Tor lager TV - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 168

Tråd: Tor lager TV

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da er man igang igjen etter sommerhvilen. Skjermen blir såpass stor (ca 340 x 140cm) at det ikke er plass til høyttalere på hver sin side av skjermen. Så for at ikke skjermen blir for høyt plassert på veggen blir det trolig 3stk senter-høyttalere fra Klipsch (RC-35) som skal fungere som 3 fronthøyttalere.

Skjermen er på vei over atlanteren, så på bildet er fortsatt Rose Brand Black holdt oppe av 2 Klipsch RF-3.

Stereobenken er 3stk Ikea Bestå koblet sammen. Den midterste modulen er forkortet 10cm, og det er borret hull mellom de 3 for ledningstrekk. For å si det med en gang - ikke modifiser slike benker med mindre du er helt nødt! Det tar lang tid. Fordelen med disse er at det er meget lett adkomst til komponentene og ledningene...bare å ta av topp-platene (som de 2 første bildene viser).

Nå som benken er på plass er plasseringen til veggen gitt, så denne oppgaven (veldig forsinket) er det neste på lista.

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Voho! Dette ser jo helt sjef ut! fett med bakprosjeksjon, men er eneste fordel at du får PJ ut fra rommet??

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermen ankom tidligere i uka og den neglbitende kuttingen (fra 193 til 140cm høyde) ble gjort i går kveld. Heldigvis gikk det greit...

Selve skjermen ser ikke ut til å veie mer enn 15-20kg. Jeg hadde tenkt å heise den inn gjennom stuevinduet (jeg bor i andre etasje) med kranbil, men siden den var så lett prøvde vi oss med en replika av papp opp oppgangen. Det ser ut til å gå, men plata må selvsagt pakkes godt inn og avstives.

Planen er å ta den opp i dag. Kryss fingrene for at den kommer seg hel opp trappa, det hadde vært for $@#% å ødelegge den nå etter den lange ferden fra Texas.

Mardil, den største fordelen med bakprojeksjon er at man kan ha mer lys på i stua.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Krysser fingrene* :roll:
    Transporten opp trappa går sikkert bra ! :-D

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Planen er å ta den opp i dag. Kryss fingrene for at den kommer seg hel opp trappa, det hadde vært for $@#% å ødelegge den nå etter den lange ferden fra Texas.
    Hvordan gikk det opp trappene?
    Regner med at du hadde blåst fra deg her på forumet (også) om det gikk galt.... ;-)

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermen er oppe! Det var en interessant ferd opp trappene med plata mellom gelenderene i vertikal posisjon, men det gikk overraskende greit.

The good:
    * Så godt som ingen hotspot. Det er noe dropoff mot kantene, men ingenting å irritere seg over. Veldig stor forbedring i forhold til det gamle lerretet. Lysstyrken oppleves som meget jevn.
    * Mer lys! Jeg må få meg et lys-o-meter, men det er bra punch i bildet. Kan ha på mye lys i stua uten at bildet forsvinner.
    * Veldig lite "sparkle" i forhold til lerretet. Jeg irriterte meg over det før - ikke noe problem lenger.

The bad:
    * I tillegg til at plata slipper igjennom mer lys blir det også reflektert en god del tilbake som lyser opp det tekniske rommet der prosjektøren er. Teoretisk sett ikke bra for kontrasten, vet ikke hvor galt det er i praksis. Bildet så helt fint ut.
    * Det er noe (indre) struktur i plata. Kan se ut som bølger som går vertikalt litt på skrå. Det er spesielt synlig ved lyse sterke farger og kamerapanoreringer. Har tenkt å ta kontakt med fabrikken for å høre hva dette er.

Er på kurs idag, så det var alt jeg rakk for denne gang.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste gang rekker du kanskje et bilde? :-D Er virkelig det mest spennede prosjektet for øyeblikket.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Akkurat nå har jeg litt problemer med overføring av bildene fra den nye telefonen (Nokia 6233), men jeg håper å kunne fikse dette snart. Faktisk tenkte jeg å legge ut en eller to videosnutter også. Telefonen kan ta opp i VGA-oppløsning, så såfremt det er nok lys i rommet kan kanskje dette gi en liten pekepinn på hvordan det ser ut her hjemme.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggen er nå halvveis ferdig - første gipsplate gikk på i kveld. Legger ved et par bilder av ikke-så-bra kvalitet Som dere ser går skjermen nesten fra vegg til vegg.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir ultrakult etter min mening Er grønn av misunnelse. 42 tommer plasma blir jo som å se tv på mobilen i forhold:twisted:
    Plata ser jo nesten helt svart ut. Er dette bildet eller stemmer det med virkeligheten ? Hvis det stemmer er det jo godt du har en sikkelig "lyskanon"

Det som ser ut til å bli utfordringen er lyden fra fronter og om den vil komme "høyt" nok. Hvis du skjønner hva jeg mener. Men det kan jo hende det kommer ting som bidrar til at dette blir anderledes enn jeg ser for meg nå. Vet jo at du tenker å bytte ut frontene.

Uansett, stå på ! Dette blir sikkelig knall.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlighet, snakker om å ta den helt ut. Ikke så interessant som inspirasjon for min egen del akkurat, men det er skikkelig gøy å se hvordan enkelte går store omveier for å nå drømmen. -Tor lager TV; TV er vel tidenes understatement

Stå på og hold oss oppdatert.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen flere bilder med varierende lys på i stua. Har ikke hatt mulighet til å prioritere videre snekring.

Edit:
    1) Jeg må få meg et ordentlig kamera! Fargene er mye blassere på bildene enn i virkeligheten.
    2) Lyskilden er en stående uplight (eller hva det nå heter) som reflekterer i taket og på skjermen. Det bør bli mye bedre med spot'er!
    3) En sak som er verdt å legge merke til er hvor lite hotspot det er. Av en eller annen grunn klarer kameraer å forsterke dette problemet veldig. Så i forhold til det gamle lerretet er det en stoor forbedring.

Edit2:
    Skjermen er ganske mørk, ja. Den er ikke like sort som den forrige, men en mørk gråfarge. Når det gjelder plasseringen til høyttalerne så har Counterpointer rett i at det ikke er optimalt. De burde vært høyere oppe. For de audiofile så er det klart et stort kompromiss. Jeg synes det funker greit, men jeg vurderer å sette opp 2 høyttalere rett over skjermen på høyre og venstre side. Yamaha-forsterkeren har som noen sikkert vet utgang for 2 høyttalere her, og den har også en funksjon som legger noe av senterhøyttaleren i disse for å løfte dialogen. Jeg har ikke prøvd denne enda, men det er en mulighet. I så fall burde jeg benytte sjansen nå for å kunne bruke ytterligere 2 innbyggingshøyttalere fra Klipsch (samme type som senter surround).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bildestørrelsen du har tenkt å bruke ? Så for meg at du hadde tenkt å fylle hele plata.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermen fylles kun helt for 2.35:1-filmer. Men det stemmer at det mangler 5cm nede og 10 oppe - dette pga den nåværende plasseringen til prosjektøren. Bilder som fyller hele skjermen kommer etterhvert!

Aluminiumsskinner til rammen rundt skjermen er bestilt og kommer mandag. Før disse settes opp må det selvsagt snekres og males

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.85:1-materiale vil naturlig nok ikke fylle en 2.35:1-duk.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 bilder til. Nr 2 viser at denne skjermen har en god spredningsvinkel. Det siste er fra soverommet og viser at noe av bildet reflekteres tilbake og senker kontrasten (tatt med lang lukkertid - rommet er mye mørkere enn som så).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Bilder som fyller hele skjermen kommer etterhvert!
    :-D

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser flott ut TorAtle, virkelig gjennomført hjemmekino. Men du er nok nødt til å male/maskere soverommet sort (matt 03) om du skal får til skikkelig kontrastnivå.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ingen hjemmekino, det er en vanlig stue med en stor TV

Fargen på soverommet er oppe til vurdering, men det har egentlig ikke vært noe stort problem hittil siden lyset fra stua går tvers gjennom den uferdige veggen...

Jeg lurer på å bestille et Spyder colorimeter. 85 euro for selve meteret og den enkleste softwarepakka høres litt FOR billig ut, men siden sortfargen her ikke er i verdensklasse kanskje den gjør jobben greit nok. Hva tror du?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg ikke programvaren til disse Spyder pod'ene, Så det er vanskelig å si noe om. Men den versjonen som fungerer til TV-ttuning bør jo gjøre susen hos deg. Jeg vet den som også takler frontprojeksjon er ganske dyr, men dog svært billig i forhold til OpticOne. Et alternativ kan jo være å invitere meg (og OpticOne) på visning/besøk. ;-)

Jeg vet AK har vurdert Spyder, og jeg tror han har satt seg godt inn i hva disse er gode for.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •