Hull til projektorkabler i gipstak med lydbøyler, er det dumt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hull til projektorkabler i gipstak med lydbøyler, er det dumt?

Jeg holder på med legging av tak, det blir lydbøyler og dobbel gips pga lydisolering. Det hadde vært ønskelig å legge et rør i taket for å kunne trekke kabler senere, men vil det være dumt med hensyn til isoleringen? Kablene som skal gjennom er HDMI, komponent og strøm (kan montere støpsel etter trekking). Hvis dette lar seg gjennomføre, hvilken diameter bør jeg ha på røret?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk elektrikkeren til å gjøre dette i mitt hus som jeg bygger nå. Jeg ba om en løsnisng for skulte rør for lyd/bilde med kortest mulig vei fra front til bak. Resultatet var å legge det i taket over gipsplatene (ikke hull=brudd på lyd) med uttak i veggen. Da har du ikke brutt lydskille i taket.

Husker ikke hvilken mm størrelse på trekkerørene, men det er vel bare å benytte de største du kan? Det blir fort trangt i rørene uansett.

MrG

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrG
    Resultatet var å legge det i taket over gipsplatene (ikke hull=brudd på lyd) med uttak i veggen.
    Jo, men det er jo ikke en løsning som passer meg. Kablene må nødvendigvis ut gjennom taket hvis de skal til projektoren, hvis ikke er det vel like greit å bruke kabelkanaler i taket. Men det er altså tabu å ta hull i taket?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke å anbefale å punktere lydhimlingen, vet at det er veldig strenge krav til slikt i bygg der det er støykrav.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, da blir det kabelkanal i taket da. Ser ikke like pent ut, men det får så være.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme problem - prosjektoren henger midt i taket to meter fra nærmeste vegg og peneste løsning var hull i taket. Jeg gjorde lydmålinger i etasjen over før og etter jeg lagde hull, og kunne ikke måle eller høre noen forskjell. Nå er etasjeskilleren i betong, gipstaket henger i lydbøyler, og rommet i mellom er fylt med Glava. Dessuten tettet jeg godt rundt trekkerøret. Kan være jeg var heldig - men det fungerte ihvertfall fint for meg.

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke lov å i følge forskriftene å pungtere en lydhimling nei, men hvis du legger inn fugemasse i hullet så har det ingen merkbar betydning i det hele tatt. Ved eventuellt salg av leiligheten så dytter du bare opp trekkerøret, fyller hullet med gipssparkel og flekkmaler over. Hadde overhodet ikke brydd meg om det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes jo oppløftende ut. Hva er i så fall å anbefale å bruke som gjennomføring for kablene? Rett og slett bare et hull i gipsen med kablene gjennom?

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Det hørtes jo oppløftende ut. Hva er i så fall å anbefale å bruke som gjennomføring for kablene? Rett og slett bare et hull i gipsen med kablene gjennom?
    Er vel det enkleste det ja. Litt stø på hånden med fugemassen så kan det bli skikkelig strøkent det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •