Bygge nytt hus, med hjemmekinorom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge nytt hus, med hjemmekinorom

Hei

Vi er nå snart ferdig med planlegging av ny enebolig, hvor det skal bygges et eget rom for hjemmekinobruk. Rommet vil ha en innvendig bredde på 3,4 meter, og en lengde på 4,8 meter. Grunnen til at det ikke bygges større, er at det da går på bekostning av andre rom.
    Vil dette være en tilstrekkelig rom størrelse, med tanke på at det kun skal brukes til hjemmekino ?

Betongulvet i kinorommet skal skilles fra det øvrige betonggulvet, ved innlegg av 2 cm skumplastisolasjon.
    Innvendige trevegger skal frigjøres ved at alle fysiske forbindelser brytes, slik at rommet blir bygget som en egen "celle". Utvendige vegger består av 48*98 mm stenderverk, og skal isoleres med 100 mm tunge mineralullmatter og kles med doble 13 mm gipsplater, lagt med omskjøter. Bunnsvillene skal være trykkimpregnerte.
    Innvendige vegger skal bygges som en uavhengigvegg av 48*48 mm stendere og sviller, som skal skilles fra hovedveggen, og kles med doble 13 mm gipsplater lagt med omskjøter.
    Himlingen i kinorommet skal utføres som lydhimling, med samme krav til lyddemping som for leiligheter. Kles med doble 13 mm gipsplater, lagt med omskjøter.
    Det vil forøvrig bli lagt doble 13 mm trefiberplater på gulvet, belagt med teppe.

Rommet vil ikke ha noen vinduer, eller spotlights i tak. Det vil muligens bli montert en lyddør inn til rommet, som forøvrig vil få inngang via kjellerstuen.

Ser dere noen "åpenbare feil" eller lignende i denne meget korte/grove beskrivelsen ?

Tar gjerne i mot tips/erfaringer fra andre som har vært gjennom lignende prosjekt.

mrmattis

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Guiden til hjalmarjalla er god. Ellers der det ut til at du har fått med deg det viktigste med tanke på betongen. Dette er viktig eller så vil bassen forplante seg i hele huset.

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    håper du har tenkt på ventilasjonen i dette lille, velisolerte rommet? kan tenke meg at det kan bli litt "stuffed" der inne etter 3 timers ringenes herre

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ventilasjonen er en av de problemstillingene jeg sliter med. Generelt i huset skal det være balansert ventilasjon, men det blir trolig ikke aktuelt her pga lydvegg/himling.
    Vil det være tilstrekkelig å montere en "baderomsvifte" i betongveggen, eller finnes det andre gode løsninger ?

mrmattis

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man ikke montere en slags lydfelle i ventilasjonsanlegget. Tror det finnes, du får høre med leverandøren/montøren av ventilasjonsanlegget. I dette rommet skal du vel ha til-luft.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tror jeg ville holddt meg unna baderomsvifte som suger lufta ut av rommet. jeg er enig med konrad her: til-luft er det beste siden du da skaper overtrykk som holder ute støv og andre uhumskheter fra rommet. lydisolasjon kan jo være vanskelig, men hør med folka som installerer hos deg om de har noen løsning...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal forhøre meg med fagfolk når det gjelder ventilasjonen. Får høre hva dem anbefaler av løsninger, og hva som trengs av luftutskiftning.
    Skal sjekke nærmere det med en eventuell lydfelle.

Her er forøvrig en link til utstyret som skal inn i kinorommet. Det er vel prosjektoren som skal byttes ut først tenker jeg.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/mrmattis

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser ut som en veldig stilig kino du skal flytte ned! liker designet. håper du klarer å opprettholde stilen med resten av finishen i kinoen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk de endelige tegningene fra arkitekten i dag, og det ser ut som kinorommet får en innvendig størrelse på 3,3m i bredden og 4,6m lengde (15,2 kvm).
    Vil dette være en tilstrekkelig størrelse for en dedikert hjemmekino, med det utstyret som jeg har fra før, eller blir det for lite?

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/mrmattis

Rommet vil ikke bli brukt til noe annet utenom film/musikk.

Skulle gjerne hatt det noe større, men da går det på bekostning av andre rom.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville uansett ført friskluft inn i rommet via balansert ventilasjon. Lav ekstrakostnad og mye bedre trivsel (spesielt da rommet er relativt lite, hvor det er mye varmegivende utstyr og gjerne 3-4 personer i 3 timer....)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon

Du må uansett få inn luft, hvis du skal suge ut lufta. Ellers kan du oppleve lyd i dør og lignende. Spesielt hvis rommet ditt er så tett som det du beskriver trolig vil bli, og du skal bruke dør med pakning rundt.

Å benytte samme kanaler som i resten av huset til ventilasjonen vil medføre at lyden vil forplante seg gjennom kanalene, uavhengig av luftretning.

Ville nok valgt separat utsuging, med å hente inn luft fra omgivelsene vil ventiler.

VVS-Ingeniøren

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem å koble rommet opp mot ventilasjonsanlegget, og på den måten både oppnå "tilluft og utluft".
    Problemet er å gjennomføre denne løsningen uten at den ødelegger for lydveggen/lydhimlingen.
    En lydvegg/himling med hull, er en dårlig løsning......

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •