Downlights

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Downlights

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Downlights

Er i gang med å konverte et gjesterom til dedikert kino. Har lyst til å ha downlights i taket for å holde en så "ren" look som mulig. Fikk et lite sjokk da jeg så at vanlige spotter skal ha minimum 15 cm klaring. Er lite lysten på å senke tak så mye og kikket litt rundt etter alternativ.

Fant noen på Clas Ohloson på 10w som ikke trenger så mye klaring: Halogenbelysning. Downlight-sett med 3 stk 10 W armaturer, IP 44. Diameter 66 mm, elektronisk transformator og 2 m kabel med hurtigkobling (AMP-kontakter). For utenpåliggende eller innfelt montering (54 mm hull). Passer for montering i kjøkken, bad etc. Utbyggbar opp til 6 armaturer.
    Vare nr:32-8480

Er det noen som har erfaring med disse?
    Vil det gi "nok" lys med 12 spotter i et rom på 16m2? Støyer trafo?

Tilbakemedinger mottas med takk.

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mskjold
    Er i gang med å konverte et gjesterom til dedikert kino. Har lyst til å ha downlights i taket for å holde en så "ren" look som mulig. Fikk et lite sjokk da jeg så at vanlige spotter skal ha minimum 15 cm klaring. Er lite lysten på å senke tak så mye og kikket litt rundt etter alternativ.

Fant noen på Clas Ohloson på 10w som ikke trenger så mye klaring: Halogenbelysning. Downlight-sett med 3 stk 10 W armaturer, IP 44. Diameter 66 mm, elektronisk transformator og 2 m kabel med hurtigkobling (AMP-kontakter). For utenpåliggende eller innfelt montering (54 mm hull). Passer for montering i kjøkken, bad etc. Utbyggbar opp til 6 armaturer.
    Vare nr:32-8480

Er det noen som har erfaring med disse?
    Vil det gi "nok" lys med 12 spotter i et rom på 16m2? Støyer trafo?

Tilbakemedinger mottas med takk.
    Du vil nok få mer enn nok lys med 10w spotter siden dette er snakk om et kinorom. jeg ville derimot heller kjøpt noe av litt høyere kvalitet enn clas ohlson når det gjelder spotter. kjøp noe ordentlig (på f.eks. elfa) og pærer med ordentlig bakrefleks som gjør at mesteparten av varmen går framover. det koster litt mer, men du vil tjene på det i lengden (varer lengre) og i forhold til brannsikkerhet, summelyd fra trafo osv.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med led, jeg bruker 3.generasjons led. Knalllys ingen varme utvikling i det hele tatt. Har desverre litt dårlig tid nå kan komme med mere info litt senere

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smurfen: Det er jeg også interessert i å høre mere om. Venter spent på mere info. :grin:

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det selges "spott" pærer der det er satt mange lysdioder sammen istedet for den halogenpære eller hva det nå er. Har ikke prøvd disse men ser skikkelig kule ut. Passer visst i vanlig spot armatur.

I min hjemmekino skal alt lys være LED. http://www.upplyst.se/ har god peiling på dette.
    Utvikler ingen varme og trekker svært lite strøm. Ikke "ulovlig" å gjøre det selv heller da det går på som regel et sted mellom 5 og 12 volt.

Kjelli

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at det er anbefalt max 2 meter ledning per. spot pga. radiostøy..Har du ikke mulighet i rive taket,slik at du får satt opp bokser og lagt nytt tak på samme nivå? Ville heller ha gått for 230v spoter,slipper trafo... sjekk www.elhandel.no

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LED og spoter

Nå er det mulig at jeg har prøvd feil modeller, men i forbindelse med at jeg holder på med totaloppussing av en etasje har jeg prøvd å finne LED som har tilnærmet normal oppfattet lyseffekt, uten hell.

Kjøpte noen forskjellige modeller på Clas Ohlson for å prøve, deriblant "klase-diodene" montert i et vanlig (MR-16?) halogenspot "chassis". Mine håp om å kunne erstatte vanlige halogenlamper med disse ble gjort til skamme. Jeg oppfattet lysmengden som en brøkdel av en vanlig halogenpære.
    Kjøpte også et sett med 3x1W LED m "linse", noe som ga noe bedre lys, men som nok allikevel vil bli brukt til effektbelysning et eller annet sted.
    Fargetemperaturen er jo også noe å være obs på.

Dersom noen (Smurfen, kanskje?) har noen tips om andre typer LED som faktisk kan brukes som regulær rombelysning, så er jeg takknemlig for tips.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke er avhengig av å ha "stjernehimmel", så kan du jo lage kanaler langs veggen for spot'er. Se akto's hjemmekino for flott eksempel!

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikea-led

Jeg har sjekket IKEAs LED-typer, og etter mine begreper er de ubrukelige som annet enn dekorasjonsbelysning, nær-belysning av mindre objekter, vitrineskapbelysning, etc. Dersom man prøver å bruke dem som allmen lyskilde tror jeg man vil bli skuffet.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager karer jeg er på messe. ferdig på fredag skal da fortelle mer om led lamper. noen av oss må faktisk jobbe hele tiden :grin:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •