Skal bygge garasje, men brukes til hjemmekino...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal bygge garasje, men brukes til hjemmekino...

Sitter her og lurer på hvordan reglene er når det gjelder bygging av garasje. Har som sagt tenkt å bygge meg en garasje, MEN skal ikke parkere bilen inn i den . Skal innrede nede med bar/biljardbord, og oppe med hjemmekino. Så det jeg lurte på, hvilke regler/lover gjelder ved bygging av garasje?

- Må du ha garasjeport (regner nesten med det da....)?
    - Hvor nærme tomtegrensen kan du være (har veldig liten tomt, og grenser til lekeplass.) ?
    - Er det ikke slik at garasjen skal være i samme "stil" som huset? (tenker på takhelning/utførelse osv..)?
    - Hvilke regler gjelder hvis jeg bygger den inntil huset (slik at jeg har muligheten å gå fra huset og rett inn i garasjen?

Edit : Slik jeg har forstått det så må ikke garasjen overstige 30kvm ifølge boligfeltets reguleringer.

+ eventuelt andre problemstillinger dere kan komme på i mitt "byggeprosjekt"....

Håper på mange positive/ gode tilbakemeldinger..

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette hadde vært et byggteknisk forum for arkitekter, er spørsmålet ditt absolutt på rett plass, MEN...................

ALT du spør om vil en arkitekt i ditt område kunne svare på.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ring kommunen og få tilsendt komunevedtektene som omhandler bygging.

Jeg trodde det var under 50 m2 du kunne bygge med forenklet byggemelding, men her er det lokale hensyn å ivareta.

Ring, det er nesten gratis.

Ellers må jeg si at prioriteringen din er helt etter min smak, en bil er en bil, men en kino er noe helt annet. Bilen tåler å stå ute :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor kalle det garasje?

Er det lettere å få byggetillatelse til en garasje enn det er for et generelt påbygg på huset?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hans L
    Er det lettere å få byggetillatelse til en garasje enn det er for et generelt påbygg på huset?
    Enig, bygg bare på !

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hans L
    Ja. Har tenkt å bygge garasje i sommer (til kinobruk selfølgelig) og det ble godtatt at den overskred byggelinjen på tomta, siden det bare var en garasje.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme jeg skal gjøre. Men jeg skal ha kjeller i garasjen. Så bilen får stå under tak og jeg slipper billig unna med tanke på lydisolering Gleder meg som en guttunge.

K

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unIQue
    Sitter her og lurer på hvordan reglene er når det gjelder bygging av garasje. Har som sagt tenkt å bygge meg en garasje, MEN skal ikke parkere bilen inn i den . Skal innrede nede med bar/biljardbord, og oppe med hjemmekino. Så det jeg lurte på, hvilke regler/lover gjelder ved bygging av garasje?

- Må du ha garasjeport (regner nesten med det da....)?
    - Hvor nærme tomtegrensen kan du være (har veldig liten tomt, og grenser til lekeplass.) ?
    - Er det ikke slik at garasjen skal være i samme "stil" som huset? (tenker på takhelning/utførelse osv..)?
    - Hvilke regler gjelder hvis jeg bygger den inntil huset (slik at jeg har muligheten å gå fra huset og rett inn i garasjen?

Edit : Slik jeg har forstått det så må ikke garasjen overstige 30kvm ifølge boligfeltets reguleringer.

+ eventuelt andre problemstillinger dere kan komme på i mitt "byggeprosjekt"....

Håper på mange positive/ gode tilbakemeldinger..
    Sitat fra Forskrift om saksbehandling og kontroll i byggesaker:
    "§ 9. Mindre tiltak på bebygd eiendom

Som mindre tiltak etter pbl § 86a regnes:

a) Oppføring av ett enkelt tilbygg hvor verken samlet bruksareal eller bebygd areal er over 50 m2 . Tilbygget kan i tillegg være underbygget med kjeller.

b) Oppføring av én enkelt frittliggende bygning som ikke skal nyttes til beboelse, og hvor verken samlet bruksareal eller bebygd areal er over 70 m2 . Bygningen kan oppføres i inntil én etasje og kan i tillegg være underbygget med kjeller.

c) ....."

Du trenger altså ikke å kalle det "garasje", men bygningen skal ikke nyttes til "beboelse".
    Mitt råd er å være veeeldig forsiktig. Treffer du den rette saksbehandleren, og han lukter lunta, får garantert ikke oppført noe som helst.
    Til de andre spørsmålene dine:
    Avstanden er normalt 1 meter fra tomtegrensa for "garasjer". Kan variere med lokale forhold.
    Plan og bygningsetaten kan avslå en søknad på "dårlig stedlig tilpasning". Du bør altså tegne den i samme stil som huset.
    Har du mulighet, kan du godt bygge ut huset med samme skjema (pkt.a) over). Da kan utvidelsen godt brukes til "beboelse"

Anbefaler deg å ta kontakt med en lokal byggmester / byggingeniør / arkitekt. de kan gi masse gode råd som i tillegg sparer deg for penger!

Det gjelder helt sikkert en reguleringsplan for området ditt. Få tak i den og sett deg inn i hva som står der. Bl. a. finner du ut om tomta tillater større utnyttelsegrad (U-grad eller Bebygd areal) enn du har idag.

Lykke til!

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mao, det ekstra rommet du skal ha som kalles garasje kan og kalles bodplass.

Kjelli

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode svar! Var mange av de svarene jeg lette etter, pluss at jeg også lurte på fremgangsmåten (hvem jeg skal kontakte osv..)

Siden dere sier at det kan defineres som bod også, det vil vel si at jeg kan slippe unna garasjeporten også??

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •