Jeg har siste halve året arbeidet med mitt hjemmekinoprosjekt i kjelleren.Mitt mål har vært å lage et rom som er egnet som hjemmekino, men også til bruk som kjellerstue/kontor.Av denne grunn er det lagt vekt på trivsel fremfor optimale akustiske/bildemessige forhold. Jeg har også hatt som mål å begrense kostnadene. Jeg synes resultatet har blitt meget bra. Det gjenstår noen lister o.l men ellers er det ferdig. Jeg synes bilde og lyd er upåklagelig.
Her er oversikt over arbeidet som er gjort samt kostnader.
Rommet var et gammelt verkstedrom i kjelleren på 17 kvm 4,7 x 3,6 m.Jeg startet med å hugge opp det gamle gulvet. Gravde opp fyllmasse, erstattet dette med lecakuler samt rockwool markplater. La deretter på plast fuktsperre over hele gulvet. Jeg la ned 20 mm plastrør til front-, senter- og sub samt strømledninger.Det ble lagt armeringsmatter og en elektriker festet varmekabler til dette.En bil kom med flytbetong som jeg jevnet ut.(7-8 cm) Jeg avrettet enkelte steder med avrettingsmasse.
Jeg valgte å benytte det gamle taket som var malte sponplater. Malte dette i en lys blågrå farge for å hindre de verste refleksjonene.Ytterveggene turte jeg ikke kle inn. (gammel kjeller). Valgte heller å male dem med Heydi lys grå ( sementbasert maling som "puster") Jeg foret ut innerveggene og alle strøm samt høyttalerrør ble lagt inn i veggen. Panel ble slått på. Det ble satt opp en hylle bak i rommet med plass til surroundforsterker (Onkyo kjøpt brukt for 1000 kr)og dvd spiller( Pioneer 585s) samt cd spiller og egen forsterker for musikk( Electrokompaniet).Lerret hengte jeg foran et av kjellervinduene(Billigste Aview lerret 16:9 200 cm)Jeg kjøpte en lotterigevinst-projektor Nec HT410 til 7500 kroner(billig i mars da jeg kjøpte den)Denne hang jeg opp med høyttalerfeste fra Biltema( 129 kr)På gulvet la jeg ekte granittfliser( høyglanspolerte). For å dempe gjenklang ble det lagt et teppe på gulvet. Vurderer også et veggteppe, hyller og noen bilder for å forbedre dette. Høyttalerne har jeg fra før. SEAS Argon hjemmebygg som bakhøyttalere(litt overkill), noen gode SEAS høyttalere som front og en kamerat av meg konstruerte en senter med SEAS elementer.( Ca 1000 kr)Sub mangler ennå.

Jeg skal etterhvert sende noen bilder så dere kan se resultatet. Alt i alt har hele sulamitten kostet meg ca 40000 kroner inkludert projektor/forsterker/høyttalere. Det synes jeg er fint.Det dyreste var faktisk elektrikeren.