Lyd demping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Lyd demping

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd demping

Heisann, jeg har nettopp kjøpt meg enebolig/tomannsbolig, og ønsker tips om hvordan jeg kan dempe lyden gjennom felles vegg best mulig. Ihvertfall like mye som lyden blir dempet via andre vegger og inn igjen til naboen via andre vegger. Er dette mulig med et menneskelig budsjett uten å ta for mye areal fra min egen bolig. F.eks. bygge en ny vegg litt(5-10cm) innafor den gamle veggen, med noe mufefns mellom. Boligen krever tilnærmet total renovering, så mulighetene er mange, siden jeg begynner fra bunn av. Bildet viser vegg mot nabo, og er en felles vegg. Hvordan den nå er bygd opp er for meg ukjent, men det er et gammelt!! hus.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ut av bildet ser det da ut til at du har over 30cm å ta av (brun panel)

På avsforum fant jeg for litt siden en link til en svært omfattende undersøkelse som testet lydisolering for 2 vegger gips med luft/glava mellom. Har ikke linken her nå (tror den er på jobb-PC'n). I grove trekk er det massen på de 2 veggene samt avstanden mellom de som bestemmer hvor godt isolert det blir. Hvis jeg skulle tippe - riv panel, fest minst et lag vanlig 13mm gips til veggen, sett opp ny vegg minst 10cm fra denne igjen (2 lag 13mm gips). Hulrommet dekkes 50% med glava. Dette reduserer luftbåren støy, men vibrasjoner vil fortsatt bre seg gjennom lektene du setter opp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •