Stod en dag og tittet på de kritthvite veggene i stua og fikk lyst på en ny farge. Tok en tur til nærmeste fargehandler og tok med meg ett spann maling , dro hjem, ryddet stua for møbler og annet og så stod der med rullen i hånda og begynte å tenke litt. Trekker godt fra både rundt vinduer og gulvet og så videre. Så her måtte det nærmere undersøkelser til... begynte å rive av litt veggplate og tittet bak. Det hele bestod av en 2mm myk trefiberplate av noe slag, ett lag papp, vannrett lag med bord og så... ingenting.. kun luft.. før asfaltpapp og ytterpanelet. Ikke rart det ble forbaska fort kaldt i stua når man slo av varmen for å si det mildt. Siden da jeg leier huset presenterte jeg huseier for en ide om å etterisolere huset med å sette opp lektere på innsiden fylle med 50mm glava for så fuktsperre og sponplater. Dette var helt greit og han tok på seg å dekke utgiftene.

Nå hadde det å male stua plutselig blitt ett større prosjekt. Så hvorfor ikke ta det litt lengre og gjøre det hele om til ett egnet hjemmekinorom?

Så nå starter morroa.

Er i full gang med å rive alt av listverk, elektriske kontakter,ledninger og annet rusk av veggene for å kunne lekte ut til isolasjon.

Men så var det det å leie hus og bruke mye penger på ett hjemmekinorom da. Totalt uaktuelt egentlig.

Trenger gode innspill på hvordan akustikkdempe rommet på økonomisk, men alikevel uten og få det hele til å se alt for 'hjemmesnekret' ut, måte.

Har vært inne på tanken og feste endel lekter i taket og lime/stifte eggekartonger (30x30x5cm) mellom dem for å kle det hele med filt/molton eller lignende. Vil det gi noen spesiell merkbar effekt? Bør jeg gå for 50/75mm rockwool istedenfor? Hva med å kombinere?
Hva med resonanser fra vegger? Må man henge opp masse gardiner eller holder det fint med enklere løsninger? I så tilfelle hva?

Gulvet løses vel enkelt med å legge teppe.

Anlegget består av:
Marantz 5400 hjemmekinoforsterker
Proton 4ch (brokoblet til 2ch) effektforsterker til frontene
XTZ 99 W2MT frontsett med båndpassdiskant
XTZ 99 WMT bakhøyttalere
XTZ 99 W12 12" subwoofer
Audio Pro Black Vector V2 senterhøyttaler

Er dette noe som greier å gi ett rom på 20kvm nok "lyd"? Eller bør man tenke på en oppgradering snarest? Vurderer selge marantzen og protonen og anskaffe en marantz 7500 samt en NAD effektforsterker. Pros/cons?

Vurderer også gå til anskaffelse av en Toshiba MT-200 prosjektor samt GOOmaling (istedenfor lerret). Noen her på forumet som faktisk eier en slik og har noen godord og si?

Bilder av prosjektet og oppdateringer legges ut fortløpende.