Rockwools akustikkplater som bassfeller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rockwools akustikkplater som bassfeller?

Jeg har innsett at noe må gjøres med romakustikken i min hjemmekino. Spesielt i bassområdet sliter jeg med ujevn frekvensgang samt "skeiv" bass, det vil si mer bass fra den ene siden av rommet. Jeg er også interessert i å dempe mellomtone og de øvre frekvenser.

Rommet er rektangulært, og dimensjonene er: 6.2 m x 3.9 m. I tillegg er det et lite utbygg som er 2 m bredt og 60 cm dypt. Trepanel er lagt på vegger og i tak. Gulvet av betong er dekket av et vegg-til-vegg teppe.

Jeg har snust litt på utenlandske produkter som Real Traps og Auralex, men det blir så innmari dyrt når porto og moms er betalt, så jeg har droppet den muligheten. I Norge virker det som om utvalget er svært begrenset, så jeg tror Rockwools akustikkplater kan være beste alternativ.

Nå har jeg lest en del om bassfeller, men jeg er langt ifra sikker på hva jeg trenger. Vil f.eks de tykkeste platene til Rockwool på 10 cm kombinert med platene på 7.5 cm fungere som bassfeller hvis jeg plasserer dem i rommets fire hjørner? De er 1.2m høye og 0.6 m brede. Prinsippet ligner i allfall på profesjonelle bassfeller.

Forresten, er det noe som vet prisene på Rockwool-platene?

Hvis det finnes bedre løsninger, så tar jeg mer enn gjerne imot informasjon og tips. Jeg setter stor pris på hjelp, for jeg er nødt til å gjøre noe med romakustikken, men det er vanskelig å komme igang når man er usikker på det meste.

Her er linken til akustikkplatene jeg refererer til:
    http://guide.rockwool.no/sw14613.asp

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    Forresten, er det noe som vet prisene på Rockwool-platene?
    En pakke inneholdende 10 stk. 30mm plater koster 600 kroner.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for infoen, Tiger.

Det var jo ikke så ille, og jeg antar at den tykkelsen vil dempe høye frekvenser og øvre mellomtone.

Har du erfaringer med disse akustikkplatene?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, delvis. Har kledd hjemmekinoens vegger med dem og skjult dem med sort scenemolton. De benyttes for å dempe etterklangen og ta litt av de øvre frekvensene. Det artige er at bassen kommer bedre frem siden de IKKE demper bassen når de kun er 30mm tykke og montert i ett lag.

Her er et bilde fra monteringen: http://avforum.no/gallery/files/6/9/8/Bilde058.jpg

Dersom du skjærer dem i trekanter så kan du jo stable de samme trekantene i hjørnene slik at du får billige bassfeller.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine vegger og tak er malt i en mørk gråfarge, så de blir ikke så fremtredende at det gjør noe. Pent blir det definitivt ikke, men lyd og bilde først, sier nå jeg.

Hvis jeg skal bruke disse platene som bassfeller, så må jeg nok opp i tykkelse, kanskje 2 x 75mm i hvert hjørne. Slik jeg har forstått det, så er det en fordel at bassfeller av denne typen plasseres litt utifra hjørnene, og med flatene rettet inn mot hjørnet og ut i rommet.

Brukte du de listene som vises på bildet for å feste platene på veggene?
    Jeg håper det går an å feste disse platene til veggene og taket uten å måtte slå inn for mange spikrer. Lim kan vel kanskje brukes, men det kan bli et stort problem når platene eventuelt skal fjernes.

PS
    Grattis med en lekker hjemmekino!
    Jeg har lagt merke til den før, men jeg husket ikke at det var din.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vekten gjør at de lett festes via listene uten grov skyts.

Tipset mitt når det gjaldt bassfellene i hjørnene var å skjære dem, og stable dem, slik bildet nedenfor viser:

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut.

Når det gjelder bassfellene, så lar det seg sikkert gjøre å skjære dem til som bildet illustrerer, men jeg tror det enkleste, og muligens mest effektive, vil være å bruke de i sin originale form. Med en høyde på 1.2 m, vil de dekke halve takhøyden, noe som burde være nok. På den måten vil jeg også få en "lomme" bak platene hvor bassen forhåpentligvis blir fanget; en slags dobbel effekt.

Men, som sagt, så har jeg ingen erfaring med slike bassfeller, så jeg håper du eller andre kan korrigere min feilaktige tankegang.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler disse:

Bølgelengder vs. type absorbsjon: http://www.kemt.fei.tuke.sk/Predmety...acoustics.html

Bassfeller = ikke bare i hjørnene: http://www.asc-hifi.com/acoustic_basics.htm

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlige akustikkplater er noe drit for alt annet enn tak - de går veldig fort i stykker. Ikke er det det beste for lavfrekvensabsorbasjon heller.

Et basstrap-design (altså plantegning) jeg kjøpte fra decware.com i sin tid er ganske lik i form som tegningene til Tiger. 3-kantet (hjørneplasseringsvennlig), bygget opp av x antall lag med plywood (hva heter det på norsk igjen??) med dobbelt lag med bobleplast imellom. Bobleplasten brukes bare for at platene skal ha en viss avstand tror jeg. Fordelen med dette designet er visstnok at det virker over et ganske bredt frekvensspekter.

Alternativt kan du foreta målinger for å finne de problematiske frekvensene og lage helmholtz-resonatorer (tenk bassreflekskasser uten selve basselementet!). Du finner informasjon om dette i 'Master Handbook of acoustics', en bok jeg kan varmt anbefale hvis du er over gjennomsnittet interessert.

BBC har en smart løsning for lydstudioer der de bruker en variant av helmholtz-resonatorene. Istedenfor et rør i en kasse som nevnt ovenfor, har de rett og slett borret et antall hull i frontplata på en tett kasse (laget av feks spon). Kassens størrelse, antall hull og størrelsen på hullene bestemmer frekvensen som skal temmes. Kassens Q bestemmes så vidt jeg husker av fyllingsgraden (dempemateriale). Så der kommer de altså kjørende med en lastebil fyllt av disse kassene (som er like store men med forskjellige hull), og så er det "bare" å måle lytterommet, montere kasser, måle, montere flere kasser etc. Kassene er sikkert merket med frekvens, så hvis målingen viser at man sliter med en stående bølge ved 60Hz, så henter man rett og slett "60"-kasser inntil problemet er løst. Smart, eh?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •