Moeller Xcomfort, argumenter for og mot - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 165
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slettet.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit. da har jeg misforstått og beklager dette.

Men jeg vil fortsatt anbefale Hager sitt system som hoveddel eller til grunn oppbygging.

Dette er mest fordi jeg kjenner dette systemet godt, og vet at det ikke er noen svakheter som kan ødelegge for brukervennligheten

Jeg og min kollega som er hakket råere på slikt har kommet til enighet om at det man finner på SmartHus og Custom Install produkter fra Tronika. er et genialt system men som har mange utbedrings potensialer. Uten at jeg vil utdype det mer..

Som slutt konklusjon i denne tråden fra min side.

Dra til din lokale elektrikker og spør hvilket system de kjører. Bruk dette systemet. Du klarer uansett ikke å legge opp dette selv, derfor er det så enkelt som at den elektrikkeren du velger "bestemmer" systemet, dette har også med vedlikehold å gjøre.

Til syvende å sist så må man vel stikke hodet i jorda å si at "alle" systemene har sine svakheter og styrker, men hvis man kjører EIB så har man muligheten til å gjøre systemet komplett. Dette krever selvfølgelig tid, kunnskap....

Da har ikke jeg mer å tilføye denne tråden. Så da ønsker jeg deg lykke til med valget!

Svante OUT.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ABB har et bra system som baserer seg på EIB-standaren (noe annet ville jeg aldri kjøpt om budsjettet er av respektabel standard). Designet er det ingenting å si på (samarbeidet med B&O), og prisen er ganske hyggelig sett i sammenligning med mye annet på markedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hkmod25
    Å gi fra seg valgmulighet til "en lokal elektriker" som skal "bestemme" og ikke bare gjøre jobben sin, som han er opplært til. Dvs. trekke kabler og koble bokser i følge installasjons manual er det dummeste som en kan gjøre.
    Dessverre med en slik tankegang ser vi igjen at vi fremdelles ligger lang bak siviliserte deller av verden hvor slike projekter/innstallasjoner utføres av spesialiserte firma (som f. eks. Adapt i Norge) og ikke "lokale elektrikere".
    Er enig i dette, og dette er ikke for å tråkke noen på tærne. Jeg pratet med min elektriker, og han hadde ikke vært borti noe sånt. Hvis kundene (dvs oss) etterspør dette, vil flere ektrikere måtte lære seg dette. Er ikke så mange elektrikere som har samme interesse og kunnskap for dette fagområdet som f.eks. Svantekiller. Tror det er lurt for oss teknisk oppegående å selv finne ut av hva man ønsker, og så forsøke å finne noen som kan dette, evt lære det som trengs sammen med den elektrikeren man vil benytte, slik at jobben blir gjort på en trygg måte. Ellers finnes det enkelte spesialiserte firmaer som er oppegående på smarthus.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er eg enig med.. det er ikke så mangen som har vært borti dette.. og er ikke sikkert elektrikeren har det beste valget altid. som regel velger dem et merke.. å serikke rundt etter andre ting da. derfor er det jo greit å kunne se her å se om man finner noen gode svar litt selv..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hkmod25
    Å gi fra seg valgmulighet til "en lokal elektriker" som skal "bestemme" og ikke bare gjøre jobben sin, som han er opplært til. Dvs. trekke kabler og koble bokser i følge installasjons manual er det dummeste som en kan gjøre.
    Dessverre med en slik tankegang ser vi igjen at vi fremdelles ligger lang bak siviliserte deller av verden hvor slike projekter/innstallasjoner utføres av spesialiserte firma (som f. eks. Adapt i Norge) og ikke "lokale elektrikere".
    Norge ligger 10 år etter. Vi som jobber i denne bransjen og kjenner den utad VET dette. Derfor kommer jeg men en slik uttalelse. Å leie inn spesial firmaer i norge er dyrt, for dyrt for de fleste etter de prisene jeg har fått.

Det er derfor man må gi det ansvaret over på de som har lov til å bedrive med dette.

Men kjære HKMOD25. Hva vil DU anbefale folk å gjøre? Til de som innser at et spesialiser firma er for dyrt?

Det vil jeg vite..

Når man kommer med slike uttalelser klarer jeg ikke å holde meg unna.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i flere tilfeller den siste tiden blitt utdelt jobber av mine saksbehandlere, der hvor personen har anbefalt bruka av utallige endevendere, tidsur og bevegelsesfølere (sistnevnte er ikke så dumt) i helt nye el-anlegg, jeg som har litt erfaring med Xcomfort, har tatt meg tid til å informere kunden om mulighetene, det har ikke saksbehandleren gjort, fordi han rett å slett er for gammeldags. Det skal sies at slik automasjon er dyrere enn tradisjonell installasjon, men når man tenker på arbeid med endevendere/trappevendere/rørlegging/kobling/dimming (fra hvilken posisjon) så er ikke xcomfort så dyrt allikevel, det gjelder bare å ha det i huet når man regner på jobben.

Solgte nettopp et xcomfort anlegg i løpet av en 15min samtale. Skal sies at kunden har middels stor lommebok, og er mottakelig for ny teknologi, skal bli litt artig å se hva prisforskjellen på gammelt/nytt tilbud er...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er tragisk men sant.

Heldigvis er det slik hos oss at vi er "saksbehandlere" også. Og jeg kan ikke tenke meg å legg opp endenvender på "gamle måten" heller ikke fylle skapet med unødvendige ur og brytere...

Men hele el bransjen har en stor jobb å gjøre. Jeg sitter her i litt vantro når jeg leser at flere av dere har kontaktet el,firmaer som ikke har hørt om dette en gang. Vi som er et bittelite firma i en bitteliten bygd har flere full EIB anlegg i året, bare i år har vi hatt et par og skal dra i gang med 2-3 til før året er omme.

Og hvis man planlegger og forteller kunden hva som skjer og hvorfor så trenger man ikke stor lommebok heller. Et enkelt Moeller eller elko wireless eller Hager sitt trådløse system er ikke så dyrt hvis man begrenser seg til enkel lysstyring. Det er nesten slik at det "lønner" seg. Særlig ved rehab jobber der man ikke har mulighet til å gå med skjult anlegg. OG en dimmer koster nesten det samme om man monterer den på veggen ( elko 315 ) eller om man tar en wireless modul....

Men at "kunder" skal begynne å rote med dette selv er jeg ikke noen tilhenger av, det er greit å lese seg til kunnskap og orientere seg om hva som finnes av produkter og si dette til de som skal utføre jobben...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er driftsikkerheten og gevinsten ved slike "smarthus som blir bygget i dag?

På 90-tallet tegnet jeg en god del slike installasjoner i både leiligheter og større bygg. Tilbakemeldignene var ikke bestandig like positive. Dette med EIB standarden var veldig "stort" den gangen.

Etter denne erfaring med dette - så ble det ikke installert noe slikt når jeg bygde hus

Har de 3 siste årene jobbet i et "helautomatisk" bygg - orker ikke ramse opp alt men:

- lys som slukker til stadighet når det ikke skal - nei jeg har ikke sovnet på kontoret

- 200 stk som ikke kommer inn i bygget om morgenen ( i 20 minus :???: ) skal bruke kort og kode kan skjønne - etter min erfaring fungerer en god gammeldags nøkkel bestandig

-alarmer som går i hytt og pine

- osv.

I boliger - til stadighet noen som flyr rundt og leter etter fjernkontrollen til spottene....

Har det blitt noe bedre??? Overgår gevinsten det de automatiske funksjonene gir - de problemene som trolig vil oppstå??

Er det litt som å skaffe seg en "universal remote" - kjempesmart! Må sette seg inn i saken i 3 uker, samt trykke 3-4 ganger hver gang det skal skje noe????? For å ikke snakke om at det koster tusenlapper. Men det er klart litt ryddigere på stuebordet er det jo
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste jeg kan referer til er Hager sitt system som jeg bruker og det er 99,99 % sikkert og feilfritt. Men nå har jeg ikke benyttet det i større offentlige kontorer da. Men der har vi det igjen, færre komponenter færre feil. Det er der mange av disse produktene på nett har noe å lære...

Når det gjelder å miste fjernkontrollen får man faktisk pipe funksjon
    Man trykker på en knapp i masterenheten og kontrollen begynner å lyse/pipe

Å man kan også styre lyset fra andre enheter en fjernkontroll så det er ikke et reelt problem, men dette er fra hager systemet som jeg kjenner.

X. comfort og Elko wireless har ikke noe slikt. Mister man har man et problem

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Har det blitt noe bedre??? Overgår gevinsten det de automatiske funksjonene gir - de problemene som trolig vil oppstå??
    Det er feilfritt :Og genialt i mange sammenhenger hvis man utnytter systemet. Særlig på fritidsboliger er det bra men automatisk stenging av vann ved en viss temperatur og oppvaring komfyrvakter, røykvarslere som er inteligente som snakker med komponentene, nødlys funksjoner osv osv det er uendelig...

Hvis man har kompetanse og utnytter systemet fullt ut er det masse å hente på alle områder egentlig. Og vi har pr.dags dato nesten ikke hatt feil på anlegg!! masse i oppstartsfasen men når det virker gjør det nettopp d

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Det eneste jeg kan referer til er Hager sitt system som jeg bruker og det er 99,99 % sikkert og feilfritt. Men nå har jeg ikke benyttet det i større offentlige kontorer da. Men der har vi det igjen, færre komponenter færre feil. Det er der mange av disse produktene på nett har noe å lære...

Når det gjelder å miste fjernkontrollen får man faktisk pipe funksjon
    Man trykker på en knapp i masterenheten og kontrollen begynner å lyse/pipe

Å man kan også styre lyset fra andre enheter en fjernkontroll så det er ikke et reelt problem, men dette er fra hager systemet som jeg kjenner.

X. comfort og Elko wireless har ikke noe slikt. Mister man har man et problem
    Noen jeg kjenner har en veldig stor stue med 4-5 spot samlinger - det er like spennende hver gang. Når de først finner fjernkontrollen (har spist middag der flere ganger med kun stearinlys koselig det da ) så er det å finne den rette knappen det tar ofte litt tid..... opp og ned med lyset både her og der før det blir rett.

Hvilke funksjoner er de mest populære å velge?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da er det ikke systemet det er feil på

De vanligste er naturlig nok lys... Da i alle varianter

* fjernkontroll + dimmer/bryter
    * endevendere
    * hovedbryter ved seng og ytterdør
    * værstasjon for markiser og slikt
    * varme styring med utefølere
    * Natt belysning i ganger som fører fra gang til bad etc
    * Show off scenarioer med lys

Dette er nesten standard i EIB anlegg.

De som har EIB har som for oftes større hus, og har ofte arkitekt tegnede "idiot" hus IKKE NOE VONDT MENT!! men disse husene har ofte mange innganger og åpninger som gjør det vanskelig å ha en bryter..

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    da er det ikke systemet det er feil på

De vanligste er naturlig nok lys... Da i alle varianter

* fjernkontroll + dimmer/bryter
    * endevendere
    * hovedbryter ved seng og ytterdør
    * værstasjon for markiser og slikt
    * varme styring med utefølere
    * Natt belysning i ganger som fører fra gang til bad etc
    * Show off scenarioer med lys

Dette er nesten standard i EIB anlegg.

De som har EIB har som for oftes større hus, og har ofte arkitekt tegnede "idiot" hus IKKE NOE VONDT MENT!! men disse husene har ofte mange innganger og åpninger som gjør det vanskelig å ha en bryter..
    Ser mange fordeler her. Var vel forsåvidt det samme når jeg holdt på - men da var systemet helt nytt - dyrt og ikke særlig driftsikkert. Forkskjellige produsenters produkter virket heller ikke bestandig sammen - på tross av EIB standarden...

Ser også fordelen i hytter - laftede vegger, villmarkspanel og lignende er det ikke moro å legge skjult anlegg i Enklergjør vel også mulighetene for "fjernstyring" av oppvarming o.l.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi kjører

xcomfort i våre lokaler (danseskole) og er kjempefornøyd. Anbefales
    TangoArgentino

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mye tull som har blitt sagt om xcomfort i denne posten

Man kan bruke alle typer brytere i Moeller sitt xcomfort system, feks Micromatic, norwesco, Berker Joung, osv
    For å få til det så monteres en Binør inngang bak bryterne.

Moeller sitt system, kan og er god på å styre varme, scenarioer persienner/markiser lerret osv.

Setter man passord på systemet så "garanterer" det at at alt blir skrudd av med "alt av master" bryter , grunnen er at alle aktuatorer kvitterer tilbake om de er av eller på.

xcomfort kan brukes hjemme hos folk eller næringbygg, feks oslo plaza har det i hele bygget nå.
    Hilsen en elktrikker i Elktropluss so har drevet med dette systemet i mange år.

Og det beste med dette systemet er at hvis noe går galt, feks noen lamper ikke lyser, så ringer man elektrikkeren , han bytter aktuatoren. og laser opp config fila i systemet igjen med 2 knappetrykk og alt var som før.
    Enkelt service på dette.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Møller X-comfort Webserver

Er homeputer og webserveren egnet til å bruke aktivt eller er det kun for oppsett?

Noen som bruker de??

Newcomer Aravna sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Styring av x-comfort med harmony 985 eller 1000

Hei alle sammen og God Jul.

Har lagt den samme teksten ut et annet sted på forumet da det er noen linker rundt om kring om problematikken
    Tenkte bare å informere dere om noen småting som kan hjelpe på problemene med harmony og x-comfort.
    Er selv elektriker og har tenkt mye på problemet. Har funnet en løsning selv om jeg har valgt en annen løsning selv.
    X-comfort har en modul som heter 230V binnær-inngang. Denne er laget for å kunne bruke konvensjonelle brytere i et x-comfort anlegg. Det vil si at med denne modulen kan du bruke en vanlig lysbryter for å styre x-comfort.
    Den kan på lik linje med alle andre x- moduler programeres over pc og nå kommer det fine. Finn en trådløs bryter som harmony kan styre. Vet de selger f.eks. z-wave på SmartHus og Custom Install produkter fra Tronika. Kjøp en bryter av type 1-veis Bryter Mikromodul. Denne programeres via harmony og når denne bryteren legger inn, sender du 230V rett inn på en x-comf. binnærinngang. Signalet som binnærinngangen mottar, bruker du deretter på x-comf. anlegget ditt til å dimme, bryte eller lage scenarioer videre . Har ikke prøvd dette selv, men jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal fungere. Mulig jeg kjøper en modul på nyåret og gir en tilbakemelding. Hvis noen andre prøver, så gi meg en tilbakemelding.

God Jul og Godt nytt år

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en enkel løsning det Aravna, men da har du jo kun 1 funksjon. må ha mange binærinnganger og mottakere for å få flere funksjoner.

Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •