"Furterommet" mitt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Furterommet" mitt

Hei!
    Først av alt! Morro å lese innleggene her inne på AVForum... mye kunnskap og kreativitet her i gården...

Jeg er i gang med rivningen av kjellerrommet og har i den forbindelse noen spørsmål jeg kanskje kan få svar på av medlemmene her?! :razz:

Først litt info om rommet:
    - det er i en enebolig, rommet er på ca. 4,1 X 6,9 meter, dette er uissolert...
    - takhøyden er kun 2,15 m, gulvet er betong (forholdsvis rett)
    - frontveggen (der lerrettet skal være) er yttervegg, det er også bakveggen, og venstre sidevegg. planen med disse er å lekte ut ca. 2 cm for å legge papp på disse som fuktsperre mot fremtidig kondens etc.

Mine planer er :
    -ingen varmekabel, da dette vistnok kan forstyrre anlegget (en hi-fi gal kompis som er elektriker som fortalte meg dette :grin:
    - mitt største problem er nok taket, da dette er med siporex plater... altså bærende konstruksjon (tror jeg...), som er veldig porøs (dårlige festemuligheter)
    - fore ut veggene (etter fuktsperre) 50 mm, gips mot fuktsperre, 50mm Rockwool isolasjon (naboen jobber der :-P :-P ) deretter ett eller 2 lags gips (PS! Gips er veldig billig på Smart Club! 59,- pr. plate...litt reklame for økonomiens skyld :-P
    - tenkte jeg skulle legge klart til 7 eller 9 kanals hjemmekino med skulte rør i veggene---
    - skal selvfølgellig bruke x-antall tuber med fug/silikon i alle skjøter mellom plater etc..

Her kommer spørsmålene...

1.) hvor skal høytalerne plasseres best mulig i forhold til rommets lengde/høyde/lytteposisjon
    2.) noen som har noen gode forslag til lyddemping mot 2.etg i siporexplatene, noen "sinna" skruer eller noe? NB! Lav takhøyde
    3.) er lyddempingen på 50 mm i veggene for lite? ikke ta hensyn til naboene! ingen som vil bli plaget :grin:
    4.) når det gjelder gulvet, tenkte jeg å legge teppe. Er det kanskje lurt å legge tynn isopor (2 mm) for bedre varme? noen erfaringer ?

Tror dette får holde så langt... skal ta noen bilder av rommet og forklare underveis... Gleder meg til å "furte" på "furterommet" :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet!

Bare for å oppklare en ting. Taket består det av siporex elementer (etasjeskille)? I så fall er det ikke noe problem å skru fast noe i dette. Bare å bruke plastplugger. Men hvis taket er nesten helt plant kan du jo vurdere å lime fast en forholdvis tykk filt.

Lykke til med prosjektet!

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort noe lignende som deg, se her hvis du ikke allerede har sett denne tråden

http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/12058-innrede-gammel-kjeller-med-lydtransparent-lerret.html

Har selv varmekabler i gulvet og har overhodet ikke merket noen forstyrrelser på mitt anlegg, og da går både anlegg og varmekabler på samme kurs

Tex har også gjort noe av det samme og nevner Siporex i sin tråd:

http://avforum.no/forum/showthread.p...eferrerid=7122

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt skeptisk til fuksperra på innsiden av ytterveggene... Er det et problem der? Du må være forsiktig med å fange fuktighet inne i murveggen, det kan få svært uheldige konsekvenser. Er det et fuktproblem så den eneste varige løsningen og grave opp og legge ny drenering.

Uten om det så missunner jeg deg muligheten til å bygge hjemmekino

-

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke anbefalt kun fuktsperre mot yttervegg/mur. Da får du garantert problemer. For å unngå at kondens (for kondens kommer det garantert) blir et problem, må du sikre lufting mellom en eventuell utforing og murvegg. Dvs at det må være mulig for luften å sirkulere. Luftspalten bør være 5cm, med åpning oppe og nede. Dette gjelder om du forer ut og isolerer, eller bare forer ut. Det værste med fuktighet er mugg/sopp problem som faktisk kan gi helseproblemer. En annen ting er forvitring av betong, råtning av tre. Kostnader kostnader kostnader.....

Lykke til med prosjektet. En dag hiver jeg ut leietakeren og lager meg ordentlig kino jeg også

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Tenkte kanskje å montere lydmatter i taket, men er det en bedre løsning enn å lekte ned og isolere med rockwool, deretter gips?

Mye enklere å benytte lydmatter i alle fall...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Jeg er litt skeptisk til fuksperra på innsiden av ytterveggene... Er det et problem der? Du må være forsiktig med å fange fuktighet inne i murveggen, det kan få svært uheldige konsekvenser. Er det et fuktproblem så den eneste varige løsningen og grave opp og legge ny drenering.

Uten om det så missunner jeg deg muligheten til å bygge hjemmekino

-
    Jeg skrev vel kanskje litt feil i innlegget, det som er planen er å ha en luftlomme mellom betongvegg og nytt stenderverk. Det er ikke noe som tyder på at det er fukt i vegger eller kjeller generelt... noen synspunkter ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prec
    Ville ikke anbefalt kun fuktsperre mot yttervegg/mur. Da får du garantert problemer. For å unngå at kondens (for kondens kommer det garantert) blir et problem, må du sikre lufting mellom en eventuell utforing og murvegg. Dvs at det må være mulig for luften å sirkulere. Luftspalten bør være 5cm, med åpning oppe og nede. Dette gjelder om du forer ut og isolerer, eller bare forer ut. Det værste med fuktighet er mugg/sopp problem som faktisk kan gi helseproblemer. En annen ting er forvitring av betong, råtning av tre. Kostnader kostnader kostnader.....

Lykke til med prosjektet. En dag hiver jeg ut leietakeren og lager meg ordentlig kino jeg også
    Det var egentlig dette jeg mente... ikke fuktsperre men en luftspalte :-) er det nødvendig med 5 cm? en snekker jeg snakket med mente 2-3 cm var nok...

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Furterom
    Det var egentlig dette jeg mente... ikke fuktsperre men en luftspalte :-) er det nødvendig med 5 cm? en snekker jeg snakket med mente 2-3 cm var nok...
    Tja. Det må man vel vurdere etter hvor mye fuktighet/kondens man forventer at vil oppstå. 5 cm så er du sikker. Det er vel fare for at det smitter/hopper over om det er for trangt og for fuktig. 2cm er sinsykt lite da, om du ser det på en linjal.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne måten gjorde jeg det på:

http://www.isola.no/pdf/Montering_InnvendigKjeller.pdf

http://www.isola.no/apps/isolared.dl...d?Cat=2&ID=107

Da unngår du direkte fukt mot eventuelle konstruksjoner i tre/isolasjon o.l. Evt kondens blir mellom mur og knasteplast. Utlufting skjer ved hjelp av ventilspalte oppe og nede. Bør ikke isolere mer enn 5-7 cm. Får kjøpt spesielle gulvlister med ventilspalter utfrest.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke laget et gulv på 25m2 uten varmekabler, det blir litt dumt når du først har muligheten.

Om de skulle forstyrre anlegget, så kan du jo bare slå de av mens du er der, for så å slå de på igjen når du går. bare for at gulvet ikke skal være så iskaldt mener jeg.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Jeg hadde ikke laget et gulv på 25m2 uten varmekabler, det blir litt dumt når du først har muligheten.

Om de skulle forstyrre anlegget, så kan du jo bare slå de av mens du er der, for så å slå de på igjen når du går. bare for at gulvet ikke skal være så iskaldt mener jeg.
    Enig

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gå for varmekabler....

Jeg har varmekabler i min kjellerkino. Har ikke merket noe problemer med dette. Men som nevnt over, kan man jo slå av varmen når man bruker AV-utstyret. Betonggolvet holder jo godt på varmen.
    Du kan ikke ha et furterom med kaldt golv !!! ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Denne måten gjorde jeg det på:

http://www.isola.no/pdf/Montering_InnvendigKjeller.pdf

http://www.isola.no/apps/isolared.dl...d?Cat=2&ID=107

Da unngår du direkte fukt mot eventuelle konstruksjoner i tre/isolasjon o.l. Evt kondens blir mellom mur og knasteplast. Utlufting skjer ved hjelp av ventilspalte oppe og nede. Bør ikke isolere mer enn 5-7 cm. Får kjøpt spesielle gulvlister med ventilspalter utfrest.
    Dette så genialt ut! Var det dyrt ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Enig
    Mister ca. 3-4 cm i takhøyde da... men det blir vel til at det blir varme i gulvet da... :-D

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så genialt ut! Var det dyrt ?
    Nja, selve Isolaen kostet meg rundt 16-1700 kr for 2x20m, og det holdt i massevis til mine vegger. Pga den lave takhøyden kunne jeg legge det på langs slik at jeg slapp skjøter slik det er beskrevet i bruksanvisningen

Ellers var det noen kroner for festemateriell og et par tuber fugemasse rundt vinduene. Den øvrige materialen måtte jeg jo ha uansett.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mister ca. 3-4 cm i takhøyde da... men det blir vel til at det blir varme i gulvet da... :-D
    Hvis du bruker lavtbyggende kabler så trenger det ikke å bli mer enn ca 1 cm totalt. F.eks Devimat bygger ikke mer enn ca 3mm og rulles ut og limes rett på eksisterende gulv. Se www.devi.no deretter "Produkter" og "Devimat DTIF-70,100,150".

Så bruker du avrettingsmasse/flytsparkel over. Litt avhengig av hvor plant gulvet er fra før, kan du slippe unna med ca 0,5-1 cm byggehøyde på kablene

Ulempen er at disse mattene er noe dyrere enn standard varmekabler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •