Dempe refleksjoner fra sidevegger foran høyttalere med et "tynt" materiale?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dempe refleksjoner fra sidevegger foran høyttalere med et "tynt" materiale?

Er nå stort sett ferdig med rommet i kjelleren som består av betongvegger kledd med 7 cm Rockwool og et lag gips. Rommet er ca 3,6x5,5 m.

Pga bredden på rommet kan jeg ikke plassere høyttalerne noe særlig lengre bort fra sideveggene enn de står nå. Jeg har imidlertid vinklet dem ganske kraftig inn mot lytteposisjon og det hjalp betraktelig på lyden. Forsøkte å henge opp et par 7cm Rockwool-matter på sideveggene like foran høyttalerne for å dempe refleksjoner fra sideveggene og det gav en større "ro" i lydbildet. Men dette ser jo ikke særlig pent ut, så derfor er jeg ute etter noen akustikkplater som kan monteres på veggen som helst ikke bygger mer enn maks 1-2 cm og som ikke ser for ille ut og gjerne kan overmales om mulig. Så for meg perforerte gipsplater, eller hvite akustikk-takplater el.l.

Har vurdert å henge opp tepper o.l, men pga rommet utseende ellers tror jeg ikke dette vil bli så veldig pent, da sideveggene er ganske lyse.

Som dere ser av bildet så er det ikke så mye å gå på mot sideveggene.

http://avforum.no/forum/attachment.p...achmentid=7268

Noen som har noen forslag ?

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på Ecophon sine sider, der ser du klart at det må litt avstand til tak/sidevegg for å få noen nytte lenger ned i frekvensområdet.

Bruk et speil for å finne refleksjonsvinkelen mellom deg og høyttalerne på sideveggene. Skjær vekk et parti av gipsplata. Kle den delen av veggen med noen som er akustisk transparent, svart høyttalerstoff på en ramme feks. Designmessig kan det bli fint med feks 1m svart vertikal "stripe". Ecophon har også wall-panel som hadde passet godt til dette - 7cm bakover med isolasjon er finfint.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, tror det blir litt for "drastisk" å skjære ut gipsen, selv om det hørtes som en lur måte å dempe refleksjoner på. Hva med Rockfon Polar 60x60 cm plater?

http://www.rockfon.no/sw11705.asp

Så for meg å montere 2x2 slike på veggen ved siden av høyttalerne. Vet ikke hvor pent det vil bli, men det burde hjelpe på?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siderefleksjoner

Polar-platene er fine i mellomtone og diskant, menter dem helst med noe avstand til vegg. Ellers gjør bokhyller på sidevegg en god jobb

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått tak i 11 stk hvite akustikkplater. Tenkte å plassere 4 stk på hver side av høyttalerne og kanskje 3 på veggen bak sofaen. Eller er det andre måter å gjøre det på?

Har plassert dem 4 og 4 løst langs veggene ved siden av høyttalerne og 3 på veggen bak sofaen. I første omgang virker som om lydbildet ble mer fokusert og flere detaljer kommer frem.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eggekartong-skumgummi hengt opp på strategiske plasser må vel også være godt egnet for å dempe refleksjoner? Koster 100 spenn for 5 stk. 60x40x2cm på Biltema ( http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=87657 ). Der har de også høyttalerstoff som kan brukes til å kle de med hvis nødvendig.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Eggekartong-skumgummi hengt opp på strategiske plasser må vel også være godt egnet for å dempe refleksjoner? Koster 100 spenn for 5 stk. 60x40x2cm på Biltema ( http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=87657 ). Der har de også høyttalerstoff som kan brukes til å kle de med hvis nødvendig.
    Det funker sikkert også bra, men tror ikke det ser like pent ut som hvite plater

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva kostet de Rockfon Polar akustikkplatene?

K

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt sikker, fikk dem av en kompis som er snekker. Noe som var til overs. Ved kjøp av hele pakker mener jeg det var snakk om rundt 1000,- kr for rundt 30 plater.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •