Hush-boks til Action! og andre projektorer..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hush-boks til Action! og andre projektorer..

Lurte jeg på å lage en hush-boks dersom det blir en Action i hus.
    Nå var jeg å så på den og la merke til at den har varm utblåsning (foran) på høyre side og linse på "venstre side". Men jeg la ikke merke til hvor den suger luft inn. Den har vel lufting rundt hele omtrent, men hvis man skal lage en hush-boks, hvor vil det lønne seg å ha utblåsning og innsug?
    Er det best å ha vifter for innsug eller utblåsning??

Lagde en liten tegning, et raskt førsteutkast.
    Noen detaljer op tegningen:
    Bruk av "skrå" vegger i boksen for å få jevnere luftstrøm.
    Vifte ved utblåsning?
    Et hull til ledningene

Jeg vil måtte montere projektoren (og boksen) opp ned i forhold til tegningen, med ledningsuttak nedover. I tillegg går det jo ann å ha innsug eller utblåsning på toppen i stedet for på siden, for å få minst mulig lyd ut til lytteplassen (mulig den i såfall vil reflekteres fra taket).

Siden projektoren skal monteres opp ned, har jeg tenkt å "henge den" i skruehullene, med skruene stikkene utenfor boksen, og sette muttere på disse, slik at man kan justere høyde/vinkling.
    I tillegg er det kanskje en ide at jeg kan ta av bunnen, for å plugge til ledninger og justere fokus.
    Må også ha en ordning på noe vis at viften(e) slås på når projektoren slås på...
    Tenkte å droppe glass foran linsa, men bare lage et lite hull, evt. kanter som går helt inntil linsa.

Noen som har noen lure ideer/erfaringer?

Newcomer vg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har ingen erfaring fra slike bokser, men det slo meg at det må være best med vifta ved utblåsningen. Det vil da bli et lite undertrykk inne i boksen.
    Ved å plassere vifta ved innblåsningen, vil du få overtrykk, og støvpartikler vil over tid presse seg ut andre steder også som ikke er 100% luftett , som f. eks. rundt linsa. Var dette en lys :idea: idè?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det gjorde forsåvidt det.
    Har også før hørt at det kan lønne seg å ha den ved utblåsning, men det var fordi undertrykk skulle gi bedre kjøling/strømning.
    MEN... Action-projektoren (og andre) har ganske kraftig utblåsning, så det kan være at de eksterne viftene i boksen ikke henger med, og det allikevel blir overtrykk...
    Dessuten er det forskjell på hush-bokser der luften går nokså fritt rundt projektoren, og bokser der man har en bedre "definert" vei, dvs flere plater som styrer hvor luften går.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Action! med tilhørende hush-boks. Hvis du ikke har gjort det ennå, ta en titt på hjemmesiden min for å se min løsning.

Jeg sverger til 18 mm treplater (hobbyplater). I tillegg bør veggene kles med støydempende materiale. Helst 2 cm eller tykkere. Disse er kjøpt på en bilrekvisita forretning. De kommer med lim på den ene siden, så det er lett å klippe til riktig størrelse og klistre rett på treplaten.

Å bruke ekstra vifter tror jeg ikke er en god løsning med den lille boksen du har tegnet. Projektoren blåser mye luft. For å matche denne mengden tror jeg den ekstra vifta kommer til å bråke like mye, og da er du like langt. Jeg ville ha prøvd å lage boksen en god del bredere, kanskje 1 meter på hver side. Da har du plass til en slags lydpotte hvor luften kan gjøre noen svinger (ikke rette vinkler).

Glass foran linsa synes jeg du skulle prøve å unngå. Plasser linseringen inntil boksen og lag hullet akkurat stort nok for selve bildet.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du!
    Joda, kikket på siden din. Men du har jo en litt større og mer avansert løsning da.
    1 meter boks på hver sin side blir litt drøyt.
    Men det er mulig å lage den bredere enn på tegningen.
    Poenget (med eller uten vifte) er at luften må gå litt lenger, og at veggene lufta må forbi/rundt fanger opp det meste av lyd.
    Så det kan hende at jeg lager det noe enklere uten vifte, men topp og bunnplate, samt plate foran, og store åpninger på siden. Dermed vil også mye av lyden bli absorbert (spesielt hvis boksen er litt større enn prosjektoren da), og resten går ut mot sidene, og ikke mot lytteren.
    Høres det dumt ut?

Lagde en ny tegning...

Men lurer fortsatt på hvor action har sine innsug.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tok litt mer enn en kveld å lage boksen og hull i taket ja....

Da jeg skrev 1 meter på hver side så tenkte jeg på mitt aller første forsøk å dempe støyen fra en Davis DL450. Den bråkte mer og på en annen måte enn Action! Da hadde jeg heller ikke noe loft å bruke.

Det høres ikke dumt ut det du sier. Vitsen er å tvinge lyden til å bli reflektert og absorbert et par ganger før den slippes ut. Husk at den lyden som til slutt går ut til hver side kan reflekteres i nærmeste husvegg. Det skjedde hos meg.

Tegningen da har laget viser ganske godt hvor luften går hen. Projektoren trekker luften inn fra flere steder, men det aller meste går ut der du har den mørke firkanten. Jeg har kjent at det også blir litt lunkent i bakkant på den samme siden.

Newcomer monqo_B sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabinettvifte .. størmforsyning ?

Har tenkt å bygge meg en kasse/boks til min projector også, men lurer litt på erfaringer på dette, er det noen vifter som egner seg fremfor andre?

Jeg fant en med lydutslipp på bare 12 dba, 12VDC 0,6w forbruk... men hvordan tilfører jeg best strøm til denne? Med en 12Volts trafo eller kan jeg bruke Batterier rett og slett? er jo ikke mye strøm den sluker akkurat så batterier bør jo holde lenge, hehe, men litt dumt når de en gang tar slutt..

noen som har noen erfaringer på dette?

Stian

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabinett vifter til PC-er og lignende er dugende.
    For eksempel denne EKL PAPST viften er meget stillegående:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...8&GrpID=3&s=pl

Generelt støyer de mindre jo saktere de går det vil si at jo større de er, jo mindre støyer de. Og det er også en ide å kjøre f.eks. 12V vifte med en spenning på 6-9V for at den skal gå saktere. Allikevel vil man få god luftstrømning.

Når det gjelder strømadapter, så kan man f.eks. kjøpe et regulerbart fra clas ohlson, for eksempel art. nr. 32-2316. Dermed kan man justere spenningen man vil ha, og dermed hastighet/støy/luftmengde.
    Ellers har de vifter også på cals ohlson, som heller ikke bråker noe særlig.

Husk å IKKE feste viften direkte til boksen, men bruke noen gummiforinger eller lignende pga støy.

Newcomer monqo_B sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Kabinett vifter til PC-er og lignende er dugende.
    For eksempel denne EKL PAPST viften er meget stillegående:
    Hehe, er akkurat denne jeg har bestilt

Newcomer Spinks sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svensk prosjekt

Ta en titt på denne - her kan du følge Jocke's Hushboxprosjekt:

http://medlem.spray.se/jockebgbg/newpage15.html

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer også på hvor Action har sine innsug og utslipp. Kan noen lage en tabell som viser hva som er innsug og eksos - med tilhørende klassifisering av luftstrøm (svak vind, bris, liten kuling). Vennligst ta utgangspunkt i nummereringen på bildene nedenfor.

AndersL - Skrevet: 26/06/2003, 15:44

Action! model one (som er det offisielle navnet, Action! er "serien") kan plasseres helt inntil bakvegg. Den leveres med et kabeldeksel (ikke avbildet på web'en) som bygger ca 8cm bakover fra enheten, og dekker til alle kabler. Dette kan plasseres helt inntil. Med deksel montert er det ca 32 cm fra vegg til front av linse. All luftveksling i model one skjer på tvers, slik at det ikke er behov for plass bak. Utregningen av bildestørrelse er riktig;
    Jeg reagerer på at AndersL går god for plassering helt inntill bakveggen, når det i manualen står at man må ha 50 cm.

[/url]

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0