"Wall of sound" Endelig ferdig.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Wall of sound" Endelig ferdig.

Jeg holder på å byggen en liten, men praktisk hjemmekino oppe i loftsstua mi. Fronthøyttalere, subb, plasma og AV-produkter blir alt felt inn i vegg, det eneste som blir hengende på vegg er bakhøyttalerene.
    Utstyret som skal brukes er som følger:
    Frontsett LCR : 3 x PSB CW 383 In-wall
    http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=556

Bakhøyttalere B&W DS6 S3
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...ere.htm?id=322

Sub 2 x Parasound C 1002
    http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=598

Til å drive det hele Denon 3805 og Nad 216THX til subbene.
    Bilde: Denon DVD 1920 og Panasonic 37PA30.

Bildet viser skjelettet til frontveggen. Denne er nå lagt to lag gips på i front og bakkant, og hullene til høyttalerene er skjært ut.
    Nye bilder kommer etter hvert.

Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye bilder

Frontveggen er nå lagt gips på og hull for høyttalere er skåret ut. Frontene til høyttalerene er spraylakkert i samme farge som skal være på frontvegg.
    Bak frontvegg er det et 40cm dypt hulrom til neste vegg. Her har jeg lagt alle høyttalerkabler og festet dem i gulvet. Signalkablene er festet på en egen stav på veggen bak TVen. Fremover blir det mye sparkling og pussing. Kommer tilbake med flere bilder når veggen er malt og høyttalere og TV er på plass.

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo kjempespennende ut! Gleder meg til å se resultatet!

Mvh.

Andreas

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig, dette kan bli en meget smukk løsning.
    Keep us postet.

Kjelli

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Morsomt prosjekt

Jeg har nettopp blitt ferdig med min hjemmekino. Jeg har valgt en å putte elektronikken inn i veggen. Jeg ble kjempefornøyd med den løsningen. Lykke til med byggingen av din variant

Hvis jeg får fingen ut så skal jeg poste bilder av min hjemmekino også.)

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta blir bra integrert ja. blir artig å få se bilder når det er ferdig.

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrba
    F
    Bak frontvegg er det et 40cm dypt hulrom til neste vegg. Her har jeg lagt alle høyttalerkabler og festet dem i gulvet.
    Du bør kle veggen din med lydplater(steinull) også, inni hulrommet, la 20 av cm gå til dette. På den måten har du bygd deg en svært effektiv bassfelle.

Ikke glem at veggen må være lufttett for at In-wall, eller soffit, som det egentlig kalles skal fungere.

DVS. INGEN VARMEGENERERENDE ELEMENTER INN I VEGGEN.

Dette inkluderer TV, Forsterkere etc.

Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Du bør kle veggen din med lydplater(steinull) også, inni hulrommet, la 20 av cm gå til dette. På den måten har du bygd deg en svært effektiv bassfelle.

Ikke glem at veggen må være lufttett for at In-wall, eller soffit, som det egentlig kalles skal fungere.

DVS. INGEN VARMEGENERERENDE ELEMENTER INN I VEGGEN.

Dette inkluderer TV, Forsterkere etc.
    Veggen der høyttalerene er montert er en "lukket" vegg. Dvs at det er to lag gips både på for- og baksiden av staven. Det er i tillegg fuget på alle staver der gipsen ligger for å få en så tett kasse som mulig. I veggen er det lagt 15cm isolasjon (se bilde)
    Hulrommet bak denne veggen igjen har ingen åpen forbindelse med høyttalerene slik at det kommer lyd inn dit. Hvis det mot formodning skulle vise seg å bli et problem så har jeg mulighet i ettertid å fylle på med isolasjon i dette rommet også. AV produktene står derimot i forbindelse med dette hulrommet for å få nok luft til dem, men i og med at veggen til høyttalerene er lukket så får ikke de noe varme disse komponentene.

Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye bilder

Jeg klarte ikke å vente lenger. Da jeg hadde lagt strie og malt veggene MÅTTE jeg bare montere høyttalere og rigge til anlegget. Det eneste som ikke er koblet til nå er bakhøyttalerene. Det som gjenstår nå er legging av gulv + div listverk. Kommer tilbake med flere bilder når alt er ferdig.

Jeg har fått testet ut litt på lydsiden. Jeg kjørte starten på Toy Story 2. Og for en lyd/bass, det var helt sykt. Rommet er bare 3m langt og med 2 stk 10" og 3 stk 8" basselementer rett foran ble det liv i stua. Lyden fra PSB høyttalerene var slik jeg liker den, litt som Dali, men bedre. Det å få et 8" basselement i senterhøyttaleren tror jeg også vil hjelpe godt på siden store deler av lyden kommer gjennom denne kanalen.
    Men som nevnt så kommer jeg tilbake med flere erfaringer og blider når alt er ferdig.

Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg endelig ferdig med min TV-stue/hjemmekino. Det har tatt nøyaktig to måneder og ca 300 arbeidstimer, men da er også byggingen av to soverom inkludert.
    Nye oppdaterte bilder ligger under min hjemmekino her på avforum. Ta en titt og legg gjerne igjen kommentarer.

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å se gode integrerte løsninger. Er jo fullt mulig å bygge en variant med CRT-tv for dem med begrenset budsjett, det kunne jeg nesten tenkt meg å prøve selv en gang. Mangler bare et hus å gjøre det i... :roll:

Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVsmurfen
    Morsomt å se gode integrerte løsninger. Er jo fullt mulig å bygge en variant med CRT-tv for dem med begrenset budsjett, det kunne jeg nesten tenkt meg å prøve selv en gang. Mangler bare et hus å gjøre det i... :roll:
    Det beste med denne løsningen er at det ikke har gått på bekosting av lyden.
    Jeg synes at det spiller bedre enn det forrige oppsettet med gulvstående dalihøyttalere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •