Moeller Xcomfort, argumenter for og mot - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 165
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MAXcpu
    Flere enn meg som synes Merten sin grensesnitt så direkte elendig ut?! Det ser ut som et konfigurasjonsgrensesnitt, og ikke et for daglig bruk.
    Hadde nok foretrukket noe à la crestron her selv, med bedre GUI.

Noen som vet om det enkelt går an å lage sitt eget GUI med Merten i bunn?

DrE

Newcomer Bowers sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utstyret via linken er Eib som er den internasionale betegneslen for felles teknologi for styringsanlegg uavhengig av merke etc. Alt går mot samtlige systemer enten det er Merten, Abb, Moeller, Gira .....etc.
    Men som moeller x-comfort har også Merten såkalte "lette" anlegg kalt
    INSTABUS EIB EASY. Når det gjelder pris ligger Merten ca 35% under Gira,Abb og Hager. Spør din instalatør/elektromontør.

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva om 10år når disse tinga går i stykker i tur og orden.. har man da fremdeles tilgang på nye deler? eller sitter man med skjegget i postkassa..
    ellers har xcomfort funka fint det lille jeg har prøvd det =)

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hvordan bruker dere Xcomforten deres?
    Hvordan har dere stilt inn styringen? (kan en kalle det det?)

Jeg kjøpte det til stua mi, har lagt opp 4 soner fordelt på 16 spotter (4 xcomfort hjerner), men har ikke laget grensesnitt enda så kunne vært bra med noen lure tips og erfaringer.

Kan en xcomfort styre mere enn en ting? F.eks om den er koblet for å styre to spotter, kan den også brukes til andre ting som PJ eller lerrets styring samtidig eller må hver ting som styres ha sin "boks"?
    En aktuator (eller hjerne som du kaller det) kan styre flere ting, så lenge ikke max watt overstiges. X-comf har egen aktuator beregnet på persienner ol., men ingen ting i veien for å hive lerretet på en av/på aktuator som går på lys, men dette blir nok lite praktisk?

Har selv kjøpt PC-grensesnittet, uten dette er det ikke mye morro.....
    Er en Gadget-freak, så jeg har en fotocelle som gir beskjed om å dimme opp utelysene sakte når det blir mørkt (til ca 70%) , + en bevegelsessensor som gir beskjed om å dimme opp til max ved bevegelse rundt huset, dimmer ned igjen etter 10min uten bevegelse.

I hjemmekinoen har jeg to soner med spotter i taket (dimmer) + vinduslys (av/på).
    Ett trykk på fjernkontrollen, så går vinduslysene av, den ene sonen dimmer sakte helt ned, den andre dimmer sakte ned til 10%.
    Har en hovedbryter som sakte dimmer ned alle spottene i huset, samt senker utelyset litt + en "morgen bryter" som tar de aktuelle spottene opp til ett behagelig "morgen" nivå :-D
    Osv.....

PC-grensesnittet er visst nokså dyrt, anbefaler at man i allefall får lånt seg ett for programering, mye som er umulig med bare å trykke på knappen på aktuatoren. Kansje man får leid seg ett grensesnitt av elektrikkeren i noen dager?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    En aktuator (eller hjerne som du kaller det) kan styre flere ting, så lenge ikke max watt overstiges. X-comf har egen aktuator beregnet på persienner ol., men ingen ting i veien for å hive lerretet på en av/på aktuator som går på lys, men dette blir nok lite praktisk?

Har selv kjøpt PC-grensesnittet, uten dette er det ikke mye morro.....
    Er en Gadget-freak, så jeg har en fotocelle som gir beskjed om å dimme opp utelysene sakte når det blir mørkt (til ca 70%) , + en bevegelsessensor som gir beskjed om å dimme opp til max ved bevegelse rundt huset, dimmer ned igjen etter 10min uten bevegelse.

I hjemmekinoen har jeg to soner med spotter i taket (dimmer) + vinduslys (av/på).
    Ett trykk på fjernkontrollen, så går vinduslysene av, den ene sonen dimmer sakte helt ned, den andre dimmer sakte ned til 10%.
    Har en hovedbryter som sakte dimmer ned alle spottene i huset, samt senker utelyset litt + en "morgen bryter" som tar de aktuelle spottene opp til ett behagelig "morgen" nivå :-D
    Osv.....

PC-grensesnittet er visst nokså dyrt, anbefaler at man i allefall får lånt seg ett for programering, mye som er umulig med bare å trykke på knappen på aktuatoren. Kansje man får leid seg ett grensesnitt av elektrikkeren i noen dager?
    Hvor mye er max watt på aktuator? Har som sagt 16 spoter i stua, så det er 320w der nå. Vil det si at 4 slike i stua er kanskje for mye, at det kan holde med 2, også kan jeg bruke de andre andre steder i leiligheten?
    Så en aktuator kan f.eks altså dimme opp og ned forskjellige spotter samtidig? Da jeg kjøpte fikk jeg beskjed at jeg måtte ha en aktuator for hver sone med spotter jeg skulle styre, derfor endte jeg opp med 4.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hvor mye er max watt på aktuator? Har som sagt 16 spoter i stua, så det er 320w der nå. Vil det si at 4 slike i stua er kanskje for mye, at det kan holde med 2, også kan jeg bruke de andre andre steder i leiligheten?
    Så en aktuator kan f.eks altså dimme opp og ned forskjellige spotter samtidig? Da jeg kjøpte fikk jeg beskjed at jeg måtte ha en aktuator for hver sone med spotter jeg skulle styre, derfor endte jeg opp med 4.
    250W per dimme-aktuator, har selv såpass tett med spotter at jeg byttet pærene fra 50w til 35w, så da er det rom for 7stk per dimme-aktuator.
    Var snakk om at det skulle komme en kraftigere dimme-aktuator, vet ikke om det har skjedd

På utelysene har jeg en 750w dimmer med 0-10V inngang tilkoblet en x-comf 0-10volt aktuator (den "dimmer" ut et 0-10volt signal). Mulig det hadde vært billigere å kjøpe 3stk 250W dimmere... :-D

En aktuator kan ikke styre 2 soner, mente at du kan koble ett lerret på samme som noen lys eller lignende.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    250W per dimme-aktuator, har selv såpass tett med spotter at jeg byttet pærene fra 50w til 35w, så da er det rom for 7stk per dimme-aktuator.
    Var snakk om at det skulle komme en kraftigere dimme-aktuator, vet ikke om det har skjedd

På utelysene har jeg en 750w dimmer med 0-10V inngang tilkoblet en x-comf 0-10volt aktuator (den "dimmer" ut et 0-10volt signal). Mulig det hadde vært billigere å kjøpe 3stk 250W dimmere... :-D

En aktuator kan ikke styre 2 soner, mente at du kan koble ett lerret på samme som noen lys eller lignende.
    OK, takk for svar.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Merten priser

Sitat Opprinnelig postet av Bowers
    På sidene til micro-matic.no ligger det prisliste....passordet er funkbus
    Lykke til!
    Noen som har konkrete priser eller prisliste for Merten? Ser for meg at design er et viktig element for å få kjerringa med på laget, det er tross alt snakk om en del penger her, og såvidt jeg kan se er det lite som slår Merten foreløpig. Likte spesielt godt at den gamle PDA'en til 4 lapper kan komme til nytte igjen...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nobø Safir glassovner

Noen som har erfaring med Nobø sine Safir glassovner? De som kommer i gjennomsiktig glass, speil eller sort pianolakk. Kjerringa har forelska seg i disse, og foreløfig finnes det ingen alternativer for henne. Nobø Electro - Klar safir

Og er det noen som har prisene på disse designvidundrene for hånda? Kan tenke meg de koster både en og to skjorter...

Det står at de leveres med og uten termostat og bryter og kan reguleres fra ekstern romtermostat eller annet styringssystem. Vi det si at man ikke må benytte Nobø (Orion 700) og står fritt til å velge?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Priser Merten

Sitat Opprinnelig postet av ivarhoff
    Noen som har konkrete priser eller prisliste for Merten? Ser for meg at design er et viktig element for å få kjerringa med på laget, det er tross alt snakk om en del penger her, og såvidt jeg kan se er det lite som slår Merten foreløpig. Likte spesielt godt at den gamle PDA'en til 4 lapper kan komme til nytte igjen...
    Hei, skal se om jeg kan skaffe noen priser på Merten utstyr!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nobø

Noen som har erfaring med Nobø sine Safir glassovner? De som kommer i gjennomsiktig glass, speil eller sort pianolakk. Kjerringa har forelska seg i disse, og foreløfig finnes det ingen alternativer for henne. Nobø Electro - Klar safir

Og er det noen som har prisene på disse designvidundrene for hånda? Kan tenke meg de koster både en og to skjorter...

Det står at de leveres med og uten termostat og bryter og kan reguleres fra ekstern romtermostat eller annet styringssystem. Vi det si at man ikke må benytte Nobø (Orion 700) og står fritt til å velge?
    Vedlegger utsnitt fra Nøbø katalog med veil.priser. Jeg fikk 32% på disse priser. Lykke til!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Priser Merten

Her har du katalog og priser på Merten Eib easy! Jeg fikk 25% på disse priser så du har et utgangspkt.

Newcomer Governator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm....fikk kommunikasjonsgrensesnittet fra Moeller idag. Det som skal gjøre det mulig for meg å programmere lys-scenarioer og evt. koble ir->pc->lysstyring i mitt 'one-touch-remote' prosjekt.

Skuffelsen var stor da programvaren og hjelpfilen kun var på tysk. Etter iherdige forsøk via babelfish.altavista.com og tyskkunskaper fra en 2'er på videregående og Derreck, ble dette litt for heftig.

Jeg har ikke klart å spore opp noen engelsk versjon, men har mailet Moeller om det er planlagt en oversettelse. De har ikke vært så flinke til å svare på support før, men jeg håper i det minste. Dette produktet virker å ha vært sluppet veldig tidlig og det finnes såvidt info om det.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Governator
    Hmm....fikk kommunikasjonsgrensesnittet fra Moeller idag. Det som skal gjøre det mulig for meg å programmere lys-scenarioer og evt. koble ir->pc->lysstyring i mitt 'one-touch-remote' prosjekt.

Skuffelsen var stor da programvaren og hjelpfilen kun var på tysk. Etter iherdige forsøk via babelfish.altavista.com og tyskkunskaper fra en 2'er på videregående og Derreck, ble dette litt for heftig.

Jeg har ikke klart å spore opp noen engelsk versjon, men har mailet Moeller om det er planlagt en oversettelse. De har ikke vært så flinke til å svare på support før, men jeg håper i det minste. Dette produktet virker å ha vært sluppet veldig tidlig og det finnes såvidt info om det.
    ikke send mail! Ring til de! en telefonsamtale er alltid det beste da MÅ de gi deg et svar....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    ikke send mail! Ring til de! en telefonsamtale er alltid det beste da MÅ de gi deg et svar....
    Hehe...ja, jeg får forsøke det Har hatt en telefon til dem før, og da var de veldig serviceinnstilt.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...ja, jeg får forsøke det Har hatt en telefon til dem før, og da var de veldig serviceinnstilt.

Jeg presenterte meg med navn og firma og da ble de VELDIG gira på å fortelle meg om hvor fantastisk dette produktet var!! så det lønner seg å være "smart"

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må du ha engelsk? Jeg bruker den norske.....
    Moeller Electric AS hmmm, kansje jeg klikker på Xcomfort logoen? Se der ja :-D Mulig den ligger under Programvare..... HuHei, for en intuisjon, skulle vært kvinne.....
    Her er den: Moeller Electric AS

Håper det var den du var ute etter.... hvis det er feil programvare så se bort fra all ironien i dette innlegget ;-)

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha skummet igjennom tråden en gang til ser jeg at du antakeligvis er ute etter en annen programvare enn den jeg linket til, ref innlegg #26

Er feigt å slette forrige svar jeg ga, så heller en unnskyldning her

Dette produktet høres meget interesant ut, har du noen nærmere modell betegnelse?

EDIT: Type CKOZ-00/03 El-nr. 45 606 07
    Ser ut til å være samme grensesnitt som før, men nå med USB i stedefor RS-232, så da er det bare å håpe at det holder å bytte ut softwaren.
    Governator, har du funnet nedlasting på tysk versjon? Har du eventuelt et konkret navn på softwaren du fikk med?

Edit II: Fant den Tyske, og som du selv forteller, helt håpløst å finne ut av.....
    Er litt redd for at den bare skal virke på USB-utgaven av grensesnittet....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha skummet igjennom tråden en gang til ser jeg at du antakeligvis er ute etter en annen programvare enn den jeg linket til, ref innlegg #26

Er feigt å slette forrige svar jeg ga, så heller en unnskyldning her

Dette produktet høres meget interesant ut, har du noen nærmere modell betegnelse?

EDIT: Type CKOZ-00/03 El-nr. 45 606 07
    Ser ut til å være samme grensesnitt som før, men nå med USB i stedefor RS-232, så da er det bare å håpe at det holder å bytte ut softwaren.
    Governator, har du funnet nedlasting på tysk versjon? Har du eventuelt et konkret navn på softwaren du fikk med?

Edit II: Fant den Tyske, og som du selv forteller, helt håpløst å finne ut av.....
    Er litt redd for at den bare skal virke på USB-utgaven av grensesnittet....
    Hehe, Ookami Jeg må si at din kvinnelige intuisjon har tatt deg langt, men skjønner du ikke har så mye tillitt til min mannlige intuisjon

Du fant ut av det meste ser jeg, og du har helt rett : den gamle programvare fungerer ikke på det nye grensesnittet og den nye fungerer kun på det nye. Jeg har prøvd det gamle, men no go der.

Snakket nettopp med Moeller på telefon, og de sa at programvaren holdt på å bli oversatt til norsk nå og vil være klart rett på nyåret. En ny versjon ville bli publisert på nettet når dette var tilgjengelig. Etter litt pressing på når "på nyåret" er, sa de at mars-april nok var det mest realistiske Jeg kan jo nesten lære meg tysk på den tiden...

Jeg har letet etter en engelsk versjon, for jeg vil jo tro at denne blir ferdig før. Men slik jeg har funnet ut ser det ikke ut som X-Comfort markedsføres i GB eller USA. Noen som vet noe mere her? Kanskje under et annet navn?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Governator:
    Jeg har også bestillt det nye kommunikasjonsgrensesnittet men er litt usikker på hva det kan/funksjonalitet , det er ikke akkurat overflod av informasjon i katalogen til Møller.

Det jeg håper at dette kan er å motta kommandoer fra PCen via commandline, dll e.l.
    Etter hva jeg forstår er det hvertfall i stand til å motta ir signal for så å utføre instruksjoner man har definert.
    Skjønner at du er like god i Tysk som jeg er , men har du fått noe oversikt over hva denne boksen kan?

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •