Barnesikring av Audio/Video-utstyr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Barnesikring av Audio/Video-utstyr

Hvordan kan man best sikre barn mot AV-utstyr og AV-utstyr mot barn?
    Her er tråden for både spørsmål og svar!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen av mine erfaringer:

Høyttalere: Med barn kan du ikke ha høye, slanke høyttalere med de tunge elementene lokalisert på toppen. Jeg har ikke store høyttalere i det hele tatt! Alle mine sitter festet i veggfester minst halvannen meter over gulvet. Tidligere hadde jeg stativhøyttalere. Det var bare en løsning: Få dem ned på gulvet eller opp i veggfast hylle og vinkle dem mot lytteposisjon som best du kan. Pass på å feste/gjemme kabler, slik at ungene ikke kan dra ned høyttalerne etter kablene.
    Subwoofer: Her har jeg sydd en pose av tynt, lett, men sterkt stoff som subben ligger inne i :shock: Dette ble trigget av at minstemann puttet legoklosser inn i bassporten.
    Video: IKEA har en kloss som puttes inn i front, slik at unger ikke setter fast fingrene her.
    Generelt, komponenter Hvis knappefunksjonen i front kan låses, slik at de bare kan styres fra fjernkontroll er mye gjort. Disable alle knapper på komponentene, og oppbevar fjernkontrollen(e) på et høyt sted.
    Kabler: Gjemmes eller festes.

Ting jeg ikke har prøvd, men vil anbefale:
    Låsbare pleksiglassdører foran racket/stereobenken. Uventede lydstyrker venter den som ikke sikrer volumkontrollen mot nysgjerrige barnefingre.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste må jo være å plassere utstyret over 120 cm, eller inne i godt ventilerte skap med glassdør som er låsbar. Her selv 3 små som elsker å klå på alt som blinker og lager lyd...

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow..takk for mange god råd her...jeg skal barnesikre hjemmet førstkommende helg..

Jeg må finne en måte å løse mitt fronthøytalerproblem på. Nå står dem på slanke høye stativer ca 50 cm ut fra veggen.

En annen ting jeg lurer på...Tåler små barn (7mnd) mye mindre lyd enn oss voksne? Jeg regner jo med dem tåler mindre, men er det noen som har hørt noe fra barneleger eller noe?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Jeg må finne en måte å løse mitt fronthøytalerproblem på. Nå står dem på slanke høye stativer ca 50 cm ut fra veggen.
    Anbefaler primært å få dem opp på spikes i veggfaste hyller eller andre typer veggfester/stativer. Husk å sikre kabelen slik at ungene ikke kan dra dem ned.
    Er redd du må kompromisse noe med lydkvaliteten, siden det blir vanskelig å opprettholde avstanden til veggen...

Lykke til!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting jeg lurer på...Tåler små barn (7mnd) mye mindre lyd enn oss voksne? Jeg regner jo med dem tåler mindre, men er det noen som har hørt noe fra barneleger eller noe?
    Nei, jeg tror faktisk ikke de tåler mindre i forhold til eventuelle hørselskader, MEN:
    Barn hører en god del ting bedre enn voksne, mener jeg å ha lest. Selv om de ikke er så gode på å retningsbestemme lyd, vil de nok derfor ha en opplevelse av høyere lyd enn det vi voksne har. Det inkluderer en lavere smerteterskel for lyd.
    Rent psykologisk vil også barn skremmes lett av uvante, høye lyder. :cry:
    En annen sak er at barn er nysgjerrige og undersøker alt mulig på nært hold. Et lydnivå som høres helt greit ut i din lytteposisjon kan faktisk være skadelig tett opptil høyttaleren. :shock:

Så derfor: Når barn er til stede bør lyden uansett holdes på et moderat nivå. Vi voksne er som regel allerede lett hørselskadet og må skru opp litt for å kompensere for dette. Det trenger vi ikke utsette barna for...
    Jeg ser hovedsaklig på film etter at barna har lagt seg.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal sikre i helgen..så ta bilde av løsningene slik at dem kan kvalitetsikres på dette forumet

Newcomer Reodor F sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort noen små ting for å sikre utstyret mot nyskjerrige barnefingre...
    Høytalerne er limt fast (med kraftig dobbelt sidig tape) på hjemmesnekrede sandfylte stativ. disse har jeg festet i veggen med kroker og tau. Kablene (m bananplugger) er tapet fast til høytalerterminalene for å slippe eventuell kortslutning av forsterkeren (se bilde)

DVD spilleren og resten av komponentene står i et låsbart skap med glassdører (kjøpt på IKEA) og CD samlingen står trygt bak en glassdør med barnesikring. Senterhøytaleren er skrudd fast i veggen med et stativ (ClasOhlson)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beskyttelse av fjernkontroller

Noen ganger synes barn at alt kan brukes som hammer. En fjernkontroll, for eksempel... :shock: En åpenbar løsning på å beskytte fjernkontroller er å plassere dem høyt når de ikke er i bruk. Men noen ganger er det naturlig å ha fjernkontroller framme mens barna er til stede.

Min løsning, (etter å ha hørt at en ny original Sony fjernkontroll koster fra 1200,- kroner og oppover), er å kjøpe en rimelig programmerbar fjernkontroll. Det er selvfølgelig ikke gøy når ungene ødelegger den, men da har man ihvertfall orginal-signalene intakt. Husk bare å ta ut batteriene fra original-fjernkontrollene når programmeringen er gjort og de legges vekk for langtidslagring.

Jeg gikk for en NAD HTR-2, men det går sikkert bra med en hvilken som helst modell så lenge den er programmerbar.
    Dette er en slags WAF-messig break-even. Fjernkontrollen blir ofte litt mer kompleks å operere, men til gjengjeld er det mye å hente ved at du reduserer utvalget av fjernkontroller fra 5 til 1.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min lille sønn bare elsker fjernkontroller...Og siden jeg syntes det er så slemt å ikke la ham få leke med dem, har jeg gitt ham en fjernkontroll som ikke lenger er i bruk. Tok ut batteriet. Jeg håper ikke det er noe skadelig i plastikken siden han putter den i munnen osv..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min lille sønn bare elsker fjernkontroller...Og siden jeg syntes det er så slemt å ikke la ham få leke med dem, har jeg gitt ham en fjernkontroll som ikke lenger er i bruk. Tok ut batteriet. Jeg håper ikke det er noe skadelig i plastikken siden han putter den i munnen osv..
    Så snill sønn du har som leker med bare de tingene han får lov til...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel... ...siden han bare er 8 mnd så følger vi jo hele tiden med på hva han gjør. Han prøver jo hele tiden å plukke på alt, men vi er jo på vakt. Regner med at når han blir eldre kommer han til å ødelegge en del AV-utstyr hehe..Det viktigste er han ikke skader seg selv. Med tid og stunder kommer vi sikkert til å kjøpe enebolig med eget kino-rom. Og da kan man lett låse døren slik at han ikke kommer inn der. Men når jeg tenker meg om så er jo han sikkert 5-6 år da...og det vil jo være fryktelig slemt å nekta han adgang til kinoen da :cry:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel... ...siden han bare er 8 mnd så følger vi jo hele tiden med på hva han gjør. Han prøver jo hele tiden å plukke på alt, men vi er jo på vakt.
    Min er nå 17 måneder, på bena for lengst, og elsker å:

* Stille på knappene på varmeovner
    * Riste på dørene til vedkaminen/kjøkkenskap/stekeovn
    * Dra i alle løse ledninger
    * Riste på stålamper.
    * Trekke stoffposen av subben (hvor lenge var Adam i paradis)
    * Dekke TV-skjermen med fettflekker
    * Leke med fjernkontroller/mobiltelefoner
    * Gjemme nøkkelknipper og lignende blant lekene
    * Spre lekene til et uniformt minefelt (spennende å gå barbeint over gulvet om morgenen, man vet aldri hvor man finner løse Duplo-klosser)
    * Rote utover og tygge på skoene i gangen
    * Trekke alle bøker/video-kassetter/DVD-plater/CD-plater ut på gulvet
    * "Lese" bøker med hender, føtter og tenner
    * Telle antall tørk i Kleenex-bokser og finne lengden på dorullen
    * Riste på glass og kopper han kommer over, om de er tomme eller fulle
    * Skyve stoler bort til bokhylla for å gi klatringen en god start
    * Generelt "rydde" alt fra stol/bord-nivå og ned på gulvet
    * Teste alle knapper i anlegget, spesielt power-knappen til DVD-en som får TV'en til å auto-skifte kilde og spesielt mens storesøster ser barne-TV

Og når alt kommer til alt er han selvfølgelig verdens beste gutt.
    Han skjønner setninger som: "Sett shampoflasken tilbake i skapet", "Vil du ha drue?", "Krabb opp trappen til badet.", "Hvor er senga di?", "Skal vi lese bok?" og lignende. Merkelig nok betyr ordet "Nei" ingenting ennå...

PS. litt off-topic, men det er viktig å kartlegge litt hva vi snakker om her... :shock:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow Roffe...litt av en liste...

Skjønner at jeg har litt i vente :lol:

Jeg kjenner igjen min sønn på enkelte av de mindre avanserte items'ene på listen din.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en på 1,5 år som liker å få armen så langt som mulig inn i bassporten..... :lol:
    Har selv snekret hyller over tv`n hvor alt utstyr er plassert

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind H
    Har en på 1,5 år som liker å få armen så langt som mulig inn i bassporten..... :lol:
    Har selv snekret hyller over tv`n hvor alt utstyr er plassert
    Hyggelig at det kommer til nye foreldre som bidrar med erfaringer. Ser også at dette er din første posting, så:

Velkommen i forumet!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja..enig med Roffe..velkommen til oss øyvind

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En nyttig funksjon når man har små barn som vil være med mor og far å se på film, kan være en såkalt "night" funksjon på forsterkeren. Denne funksjonen gjør at man unngår de høyeste lydene (samt dypeste bass lyd). I mitt tilfelle kan den stilles inn på soft og softer (i alle fall på min forsterker som jeg ikke husker navnet på , men den er billig).

Da slipper man å skru ned lyden så mye at det blir vanskelig å høre stemmene på filmen osv, og man slipper eventuelt å koble av subben etc..

Dette fungerte utmerket i går da min lille familie på tre så Harry Potter 2

Mulig dette innlegget var slightly off topic, men det har jo egentlig med sikkerheten av barns hørsel å gjøre

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En nyttig funksjon når man har små barn som vil være med mor og far å se på film, kan være en såkalt "night" funksjon på forsterkeren. Denne funksjonen gjør at man unngår de høyeste lydene (samt dypeste bass lyd). I mitt tilfelle kan den stilles inn på soft og softer (i alle fall på min forsterker som jeg ikke husker navnet på , men den er billig).
    Har en tilsvarende funksjon på min Sony-forsterker som kalles "Compression". Det den gjør er å komprimere dynamikken på en måte som gjør den mer "nattevennlig", sannsynligvis på samme måte som din "night"-innstilling. Sonys løsning er en trinnvis skala fra 0.0 til 1.0. I tillegg finnes en MAX-innstilling. Med barn i huset står den som oftest på 1.0.
    Denne er det faktisk lurt å bruke, men når alle har sovnet justerer jeg den gjerne mot 0. Litt moro må far ha lov til. Barna sover tross alt ikke i stua.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt riktig Roffe...morro må vi ha av og til ha. Da sender jeg kone og barn ut på handletur...inviterer en kamerat..så kjører vi lyden på MAKS

Ellers et spørsmål vedrørende barns mentale helse :shock:

Hvor gammel er barn når dem begynner å registrere hva som faktisk skjer på filmen? Tenker da på voldsfilmer osv..Når bør man slutte å se f.eks gudfaren, terminator o.l med poden i stuen?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •