Gips eller spon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gips eller spon?

Nå som det snart er vinter og slutt på arbeid ute er det på tide å vende fokus mot det som skal bli loft og hjemmekino på vårt nye hus. Har prioritert arbeid med hage og utvendig på huset siden vi overtok i sommer, men nå er snart hjemmekino som skal bygges.

Det er snakk om uinnredet 2. etg i en liten enebolig, og under det som blir hjemmekinoen er det kjøkken og stue. Det er skråtak og knevegger på ca 120cm i rommet, og med tanke på at det er litt avstand til naboer og at det ikke er soverom under tror jeg ikke det er behov for noen ekstreme løsninger med tanke på støydemping (eller....?).

I første omgang lurer jeg på konstruksjon av vegger og gulv. Skal det benyttes gipsplater eller sponplater, eller en kombinasjon? Jeg har sett begge deler bli gjort, og jeg har forsøkt å lese gjennom mye av det som er gitt av råd her tidligere uten å komme til noen konklusjon.

Jeg ser at gipsplater for vegger og tak i forskjellige kombinasjoner og konfigurasjoner går igjen i anbefalinger når det er behov for demping av lyd til tilstøtende rom/leiligheter, men hva vil gipsplater kontra sponplater gi av forskjeller ellers? Har ingen stor erfaring med noen av delene, og trenger litt hjelp. Vil det lydmessig i hjemmekinoen gi noen gevinst å kombinere flere matialer og lag, eller er dette primært for demping av lyd ut fra rommet?

Lurer også litt på dette med gulv. Slik det er i dag er det lagt sponplater (22mm) på gulvet og 20cm isolasjon mot etasjen under. Det kommer teppe på gulvet i hjemmekinoen, men hva skal mellom teppe og de sponplatene som ligger der allerede? Har det noe for seg å legge flytende gulv med tanke på lyden i rommet, eller er det primært for demping i forhold til tilstøtende rom?

Prioriteringen for min del vil være på hva som gir best lydmessig resultat i hjemmekinoen når det gjelder matrialer og konstruksjon. Setter pris på noen innspill nå tidlig i prosessen så kan jeg heller komme tilbake til noe mer konkret når det begynner å bli på tide å sette hammer og sag i sving:-)

Gøran

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gøran

Om du skal bruke gips eller spon i tak og på vegger kommer nok an på hva du vil prioritere. De har begge sine fordeler og ulemper. Ramser opp noen momenter jeg kom på i farta her som angår det rent praktiske:

- Sponplater tåler mye mer enn gips, lett å skru i ettertid, trenger ikke like mye sparkling, kan monteres på tvers av stendere, mv.

- Gipsplater er enklere å jobbe med, raskere å sette opp, raskere å dele, bruker kun tapetkniv, tåler mindre, kan ikke skrues for mye i, mv.

Når det gjelder lyddemping for tilstøtende rom så sies det at sponplater demper lydgjennomgang omtrent likt med gips pga noenlunde samme egenvekt/massetetthet. Kan være de demper litt forskjellige frekvenser, slik at mange bruker en kombinasjon av gips og spon for lyddemping. Rent praktisk kan dette også være lurt pga sponplatens egenskap mht skruing ol. i ettertid.

Akustikkmessig er nok gips å foretrekke foran sponplater, da gips demper/absorberer lydbølger/refleksjoner bedre enn sponplater. Gips i forskjellige varianter brukes som regel som ytterste lag både i tak og vegger i konstruksjoner hvor det er ønskelig å dempe ekko, gjenklang osv.

Når det gjelder gulv så vil et teppe dempe lyden og gjenklangen i rommet. Et flytende gulv er først og fremst beregnet for å dempe lydgjennomgang til rommet under, og vil nok ikke ha så mye å si for lydkvaliteten. Altså kan du legge teppe rett på sponplatene.

Det som gir best lydmessig resultat er litt vanskelig å forutse da det er svært avhengig av romtype, materialvalg, konstruksjoner osv, men det det fins endel prinsipper som ihvertfall ikke burde gjøre lyden dårligere, sjekk linkene under:

http://aktivhms.no/Skoler/Kompetanse...k_Lydmiljo.htm

http://www.himlinger.no/default.asp?page=327

http://www.rockfon.no/sw3714.asp

http://www.ecophon.no/templates/Norm....aspx?id=18341

http://www.glava.no/filesystem/2003/...tudio_3247.ppt

Newcomer laslot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hei Gjøran!

Du må også tenke på "klangen" i rommet.
    Mine erfaringer er at tre gulv og vegger gir en bedre "klang". Så kan du dempe med gardiner og lignende i ettertid, da har du bedre "justerings" muligheter.

Et rom kan bli for dødt også

Lykke til!

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for respons så langt. Om jeg har skjønt det riktig så er det ikke behov for noe annet en "normale" løsninger så lenge jeg ikke trenger å ta hensyn til andre deler av huset med tanke på støy.

Faller nok ned på gips i tak og på vegger, kombinert med vegg til vegg teppe på gulvet. Det eneste som nok får litt ekstra hjelp med støydemping er det lille rommet hvor det blir stående et par filservere og et par andre maskiner. Det er utrolig hva 1,75TB med diskplass og tilhørende vifter kan føre til av støy og vibrasjoner i et kabinett:-)

Gøran

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok også gått for gips - materialer kan ikke bli for døde hva gjelder lyd.

Dvs da hører du høyttalernes lyd og ikke resonanslyder fra vegger osv.

En annen ting med gips er at den er mer brannsikker (tåler høyere temp osv)

Husk også at for gulv så finnes det gulvgips som er tykkere, sterkere og tyngre...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gips er absolutt å anbefale! Spon har mye større fare for å sprekke opp i skjøter over dører i hjørner osv. pga at spon lever mer enn gips. Når rommet varmes opp trekker sponen seg å sprekker, hjelper ikke om det er tapet på. Dette er en av grunnene til at jeg brukte gips i hele huset mitt når jeg bygde nytt i fjor!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •