Ventilasjon i rom med lydvegg/himling, hvordan?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ventilasjon i rom med lydvegg/himling, hvordan?

Hei

Jeg holder nå på med planlegging av ny enebolig, som vil inneholde kinorom på ca 15 kvm. Rommet vil være bygd med både lydvegg/lydhimling, og tett dør.
    Hvordan skal jeg løse problemet med ventilasjon i dette rommet?
    Hvis jeg kobler rommet til den planlagte balanserte ventilasjonen, så vil jeg vel ødelegge lydhimlingen/veggen?

Alternativet er å montere 2 "baderomsvifter" i betong/ytterveggen, som da henholdsvis blåser ut luft og suger inn friskluft. Minuset med denne løsningen, er at temperaturen på innlufta er styrt av utetemperaturen.

Har dere noen gode tips?

Se eventuelt denne tråden for oppbygning av rommet, samt utstyret som skal inn i kinorommet.
    http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/30054-bygge-nytt-hus-med-hjemmekinorom.html

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk et fleksibelt rør, sånn til kjøkkenvifter osv. Litt krøll og vinkler osv så blir det nok bra tror jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingen. Fleksible rør er ikke å anbefale til ventilasjonanlegg, i følge de leverandørene jeg har hatt kontakt med. De anbefaler kun faste kanaler.
    Men det kan kanskje være verdt å se nærmere på en slik løsning, kun for det strekket som går til kinorommet.

Andre forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke veldig mye erfaring fra dette men anbefaler deg å se på Byggforsks byggdetaljblader. Se på blad nr. 421.431 "Lydisolering av gjennomføringer".

Det er fullt mulig å få dette til rimelig bra. Mulig kanalgjennomføring burde tas på veggen der du har døra som allerede er et svakt punkt i rommet.

Det finnes også mekaniske balanserte ytterveggsventil som varmer lufta. Usikker hvor gode disse er. De er også store og klumpete.

Mvh
    Stein

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bygge lydfeller slik lyden ikke smitter videre i systemet.

En lydfelle kan være en boks som er fort på innsiden med lydabsorberendes isolasjon, inntaket er så stor som mulig, uttaket er mindre og disse står ikke rett ovenfor hverandre. 2X 180 graders svinger på luften er bra.

Et forslag iallefall.

Edit: brukte 6,5min på å lage noen skisser, så ser du bedre hva jeg mener. Målene er bare tatt ut av løse luften. Det store hullet er inntaket.

K

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for skissene. Skal bringe dette videre til de som skal bygge huset/montere ventilasjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er å få kjøpt lyddempere tilpasset ventilasjonsanlegg, men hvor effektive de er med langt høyere lydnivå enn normalt er jeg usikker på. Kontakt Flexit for opplysninger om dette. Eventuellt kan man legge ventilasjonsanlegget i konstruksjonen slik at lyd som "slipper igjennom" kommer ut på kvist eller der varmegjennvinningsannlegget er montert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •