riktig så fine og presise reultater!

Her er en liten tråd
    http://avforum.no/forum/showthread.p...light=sketchup

Tror faktisk det skulle gått rimelig greit og tegne rommet i 3d med kabler og rør i vegger osv...

Koster egentlig noe sånt som 500$, men med litt leting kan det nok finnes til en mye hyggligere "pris" :wink:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •