Tor lager TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 168

Tråd: Tor lager TV

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tor lager TV

Jeg synes det er veldig gøy å følge med på andre side sine byggeprosesser, så det er på sin plass at jeg dokumenterer litt jeg også. Mange er veldig flinke til å poste hyppig og med bildeserier - litt usikker på om jeg klarer det samme, men skal prøve så langt det lar seg gjøre.

En nylig og lykkelig oppdagelse er at frontveggen i min stue ikke er en bærevegg. Blokka jeg bor i er bygget av murstein, og stua er pr idag 5.1x3.6 meter. Tilstøtende rom (kontor/gjesterom) er 4x3.6 meter.

Riving av veggen mellom disse to muliggjør bakprojeksjon, og det er det som skiller min bygging fra de fleste andre jeg har sett. En lettvegg skal settes opp slik at stua blir ca 6x3.6 meter. Det gir 3x3.6 meter til gjesterommet, og det er nok til at jeg med hjelp av et relativt lite speil ender opp med et bilde på ca 2.5 meters bredde.

Jeg har i dag en Panasonic 42" plasma samt en Sony HS-10 som skyter på et lerret som trekkes ned foran plasma'n. Med bakprojeksjon håper jeg at en prosjektør kan brukes selv på dagtid. Gitt nok gain på lerret'et samt bytte til en litt mer lyssterk prosjektør tror jeg det skal gå. Bakprojeksjon vil også gi meg mulighet til å kle stua i relativt lyse farger (gjesterommet blir dunkelt, men det får gå!).

Første jobb er å bryte opp gulv samt rive vegg. Dessverre har betonggulvet under det eksisterende tregulvet vist seg å være langt fra plant. Det må enten lektes eller mures opp. Nivåforskjellen er opptil 7 cm. Så hvis noen har preferanse for det ene eller andre er jeg lutter øre!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si litt mer senere, når jeg ikke er på jobb, men bakprojeksjon kan på det sterkeste anbefales!!!!!!!!!

Ikke noe problem å se på film med full belysning i rommet du sitter i, men rommet der projektoren står, må være mørkt.

Ellers kan du lese gjennom denne tråden: http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/11961-aktos-hjemmekino.html

Den er lang, og det står mye off topic der, men det er i alle fall min byggetråd. Hvordan det ble kan du se i linken under.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akto, har lest den - meget godt jobbet! Din hjemmekino er virkelig noe å strekke seg etter og jeg har plukket opp flere gode ideer

God fremdrift i dag. Har flyttet vekk alt fra rommene, fjernet brystpanel og revet opp gulvet i stua. I morra skal veggen ned!

Jeg har tenkt litt på den nye lettveggen. Den blir jo veldig "lett" med tanke på at det er et stort hull i den (lerret'et), og Akto's løsning med å la resterende av veggen bare være en absorbent for lyden som går bakover er god. Intet lydmessig problem med å sette høyttalerne nær den "veggen"! Så hvis man følger denne tanken videre - legger gulvet først og bygger veggen flytende på laminat'n og har 4-8 festepunkter i sideveggene i stedet....resultatet er en vegg som enkelt kan flyttes frem/tilbake ettersom behovet melder seg!

Har lekt litt med SketchUp, skal poste et bilde i morra. Ellers har jeg tenkt litt mer på gulvet. Tror jeg støper og avretter før trinnlydsplater og flytende spon legges. Liker ikke helt tanken på å lekte, legge spon, så trinnlydsplater og så spon igjen.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke postet bilde i dag, skal prøve å få tid om ikke så lenge.

Ny dag over. Veggen er revet og et tonn murstein bært ut. Fortsatt endel igjen! Har i tillegg skjært ut åpning til ny dør.

Det skjer ikke mye spennende enda, de neste dager går med til å renske rommet for trevirke og murstein som ligger i hauger. Gleder meg til rivingsfasen er over og jeg kan begynne å bygge opp. Litt mer motiverende

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du har masse spennende ideer! Særlig det med å kunne flytte veggen. Erfaringsmessig bør du legge ut bilder... Det som skjer da er at mange flere vil følge tråden din nøye, komme med kommentarer osv slik at du skaper ett forventningspress på deg selv. Og da blir man gjerne litt mer nøye. Ta deg god tid, det har du igjen for senere.

Har du sett på noe bestemt lerret?

Skjeft gulv er greit nok, men 7 cm??????? Dæven... Tror jeg hadde støpt det plant var jeg deg, selv om murarbeid er no' jævlig møkkaarbeid

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli bra..
    Har du allerede alle komponenter i boks? Eller er det en del du mangler?
    Alltid gøy å følge byggeprosesser, dersom det blir gjordt bra... Så følg aktos råd om å legge litt tid inn i jobben, og vurder flere alternativ allerede nå, f.eks kabelkanaler i gulvet (siden du ikke skal gjøre noe med sideveggene).

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Synes du har masse spennende ideer! Særlig det med å kunne flytte veggen. Erfaringsmessig bør du legge ut bilder... Det som skjer da er at mange flere vil følge tråden din nøye, komme med kommentarer osv slik at du skaper ett forventningspress på deg selv. Og da blir man gjerne litt mer nøye. Ta deg god tid, det har du igjen for senere.
    Jeg vet - skal få tatt noen bilder, men sitter nå med en liten laptop da alt annet utstyr er pakket vekk. Hvor la jeg PC-kabelen til til kameraet, tro!

Har du sett på noe bestemt lerret?
    Ikke annet enn at jeg har registrert at Da-Tex(?) med 1.8 gain kan skaffes enkelt her i Norge. Prisen var relativt grei. Må kjøpe 2 løpemeter, men.

Lurte litt på om jeg skulle lage hull i lettveggen til 2.7-3 meter bredde på lerretet når jeg først var i gang. Likte veldig godt ideen din der du fester de akustisk transparente frontpanelene til veggen med borrelås! Da kan 3 meter lerret være spent opp, samtidig som frontpanelene dekker så mye som jeg ønsker i første omgang. Fort gjort å ønske seg større bilde, og da kan bare nye frontpaneler lages til. Var det fløyel av noe slag du brukte?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    Dette kan bli bra..
    Har du allerede alle komponenter i boks? Eller er det en del du mangler?
    Alltid gøy å følge byggeprosesser, dersom det blir gjordt bra... Så følg aktos råd om å legge litt tid inn i jobben, og vurder flere alternativ allerede nå, f.eks kabelkanaler i gulvet (siden du ikke skal gjøre noe med sideveggene).
    Har en oppdatert HTPC med nVidia 7800GT som signalkilde. Yamaha RXV-1400 (?) 7.1-receiver. Klipsch RF-3 front, 5 like Dali (husker ikke modell) til senter og 4 surround. Dynabel Brontes sub. Som nevnt Sony HS-10 prosjektør, og en Panasonic 42" plasma som nå blir overflødig (soverommet kanskje?). Ikke akkurat high-end, mao. Får bygge rommet først, deretter oppgradere komponenter!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fløyel, ett ord jeg brukte i mangel på noe bedre navn... Det er ett 100% lystett stoff man får kjøpt på Interiør-land. 150,- pr. m2. Relativt billig, men ett helvette å jobbe med. Jeg må allerede nå stramme opp stoffet.

Det ligner litt på fløyel, men er litt røffere i vevingen.

Husk bare at lerretet i værste tilfelle fungerer som en passiv høyttaler, det vil svinge hvis du har bra med trykk i rommet, og bildet vil kunne bli litt rart. Lerretet mitt er jo en 6 mm tykk plate, så det står rolig, men jeg vet ikke hvordan det er med en duk...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det acryl/glass du har? Hvem/hva/hvor/pris ... ? For ikke å snakke om...ville du kjøpt den igjen?

Har vurdert å bruke Ecophon wall panel istedenfor å lage til rammer og kle de. Fortsatt festet med borrelås naturligvis, det var rett og slett en genial ide.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plata heter Stewart AeroPlex, og den har den nette sum av ca 20.000,- pr. m2.

Dvs at den koster 50.000,- for ett 90" 4:3 lerret.

Jeg har selvfølgelig ikke gitt det for den, kjøpte brukt. Billllllllig

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arbeidet fortsetter i dag etter en helg med andre aktiviteter.

Har snakket med Systemteknikk. Etter hva jeg skjønner er skjermen til Akto betydelig mer lyssterk enn et lerret. Heldigvis driver Systemteknikk med utleie, så jeg har mulighet til å teste ut Da-Lite Da-tex hjemme før kjøp.

Et slags tips blir altså følgende - test ut lerret. Blir det ikke lyssterkt nok, prøv med en annen prosjektør. Dersom hotspotting oppstår før bildet er lyssterkt nok (subjektivt), må man over på de grisedyre acryl- eller glass-skjermene. Har man ikke råd til det er man tilbake på vanlig frontprojeksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer det ikke noen bilder snart? Spent på å se hvordan dette prosjektet blir seende ut

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det gjør det! Jeg kjøpte en (minne)kortleser i går slik at jeg skal kunne få postet bilder.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal forresten ta en tur til Videosystem neste uke for å få en demo på DNP 'new wide angle screen' og Screen-Tech sitt diffusjonslerret. Førstnevnte er en glass/acryl-skjerm med fresnel-linser og koster 45k for 100" (gulp!). Skal man tro at det er noe ala det du har, Akto?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det nok kanskje, plata jeg har er jo ca 5-6 år gammelt, og da kostet det 50k...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par bilder som viser hvorfor jeg går for bakprojeksjon. Bilde 1 er tatt helt bak i venstre hjørne i det som skal bli stua. Bilde 2 viser plassering av murveggen som jeg har revet. Leggveggen jeg skal sette opp mellom teknisk rom og stua blir altså mellom de 2 dørene et sted. Plassering avhenger av hvor stor skjerm jeg velger, hvilken prosjektør som skal brukes og om jeg kommer til å bruke et speil eller ei (for å øke kastelengde).

Noen kalkulasjoner jeg har foretatt viser at ved feks å velge Panasonic AE900 eller Sanyo Z4 kan skjermen bli 2,5 meter i bredde med direkte bakprojeksjon (uten speil).

Jeg ser frem imot å se skjermene til DNP. De er dyre, men forhåpentligvis også veldig gode. Planen pr idag er å gå for en 2.35:1 skjerm siden prising av skjermene ser ut til å være eksponensiell per kvm. Skifte mellom 16:9 og 2.35:1 skjer da ved å bruke prosjektørens zoom.

Tilbake til arbeidet!

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering. Gulv er nå ferdig støpt ("kun" 3.3 tonn mørtel måtte til for å rette det opp!!!!), og det betyr at jeg har 4 uker til å gjøre ferdig veggene...dvs før betongen er ferdig herdet og tørr. Dermed kan jeg tillate meg å lage skjult anlegg for strøm og høyttalere. Å lage slisser i murstein går rimelig greit med Biltema sin slaghammer.

Når det gjelder skjerm så selger DNP som standard bare 4:3, men jeg er i kontakt med de for å få en pris på 2.35:1.

Selv om jeg i byggeperioden bor på soverom, kjøkken og bad går det egentlig greit. Det er kaldt ute og fin arbeidstemperatur inne, så jeg klager ikke

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært fandens hardt arbeid i det siste. Ytterveggene i leiligheten min, som er fra 1954, var isolert med ytong/gassbetong/lettbetong. Jeg ble mer og mer irritert over dette etterhvert som arbeidet skred frem, og derfor ble alt revet ned. Containeren ble hentet i går med 12-13 kubikk masse...skal si det var et blodslit å bære ned driten 3 etasjer!

Ihvertfall, arbeidet med å sette opp lekter er godt igang. Legger opp skjult anlegg for strøm, kabel-TV, nettverk og høyttalere.

Ellers kom jeg opp med en svinaktig (om jeg skal si det selv) god ide her om dagen. Det tekniske rommet (bakprojeksjon), som jeg hadde tenkt skulle også fungere som et kontor, blir istedet soverommet. Jeg har et nedtrekkslerret fra før, så på soveromssiden blir dette montert over bakprojeksjonsskjermen. Det vil si at ved å speilvende bildet i prosjektørens meny samt en aning re-focus vil få tilnærmet like stort bilde også på soverommet! Fra dagens situasjon som er prosjektør og plasma i ett rom får jeg altså kun prosjektør...som vil fungere like godt i begge rom. Noen som har hørt om noe tilsvarende før?

Alt peker nå i retning av at også neste prosjektør må ha motorisert zoom og fokus. Dessverre kommer jeg ikke på noen av de nyeste 3LCD som har det.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genial tanke det med lerret på begge sider! :grin:

Å bære ned 13kubikk masse hørtes mindre morsomt ut. Misunner deg ikke akkurat den jobben! Men nå er det jo gjordt!

Du får legge ut noen bilder igjen snart da, vi liker det vet du.

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •