Tidenes råeste innbyggingsprosjekt?? ;)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tidenes råeste innbyggingsprosjekt?? ;)

Som enkelte kanskje har sett i høyttalerforumet funderer jeg på et noe spesielt innbyggingsprosjekt - kombinasjonen gasspeis, stereobenk, innfelling av flatskjerm og høyttalere er neppe helt dagligdags. Tanken er å prøve å få til et mest mulig "stealth" utseende på hjemmekinoen, da den står i en helt vanlig stue som jeg ønsker å holde så ren som mulig. Noen skisser av galskapen:

Det blir også skjult lerret i taket, derfor den store avstanden mellom høyttalerne - det er plass til et 2m bredt lerret mellom dem.

Jeg har ingen erfaring med denne type prosjekter, så jeg vil gjerne ha tilbakemelding fra noen som har syslet litt med innbygging tidligere - hva må jeg passe på, og hva må jeg absolutt ikke gjøre? Ting jeg er usikker på:

- Hvordan blir lyden påvirket av å sette høyttalere i hyller i veggen på denne måten? (Vanlige høyttalere, f.eks. SA 720, ikke innbyggingshøyttalere)

- Kan flatskjermer felles inn på denne måten, eller blir det problemer med ventilasjon?

- Noen som kjenner til norske forhandler av produkter for skjuling av flatskjermer bak bilder? Se http://www.televisionlifts.com/pages/819293/index.htm for bedre forklaring...

- Er det en helsikes svær jobb å legge kabler skjult i en slik løsning? Hele veggen skal bygges fra scratch, men det bør jo være mulig å skifte/utvide med flere kabler senere.

- Er jeg gal som prøver dette?

(Er også masse usikkerhetsmomenter rundt gasspeisen, men dette er neppe riktig forum for den slags

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er mest tvilende til gasspeisen. Ellers ser det ut til å være et bra prosjekt. Akkurat det med lufting til plasmaskjermen(?) vil nok være en viktig faktor. Og når det gjelder høytalerne ville jeg gått for innbyggningshøytalere.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv bygd inn hele hjemmekinoen min på stuen.
    Kan anbefale B&W innbyggingshøytalere, de spiller flott.
    Jeg bygde inn hjemmekino, høytalere, lerett, projevtor, dvdskap, spotter for lys i hele stuen etc. Tok litt tid men ble ett skikkelig bra resultat.
    Men vær sikker på at det utstyret du har er det du skal ha i fremtiden, om ikke kan det være dumt å bygge inn forsterkere etc.
    Og den gasspeisen så farlig nærme tv'n ut på bildet. Du bør okså ha åpning i topp av vegg for å få ut varme fra tv

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker, men tror den innvendige varmen fra pipa kommer til å ta livet av de nærmeste komponentene ganske fort...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Er ikke sikker, men tror den innvendige varmen fra pipa kommer til å ta livet av de nærmeste komponentene ganske fort...
    Det er ikke snakk om noen vanlig peis her, kun en "pyntestripe" med gass som visstnok avgir minimalt med varme oppover i "pipa" - faktisk vil "pipa" bare være fleksible stålrør av lignende type som brukes til ventilasjonsrør, men i en isolert type slik at de kan legges åpent i vegg uten annen isolasjon rundt. De sier også at denne type peis strengt tatt ikke trenger "pipe" i det hele tatt, man kan visstnok slippe restgassene ut i rommet.

Men jeg ser at nærheten til plasmaen allikevel kan bli et problem - skal diskutere akkurat den utfordringen med peiseksperten.

Ellers skal ikke forsterkere osv bygges inn, det blir bare en integrert hylle hvor komponentene kan settes, hyllene blir store nok til at man kan bytte utstyr senere (ikke skreddersøm).

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft, men som "symetrifreak" så ville jeg ha laget en "gasspeis" på andre siden av senter og laget hyller der til DVD'er osv. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Tøft, men som "symetrifreak" så ville jeg ha laget en "gasspeis" på andre siden av senter og laget hyller der til DVD'er osv. :-)
    Bra forslag, men jeg har så altfor mange DVD'er... Vurderte å lage "skjult" hylle for filmene på kortsiden av veggen, men fant ut det blir for lite plass - har 200-300 filmer og det vokser stadig vekk.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vurdere å flytte senter over tv eler ned i benken så får du mere plass til DVD'er. Bir vel for liten plass uansett, kanskje.

Newcomer Puffyp sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Moss
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville vurdert peisen på en annen vegg hvis det er mulighet for det, blir litt mye på det omerådet synes jeg.. men så er jeg veldig glad i minimalistisk stil da.
    Eller peisen under tv og tv litt høyere, spørs jo litt på varme og lufting til peis da..

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv bygget inn plasma TV og høytalere inn i veggen. Det du bør tenke på er luft i bakkant av plasma'en ettersom den avgir ganske mye varme...

Du kan jo se min link til minhjemmekino. Synes resultatet ble greit, men kunne ha blitt gjort mye bedre.

Edit : Er det noe spesielt du lurer på så skal jeg prøve å svare etter beste evne.....

Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mest tvilende til gasspeisen, den vil lage for mye varme.
    Har nettopp gjort et lignende prosjekt (se link i signatur). Skal du først felle inn høyttalere så ville jeg ha brukt høyttalere som er beregnet for dette.
    Så er det viktig med litt luft rundt plasmaen. Jeg har ca 2 fingerbredder rundt hele tven og temperaturen er sånn passe varm (litt mer enn lunken)
    Hvis du har noen spørsmål om andre ting så bare spør.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har sjekket litt mer rundt peisen, og det ser ut til at det nok blir vanskelig å gjennomføre - både plass og varme skaper utfordringer, i tillegg til at prisen for peisen vil kunne finansiere High End utstyr til hjemmekinoen....Da blir prioriteringen fort litt annerledes!

Jeg har ennå ikke flyttet inn i leiligheten dette skal gjøres i, så jeg tar en liten time out til jeg er på plass i ny kåk før jeg bestemmer meg for hva jeg gjør. Jeg er skeptisk til innbyggingshøyttalere, men har ennå ikke hørt noen så jeg skal prøve å ikke være altfor forutinntatt. Kan allikevel hende at jeg lander på en mer tradisjonell løsning, med noen sexy gulvhøyttalere.

Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borstt
    Jeg er skeptisk til innbyggingshøyttalere, men har ennå ikke hørt noen så jeg skal prøve å ikke være altfor forutinntatt. Kan allikevel hende at jeg lander på en mer tradisjonell løsning, med noen sexy gulvhøyttalere.
    Jeg var også litt tvilende på hvordan innbyggingshøyttalere ville låte, men har fått alle mine tvil ryddet av veien etter at jeg ble ferdig med mitt prosjekt. Jeg har faktisk ikke trodd at de kunne låte så bra. Jeg har heller ikke kjøpt av de dyreste (9000,- for frontsettet på tre PSB høyttalere).

Du burde absolutt få hørt slike høyttalere før du bestemmer deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, jeg skal prøve å få tatt en lytt. Men har nå også hørt B&W XT4 (se annen tråd) som låt knallbra og i tillegg er dødsexy - det blir tøff konkurranse for innbyggingshøyttalerne da

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bumpe litt*

Ble det noe prosjekt på deg eller? Planene så jo veldig spennende ut

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av |Adeel
    *bumpe litt*

Ble det noe prosjekt på deg eller? Planene så jo veldig spennende ut
    Oj sann, dette spørsmålet gikk meg hus forbi - hvis du fortsatt er der ute så kan jeg jo svare at, ja det ble prosjekt! Men på en ganske annen måte. Se egen tråd her: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...r-startet.html

Høyttalere har jeg foreløpig ikke erstattet, har fortsatt mine gamle M&K i front og center. Men kjøpte B&W bakhøyttalere, som du ser i den andre tråden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •