Moeller Xcomfort, argumenter for og mot

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 165
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Moeller Xcomfort, argumenter for og mot

Jeg skal få lagt opp strøm i leiligheten min, og hadde en samtale med elektrikeren min i dag. Han pratet varmt om Moeller Xcomfort, og det virker jo som stilige greier. Som de fleste andre stilige ting er det dyrt, så jeg er jo litt i tvil. Er det noen som har argumenter for eller mot dette? Så vidt jeg forstår kan du i stor grad konfigurere Xcomfort slik du vil, men kan det styres fra PC via f.eks Girder (se bort i fra konfigureringen som man gjør på PC med en boks som er så dyr at man bare låner den)?

Newcomer plumbtek sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg bruker

Moeller x-comfort å har ikke angret et sekund på det.
    Brukervenneligeten,mulighetene,og prisen blei ikke så ille som jeg forespeilet meg første gangen.
    Det å bruke tradisjonell kabelføring koster jo også en del kr,dessuten så blir dimmere og brytere av den store varianten.
    Nå behøver du jo nødvendigvis ikke å legge opp systemet i hele huset/leiligheten din,men det er selvfølgelig lett å la seg rive med.
    Elektrikkern din har sikkert fortalt deg mulighetene,men hos meg har jeg blant annet lagt opp lys scenarioer for kvleds,dag,og "gå på dass modus" på de bryterne som ligger strategisk til.
    Man kan også legge opp en master bryter/knapp på fjærnkontrollen som du kan programmere til å slå av kaffetrakter,lys og alt annet som skal være slått av når man går ut døra.
    Jeg styrer ikke systemet fra pc`n,men programmerer selv hvilke type lamper,brytere/knapp på fjærnkntroll og lystyrke selv.
    Kobler en radiosender til min bærbare å kjører programmet som kan lastes fra:

http://www.moeller.no/cgi-bin/katalogmeny.exe/start

Har du foreksempel motorisert projektor lerret er det jo konge å kunne dempe belysninga,lerretet kommer på plass,og Projektoren starter på kun et tastetrykk.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Jeg venter på tilbud fra elektrikeren, så jeg får se hva det blir til. Han hadde ikke greie på data, og kunne ikke si sikkert om dette kunne styres fra PC. Vet noen om det finnes en enkel (les: rimelig) løsning for dette?

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du kommer utenom pc-grensesnittet hvis du skal styre fra PC'n. PC programmet er vel heller ikke helt egnet til "hverdags-styring", det finnes feks ingen timer/klokkeslett-automatikk i mollers software.

Det finnes en "home-manager" som kan gjøre slikt, men den koster flesk :shock:

Bruker selv x-comfort's fjernkontroll i hjemmekinoen, virker bra
    Feks kan du få lyset til å fade ut i løpet av så lang tid du måtte ønske, eller slik som hos meg når filmen skal begynne: En del av spottene fader saktehelt ut,mens en annen del fader ned til 10%, i tillegg slår vinduslysene seg av (av/på aktuator).
    Når filmen er over: ett trykk på remoten så fader alle spottene sakte opp til 40%, som er mer behagelig etter 2timer i mørket

Har litt mer lys enn det som trengs, så i dimmebryteren på vegg som brukes til daglig er 80% satt som "max", det sparer også spot-pærene.

Kort-versjon: Anbefales

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp bygget nytt hus og kjører xcomfort i hele huset.
    Xcomfort PC interface er ikke egnet for å styre lyset, kun for å "programmere" installasjonen. Visst du ønsker å bruke PC til å styre installasjonen finnes det ikke noe ferdig pakkeløsning som jeg vet om, men er du data & elektronikk kyndig kan du mekke sammen en løsning vha. standard I/O interface i PC'en og x-antall xcomfort binærinnganger. Når det er sagt kommer du langt med en fjernkontroll også, denne har 24 kanaler, men du må bruke PC interface for å programmere denne.

Jeg kan på det varmeste anbefale xcomfort, som sagt har jeg kun xcomfort i hele huset og er kjempefornøyd.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du snakker med elektrikkeren din, så kan han nok fortelle deg at det finnest andre produkter en moeller X-comfort. Fordelen med X-comfort er at det er VELDIG enkelt i bruk. mens bakdelen er at du har litt begrensninger i bruker mulighetene..

Det finnest endel bussystemer som er 100% styrt av data, der kan du gjør AKKURAT slik du vil.. Det er ikke så mye dyrere.. Snakk med elektrikkeren din

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først av alt...jeg har x-comfort i leiligheten min (kun lysstyring pr.dags dato men er i ferd med å utvide med varmestyring) og er veldig fornøyd til nå iallefall!
    Har ikke hatt noen problemer til nå iallefall...
    Men nå er tiden kommet for å få samlet alle fjernkontrollene mine (TV,DVD,forsterker,spiller,x-comfort m.m)
    I den anledning lurer jeg på om det er noen her inne som har erfaring med Logitech Harmony 895 og styring av X-comfort fra denne?
    Innspill mottas med takk!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring sier at dette ikke går!! jeg er ikke sikker men mener at X-comfor kontrollen har en "sikkerhets frekvens" som gjør at det er KUN moeller kontrollen som kan styre enhetene som er programert på den.. Men er ikke helt sikkert det er slik jeg har forstått det som andre har sagt til meg!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som Svantekiller har rett...etter å ha snakket med produktsjefen i Moeller,kunne han bekrefte at ingen universal fjernkontroller fungerer opp mot X-Comfort pga. et lukket brukergrensesnitt (felles europeisk standard for trådløs byggningsautomasjon)
    Men han kunne opplyse om at det om en måneds tid vil foreligge en god del nye produkter i x-comfort segmentet,bla en "Room manager" som er beregnet for leiligheter m.m og ikke er fullt så avansert som Home manager`en men best av alt så kommer det en sak som kan videreformidle de vanligste RF signalene (deriblant Logitech) til frekvensen Moeller bruker i sitt RF system
    (868,3 Mhz)
    Det betyr at en slik aktuator skal kunne videreformidle rRF signaler til hele X-comfort systemet og at det derfor kun er nødvendig med 1 stk for å kunne styre 100 eller færre brukere!
    Satser på at jeg har gjengitt dette riktig nå...he he
    Jeg avventer Logitech Harmony kontrollen inntil videre....for så å få tak i denne "RF Converteren" til Moeller...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XComfort anbefales!

Under utarbeidelse av nettstedet www.husautomasjon.no har vi forsøkt å vurdere flest mulige alternativer innenfor husautomasjon. Resultatet så langt er at vi anbefaler XComfort i de aller fleste tilfeller.

Jeg bruker det også hjemme og er er kjemepfornøyd. Siste nyheter fra XComfort er at de har kommet med en "Room Manager" som delvis erstatter Home Manager og at de jobber med en ny designserie. Gleder meg til å se den!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glennof
    Under utarbeidelse av nettstedet www.husautomasjon.no har vi forsøkt å vurdere flest mulige alternativer innenfor husautomasjon. Resultatet så langt er at vi anbefaler XComfort i de aller fleste tilfeller.

Jeg bruker det også hjemme og er er kjemepfornøyd. Siste nyheter fra XComfort er at de har kommet med en "Room Manager" som delvis erstatter Home Manager og at de jobber med en ny designserie. Gleder meg til å se den!

Enig! MEN det nye systemet til HAGER som er akkurat det samme prinsippet som x-comfort er faktisk bedre! det har flere muligheter! og er billigere! eneste som er litt "negativt" med dette systemet er en programeringsenhet som MÅ brukes, men denne kan stort sett lånes av firma etc..

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat bedt om tilbud på Elko Matic for å hive inn i ny leilighet. Virker utrolig elegant. Kommer til å legge inn for lys og varme, samt ulike alarmer. Denne skal kunne programmeres fra en helt vanlig pc. Må bare betale en lisens på styringsprogrammet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "problemet" til elkomatic er prisen! Men det er et genialt system ja..

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    xcomfort kan også programmeres fra en vanlig pc, ved bruk av et RS232 grensesnitt... programvaren er gratis på moeller sine hjemmesider...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    xcomfort kan også programmeres fra en vanlig pc, ved bruk av et RS232 grensesnitt... programvaren er gratis på moeller sine hjemmesider...
    men grensesnittet koster et par tusen ( innkjøpspris til meg ) og det har VELDIG begrensede muligheter!! Skal du utnytte x comfort for fullt så må du ha den Home manageren som koster 10000!! Men mulighetene er der ja!

NB: jeg har moeller X-comfort og er fornøyd så det er ikke meningen å snakke stygt om det føler meg negativ her jeg sitter.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner det!

Men akkurat home-managern gir deg ikke så mange flere muligheter ved lysstyring, det er vel først når man skal regulere varme at den kommer skikkelig til sin rett?

OT: har nettop programmert anlegget i leiligheten min, og der har jeg lyst til å ha nattlys i gangen, altså dimme spottene ned til 20% i stedet for å slå de helt av, tar noen av delene skade av å stå slik over lengre tid? Pære/trafo/dimme-aktuator?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    OT: har nettop programmert anlegget i leiligheten min, og der har jeg lyst til å ha nattlys i gangen, altså dimme spottene ned til 20% i stedet for å slå de helt av, tar noen av delene skade av å stå slik over lengre tid? Pære/trafo/dimme-aktuator?
    Det er jo "jobben" til en dimmer så den kan umulig ta skade! en trafo sender jo bare spenning i gjennom, så den bryr seg ikke om det er 220 eller 130 v som kommer inn! min erfaring er at en pære som er dimmet holder lengre kontra en som ikke er det!!
    Så for å gjøre en lang historie kort NEI

jeg har x comfort der har jeg 3 dl i en gang som er dimmet 24/7!! de har holdt i 4 mnd nå

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dupline vs. EIB

Sitat Opprinnelig postet av torgeir
    Jeg har akkurat bedt om tilbud på Elko Matic for å hive inn i ny leilighet. Virker utrolig elegant. Kommer til å legge inn for lys og varme, samt ulike alarmer. Denne skal kunne programmeres fra en helt vanlig pc. Må bare betale en lisens på styringsprogrammet.
    Bare en liten kommentar fra min side...

ELKO Matic bruker bussystemet Dupline som er et tolederbussystem utviklet av CalroGavazzi. På denne måten tilsvarer dette EIB bortsett fra at EIB er utbredt system innenfor husautomasjon.

Hvofor har ELKO valgt å ikke støtte EIB?

Tilbake til sakens kjerne... Trådbaserte husautomasjonsystemer har sine fordeler, men også sine bakdeler i forhold til trådløse systemer som XComfort. Det er vanskelig å utvide et trådbasert system med nye funksjoner da man i så fall måtte ha strukket signalledninger i forkant. Et husautomasjonsystem er veldig typisk noe man byger ut med nye funksjoner etter hvert som behovene melder seg, eller lommeboka tillater det, og da er dette et stort minus. Dette gjør også at trådbasertesystemer ikke er spesielt egnet i forbindelse med opppussing.

Missforstå meg rett... Jeg liker Dupline til sitt bruk, men her som vi diskuterer XComfort blir det på en måte noe litt annet. Jeg skriver på et veldig generelt grunnlag og det kan hende at ELKO Matic er det beste alternativet i en ny leilighet som kanskje ikke kommer til å "endre" seg så veldig med det første.

P.S.S. Har også lyst til å skryte litt å si at jeg kjenner Dupline godt da jeg har vært med på å skrive overvåkingsprogrammet DupTemp for CaloGavazzi i sin tid.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glennof
    Bare en liten kommentar fra min side...

ELKO Matic bruker bussystemet Dupline som er et tolederbussystem utviklet av CalroGavazzi. På denne måten tilsvarer dette EIB bortsett fra at EIB er utbredt system innenfor husautomasjon.

Hvofor har ELKO valgt å ikke støtte EIB?

Tilbake til sakens kjerne... Trådbaserte husautomasjonsystemer har sine fordeler, men også sine bakdeler i forhold til trådløse systemer som XComfort. Det er vanskelig å utvide et trådbasert system med nye funksjoner da man i så fall måtte ha strukket signalledninger i forkant. Et husautomasjonsystem er veldig typisk noe man byger ut med nye funksjoner etter hvert som behovene melder seg, eller lommeboka tillater det, og da er dette et stort minus. Dette gjør også at trådbasertesystemer ikke er spesielt egnet i forbindelse med opppussing.

Missforstå meg rett... Jeg liker Dupline til sitt bruk, men her som vi diskuterer XComfort blir det på en måte noe litt annet. Jeg skriver på et veldig generelt grunnlag og det kan hende at ELKO Matic er det beste alternativet i en ny leilighet som kanskje ikke kommer til å "endre" seg så veldig med det første.

P.S.S. Har også lyst til å skryte litt å si at jeg kjenner Dupline godt da jeg har vært med på å skrive overvåkingsprogrammet DupTemp for CaloGavazzi i sin tid.
    en liten komentar til deg! jeg ser at du har litt peiling på dette. MEN om du velger EIB fra hager så kan du utvide det trådbaserte eib anlegge med det nye trådløse som hager har kommet med!
    Det er ikke lett å bli klok på dette, derfor så er kanskje moeller sitt X comfort system det aller enkleste ( de kjører en rema 1000 visjon "det enkle er ofte det beste"

På spørsmålet om hvorfor elko ikke støtter EIB er enkel! PENGER

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jepp, Hager er bra!

Jeg har akkurat også lært at Hager har kommet med muligheter for å kombinere trådløst og tradisjonell EIB.

Det er jo fantastisk! Må se mer på dette systemet.

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •