AV-multiromsløsning med philips RC9800?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AV-multiromsløsning med philips RC9800?

Hjelper en kollega med å bygge hjemmekino i et eldre hus i forbindelse med oppussing og har en del spørsmål. Alt av feedback tas hjerteligst i mot!

Pioneer 506XDE plasmaskjerm bygges inn i en sidevegg på en skinne (beregnet for storkjøkken og tåler 120kg) slik at skjermen kan dras ut til siden. kablene blir lagt på et "kjede" type slik som industriroboter/CNC maskiner har, både for å skjule kabelen og for å minske stress som følge av bevegelse i kablene.

Hjertet i anlegget blir enten Denon AVR-3806 eller Pioneer VSX-AX2AV-S som skal stå i teknisk rom med kjøling i rommet under plasmaskjermen.
    Høyttalerene frontsettet er to små sattelitter på hver side på veggen (som er en storbokhylle som går over en hel vegg adskilt av en karnapp i stuen der plasmaskjermen kommer midtstilt når denne dras ut fra veggen)
    Senterkanalen henger fast i et spesiallaget feste på plasmaskjermen slik at høyttaleren ligger klint opptil skjermen når den dras ut. Er det noen negative konsekvenser i forhold til bilde på skjermen å ha en senterkanal så nært? Jeg vet ikke på nåværende tidspunkt om høyttaleren er skjermet. Subwoofer er aktiv og står nederst i bokhyllen. Bokhyllen som helhet er avstivet og alle hyller er skrudde og fuget i overganger så eventuelle resonanser i den er prøvd tatt hensyn til.

Bakhøyttalerene er innfelt i bakveggen (som er laftet tømmer med sponplate utenpå, slik at høyttalerene ikke har noe "rom å spille i" bak. Bør det legges glava/rockwool i det lille rommet som blir? Jeg husker ikke specs på høyttalerene bak.

Oppsettet blir 7.1 med "sidehøyttalere bak". Dvs, disse bygges inn i taket på hver sin side ca rett over sweatspot. Vet ikke hvor mye informasjon som sendes på denne kanalen, men hvilken receiver av 3806 og AX2AV-S takler å stille inn dette best? (i og med ikke 100% optimal plassering av ht. Begge har målemikronfon og automatikk i forbindelse med dette)

Plasmaskjermens MultimediaReceiver PDP-R06XE blir også montert i teknisk rom og systemkabler blir byttet ut med lengre kabel enn den som følger med som standard (byttes til PDA-H03 på 10m) slik at kabelen er lang nok til å følge "kjedet" i sideveggen samt gå ned gjennom himling til teknisk rom. Er det noen negative konsekvenser ved å bruke pioneers 10m systemkabel i forhold til standard lengde? Og vil kabelen tåle bevegelsene i kjedet?

Skapet i teknisk rom blir bestykket med to stk papst 120mm vifter med Noisecontroll temperaturregulator (reg fra 5-12V) og filter. Disse to viftene bør vel klare å kjøle en mediacenter-pc og forsterkeren? Skapet har to store hull med filter for utlufting, så de to papst viftene lager overtrykk i skapet og dermed hindrer støv i å komme inn i evt hull.

DVD avspilling er tenkt gjort gjennom en mediesenter-pc som enda ikke er prosjektert. Det blir en dvd-spiller i selve pc-kabinettet (vanlig, ikke htpc-kabinett) og en ekstern dvd-spiller som for lett tilgang blir plassert i usb2.0/firewire kabinett skjult i skap ved siden av plasmaen, siden mediesenter-pcen i seg selv står i teknisk rom. Hvilken ekstern dvd-rom anbefales? (støy er viktig tema!) og lar windows mediacenter meg kjøre et program type "CD-bremse" eller Nero Drivespeed uten problemer?

TV signaler kommer fra en digital UPC dekoder (vel, digital i den forstand at den har mulighet for PPV, men signalet er fortsatt analogt ut). Bør dette signalet (RGB via scart eller kompositt) fores direkte inn i plasmaskjermens multimediareceiver, eller bør det oppskaleres internt i 3806/AX2AV-S (faktisk usikker på om de støtter RGB via scart og oppskalering)

Styring av UPC dekoderen er også "et issue". Det er en Nokia tuner og jeg lurer på om den bør styres av windows mediacenter ir-øye eller via den programmerbare fjernkontrollen (kommer til valg av fjernkontroll litt senere) Finner ikke informasjon om det går ann å styre UPC-dekoderen via windows media center.

Valg av styring:
    For å ytterlig gjøre dette litt vanskeligere så er det tenkt å prøve å inkludere et stort og komplett B&O anlegg (9500) med multisone. 9500 boksen har en aux-input som vi ønsker å kunne distribuere lyd til andre rom med. Spisestue, kjøkken og lysthus har fungerende B&O-soner med ir-øyer på hver plass slik at 9500-en skan styres via alle disse rommene. Funksjonaliteten og enkeltheten til B&O anlegget ønskes også velkommen i den nye installasjonen (og dette ser jeg på med litt smånervøsitet)

Det første jeg tenkte var å finne en systemfjernkontroll som kan styre alle komponenter nevnt i begynnelsen av tråden, men som også styrer B&O utsytyret på 455MHz båndet. Jeg fant ut at RC9800 fra philips har muligheter i dette frekvensbåndet (står at den støtter B&O), men har denne gode nok muligheter for individuell tilpassning, og vil den i tillegg kunne støtte windows mediacenter?

Rekkevidden på denne fjernkontrollen (i utgangspunktet IR) er ikke så veldig god, men ombygget med "around the house remote control extender" fra Kjaerulff1.com så har vi testet med mottaker i stuen fra alle rom man kan tenke seg å komme til å styre systemet fra, inkludert lysthuset som ligger noen og 30m fra hovedhuset. Alle signaler fungerer fint på denne måten.

Det var en god del spørsmål... og det kommer sikkert flere!

DrE

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Langt fra alt jeg kan svare på her, men noen innspill har jeg i alle fall

Ang. styring av UPC dekoderen:

Om denne skal styres via IR-øye kommer jo nesten mest an på om du vil bruke MCE til å velge kanal og ta opp ting. Setter du IKKE et ir-øye på denne må du skifte kanal manuelt med en annen fjernkontroll før et evt. opptak.

Så jeg sier som Ole Brumm: Ja takk, begge deler. Sett BÅDE IR-øye for MCE og evt. andre ting. Det går fint, gjør det samme selv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •