Oppbygging av gulv og himling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppbygging av gulv og himling

Jeg snakket nettopp med en tekniker hos Rockwool for å få info om hvordan et gulv burde bygges opp. Av spesiell interesse for oss er luftbåren støy.

Vi snakket spesielt om etasjeskiller i betong.

Fra betongen og oppover:
    1) Trinnlydsplate NOB22088447 eller markplate NOB 11289014. 50mm. Dette er tung mineralull. Disse platene "rammes" inn ved at man legger 48mm lekte ved alle vegger. Bredden på lektene var ikke spesielt viktig, feks 48mm kan brukes.
    2) Et sammenlimt lag med 22mm gulvspon med 5-10mm klaring til vegger. Jeg spurte om mekanisk overføring mellom spon og lekter ved veggene, og det gir ikke målbare resultater mhp støydemping i leiligheten under.
    3) Dersom man kan leve med ytterligere bygghøyde vil et lag 13mm gips oppe på spon gi en forbedret stivhet i gulvkonstruksjonen samt enda mindre lyd i leilighet under. 3 forskjellige materialer (betong,spon,gips) burde være svært egnet for å dempe lyd ved alle frekvenser fortsett fra de aller laveste.
    4) Depron. Fyren jeg snakket med hos Elflex mente dette laget var varmereflekterende og burde brukes. Fyren hos Rockwool mente at med gips under så var det ingen spesielt gode grunner for å legge det.
    5) Varmefolie (feks elflex)
    6) Byggeplast, min 0.2mm
    7) Parkett/laminat.

Jeg har tregulv på lekter i dag. Med ny konstruksjon burde trinnlydsnivå gå ned fra ca 70-72db til 50db i leiligheten under (de bruker en standard "bankemetode"). Luftbåren støy vil gå fra -50db til -60db (frekvensavhengig).

Når jeg først hadde han på tråden spurte jeg om himling. Her ser det ut til at de fleste er enig. To lag gips festes i lekter og henges opp i taket. En lavere hengt himling er bedre med tanke på lave frekvenser. Luftlaget skal IKKE stappes full med isolasjon, det er nok med 5-7cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Når jeg først hadde han på tråden spurte jeg om himling. Her ser det ut til at de fleste er enig. To lag gips festes i lekter og henges opp i taket. En lavere hengt himling er bedre med tanke på lave frekvenser. Luftlaget skal IKKE stappes full med isolasjon, det er nok med 5-7cm.
    Ser ut som du har fått med deg det meste - men sa han ingenting om lydbøyler (føres av Rockwool) til å feste lektene i taket med?

Vil absolutt anbefale disse, har brukt dem med meget gode resultater

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •