Moeller Xcomfort, argumenter for og mot - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 165
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg holder på å planlegge strøm/data og tele i nybygg. Jeg har fått pris på moller, og den er ok. Bakgrunne for trådløst er at jeg skal bygge tømmer hus, så ønsker trådløs styring for å få skjult anlegg og sparer mye boring i tømmer. Ser at Elko wireless er kommet nå, noen som vet om det går å kombinere elko wireless med matic?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kombinere disse ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb X-Comfort og Logitech Harmony 895

Ser av innleggene der brukerne påstår at Logitech 895 ikke kan styre X-Comfort systemet til Moeller. Har en 895 selv og skal bestille 2 bryteraktuatorer for å teste påstanden til brukerne av forumet. Grunnen til at jeg håper 895 fungerer er at fjernkontrollen har en hel database med AV-produkter og produkter for husautomasjon, og Comfort fra Moeller er opplistet i denne databasen. Hvis den ikke kan styre systemet, hvorfor er det da mulig å velge det fra databasen? Basic programmeringen av X-Comfort skal visstnok gjøres ved hjelp av en programmeringstast på aktuatoren som holdes i 0,5s og ønsket tast på fjernkontrollen holdes deretter i 0,5s. Hva kan gå galt?

Skjønner godt at folk fra Moeller sier at universal-kontrollere ikke fungerer på systemet deres - de vil jo få solgt deres egen fjernkontroll til 1500,- :evil:

Gir dere testresultat etter at jeg har mottatt aktuatorene, så slipper alle å lure på om det funker eller ikke... :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller lese manualen til X comfort der det står forklart om brukergrensesnitt og sikkerhets koder...

Newcomer Governator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på med samme prosjekt selv, og vil gjerne kunne styre lys sammen med annlegg for å få til 'one-touch' funksjonalitet.

Ser i katalogene til Moeller at de nå har kommet med et 'Kommunikasjonsgrensesnitt' som kan kobles til PC og sender uf RF som XComfort forstår. Hvis en da koble ir->pc og pc->kommunikasjonsgrensesnitt er en i mål. Dog det beste ville vært å kunne bruke fjernkontroll rett mot XComfort, og slippe PC'en som mellomstasjon. Denne er vel så ny at ingen har erfaring med denne ennå?

Elektroskandia som jeg handler hos hadde ikke pris på denne, men skulle ringe meg opp til uka.

Moeller skriver :

Moeller’s RF-system kan nå integreres med andre systemer, f.eks.
    audio og/eller video via USB – USB/RS 232 .
    Alle funksjoner kan overføres til slike systemer via
    kommunikasjonsgrensesnittet.
    Funksjoner:
    • Inntil 99 datapunkter (pr. grensesnitt)
    • Leveres med CD for “Homeputer” programmet –
    for visualisering og betjening via PC
    (8 frie datapunkter - utvidbart med lisens)
    • Tilkobling til annet system via USB eller RS232 (opsjon)
    • Integrasjon av eksterne systemer

Ser også at den nye 'Room manageren' er kommet og tar imot IR. Om det kan brukes til direktestyring vet jeg ikke.

Edit : Har nå fått pris på kommunikasjonsmodulen : 1100 + mva. Ikke så ille det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

X-Comfort og Logitech Harmony 895

Måtte etterhvert ta til "fornuften" selv om jeg så inderlig ville ha 895´n til å fungere på X-Comfort systemet. Jeg sendte mail til Logitech support ang. X-Comfort og Harmony 895. Grunnen til at kommandoer for utallige automasjons-enheter er lagt inn i databasen til Logitech, er funksjonalitet for dem som bruker IR-RF convertere. Det vil da si at fjernkontrollen fungerer bare på Z-Wave produkter (som noen i dette forumet iherdig prøvde å banke inn...)

Ulempen med Z-Wave er vel at det finnes lite produkter enda (iallefall det jeg har sett), jeg ønsker ikke å klaske plug-in moduler på veggene i stua for å få til bryting/dimming på lamper! Det er minimoduler og bryteaktuatorer som vil være interessant for min del.

Er det noen som har erfaring med IR-RF convertere evt. hva er det beste/rimeligste alternativ til lysstyring hvis jeg ønsker å bruke en 895 og vil unngå plug-in moduler?

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på her.. Under oppussing av "stuen" var jeg svært interessert i å kunne styre lyset med fjernkontroll/mer sentralt plassert bryter, men elektrikeren hadde ikke særlig kunnskap/mente det var unødvendig dyrt.

Det er nå 6 spot'er i taket mitt, fordel på 2 soner (4+2) og dermed tre trafoer. Disse er selvfølgelig av den modernetypen, og ikke gammeldags ringtrafo (NB, jeg har egentlig ikke peiling på hva jeg snakker om her..).

Hva må jeg regne med å betale for X-Comfort i mitt tilfelle? Regner med tre nye trafoer (med dimming), bryter og fjernkontroll eller fastmontert trådløs bryter.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MAXcpu
    Henger meg på her.. Under oppussing av
    "stuen" var jeg svært interessert i å kunne styre lyset med fjernkontroll/mer sentralt plassert bryter, men elektrikeren hadde ikke særlig kunnskap/mente det var unødvendig dyrt.

Det er nå 6 spot'er i taket mitt, fordel på 2 soner (4+2) og dermed tre trafoer. Disse er selvfølgelig av den modernetypen, og ikke gammeldags ringtrafo (NB, jeg har egentlig ikke peiling på hva jeg snakker om her..).

Hva må jeg regne med å betale for X-Comfort i mitt tilfelle? Regner med tre nye trafoer (med dimming), bryter og fjernkontroll eller fastmontert trådløs bryter.
    hei, om du vil ha same sone inndeling så må du ha 3 dimmeakkulatorer og 1 fjernkontroll.. vil du ha en bryter i tillegg så kjøper du en

du trenger ikke å bytte trafoer.. en slik "dimmeakkulator" dungerer på samme måte som dimmeren du har idag!!

Newcomer Governator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger han ikke bare 2 dimmeaktuatorer? Hver aktuator tar vel 250w hvis jeg ikke husker feil. Med kun 4 spotter i den største sonen bør en dimmer klare jobben her. En kan jo koble flere trafoer på samme aktuator.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forespeilet pris på 2-3 "akkulatorer" og fjernkontroll/bryter?

Edit:

Dimmerpakke (bryter) med dimmeraktuator - 2113,-
    Dimmeraktuator - 1381,-
    Fjernkontroll - 1699

Og da er ikke problematikken med to soner inkludert med den bryteren..

5200,- + arbeid kan man vel i beste fall kalle stivt!

Newcomer PiffPaff sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smarthus

Er selv på utkikk etter slike aktuatorerer. Har flere soner i huset med ifra 4 til 8-9 spotter i hver loop.

Hvis jeg har forstått det rett, så kan jeg bruke:

-LW11(dimmer) per sone - max 500w( i stedet for de runde manuelle jeg nå har på veggen)
    -TM138(til fjerkontroll) og/eller CM11(til pc)

Men jeg har ikke undersøkt veldig mye enda, så mulig jeg tar feil. Prisene her er i hvertfall noe helt annet enn de til Xcomfort. Håper også det er mulig å bruke min egne programmerbare fjernkontroll, noe jeg har fortsått det slik at ikke går på Xcomfort. Har sendt epost til Smarthus med litt spm, så får vel forhåpentligvis svar i morgen.

Alt dette ifra SmartHus og Custom Install produkter fra Tronika.

Newcomer Bowers sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gira Funkbus!
    Hei, jeg valgte Gira Funkbus fra Micro Matic da jeg var ute etter litt design på komponentene. Har valgt glassbrytere med lekkert design og funksjonenen er jeg meget fornøyd med. Har hatt det i bruk siden 2001.
    Har prøvd Moeller, Hager, Elko, og Merten.
    Ville idag valgt Merten pga design funksjoner og pris.
    Merten kan du se på merten.no

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På sidene til micro-matic.no ligger det prisliste....passordet er funkbus
    Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bowers
    Gira Funkbus!
    Hei, jeg valgte Gira Funkbus fra Micro Matic da jeg var ute etter litt design på komponentene. Har valgt glassbrytere med lekkert design og funksjonenen er jeg meget fornøyd med. Har hatt det i bruk siden 2001.
    Har prøvd Moeller, Hager, Elko, og Merten.
    Ville idag valgt Merten pga design funksjoner og pris.
    Merten kan du se på merten.no
    Sier meg motvillig enig, Gira har mye snacks. Jeg liker ikke gira men det har mere personlige årsaker.......

Merten har jeg ikke hørt om... MEN jeg har nevnt Hager og det er det beste PUNKTUM!!!! hehe

EDIT: Grunnen til Moeller sitt system er grei: det er enkelt og du klarer det selv uten problemer..

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Merten

Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Sier meg motvillig enig, Gira har mye snacks. Jeg liker ikke gira men det har mere personlige årsaker.......

Merten har jeg ikke hørt om... MEN jeg har nevnt Hager og det er det beste PUNKTUM!!!! hehe

EDIT: Grunnen til Moeller sitt system er grei: det er enkelt og du klarer det selv uten problemer..
    Hei, ta en titt på denne my Merten ? Kan bygninger tenke?
    Se på demoen og gå til tv og se hva som skjer når kompisen ringer på døren...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ble ikke revet med, men det var jo kult. Kunne ha tenkt meg å vite om det er mulig og kombinere merten med annet utstyr samtidig priser osv....

en liten ting amgående den videoen: midt i frisparket så kobletg han seg inn på tv menyen å såg to kompisser, Da gikk han jo glipp av frisparket da!! :twisted:

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere enn meg som synes Merten sin grensesnitt så direkte elendig ut?! Det ser ut som et konfigurasjonsgrensesnitt, og ikke et for daglig bruk.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan bruker dere Xcomforten deres?
    Hvordan har dere stilt inn styringen? (kan en kalle det det?)

Jeg kjøpte det til stua mi, har lagt opp 4 soner fordelt på 16 spotter (4 xcomfort hjerner), men har ikke laget grensesnitt enda så kunne vært bra med noen lure tips og erfaringer.

Kan en xcomfort styre mere enn en ting? F.eks om den er koblet for å styre to spotter, kan den også brukes til andre ting som PJ eller lerrets styring samtidig eller må hver ting som styres ha sin "boks"?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0