Overgang fra IR->RF

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overgang fra IR->RF

Hei.
    Jeg sitter med en Marantz RC3200, som kosta skjorta og det hvite i øynene da jeg kjøpte den. Denne er jeg veldig godt fornøyd med, har programmert alt jeg trenger, bortsett fra en liten ting, styring av lys.
    Jeg har den samme billigløsningen som jeg har sett nevnt andre steder på forumet her, fra Clas Ohlson. (liten hvit fjernkontroll med fire kanaler).

Det jeg er på jakt etter er en IR->RFkonverter, helst både ir->rf og rf->ir, så jeg får fanga signalene som kreves for å slå av og på lyset når jeg fyrer av "snurr film"-makroen min.

Forslag til andre muligheter for å styre strøm er også aktuelt, jeg ser ikke på det som noe krise dersom jeg må skaffe meg noen nye strømstyrere.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme greia selv til visse ting, men det er dessverre ingen måte å kjøre den på IR, bortsett fra denne: del opp fjernkontrollen og koble bryterne til skriverporten på en PC. Det er en svensk nettside jeg så en gang (for et år eller to siden) som viser framgangsmåten, med koblingsskjema og alt. Ellers vil jeg anbefale at du går til anskaffelse av et X-10 (Marmitec i Europa, fins i flere nettbutikker i Norge) startsett med en CM-11A, den kan styres fra Girder. Det er det jeg bruker på mitt system.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Ellers vil jeg anbefale at du går til anskaffelse av et X-10 (Marmitec i Europa, fins i flere nettbutikker i Norge)
    Clas Ohlson selger også X-10 veldig billig. Har ikke vært innom dem i Norge, men butikkene i Sverige er proppfulle med veldig billig X-10 utstyr.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ein X-10 RF kontroll til PCen kan kanskje fungere? Da må du ta lyset manuelt, men du kan ihvertfall styre både PC og lys med denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kikka litt på de x-10"pyramidene" som kan brukes for å videresende signaler. Disse gjør jo om fra rf-ir og omvendt, ergo burde det gått an å fange opp signaler med dem...
    Noen som har noen erfaringer med disse?

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en lignende greie fra Clas Olsson, men jeg tviler veldig sterkt på at de kan brukes på den måten. Å få både frekvens og koder riktig anser jeg som en umulig oppgave.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Konklusjon

Jeg har nå bestilt noen småting, så jeg bytter ut de eksisterende boksene mine med et X-10system, og kjører en IR-extender fra stua inn til server-rommet. Der har jeg en maskin som tar imot IR, og så håper jeg det er mulig å få brukt Girder på fornuftig vis for å styre X-10'en...

Dette er det store usikkerhetsmomentet i hele systemet, så jeg gleder meg til å komme igang her.

Mottakeren på pc'en gjør at jeg kan starte forskjellige applikasjoner ut fra hvilken knapp som blir trykt, så jeg kan vel kjøre ca 25 forskjellige funksjoner på dette viset. Batchfiler, eller kommandoer i Girder.. Time will show.

Erfaringsmessig blir det nok under ti som kommer til å bli brukt, "snurr film", "slå av alt lys" og "love-mode". (Dempet belysning, spinn igang en kassettspiller som står på med 'theme from titanic', slå på lys på soverom osv...)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Love-mode?