Tor lager TV - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 168

Tråd: Tor lager TV

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det blir ihvertfall bilder før gipsplater monteres slik at jeg husker hvor all kabling er.

Jeg sjekket nettopp brukerveiledningen til receiveren min. Den har en A/B-switch på fronthøyttalerne, så det ser ut til at jeg slipper ekstra forsterkeri samt splitting av signaler til soverommet. Tenkte å gå for et par innbyggingshøyttalere (kun stereo) ala de B&W har. Så da blir det 9+1 i stua og 2 på soverommet. Jeg ser allerede frem til søndagsmorgenene da formen er for dårlig til å karre seg ut i stua for å få med seg sportssendinga

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reisverket begynner å ta form og det var på tide å ta en viktig avgjørelse - in-wall høyttalere for de 4 bakkanalene eller ikke? Siden dette ikke blir et dedikert hjemmekinorom ble det estetiske vektlagt tungt, og valget falt på 4 stk Klipsch; R-5800-W for side og R-5650-W bak. Kommer til å bruke et par dager på å teste forskjellige plasseringer og kassevolum før snekringen fortsetter. Slik ser de ut:

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nok til å bli bra det der! Tror det var geiri her på forumet som brukte in wall høyttalere på hele surround anlegget i stua. Funka vist fett det. Så stå på! :grin:

Newcomer PiffPaff sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stille en stund i denne tråden. Hvordan går det med byggingen av bakprojeksjon mellom stue og soverom?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det i rolig tempo. Gipsplater kom opp på 2 vegger søndag, i kveld skal resten opp. Ikke så mye spennende altså.

Det har vært en del jobb med å skille av 4 "kasser" i veggene for de innfelte bakhøyttalerne. I tillegg rør og kabling til ørten kontakter (strøm og signal).

Poster et nytt bilde om noen dager som viser posisjonen til høyttalerne.

Ellers er det endel tankevirksomhet rundt valg av skjerm og prosjektør, men intet avklart enda.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennede prosjekt. Du går vel for dobbel gips på vegger og tak?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tak blir det Ecophon akustikkplater (skjult oppheng). På veggene har jeg kun brukt et enkelt lag med gips som er skrudd på lekter som igjen er skrudd (med vinkler) fast i murvegg. Det virker veldig solid. Hva vinner jeg på å bruke enda et lag med gips? Jeg har ikke kjempelyst til å stjele mer areal....

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggene er omtrent ferdige, så jeg har startet på det "flytende" gulvet. Så langt har jeg lagt trinnlydplater og 22mm spon på 2/3 av gulvet - håper å bli ferdig med dette i dag. Neste lag blir kapron (varmeisolerende), så varmematter, så parkett eller laminat.

Rundt trinnlyd- og sponplatene mot veggen skal det være fugemasse ifølge glava. Noen som vet om det skal være akryl eller silikon??

Ellers kan dere se hull for de 4 bakhøyttalerne. De blir montert på 16mm MDF. De 2 bakhøyttalerne er forresten et slags kompromiss. De står selvfølgelig for høyt siden det er et vindu der, men de står også veldig tett. Grunnen er at jeg har lagt opp et uttak for prosjektør - i tilfelle jeg ville gå tilbake til frontprojeksjon. Så istedenfor 1 høyttaler i midten ble det 2 høyttalere med prosjektør sentrert.

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Kommer nok til å bli bra det der! Tror det var geiri her på forumet som brukte in wall høyttalere på hele surround anlegget i stua. Funka vist fett det. Så stå på! :grin:

Stemmer det, og til deg som nå skal til med det samme.
    Du trenger ikke snekkre kasser til de,bare fyll litt dempningsmasse i veggen, kle gjerne bakveggen med slik isolasjonsmatte som man får kjøpt i metervis hoss bilforhandlere for å issolere bilen mot ulyder, dette hindrer at det dunker i motsatt rom.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut, lykke til videre. Gleder meg til flere oppdateringer!

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde av varmemattene. De skal ha en spenning på 24V, og dermed går det nokså mye strøm til hver matte (ca 5A). Kabelen som ble sendt med er 2 mm2 og kan tilkobles 10 meter matte. De lengste mine er 5 meter, så kablene er litt overkill. Og relativt vanskelige å jobbe med.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargen på veggen heter 'Morgenlys' og parketten er en litt lysere eikevariant. Den er matt på overflaten. Jeg klarer å skli maks et par meter på sokkelesten, så det er ingen høyglanspolert skøytebane-parkett

Bildet som viser varmemattene er ikke dagsferskt, men de er annerledes enn vanlig varmefolie, så tenkte det var greit å vise de frem.

Parketten er ferdig lagt og jeg har begynt innflyttingen. Neste bilde blir delvis møblert

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og vi venter spent vi... :wink:

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første test av bakprojeksjon med Epson TW600 og Rose Brand 'black'. Bildet gir et relativt riktig inntrykk (ihvertfall på min laptop) av hvor mye lys det er i rommet. Lerret'et er ganske sort og har en lav gain (mindre enn 0.5 kan jeg tenke meg). Det er imponerende hvor mye lys som kan være i rommet uten av bildet vaskes ut - og nå er det ikke engang en vegg som deler stua og soverommet! Dessverre er det en tydelig hotspot, så jeg tviler på om dette lerret'et blir en permanent løsning.

Angående lysstyrke, så bruker jeg mestedels modusen 'Dynamic', noe som gir rett i overkant av 1000 ANSI-lumen. Det fungerer greit med den størrelsen jeg tester med nå og i moderat lys. Med den størrelsen jeg ønsker og med mer lys anslår jeg at det trengs minst 3-4000 lumen. Alternativet er å gå for en skjerm med mer gain, men da blir de enten svindyre (DNP) eller så går det på bekostning av kontrasten.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har jeg skrudd på arbeidslampa (500W) og en annen lampe (300W) - 800 watt lys! Fortsatt er det fullt mulig å se TV. Når veggen kommer opp og bakrommet blir mørkt tror jeg dette kommer til å bli meget bra.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde vil nok bli enda bedre når du får det helt sort på baksiden(når du får opp veggen, slik at det blir et rom bak lerrretet).

Ser jo ut til at det går fremover detta! Stå på!

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så bedre ut.. men er ikke lerretet litt i minste laget for "kino opplevelse"? Flott arbeid:wink:

Edit: Ser nå at du har andre planer....

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet kommer utvilsomt til å bli mye bedre når bakrommet blir mørkt, ja. Apropos størrelsen - lerretet er rullet og henger nå med den korte siden ned. Jeg satser på cinemascope (2.35:1) med bredde ca 2.5 meter.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et siste bilde i denne omgang. 300W lys. Jeg har blitt stor fan av Windows Media Center de siste dagene Dette er et bilde av plugin'n MyMovies2.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig spennende ut! Tror det blir meget bra med bak-projeksjon. Gleder meg til å se resultatet...

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •