Lydbøyler eller ekstra bjelkelag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydbøyler eller ekstra bjelkelag?

Jeg har ikke støvsuget alle trådene på avforum.no, så det er mulig jeg stiller et dumt/eksisterende spørsmål, men:

Er ikke et ekstra bjelkelag (ala det jeg har prøvd å skissere under) bedre enn "standardløsningen" med lydbøyler skrudd i eksisterende bjelkelag?

Dette "lettbjelkelaget" festes evt. på/i veggene på det indre rommet i "rom-i-rom"-løsningen. Skulle da tro at det ble minimal akustisk kobling mellom gulv og tak.

Det blir vel ikke så VELDIG mye mer ekstra arbeid å gjøre det på denne måten, men muligens litt dyrere, og litt mer arbeid med isolasjonsmaterialet mellom bjelkelagene?

Noen som har erfaringer eller synspunkter på en slik fremgangsmåte før jeg setter igang?

(Jeg ser ikke bildevedlegget på "Forhåndsvis" så her er en lenke i tillegg:
    http://winsevik.homeip.net/htf/bjelkelag.gif)

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik du skisserer er omtrent slik man bygger lydvegger, altså to separate vegger uten fysisk kontakt.

Har ikke noen erfaring med å gjøre det slik, men poenget med lydbøyler er at de "fjærer" slik at vibrasjoner og forplantning av lydbølger blir minimert. Et slikt ekstra bjelkelag vil ikke fjære på samme måte som bøylene, i tillegg til at de er festet på veggene og dermed risikerer du såkalt "flanketransmisjon" dvs at lyden forplanter seg via kontaktpunkter i vegg/gulv/tak.

Jeg ville ha satset på lydbøyler og to eller tre lag gips. Det tror jeg også er mindre arbeid og langt enklere med tanke på isoleringen i mellom.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte også lydbøyler mot nytt bjelkelag. valgte d siste, og er kjempe fornøyd.
    Nytt bjelkelag er en bedre løsning enn lydbøyler da lydbøyler har kontaktpunkt(selv om dette er lite).

Du vil få et problem dersom du lar bjelkelaget hvile på vegger som har kontaktflater som transportere lyden.

Jeg bygget rom i rom, og da begynte jeg med gulvet som består av trinnlydplater, 2 lag gips, og spon. Har ca 2 cm klaring mellom gulvkonstr. og vegger.
    Veggen ble satt sammen og reist. Skrudde desse fast i gulvkonstr, og sørget for ca 2 cm klaring til eksisterende vegger.
    Så ble taketbjelkene lagt oppå veggene.
    Vegger og tak ble kledt med sponplater. La så et lag gips i taket(2 forskjellige matr demper bedre en 2 like), og sluttet av med akustikkplater i taket.
    Teppeflis ble lagt på gulvet.
    Valgte vekk sjult el løsning da noen mente at en ville få lyd lekk.
    Veggene ble kledt med sort filt. Kunne muligens ha lagt et lag med gips utenpå spon dersom en ønsker en enda bedre løsning, men er som sagt kjempe fornøyd. Eneste plassen jeg lekker lyd er gjennom døren inn til kinoen, men dette skal jeg fikse i løpet vinteren.

Mvh Ivan

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ops, så ikke at du planla å bygge "rom i rom"-løsning. Da stiller det seg annerledes, og da er jeg enig med Ivan i at det vil bli bedre å bygge et nytt bjelkelag.

Såfremt du klarer å "koble ut" kontakt mellom nye innervegger og de gamle så vil nok dette bli bedre enn mitt første forslag om lydbøyler. Dersom du ønsker å "fordype" deg i temaet kan du sikkert finne mye i Byggforsk sitt detaljblad som omhandler akkurat dette:

http://bks.byggforsk.no/index.asp?docID=2921

Fant et par illustrasjoner fra www.byggforsk.no om dette:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hjalmarjalla: Det var da enda godt at du ombestemte deg. Satt her og hisset meg opp og skulle til å argumentere, og når jeg skal skrive innlegget så ser jeg at du likevel er enig. Nesten så en føler seg snytt ;-). Jeg skal skaffe meg Byggforsk-dokumentet du refererer til. Takk for tipset.

Ivan: Takk for moralsk støtte! Jeg har lest gjennom den svært interessante byggeprosessen din, og har en del spørsmål i den forbindelse.

1. Det var litt vanskelig å se på bildet, men bygget du "det indre bjelkelaget" helt under det eksisterende (og ikke "innimellom" som jeg har skissert)? Er det noen spesielle problemer med "min" metode (som jeg bør være oppmerksom på) siden du gjorde det slik du gjorde det? Rommet mitt er 4 meter i bredden og jeg trenger følgelig langt grovere dimensjon enn 48x96, så å bygge takbjelkene helt under bjelkelaget er helt uaktuelt...

2. Bestemte du deg for å benytte akustikkplater i taket uten å ha målt eller "teoretisert fram" problemer med lyden? Jeg har vurdert plater selv,
    men aner ikke hvilke (bare Rockwool har sikkert et titals forskjellige med forskjellige egenskaper). Hvordan bestemmer man slikt?

Det var forresten en god ide med å gjemme k-rør i akustikkplatene. Da gjør man jo ikke "hull på" rommet.

3. Gjorde du noe spesielt med vinduet? Jeg har satt inn 2 støyisolerende vinduer i kjellerrommet. Vinduene mine er nok ekstra kritiske, ettersom det er to stykker på 120x120, altså en del større flate enn vanlige kjellervinduer. Med til historien hører det vel at jeg er vel så bekymret for mine naboer som mine familiemedlemmer (kjærring og tre unger).

4. Er romkalkulatoren "sweetspot" et gratisprogram?

5. Hvordan gjør du med vantilasjon av rommet? Et "rom i rom" blir jo nesten hermetisk lukket (noe av poenget), og man trenger ventilasjon. Du er kanskje ikke fullt så redd for å dele dine filmopplevelser med naboene dine som meg, men jeg har brukt en del tid for å finne løsninger på ventilasjonsproblemet. Kommer nok til å gå ut på forumet her å høre etter løsninger når jeg kommer litt lengere i tenkeprosessen.

Håper du har fritid nok til å svare på noen av disse spørsmålene!

Jeg har forresten også en innerdør som skal lydisolere mest mulig. Jeg har gjort en del undersøkelser og det kan se ut som en enkel branndør/lyddør har bedre lydisolerende egenskaper enn en vanlig ytterdør, og ikke minst - er billigere. Listepris på den billigste 35dB-døren hos Diplomat er ca. 3800,- +mva. Det går sikkert an å få dette billigere.

Ja, og jeg har en ytterdør som skulle lydisolert mest mulig også. Utfordringene står i kø... :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    best med både bøyler og isolere,+ fuge rundt kanterne.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    hjalmarjalla: Det var da enda godt at du ombestemte deg. Satt her og hisset meg opp og skulle til å argumentere, og når jeg skal skrive innlegget så ser jeg at du likevel er enig. Nesten så en føler seg snytt ;-). Jeg skal skaffe meg Byggforsk-dokumentet du refererer til. Takk for tipset.
    Huffda, enda godt jeg leste gjennom innlegget ditt en ekstra gang så du slapp å hisse deg opp over mitt litt for kjappe svar

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Runew:

1. Bygget innemellom de eksisterende. For at jeg skulle gå ut rett ble d ikke midt i mellom men ca 10-15 cm fra eksisterende bjelker. Brukte 2x4, men siden du har 4 meter så burde du gå for 2x6.
    De nye bjelken er en 3-4 cm lengre ned en de eksisterende. Du kan velge å la de gå 6 cm nedom, og så kan du veksle inn langs midten av taket en 2x2, slik at du får en ekstra forsterkning.

2. Bestemte meg igrunn for akustikkplater uten å ha målt. Må si at d utgjorde en meget merkbar forskjell!! Uten akustikplaten ble de mye klang i rommet, men under legging kunne en merke forrandringen. Ble kjempe bra. Anbefales.

3. Vinduet? Joda det var en kurrant affære. Bygget igjenn hele vinduet, og fylte tomrommet med en gammel madrass. :-)
    Har derfor ingen vindu på mit kinorom lenger. Fant ut jeg ikke trenger d i et dedikert kinorom, men har mulighet for å opne til vunduet ved evt. senere behov/nye planer.

4. Ja et gratis prog. Her er litt info vedr konstr av rom.
    http://www.hometheatermag.com/bootcamp/137/index1.html

5. Ventilasjon i rommet består av en enkel ventil ut i frisk luft. Skulle bli minimalt med lekk fra en enkel vent, men du har jo muligheten for å plugge vent med tøy/skummadrass etc. når du skal gi på!! :-)

Lykke til med ditt proj.

PS: Skulle du ikke finn sweetspot prog kan jeg sende dette på mail til deg.

Mvh ivan

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg låner denne tråden, for jeg lurer på:

Jeg har lektet ned taket med type D lydbøyler, skrudd opp i eksisterende tak. Skal jeg ha isolasjon før gips, eller skal det bare skrus opp gips slik at det blir 5 cm med luftrom mellom gammelt tak og gips?

sånn som dette:

gammelt tak (rupanel og isolasjon)
    luft
    gips

eller sånn:

gammelt tak (rupanel og isolasjon)
    5cm isolasjon
    gips

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster