Nytt sikringskap - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 74
    Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    3x80A, det er jo bare for vildt!! Bor du i industribygg?? Trodde ikke det var lagt så stoe kabler inn til huset en gang.

Hehe.. Nei, Bor i en vanlig enebolig. Det er faren min som er veldig optatt av å ha mye strøm. Vi har mye varmekabler og slikt ute. Og Da vi bgyde om hele skapet for noen år siden, ville han gjøre alt skikkelig slik at det var mulighet for å koble til aggeregat hvis strømmen skulle gå. Også slik at det var gud plass for utbygging. Jeg kan ta noen bilder av det, for det skal vist være et vedig bra gjennomført og bra bygd skap.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta et bilde og legg ut, kan være interressant å se!

Man ser fort om det er et bra bygd skap eller ikke!

Newcomer Jalle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivan
    Enda ikke noe tilbud fra eletriker. :-(

Fikk også beskjed om at de er opptatt frem til slutten av februar. Tror jeg kjøper inn selv, og går løs så får de se over etterpå.

Fant rimelige ferdigtrukket k-rør i sverige:
    Veriflex 100m 3g2,5 870 sek

http://www.elbutik.se/
    Ey, vær oppmerksom på at de fleste el installasjonsfirma ikke går god for arbeid som ikke er gjort av dem selv (autorisert installatør/montør el.l.) :-|

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem krever godkjenning??
    D er vel bare forsikringselsakpet som er intr i den, og de har jo avtale med autorisete eletrikere for gjennomgang av anlegg. Så da kan jeg jo få utføret en slik gjennomgang gjennom mitt forsikringsselskap.Eller?
    Hva med status på mitt anlegg i dag? Skiftet nytt el i slutten 80. Jeg kjøpte huset i 95, og har ingen dok på anlegget.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste når det gjelder din elektriske installasjon er at det er gjort riktig - altså etter forskrifter.

Når det gjelder forsikringselskapets holdning til en eventuell erstatning ved skade så sjekker de om den elektriske installasjonen er etter forskriftene - ikke hvem som har utført den.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der tror jeg dere er litt på tynn is!

Det eneste en ikke lekmann har lov å gjør i sitt eget hus er skifte stikkontakter og legge opp kabler som går til stikk. og ikke er fast montert, type lampeledning!
    Tviler på at forsikringsselskapet bare sjekker at det er gjort rett, hvordan skal de klare det om huset er brent ned, da går de nok til installatør og spør om d er de som har gjort modifikasjoner på anlegget, og hvis de sier at de går god for anlegget er ting straks bedre, men sier de at de ikke har noe med den jobben er d nok verre....

Installatør skal ha dokumentasjon liggende i 5 år etter siste modifikasjon. Dette er ganske omfattende dok. og eg tror ikke det er krav om at disse skal være i huset! Det vitkigste d er krav om i huset er vel oversikt over kurser som skal henge i skapet....

Tror ikke du skal begynne å gjøre for mye selv uten at du vet med sikkerhet at en installatør kan gå god for det i ettertid!

For min egen del som er automatiker så kan jeg gjøre alt av elektrisk i eget hus hytte og naust. Da må jeg selv oppbevare og gå god for dokumentasjonen i leiligheten min! Jeg må også beregne alle kurser og vise at verna bryter når de skal og at kablene tåler strømmen i den tida vernet ikke kobler ut. Alt dette hvordan man skal gjøre det står i NEK400 (Som er siste i rekken av "forskrifter" (det er ikke forskrifter men retningslinjer) og til sommeren kommer det nye forskrifter som gjelder nye installasjoner...) Det er fryktelig mye å ta hensyn til!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Tviler på at forsikringsselskapet bare sjekker at det er gjort rett, hvordan skal de klare det om huset er brent ned, da går de nok til installatør og spør om d er de som har gjort modifikasjoner på anlegget, og hvis de sier at de går god for anlegget er ting straks bedre, men sier de at de ikke har noe med den jobben er d nok verre....
    Det viktigste er som jeg nevnte at ting er gjort riktig - hvem som har gjort det betyr ikke noe for forsikringsselskapet. Tror du at de slår av på en eventuell erstatningssum fordi en stikkontakt ble montert riktig - men av en som jobbet for eksempel svart?

Det er 2 parter som ikke liker at andre enn autoriserte installatører utfører elektriske arbeider. Selvfølgelig installatøerene selv - og ikke uventet ligningskontoret.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta et bilde og legg ut, kan være interressant å se!

Man ser fort om det er et bra bygd skap eller ikke!
    Ok, jeg skal få gjort det i ettermiddag.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det er 2 parter som ikke liker at andre enn autoriserte installatører utfører elektriske arbeider. Selvfølgelig installatøerene selv - og ikke uventet ligningskontoret.

Og de som lager lover og regler her i landet, siden de sier at slikt arbeid SKAL utføres av fagmann.....

Har vært og sett mye rare tjuvtriks rundt om kring i det ganske land, og er ikke overrasket over at det brenner i norske hus! Trenger ikke gå lenger enn til min egen leilighet, helt vilt at det har gått bra!

Men eg tror ikke eg ville gjort noe selv med mindre noen kunne godkjenne det som kan godkjenne det.....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært og sett mye rare tjuvtriks rundt om kring i det ganske land, og er ikke overrasket over at det brenner i norske hus! Trenger ikke gå lenger enn til min egen leilighet, helt vilt at det har gått bra!
    Jepp det er nok av tjuvtriks

Har selv jobbet som elektrikker, er ikke få ganger jeg har mått rive ned rubbel og bit for så å montere nytt etter "hendige" gjørdetselvere, hehe

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg har de flyttet komfyruttaket, istedet for koblingsboks der det gamle uttaket var satte de vanlig stikkontakt, på 25A sikring. Gikk videre til tre andre stikkontakter og endte i en varmeovn på badet... Omtrent det eneste lovlige var oj varmeovnen....

Elektroingeniør som hadde gjort d!

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøte meg et multimeter i går, og målte 131 ohm i varmekabelen. Etter hjelpetabell skal den ligge på 132,3 så går ut i fra at dette er ok.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres veldig bra ut ja! Iallfall ikke brudd i den!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Ok, jeg skal få gjort det i ettermiddag.
    Jeg får nok ikke gjort dette før til mandag, Jeg jobber i kveld og i natt drar jeg for å se på WRC i Monte Carlo..

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får nok ikke gjort dette før til mandag, Jeg jobber i kveld og i natt drar jeg for å se på WRC i Monte Carlo..
    du er stygg ass!! :-p *misunnelig*

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette var en dårlig unnskyldning! Synest ikke den var godtatt!!! 8-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en dårlig unnskyldning! Synest ikke den var godtatt!!! 8-)
    *hviske* Kanskje han skal til Monte Carlo for å ta bilder av industritavle (sikringsskap)..?? ;-) hehe :-p

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F*** Der avslørte du meg... ååå.. Nei jeg skulle gjerne ha gjort det.. Men får nok ikke gjort det før på mandag, Da kan jeg også sikkert legge ut noen andre fete bilder, hvis jeg får noen bra rally bilder, eller noen kule biler fra Monaco. Men de må legges i en annen tråd da!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja: "AVfrikers annenrangs prioriteringer/interesser" :-?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •