Skjult kabelføring til flatskjerm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skjult kabelføring til flatskjerm?

Jeg planlegger å montere en flatskjerm på veggen i stua. Den kommer til å stå rett over en hylle som inneholder HTPC, forsterkere, satelitt-tuner etc. Ved gulvet her er det også utgang for antennesignal, strømkontakter etc.

Jeg regner med at flatskjermen kommer til å bli montert ca i øyehøyde (sittende). Det betyr at undersiden av flatskjermen kommer til å ligge ca 60 cm over gulvet.

Her tenkt at det er mest hensiktsmessig med en eller annen form for skjult kabelføring fra gulvet inne i veggen (gips) og ut på egnet sted bak flatskjermen.

Hva slags type rør er det mest hensiktsmessig å benytte til dette og hvordan bør det festes i begge ender? Det er kanskje greit at røret har en diameter som gjør det mulig å trekke kabler med ferdigmonterte kontakter gjennom ute å måtte demontere kontaktene. Av de kontakter som er aktuelle idag er det vel SCART kontakten som er størst.

Er det noen som har erfaring på området og som har gjort en proff jobb på dette og som har noen anbefalinger for hvordan det er mest å gjøre dette?

Newcomer Grevling sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan se på hjemmekinoen til Rogers

Der er hvertfall kablingen godt skjult. Han har beskrevet hvordan han gjorde dette ett eller annet sted også, men du kan jo søke på innleggene hans eller sende ham en PM.

G

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grevling
    Du kan se på hjemmekinoen til Rogers

Der er hvertfall kablingen godt skjult. Han har beskrevet hvordan han gjorde dette ett eller annet sted også, men du kan jo søke på innleggene hans eller sende ham en PM.
    G
    Har sjekket Rogers oppsett og han har IKKE isolasjon i veggene og slipper derfor unna med bare et passe stort hull oppe og nede. Jeg har fylt opp alle veggene i huset med isolasjon og må nok derfor inn med et rør som kablene kan trekkes i. Hadde kanskje tenkt at rør beregnet til sentralstøvsuger hadde holdt, men disse &€#&€ SCART kontaktene er jo sinnsykt store.

Noen ideer?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lag hull med hullsag, som er stort nok til at du får inn en liten hånd, skal ikke være noe stort problem å dytte isolasjonen litt til sides, så du får trekt kabler da...

Klarer du å legge rør, så klarer du kabler uten rør...

Å trekke kabler med kontaker gjennom rør er nok ikke å annbefale, tror du vil få problemer med å få de igjennom...

Har selv laget kablene mine selv. Da holdt det å borre ett hull til hver kabel i veggen bak plasma'n, og så borret jeg ett hull i standard veggboks størrelse ved gulvet. Gikk fin fint å trekke kablene i veggen da, ved litt hjelpå fra samboers hånd som fikk plass i hull ved gulvet. (har isolasjon i veggene)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil uansett anbefale å bruke en annen bildeoverføring enn scart, har ikke skjermen komponent- eller rgb-inngang?

Anywho - hadde nettopp samme problem hos en kompis, og vi løste det ved å kappe vanlige rør til å trekke strømkabler i små lengder (maks 15 cm) og splittet den på langs med en Stanley-kniv. Så "brettet" vi rørene rundt kablene - og vips hadde vi festemulighet til de klemmene man ofte fester slike rør i veggen med.

Kablene blir liggende fri i lengre strekk hvis du gjør det på den måten, men du får i hvert fall festet dem i veggen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 19quiz76
    Vil uansett anbefale å bruke en annen bildeoverføring enn scart, har ikke skjermen komponent- eller rgb-inngang?
    Ok, jeg har en satelitt-dekoder (Nokia Mediamaster 9802S) med SCART utgang. Bør jeg benytte en annen kabel enn SCART mellom denne og TV'en? Ellers vil jeg benytte HDMI eller DVI fra HTPC når jeg skal se film.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt inn en bred skinne mellom gulv og tv slik at det blir mulig å føre alle mulige kabler opp til og fra tv-en. Bør også være plass nok til å tre SCART-kontakter.

Se bilde her

Mulig at dette er vanskelig å få til uten å rive ned veggen først :razz:

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder en knapp på GFO sitt forslag!

Siden d ikke er rare høyden fra gulvet vil det absolutt bli best å bore to hull og dra kabelen gjennom! Er små problemer å tette disse hulla! Kan jo bruke diverse masser og putte rundt kablene for så å pusse for hånd og tapetsere etc....

Vanskelig å si siden man ikke vet hvor langt du er komt i oppussinga...

Kanskje litt mer info kan hjelpe!

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg har sett en del kule løsninger for kabelstrekk til flatskjerm i diverse installasjoner jeg har sett. Noen er synlige, noen er usynlige, nevner i fleng:

-Fore ut hele eller deler av veggen, trekke kabler bak dette (det er kult med en utforing, f.eks. i en annen farge eller tresort, akkurat bak skjermen osv)
    (f.eks. se her: http://a.designshopen.com/Graphics/Products/538b.jpg)

-Trekke i veggen (forutsetter lite isolasjon, så det går ikke i ditt tilfelle)

-Kabel-list malt i veggens farge

-Kabler skjult i børstet metallrør som er skåret i to på langs (ser ut som et slags "metallstativ", kan være kult)

-Skjære spalte i veggen, trekke kabler, tapetsere (e.l.) over

Jeg selv "jukser" litt mht kabelstrekk, siden "hjemmekinoveggen" er mot en 3x1m bod som er under trappen opp til 2.etg. Dermed kan jeg gå "bak" veggen og punche hull og strekke kabler så usynlig jeg vil. Dette er UTROLIG digg! Det kommer jeg nok til å lage neste gang jeg bygger hus også...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Ok, jeg har en satelitt-dekoder (Nokia Mediamaster 9802S) med SCART utgang. Bør jeg benytte en annen kabel enn SCART mellom denne og TV'en? Ellers vil jeg benytte HDMI eller DVI fra HTPC når jeg skal se film.

Sjekk om dekoderen sender rgb over scart - og om skjermen kan ta imot rbg via scart. I så fall bruker f.eks. du denne kabelen fra Supra:

http://www.mamut.com/dynabel

(klikk Nettbutikk/Supra og scroll ned til SU4512 Supra Scart - Scart RGB & AV)

Hvis den ikke kan det, men har rgb-inngang (3 "phono"-innganger), kan du kjøpe en scart->rgb kabel. (Samme link som over, scroll til SU4480 Supra Scart - 4 RCA RGB AV-6)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .. og etter et kjapt søk ser det ut til at Nokia'en din støtter RGB via Scart, så da er det bare å fleske til

http://www.nokia.se/support/digitaltv/9802s/faq.php (Punkt 19)

Newcomer manfred sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har puslet med dette prosjektet selv en stund, selv har jeg 3 høytalere i front og en 436 på veggen.

Tv'en er ca 120 cm over gulvet, mens frontene henger 150. og center ca 80 cm.

Jeg har gips med glassvatt bak, var et HÆLVETE å få det til, men en godt tips for meg var å bruke en av stengene som sitter på et standard gulv tørkestativ.

Mye enklere å ha noe å skyve med enn en tynn ståltrå. Bor hull bak listen, så har du i alle fall bare hullene midt på veggen å bekymre deg over når du skal flytte.

Har ikke giddi og lagt ut noen bilder, men resultatet ble meget bra synes jeg. Til og med kjæresten som ikke forsto hvorfor vi ikke bare kunne bruke en kabellist glad for at vi gjorde det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •