Moeller Xcomfort, argumenter for og mot - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 165
    Newcomer Governator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av oyo
    Governator:
    Jeg har også bestillt det nye kommunikasjonsgrensesnittet men er litt usikker på hva det kan/funksjonalitet , det er ikke akkurat overflod av informasjon i katalogen til Møller.

Det jeg håper at dette kan er å motta kommandoer fra PCen via commandline, dll e.l.
    Etter hva jeg forstår er det hvertfall i stand til å motta ir signal for så å utføre instruksjoner man har definert.
    Skjønner at du er like god i Tysk som jeg er , men har du fått noe oversikt over hva denne boksen kan?
    Hei Oyo!

Nei, noen fullgod oversikt har jeg ikke. Det jeg vet er :

- Det er tre versjoner av programvare som er ferdig lagd (dog kun på tysk foreløpig) og kan brukes mot kommunikasjonsmodulen (KM). 1) En demoversjon med begrenset antall moduler en kan konfigurere 2) En std versjon uten begrensening på moduler 3) En 'Studio' versjon med full funksjonalitet inkl. webserver for å kunne styre ting via nettet/tlf. Alle følger med KM og ser ut som virker, men de to siste er lisensiert (Tror lisensene lå rundt 100euro, men er ikke helt sikker. Om det er noen sperre på de vet jeg ikke, men jeg ble ikke spurt om noen serielnummer når jeg installerte).

- Det står jo - i det skarve som finnes av dokumentasjon - at denne skal være 'integrerbar' mot andre systemer f.eks a/v systemer. Jeg ville også forvente meg et bibliotek i form av en dll og en API-dokumentasjon, men dette vet jeg ikke noe mer om.
    Det fulgte ikke noe slikt med CD'en som lå med KM. Jeg er selv utvikler og det er denne delen jeg gledet meg mest til Ser ut som en må smøre seg med litt tålmodighet før dette er 100%, da det virker som at produktet er sluppet før dokumentasjonen og oversettelsene er klare.

- Den kan ikke ta imot IR-signaler. Den sender kun ut RF for å kontrollere modulene i X-Comfort serien. Min plan var å bruke en PC til å ta imot IR, for så å bruke en API for å få KM til å gjøre det jeg ville.

Det positive er at den nye modulen er akseptabel i pris i forhold til den gamle seriel-versjonen. Får vi bare noe mer dokumentasjon blir dette helmaks.

Finner du ut noe mer om dette, post det

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Governator
    Har nå fått pris på kommunikasjonsmodulen : 1100 + mva. Ikke så ille det.
    Er dette listepris, eller har du "inside" pris?
    Mener jeg ga 2000,- for det gammle grensesnittet, til "special price" :?
    Handler rett fra grosisten, ellers hadde det knapt vært levelige priser :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Er dette listepris, eller har du "inside" pris?
    Mener jeg ga 2000,- for det gammle grensesnittet, til "special price" :?
    Handler rett fra grosisten, ellers hadde det knapt vært levelige priser :-D
    1100 fikk jeg oppgitt, men det er uten mva. Regninga er ikke kommet så jeg vet ikke 100% sikkert ennå, kan være de har tatt feil. Jeg har noe rabatter på Elektroskandia hvor jeg handler, men det pleier å være lite marginer på Moeller så tror ikke jeg har fått så mange prosenter av.

Uansett så er nok det nye grensesnittet (USB) billigere i utgangspunktet, og de har nok også sett verdien i å la "menig-mann" kunne ta dette i bruk til en mer komfertabel pris. RS232-versjonen mener jeg at jeg fikk en pris på til 3000 for et år siden. Nå tar de nok også inn penger via programvaren du trenger hvis du skal bruke dette proft som elektriker. Egentlig ganske greit for oss "single-house" brukere

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble litt forvirret nå ang. kommunikasjonsgrensesnitt vs RS323 RF-Grensesnitt. I Møller sin katalog står det:
    NB: Enheten brukes IKKE til å konfigurere RF-installasjonen i Comfort Mode!!!!

Men etter hva jeg forstår fra innleggene overnfor erstatter det nye kommunikasjonsgrensesnittet det gamle RS323 RF-Grensesnittet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyo
    Jeg ble litt forvirret nå ang. kommunikasjonsgrensesnitt vs RS323 RF-Grensesnitt. I Møller sin katalog står det:
    NB: Enheten brukes IKKE til å konfigurere RF-installasjonen i Comfort Mode!!!!

Men etter hva jeg forstår fra innleggene overnfor erstatter det nye kommunikasjonsgrensesnittet det gamle RS323 RF-Grensesnittet.
    Oyo : Ja, jeg er selv litt usikker, og ser at det er det de skriver i katalogen. Mulig du har rett, men jeg håper ikke det

Ser i nyhetkatalogen for 2006 at de skriver : "Merk: Kun RF-kommunikasjonen
    med Xcomfort-komponenter settes opp i Comfort Mode!" på samme sted som det i hovedkatalogen står : "NB: Enheten brukes IKKE til å konfigurere RF-installasjonen i Comfort Mode!!!!". Siden de selger begge grensesnitt så har du kanskje rett, teksten sier sånn jeg ser det både ja og nei. Isåfall er det utrolig kjipt å måtte ha to bokser for å kunne benytte seg av all funkasjonalitet.

Uansett så er det den nye funkasjonaliteten som er viktigst for meg, men jeg hadde håpt å kunne sette opp Comfort mode også. Om jeg noen gang får tak på dokumentasjonen for å gjøre dette er jo en annen sak

Dette er en bisak, da det er kinoopplevelsen som seffers er det viktigste. Men jeg kan ikke gi opp ideen om 'one-touch' og synes jo det er morro å se om jeg klarer å sy dette sammen til slutt

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja - jeg får smøre meg med tålmodighet til den nye boksen er meg i hende.
    Uansett har jeg RS232 RF boksen fra før og om det skulle vise seg at disse overlapper hverandre er det ikke snakk om astronomiske summer ;-)

Kanskje vi bør ta oss tid til å skrive en liten veiledning til XComfort etter hvert, jeg skal om noen måneder konfigurere ett komplett anlegg inkl. varmestyring, lys, Ny HomeManager, GSM Modem, Alarm, Basseng styring osv. Da får jeg testet det meste.

PS:"Hjemmekinoen" min er såvidt i startgropa, jeg har bygget nytt hus og det er såklart kjellerstua som står uferdig, men jeg ser frem til å få startet arbeidet og kommer til å lage min egen tråd her på forumet slik at jeg kan dra nytte av kompetansen til erfarne byggere her inne.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får holde oss oppdatert hva du finner ut, så skal jeg gjøre det samme. Kommer nok også til å kjøre en tråd for å dokumentere 'one-touch' prosjektet mitt når det skrider videre, når jeg får styr på ir -> lys-/av-styring Først må jeg gjøre ferdig tilbygget som skal bli hjemmekinoen

"One Button to rule them all!"

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De folka jeg kjenner sa at jeg burde bruker DynaLite i stedet for ELKO eller Moeller....DynaLite ser brukbar ut, standard rs485 også som gjør at jeg kan lage et program som styrer systemet :-D (WEEEE)

Ser for meg et hav av muligheter når protokollen er åpent dokumentert og ikke alt for "properitær"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moeller bryteaktuator CSAU-01/01

Hei.

Er noen interessert i en ubrukt bryteaktuator CSAU-01/01 for X-comfort systemet til Moeller? Kan selge denne til 400-500,-
    Tror de normalt koster 700-800,-

Ta kontakt på e-post: mosal77@start.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått litt erfaring fra X comfort og den heteste utfordreren.

X comfort.

Dyrt
    -Til tider veldig ustabilt
    -Begrensede muligheter for scenarioer uten kjøp av dyre dubbedingser.
    -kan ikke brukes med vanlig "elko" utstyr som brytere etc...
    -Forholdvis store "akkumulatorer" som trådløs kontroller.

Hager Tebis TX

-Langt billigere en konkurrentene.
    -full fleksibilitet ved setting av scenarioer etc.
    -Kan brukes sammen med vanlig "elko" utstyr som brytere, termostater etc.
    -Små akkumulatorer som KAN plasseres i små veggbokser.
    - 100 % stabilt. Nesten ingen feil på komponentene
    - Lett å bytte scenario valg eller utvide.

De andre systemene kjenner jeg lite til. Men i bransjen ligger det følere ute og nesten alle jeg snakker med er enig om at dette systemet ligger laangt oppe.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi holder på bygge en ny enebolig. Tenkte først på elkoMatic men nå får vi vannbåren varme vet ikke hvor mye vits det er med varmestyring da? Likevel hadde det vært fint med et intregrert system med innbrudsalarm, brannalarm, vanndetektor, lysstyring osv. Tenkte å få et tilbud på ElkoMatic ihvertfall. Tenkte å få lagt kabler skjult når vi likevel bygger nytt. Noen andre forslag til løsninger?
    Så på Elko Link Home, men får heller kablet nettverk til alle rom.. (Det blir bare en TV, skal ikke ha TV på badet osv..)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg ett universelt tips som ikke KAN være feil...

(trommevirvel)

Perforer veggene med trekkerør til alle rom, og lag et teknisk skap (gjerne 19") i samme rom som sikringsskapet. Trekk gjerne også et trekkerør over badekaret, sånn at du i alle fall har mulighet til å få tv på badet :-D:-D.
    Better safe than sorry!

Om du i ettertid velger ELKO home eller andre leverandørers utstyr, så er du i alle fall sikker på at du har mulighetene. Det er så mye verre hvis du ikke har disse trekkerørene. Du kan enkelt kjøpe trekkerør hvor som helst og trekke de selv. Tenk litt på om du kanskje kan trenge noe som er større enn 16mm også. 20mm og kanskje 40mm hvis du skal ha en plasmaskjerm på veggen, eller en projektor i taket eller lignende.

kanskje kjøper du etter hvert en hjemmekinoreceiver med 2 eller flere soner. Da kan det plutselig være greit om du hadde et par trekkerør over spisebordet i spisestua (veldig kjekt å ha muligheten for innfellbare tak-monterte høyttalere på slike plasser)

Poenget mitt er i alle fall at det er bedre å gjøre en god jobb før gipsplatene er på plass. Plutselig en dag får du hodet fullt av ideer, og da er veien kort fra ide til ferdig resultat!

DrE

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter siste taler, hvem vet hva du trenger senere....
    Selv trakk jeg massevis da sokkeletasjen ble pusset opp, og enda har jeg hatt behov for mer i ettertid....

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Du kan enkelt kjøpe trekkerør hvor som helst og trekke de selv.
    Så lenge "Hvor-som-helst as" leverer kvalitet, billig rør av udda merke går sikkert stort sett greit, men det er når man plages og må ta hardt i at forskjellen merkes. Skikkelig trist når ett rør går av i veggen og du må åpne eller la det være tapt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Så lenge "Hvor-som-helst as" leverer kvalitet, billig rør av udda merke går sikkert stort sett greit, men det er når man plages og må ta hardt i at forskjellen merkes. Skikkelig trist når ett rør går av i veggen og du må åpne eller la det være tapt.
    Joda, sant nok. Har en kompis som kjøpte biltema-rør, og de fungerte som de skulle. Nå vet jeg jo ikke hvordan de eldes over tid i en tørr/varm vegg, så det er gjerne like greit å bestille fra en plass du vet det er kvalitet, evt spørre en elektriker til råds.

Noen råd mot ødelagte trekkerør:
    - 3M glidemiddel er perfekt for lengre trekk (men, et griseri!)
    - 20mm rør der du kan forvente lengre strekk, eller tykkere kabler
    - 40mm rør i worst case scenarios
    - lag aldri bøyer på røret som er særlig større enn "svingen" på en cd-plate. Helst større svingradius enn det også. Ikke bor hull i stendere på måfå, men planlegg en rettest mulig trekkevei.

sist, men ikke minst, lag et kart over trekkerørene. Èn vegg er ett A3/A4 ruteark og tegn opp stendere og trekkerør (nøyaktigheten velger du jo selv). Mye kan virke unyttig, men tro meg, det er helt til du lurer på hvor i svarte du egentlig trakk rørene :-)

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, sant nok. Har en kompis som kjøpte biltema-rør, og de fungerte som de skulle. Nå vet jeg jo ikke hvordan de eldes over tid i en tørr/varm vegg, så det er gjerne like greit å bestille fra en plass du vet det er kvalitet, evt spørre en elektriker til råds.
    DrE
    Var nett å jobba i ett hus der det var brukt billigrøyr for 6-7år siden. Kvart einaste røyr sprakk når eg tok i da. Heldigvis slapp eg å trekke om i vegger som ikkje vart åpna, men når det ein eller anna gong skal gjerast så kommer dei til å få STORE problemer. Så bruk skjikkelige røyr! Biltema og europris har mykje bra, men ofte får du det du betaler for....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    men ofte får du det du betaler for....
    Jeg ville sagt alltid...

Hadde ikke hørt om at dette var et problem før nå, men da er det jo bare å ta hensyn til dette og gå for kvalitetsrør. Hjelper jo lite å ha gjort perfekt forarbeid hvis rørene knekker av under trekking!

Hva anbefales?

DrE

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva anbefales?

DrE
    Dra til den lokale elektrikeren og kjøp det røret de bruker ( Er det ikke Pipelife? ) det er ihvertfall kvalitet.

Newcomer Costanza sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Er sjøl elektriker og vil ikkje anbefale deg elko matic. EIB (european instalasjon bus) Velger du Elko Matic, er det kun Elko sine produkter som passer. Kjenner ikkje så mykje til Moeller sitt system.. EIB er basert på ein fellers plattform, samme programerings standard for alle merker av utstyr.
    Du vil då med EIB ha eit stort antall levrandører, merker og utstyr å velge !!
    Programering blir gjort via PC med eit proram som heilter ETS3. EIB styrer lys varme (vannbåren varme) alt av dimming, Lys scenarioer, Elektrisk låsing av dører, alarmer osv...+++ Ta ein kikk på www.merten.no

Lykke til !!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Costanza
    Hei. Er sjøl elektriker og vil ikkje anbefale deg elko matic. EIB (european instalasjon bus) Velger du Elko Matic, er det kun Elko sine produkter som passer.

Nå er det jo snakk om å lage lys og scenarioer stort sett, og til Ola Dunk er det ofte unødvendig dyrt med et EIB anlegg...

Ja jeg vet jeg har anbefalt Hager. Men har ikke sagt at man ikke bør velge Elko.
    Dette er snakk om hvor bra og hvor mange valgmuligheter man vil ha.

Er det virkelig ikke noe andre her som har vært borti Hager? kun dette Merten som jeg aldri har hørt om?!??!

Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •