planlegge hjemmekino, gode program?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

planlegge hjemmekino, gode program?

snakka med muddern mens jeg hjalp den å bære gipsplater til deres bad opp pussing, der jeg foreslo hjemmekino i garasjen...
    er 2 etasjes garasje der rommet jeg skulle få disponere er underetasjen med
    målene H/B/L 2,5m/3,5m/6m (21 m^2)

til min store overraskelse synes hun ikke det var så dumt!!!

avtalen vi gjorde var at jeg skulle lage arbeidstegning og ta ett kostnad overslag.

så skulle hun se på det, om det ble godkjent skulle de dekke materielle utgifter mens jeg skulle ta meg av arbeidet og ordne AV utstyr (som jeg forøvrig har i ei missforma hjemmekino stue!)

Jippi tenkte jeg.... helt til jeg kom på at jeg overhode ikke er noe snekker og ikke har peiling på noenting=)

det jeg lurer på er om noen vet om ett program man kan konstruere ett rom og få ett overslag over hva man trenger... litt slik som Ikea Kitchen planer...

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SketchUp

Først: Gratulerer med "eget rom" med en slik løsning kan man få til en ypperlig kino! :-)

Så, jeg anbefaler å ta en titt på SketchUp, det gir deg vel ikke overslag på fks materialforbruk og lignende, da må du vel gå til med tyngre CAD programvare?

Men det kan iallefall gi deg et godt inntrykk av hvordan rommet kan bli.

Mvh.

Andreas

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    surfa litt på forumet fra før så sketchup ligger nå på maskinen. spennende å se
    korsen det funka=)

noen av dere som har bygd ett kinorom selv som kan si ca hvor mye dere brukte? det er snakk om 20m^2 der eneste som er der er mur.
    altså gulv/tak/vegger må bygges fra skratch...

gulv trenger ikke å lydisoleres heller ikke så mye tak. men vegger er prioritert

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, jeg har bygd et rom i kjelleren på ca 20 m2 fra grunnen av og vel så det. Se tråden her http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/12058-innrede-gammel-kjeller-med-lydtransparent-lerret.html

Hvor mye det kommer til å koste er avhengig av hvor mye grunnarbeid du trenger å gjøre. Er gulv og vegger tørre trenger det ikke å koste så mye.

Hvis du må lydisolere taket, med f.eks 2 lag gips og lydbøyler, isolasjon og fugemasse, så kan du regne med at det kommer på ca 2500,- pluss/minus for 20 m2.

Veggene kan du bygge med lekter av tre og isolere med 7-10 cm samt legge panel, sponplater eller gips utenpå. Men her er det viktig å være sikker på at det ikke er fare for fukt fra gulv eller tilstøtende vegger. 48x98 mm lekter, 10 cm isolasjon og gipsplater kan du regne med kommer på ca 3-4000,-. Skal du bygge lydisolerende vegger må du legge doble gipsplater og tykkere isolasjon mot naborom. Jo flere lag gips og tykkere isolasjon, jo bedre lydisolering

Dersom du ikke trenger å gjøre noe annet med gulvet enn å legge f.eks fliser eller teppe må du regne med ca 200-400 kr pr kvadratmeter avhengig av kvalitet og type, dvs minst ca 4000 kr for 20 m2.

Så du må nok regne med minst ca 10000,- for selve konstruksjonen av rommet. I tillegg kommer kanskje utgifter til elektrisk arbeid/materiell..

Vanskelig å si eksakt hva det vil koste uten å vite detaljert hvordan rommet er pr idag, og hvor mye du tenker å investere i dette

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for lang og detaljert svar=)
    dette hørtes ikke så ille ut. når det komme til det elektriske er ikke det noe problem... jobber i elektrikerfirma...
    rommet er tørt såvidt jeg vet. altså er det ikke noe form for fukt der=)

så spent, skal lage detalj skisse med sketchup senere i dag og regne materiall liste, så får vi se=)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forresten noen som vet om nettside der man kan få vite ca pris på forskjellig materiell. sett på byggern.no men der har de bare noe få ting.

ingen slik side som har skikkelig prisliste?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan..

Det lureste er nok å først finne ut hva du trenger for så å spørre om prisoverslag/anbud hos "alle" leverandører. Det er ofte store forskjeller!

Du må nok regne med 15-20.000 mye fordi du er førstegangssnekker. "hjalmarjalla" har mange gode poeng i svaret sitt men du bør også lese mye og lenge her og på andre forum.

Det finnes mengder av "trevare-industri" på møre, du kan sikkert få en del gratis rundt om kring om du er litt "for deg".

Lykke til med kinoen.
    Lars.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en konto med tilgang til 40% avslag på byggevare=)
    når det kommer til invendige rør (elektrisk osv), så jobber jeg i ei elektrobedrift.altså blir det innkjøpspris på slikt=)

hmm lærdom ja=) leseleseavforum=) satse på å være ferdig med hjemmekino før jul=)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

kremtkremt, ser bort fra denne hendvendelsen=)
    satse på at admin ikke gir deg ris,
    ps sjekk pm boksa di=)

Sitat Opprinnelig postet av Raymond
    Er det noen som har setup filen til Skretchup? Evt. sende den på mail, for finner det ikke gratis noen plass.. :wink:
    raymond_hellem@hotmail.com

Newcomer Raymond sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    kremtkremt, ser bort fra denne hendvendelsen=)
    satse på at admin ikke gir deg ris,
    ps sjekk pm boksa di=)
    Jeg vet og ber om tilgivelse :wink: AVforum er jo konge! maaange tips å få her gitt

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.sketchup.com/?id=76

Det er bare å registrere seg, så kan man laste ned gratis. Trialversjonen varer lenge nok til å tegne det meste

Newcomer paal_erik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært inne på siden til Sketchup flere ganger, men jeg finner ikke ut hva programmet koster ?
    Ser trail versjonen varer i 8 timer. Hva skjer etter 8 timer, man har jo fremdelse på pc'en sin.
    Får man brukt det da eller hva ?

Kunne tenkt meg å tegne av hele huset, men jeg gidder ikke hvis det funker i bare 8 timer.

Hva har dere gjort?
    Noen råd å komme med?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0