Naboen røyker ut min hjemmekino. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Newcomer sense sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Røyk/lukt/lyd..

Det er tydeligvis gjort en dårlig jobb under renoveringen av leilighetene...
    Eller et mer dekkende ord: Mangel på kunnskap.. Det skal ikke være noen form for lukt mellom flere boenheter. Få tingene dokumentert og klag til rette innstans. Eier,utbygger osv.. Lyd kan det være vanskeligere å gjør noe med på eldre bygg. Hvis det da ikke er satt opp lydvegger/trinnlydsplater mellom boenhetene... Og gjort av folk som kan jobben sin. Lykke til

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Så nå kan man ikke røyke ut heller?! Fanatismen lenge leve.
    Er det fanatisme å kreve å ikke bli plaget av hoste og sviende øyne inne i sitt eget hjem?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Det skal/bør IKKE settes grenser på at røykere skal kunne ta seg en blås utendørs! Nekter å tro at om en står ute på terrassen og røyker, så sitter naboen i leiligheten ved siden av og hoster/harker og svie i øynene?

Herregud, SKJERP DERE! Skal man sette grenser for osende griller også på terrasser da????

På jobben ble det til at røykerne kunne gå utenfor på baksiden av bygget ved varemottaket å ta seg en blås. Dette var til ingen sjenanse for e.v.t kunder som kom via hovedinngangen...bortsett fra at en fanatisk motstander som hadde utsyn til baksiden ikke tålte å se røykere stå der, han kjente ikke til røykelukt garantert!

Han klaget og klaget, og fikk til slutt medhold om at de ikke lengre kunne stå der heller.

Med slike holdninger blir det INGEN gjensidig respekt fra meg!

PS! Er selvfølgelig imot at det røkes innendørs, dersom en ikke bor alene i eget hus langt fra ikkerøkende naboer da ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Det skal/bør IKKE settes grenser på at røykere skal kunne ta seg en blås utendørs! Nekter å tro at om en står ute på terrassen og røyker, så sitter naboen i leiligheten ved siden av og hoster/harker og svie i øynene?
    Det skjer ikke hver gang en nabo fyrer opp en røyk, men at det skjer mange ganger kan jeg skrive under på.

Herregud, SKJERP DERE! Skal man sette grenser for osende griller også på terrasser da????
    Det er allerede forbudt i flere borettslag da naboer sjeneres. Jeg synes det ikke burde være noen forskjell på om røyken lages av en grill eller av en gjeng som står og damper.

Jeg mener folk burde få lov å gjøre hva de ønsker så lenge det ikke går utover andre, men når det nå engang går utover andre bør man sette grenser.

Newcomer Zero sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

for all del

Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Lei inn fire 18" strokere fire 15" CV suber og fire clsc 215 og kraftig PA forsterkeri og skru opp slik at du får rundt 140-150 dB (du står seff med hørselvern). Så holder du dette volumet langt ut på natten og sier du kommer til å fortsette med det hvis de ikke slutter å røyke Da overdøver du dem sikkert på fest også, så dette må da være effektivt

Hehe neida, bare tuller. Det kan hjelpe gjøre som dem sier å skape et overtrykk i rommet ditt slik at det ikke siver opp. Jeg ville også prøvd å isolere ekstra. Men må innrømme at jeg hadde kjørt det CV eksempelet i praksis slik at det ikke ble gøy å ha fest der lenger haha. Jeg misliker folk som ikke gidder å ta hensyn, og da kan de ta en støyt selv oxo

ja, seriøst, kjør på med masse music !!

ta inn 2 ekstra cv'er i tillegg te alle dei så va nevnt her oppforbi :P
    Like tom cruise sa: Go for it !

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja

Det er ikke snakk om fanatisme versus røyking.

Men hvordan "du har rett til alt i eget hjem" står mot "du kan gjøre hva du vil så lenge det ikke går utover andre".

Det er disse som er i konflikt her. Det er ikke meningen å starte en røykedebatt, men en bygningstiltak-debatt.

Hva kan gjøres, hvem har ansvaret osv. Det er ikke hennes skyld at det er dårlig konstruert, men det er hennes valg hva slags naboforhold hun får til oss fem andre.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Er det fanatisme å kreve å ikke bli plaget av hoste og sviende øyne inne i sitt eget hjem?
    Dersom noen får hoste og sviende øyne av å sitte inne i sin egen stue vinterstid, dersom noe på nabotomta tenner en røyk, så har vedkommende et alvorlig helseproblem og bør søke hjelp fra spesialist og seriøst vurdere å flytte på landet.

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HEHE....Definisjon på en sigarett: EN glo i ene enden, en idiot i andre.......Heia Høibråten

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam
    Hva kan gjøres, hvem har ansvaret osv. Det er ikke hennes skyld at det er dårlig konstruert, men det er hennes valg hva slags naboforhold hun får til oss fem andre.
    Likte denne.
    Det er ikke hennes feil at bygningen er feil på, men vi velger å hate henne forde.
    Litt lettere en å angripe det virkelige problemet som går ut på at bygningen ikke er i tilfredstillende stand.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen må vel være at DU begynner å røyke ;-)

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe

Når hun leier av samme huseier som de 3 over henne, og huseier instruerer om at det ikke skal røykes, og hun velger å ha gjester svært ofte som blåser i det meste, så skal vi godta det?

Jeg vil si at dersom du er 18 og bor alene, men likevel tett på så mange naboer, bør du vise at du er gammel nok til å bo alene, og at siden du har stemmerett så har du forstått hva et demokrati betyr.

Det er mange løsningsmuligheter her. Hvorfor krever ikke hun at huseieren isolerer og truer med å flytte hvis hun ikke får røyke? Siden det ikke er hennes skyld eller problem, mener jeg.

Det må jo bli opp til henne hva som skjer videre. Det er i selve MUREN mellom oss at det siver inn som salte helsike. Og en del av muren er ikke isolert som resten av veggen, det er så og si åpent inn, fordi selger og utleier er venner og de en gang i tiden lagde hull inn til hverandre og delte kabeltv.

Slik er det da på begge sider, men noe mer må også være galt, ettersom de tre over henne har det 10 ganger verre enn oss.

Alle andre tar hensyn! Vi varsler om fester, vi er stille etter kl 23 om kvelden, vi holder lyden på et nivå alle kan leve med, vi er hyggelige mot hverandre, skal vi sitte og bli passive (røykere) her?

Jeg betalte ikke 1,3 mill. for å bli røkt ut av min egen hjemmekinokjeller.

Og til deg som foreslo å kjøre henne på tjukka, eller få vennene til å gjøre det (glimrende idé). Jeg har sett både vennene og familien, og tro meg, det er ikke folk som nødvendigvis har fått med seg at man ikke bør røyke under graviditet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom noen får hoste og sviende øyne av å sitte inne i sin egen stue vinterstid, dersom noe på nabotomta tenner en røyk, så har vedkommende et alvorlig helseproblem og bør søke hjelp fra spesialist og seriøst vurdere å flytte på landet.
    Ja 1 røyk på nabotomta om vinteren ja, men ikke om det er sommer og åpne vinduer og 10 personer står på naboverandaen og damper som gærne.

Røykerne er jo i mindretall så det burde forøvrig vært mye enklere å flytte dem.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo litt av en [ironi] forståelses full kommentar[/ironi]. Den som har pusteproblemet og lider av andres utslipp, forurensninger og foringede luft kvalitet, kan ikke selv velge å ha det sånn og må puste i den lufta som er i omgivelsene samme hvor i landet personen bor. Riktig nok er det noen andre plasser i Norge hvor klimaet ellers er bedre for sterkt følsomme asmatikere, og man slipper så mye svevestøv, vedfyring og belastende kalde luft temperaturer, kuldegroper i landskapet som holder på forurensninger osv, men det er som regel røykere på lansbygda også, så det samme privilegiet og valget som det en røyker har vil aldri en med sterkt og sigarett følsom astma ha.

Er forøvrig enig med deg Tiger at vedkommende har et alvorlig helseproblem, men det blir alt for enkelt å si at vedkomende "bør søke hjelp fra spesialist og seriøst vurdere å flytte på landet" når personen nermest svever mellom liv og død når vedkommende treffer på en røyker som ikke er hensynsfull nok, og forstår alvoret i en sånn lidelse.

Når det kommer til stykket, kan en røyker selv velge om og hvor han eller hun vil røyke og forurense luften rundt seg eller ikke, og bør derfor være oppegående nok til å skjønne at det er røykeren som må tilpasse seg de omgivelsene og situasjonene som er rundt røykeren til en hver tid og som vedkommende har påvirkning på, og ikke nødvendigvis de som har store problemer med å puste og overleve med denne på mange måter unødvendige luft forurensningen.

Ellers synes jeg det å diskutere røyking med røykere ofte innebærer at det er "nikotinen", (avhengigheten og angsten mot å ikke kunne få dempet røykesuget), som ofte utaler seg mer eller mindre hysterisk, sakelig eller usakelig. Dette er noe vi ikke-røykere er vandt med å høre, og noe som x-røykere også ofte inrømmer og er enige i, så derfor blir neppe røykere vs ikke røykere noen gang enig i dette temaet, selv om det også på mange måter er trist å høre om de neggative bivirkningene med forurensede hjemmekinoer og røykere som blir "kasteballer" på arbeidsplassen når de skal finne seg noen egnede plasser å søyke osv.

Har selv mange venner som også røyker, og det er ofte meget possitive og oppegående personer som er (når de får nikotin jevnlig) veldig behagelige mennesker å ha med å gjøre, og som jeg i mange sosiale sammenhenger foretrekker å ha med å gjøre også når de røyker, ettersom jeg ikke selv har noe problem med røyk eller røykelukt ute, men foretrekker å ikke ha det i hjemmet. Har også andre venner som ikke røyker, og noen få som er så alergisk mot røyk at de kan ligge rett ut og ikke orke noe i noen uker, dersom de i en kort periode på bare noen minutter blir belastet med sigarettrøyk holdig luft, som ikke jeg som ikke røyker merker en gang, men forurenset nok og som vedkommende kjenner på pusten med en gang. Det kan være nok hvis en som nettop har røyket oppholder seg i den umiddelbare nærhet, og puster ut avgasser og har luft forurensninger i tøyet osv. Ditt poeng Tiger er da at jeg må reise langt ut på lansbygda for å treffe vedkommende som har astma problemet, fordi han bare må selge huset og flytte seg og sin familie, få ny jobb, og etablere seg i helt på nytt (med fare for å treffe på andre "hensynsfulle" røykere), bare fordi en røyker i byen skal fritt forurense lufta han på en eller annen måte må puste i.

En annen ting når det gjelder røyking i arbeidslivet og plassering av røykere og godkjennte oppholds plasser ved røyking, er det vel ofte ikke røyklufta direkte som er problemet, men ofte den litt provoserende virkningen det har for ikke røykere, når de må se de mange og hyppige godt betalte pausene som mange av sine røykende koleger har, men det er vel en annen diskusjon,og det er jo med på å få mye penger inn i statskassa i form av avgifter på sigaretter osv, og reduserer levealderen og pensjons utbetalinger osv .......

Til slutt kan man jo enkelte røykere som faktisk lurer på om det er en en menneskerett å puste, eller røyke, foreta en liten test. (anbefaler den forøvrig ikke for mine røykende venner...)

Testen går ut på å inngå en skriftelig avtale med en meget sterk og muskuløs persjon som fritar vedkomende for all strefferettslig ansvar som følge av testen, og så få røykeren til å røyke en sigarett, mens den sterke test deltageren tar tiden det tar å normalt røyke opp sigaretten. deretter får man den sterke peronen til å holde foran og tette for munnen og nesen og klemme godt til på røykeren, og holde fast slik i en tilsvarende tidsperiode som det tok å røyke sigaretten. (det kan være en fordel å ha bundet røykerens armer og bein tett intill kroppen, så ikke den sterke personen risikerer eventuelle personskader.)

Har ikke hørt noen klager på denne testen til nå (kankje fordi det ikke har vært gjennomført så mange tester ennå), men tror det vil være en del røykere som faktisk vil slutte å røyke etter en slik test, eventuellt setter pris på å kunne puste inn et skikkelig magadrag med fisk luft etterpå........;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Røyking og håpløs isolering..

I de aller fleste ”bofellesskap” eller borettslag har man særdeles klare regler for støy og lignende som kan være til sjenanse for de andre i fellesskapet. Å røke i sin egen leilighet er pr. dags dato ikke ulovlig etter norsk lov og kan da heller ikke angripes på noen måte (utover anstendig oppførsel).

At utbygger har konstruert leiligheter som åpenbart har store mangler vedr. isolering vil ikke bare gi et luktproblem men også gi svært ugunstig effekt i en eventuell brann.

Når hun leier av samme huseier som de 3 over henne, og huseier instruerer om at det ikke skal røykes, og hun velger å ha gjester svært ofte som blåser i det meste, så skal vi godta det?
    I denne saken er det ingen tvil om hva som må gjøres og hvem som har skylden. For det første må man kontakte utleier og få vedkommende til å enten kaste denne jenta ut fordi hun bryter leiekontrakten eller man kan gå på utbyggeren for slett konstruksjonsarbeide. Jeg ser ingen juridiske problemer for utleier ettersom ”jenta” er ansvarlig for at leiekontrakten overholdes (ergo – nix røking) men dette står og faller på utleier. Velger utleier å selge leiligheten til en røker står man plutselig i samme situasjon uten mulighet til noen god løsning.

Demokratiet gir oss alle (heldigvis) rett med lov til å røke hjemme! Det gir oss også rett til å klage men ikke på en nabo som avgir lukt enten i form av røyk eller matlukt osv. fordi det ligger utenfor leiers/eiers ansvarsområde at konstruksjonen ikke holder mål. Dette er en soleklart konstruksjonsmessig feil som kun kan lastes utbygger/entreprenør. Personlig ville jeg kontakte utbygger og eventuelt vært samarbeidsvillig vedr. utbedringskostnader.

En annen måte å gjøre det på er å slamme muren på nytt samt legge på en membran og sørge for at det tettes 100% mot tak og gulv. Som nevnt over er man aldri sikker på hvem man får som nabo!

Jeg røker og hadde et lignende problem med en dame som gikk forbi min utgangsdør 2 ganger om dagen (til & fra jobb). Hun syntes opplevelsen var ulevelig men ventet med å informere om sine plaget til hun hadde samlet opp et urasjonelt sinne. Det tok meg nøyaktig 1 dag å fikse problemet, ikke fordi jeg behøvde men rett og slett fordi jeg ikke var klar over at det var et problem, jeg antok at andre også hadde tanker om det. Har man astma eller andre luftveisproblemer vil en kort tur forbi en trekkfull ”røykdør” fort bli et mega-problem, og en investering på snaue 12.000 øker verdien på min leilighet samt gir meg et bedre forhold til mine naboer! En vinn-vinn situasjon. Utbruddet til min nabo var helt unødvendig og jeg har stor forståelse for mennesker som hadde blitt sinte og hevnelysten etter en slik urasjonelt og frekt angrep når det eneste hun trengte å gjøre var å si at min røking plaget henne. Jeg er ikke typen til å lage plunder og forstår at Oslo mennesker sliter med intern kommunikasjonen! En god dialog kan gjøre underverker!

Etter snart 7år i byen gleder jeg meg stort til å flytte på landet.

Jeg håper den 18år gamle jenta tar ansvar og nekter folk å røyke i hennes leilighet ettersom det er den eneste fornuftige løsningen, nå kan det kan jo hende at jenta ikke er tøff nok til å si nei? Skader det å hjelpe henne litt på vei eller er ikke det ditt problem? jeg håper også at du isolerer veggen din også slik at problemet ikke gjentar seg når jenta flytter ut og Røyk Osen flytter inn, du kan jo foreslå å dele utgiften med huseier/entrepenør. Jeg håper også at by-naboer begynner å snakke mer med hverandre slik du gjør med dine andre naboer, bedre kommunikasjon = bedre evne til problemløsning.

Jeg vil anbefale deg disse linkene:

God info om div luftveisproblemer og huskonstruksjon osv:
    Norges Astma og Alergiforbund

Hos Byggforsk finner du alt av konstruksjonsmessige råd!
    Byggforsk

Lykke til

Lars.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå til innkjøp av en kasse eller to med silikon-fugemasse. Deretter er det bare å tette i vei! ;-)

Overtrykk er den aller beste løsningen, men strømregningen kan bli vel høy i kalde Norge vinterstid.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Gå til innkjøp av en kasse eller to med silikon-fugemasse. Deretter er det bare å tette i vei! ;-)

Overtrykk er den aller beste løsningen, men strømregningen kan bli vel høy i kalde Norge vinterstid.
    Bedre at hun jenta kjøper silikon.. :grin: og tetter i leiligheten sin..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden tok jo helt av..
    Hver leilighet skal jo være egen branncelle som skal hindre brann og røykspredning i 30 minutter. Hvis veggen ikke engang stopper en sig får jeg håpe det ikke blir brann under en fest hos nabojenta. Da ligger du dårlig an..
    Det er eier som er ansvarlig for at veggen er branncellebegrensende.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonolav1977
    Hver leilighet skal jo være egen branncelle som skal hindre brann og røykspredning i 30 minutter. Hvis veggen ikke engang stopper en sig får jeg håpe det ikke blir brann under en fest hos nabojenta. Da ligger du dårlig an..
    Det er eier som er ansvarlig for at veggen er branncellebegrensende.
    Det er nok riktig som du sier, men disse reglene har nok blitt revidert noen ganger vil jeg tro siden 1957, og tviler på at det er så mange hus fra den perioden som er bygget så hermetisk tette, med de byggematerialene som dengang ble benyttet og etter som huset setter seg og man får skjøter og spalter som kan transportere luft. Skal man måtte bygge om huset etter gjeldende regler til en hvær tid, ville det bli ganske dyrt og tidkrevende, men det er klart at branntekniske regler børr følges for å bedre sikkerheten.

Har forresten sett nybygg som nermest er byggd som en skorstein, med et ilsted i bunnen av en trapp, og en åpning fra kjeller til loft. Tar det først fyr i sånne hus, har man ingen trapp å rømme ned fra de øverste etasjene, og varmen vil spre seg og virkelig få tak i løpet av få minutter...

Ellers så er det vel litt forskjell på tett hets grad på røyk speredning ved brann mellom boenhetene og lukt fra sigartt røyk, 30 minutter antyder vel i utgangs punktet at man ikke har et 100% tett system, og at det er tregheten og valg av byggematerialer som avgjør litt av denne forsinkelsen, og ikke nødvendigvis tettninger i alle skjøter osv. Lukt fra sigarett røyk trenger nødvendigvis ikke å komme gjennom vegger gulv og tak eller trenger ikke komme i samme sekund som det tennes en sigarett hos naboen, men kan godt bruke en halv time til å spre seg og diffundere i luften i huset, og kan vel like gjerne komme via ventiler i ytter vegger og vinduer mellom utsiden og innsiden av bygget.

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som så mange sier, så skal det være lover og regler på slike ting...
    Men dersom jenta, og de besøkende hos henne nekter å stumpe røyken/gå ut for å røyke før problemene utberdes kan du jo være litt slem tilbake
    Du sa det var et hull i muren pga kabeltv... Kjøp en fisespray og monter denne i dette hullet, når nabon får gjester spray et par tre bokser inn i leiligheten hennes... Skyld på at en gjest hos deg hadde litt dårlig mage..

(Husk å kjøpe en god del x-it til bruk i din leilighet siden luktene siver litt tilbake igjen)

Newcomer BoSJo sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kjøpt meg noe brann fugemasse, fuget hele veien rundt rommet.
    Hvis du har innbygget stikkontakter i veggene inn til naboen, få da en elektrikker til å forlenge/skjifte kablerne og sæt op utvendige dåser. Sørg for å tette hullene skikkeligt og bruk gjerne brann fugemasse samtidigt.

Det er ganske skummelt at du gjeneres av røyk lukt fra en annen leilighet, her tenker jeg på brann i nabo leiligheten.
    Når der ikke er tettet skikkeligt vil de kolde røykgasser gå rett inn i leiligheten din, dette redusere dine sjanser ganske kraftigt.
    Det er røyken som dreper, ikke selve ilden.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •