Barnesikring av Audio/Video-utstyr - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Hvor gammel er barn når dem begynner å registrere hva som faktisk skjer på filmen? Tenker da på voldsfilmer osv..Når bør man slutte å se f.eks gudfaren, terminator o.l med poden i stuen?
    Tjah... Har ikke sett noe forskning på dette, men jeg tror ikke barn er så flinke i tidlig alder til å skille TV og virkelighet, så jeg ville vel la være å utsette barn for dette i det hele tatt...

Det er bare min mening...

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm ok..du har sikkert rett!

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite bidrag fra meg, selv om jeg ikke har barn enda:
    Det fins en enkel IR-mottaker, som gjør at man kan ha ALT av utstyr inne i et skap, og bare ir øyet synlig. andre enden settes over ir-mottakeren. vil man ha det synlig, går det jo an å lage en løsning med plexi-plater, som jo var nevnt tidligere.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var hjemme til broderen i helgen og hadde med meg sønnen på 2 år.
    Broderen kjøpte av meg mine vs12 for noen måneder siden.
    Selfølgewlig synes han de er tøffest uten frontdekselet. Og lille michael syntes 12" så kul ut å ta på. og vips der var det ett inntrykt membran.
    Skrudde det ut for å få bedre kontroll når vi skulle dra det ut, og joda. inne i kassen fant vi 2 smokker og en lekebil som hadde tatt veien inn gjennom bassrefleksrørene i den tiden jeg hadde høytalerne. heldigvis endte det hele godt og onkel har nå på frontdekselet igjen
    Hjemme er ikke sønnen så fiksert på utstyret. eneste han gjør er å slå av og på tvn og stappe byggmester bob inn i dvd spilleren. somregel på hodet og når det da ikke blir "byggbobb" på tvn blir det grining
    ikke greit å være 2 år

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men uansett.
    Dette er vel den beste og minst skadelige tiden for av utstyret kontra det å ha barn.
    Tenk når de blir 14 år gamle og nekter å være med på hytta i påsken og får være hjemme alene for første gang som en test på at de klarer seg selv.
    Når du kommer hjem fra hytta er døren låst og ungen stukket av for da har de:
    Hatt party med kåken full.
    Knust mye glass osv.
    Tuklett med anleggett til far og ødelagt en del ting.
    Sprengt noen høytalere.
    Spydd på vegg til veggteppet i kinorommet.
    Revet ned og ødelagt lerettet.
    Formatert htpc'n.
    Sølt øl/spy over de fleste fjernkontroller.
    Sølt øl oppi forsterkeren.
    Ødelagt de fleste cd/dvd platene da det er for mye jobb å legge de tilbake i coveret. mye kulere at de ligger på gulvet og blir tråkket på.
    Svidd hull i kinostoler og gulv med sigaretter.
    Osv....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den beste barnesikring er eget rom med...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ganske stort stereoanlegg den gang jeg fikk barn i huset. Forsterkeren på 2X200W endte sitt liv med et brak. Røyken veltet ut av luftehullene. Alt var avbrent. Tror muligens de små puttet bananpluggene til høytalere i kontakten i veggen. Hvorfor jeg ikke hadde barnesikring i kontakten? Jeg fjernet alle da jeg så hvordan minstemann brukte tennene for å fjerne pluggen. Etter det hadde jeg ikke noe utstyr av betydning i flere år. Hvis man ikke kan låse det inn, er det bedre å ikke ha det!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabergan
    Hadde ganske stort stereoanlegg den gang jeg fikk barn i huset. Forsterkeren på 2X200W endte sitt liv med et brak. Røyken veltet ut av luftehullene. Alt var avbrent. Tror muligens de små puttet bananpluggene til høytalere i kontakten i veggen. Hvorfor jeg ikke hadde barnesikring i kontakten? Jeg fjernet alle da jeg så hvordan minstemann brukte tennene for å fjerne pluggen. Etter det hadde jeg ikke noe utstyr av betydning i flere år. Hvis man ikke kan låse det inn, er det bedre å ikke ha det!
    Det finnes en barnesikring for stikkontakter som ikke er en plugg! Den klistres inni stikkontakten som et lokk over hullene. For å få inn støpselet er det grunne fordypninger man må stikke pinnene på støpselet inn i, og vri 90 grader med sola for at støpselet skal komme inn i stikkontaktens "indre". Har dette i alle "public"-kontakter i første etasje. Burde hatt noe slikt på barnerommet også.

Ved nyinnstallering kan man få stikkontakter med innebygget barnesikring.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet problem med barn er at de elsker å skru på volumkontrollen mens forsterkeren er slått av. Dersom du ikke er OBS når denne slås på, blir det bra smell i høyttalerne f.eks dersom forsterkeren er innstilt på radio/tuner. Dette er et problem på min Sony forsterker (flyttet til stue). Min Marantz 7200 har "digital" volumkontroll, slik at volumet starter på den innstilling som en hadde da forsterkeren sist ble brukt. På denne måten kan min tepperotte skru til ha blir blå, uten at dette har effekt. Genialt spør du meg.

Problemet er bare løst midlertidig, ettersom han snart lærer seg å skru på forsterkeren, men heldigvis er trykk-knappen litt mer vrien enn på Sonyen,der en kun trenger å berøre PÅ-knappen.

Men, vi kan ikke klandre de små krapylene. Ikke rart de synes det er gøy med fjernkontroller, knapper, volumhjul og blinkende lys. Det er jo halve gøyen for oss fedre også.

Uansett takker jeg for masse gode råd på denne tråden.

PS Bildet i min profil er av min tepperotte på 1,5 år. Skikkelig ulv i fåreklær, spør du meg !

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å lese denne tråden! Kjenner meg så godt igjen! Poden er snart 14 måneder nå og elsker fjernkontroller, klisse på TV´en, stikke av med dimmerhjulet(!) osv osv. Har prøvd å oppdra han fra han prøvde å klå på annlegget, DVD filmene, og det virker. Han er nesten aldri borti annlegget når jeg passer han. Min samboer er ikke så nøye med å si "Nei, ikke røre" når han er borti annlegget så det merkes når begge er tilstede. Han har skjønt litt etterhvert hva han får lov og ikke lov til. Fjernkontrollene lar vi ligge høyt når de ikke brukes. DVD filmene bare tar han på, så ser jeg på han, han ser på meg, og skjønner hintet! Når det gjelder se film, anbefaler jeg dere å kjøpe et skikkelig godt stereo headsett. Har bestilt Koss 4aa nå. Har en night modus på min NAD T742 jeg også, men vil ha litt trøkk når jeg ser film og får volum med headsett uten å forstyrre minstemann som sover. Bor i leilighet så soverommet hans er ikke langt unna stua. (Vegg i vegg).

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha dette tema har vært det beste jeg har lest om til nå, så utrolig bra.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Et annet problem med barn er at de elsker å skru på volumkontrollen mens forsterkeren er slått av. Dersom du ikke er OBS når denne slås på, blir det bra smell i høyttalerne f.eks dersom forsterkeren er innstilt på radio/tuner. Dette er et problem på min Sony forsterker (flyttet til stue). Min Marantz 7200 har "digital" volumkontroll, slik at volumet starter på den innstilling som en hadde da forsterkeren sist ble brukt. På denne måten kan min tepperotte skru til ha blir blå, uten at dette har effekt. Genialt spør du meg.
    Arcam AVR300 har i tillegg mulighet til å spesifisere maksvolum ved oppstart i setup-menyen. Det gjør at selv om noen (les: pappa) har lyttet ved ganske høyt volum, så vil volumet gå tilbake til valgfritt normalnivå ved oppstart av receiveren. I tillegg kan man også spesifisere absolutt maksvolum i setup, noe som hindrer ungene i å skru opp for høyt slik at ører eller høyttalere tar kvelden (så får man heller justere dette i setup hvis man skal ytelsesteste).
    Positive features for oss med barn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Arcam AVR300 har i tillegg mulighet til å spesifisere maksvolum ved oppstart i setup-menyen. Det gjør at selv om noen (les: pappa) har lyttet ved ganske høyt volum, så vil volumet gå tilbake til valgfritt normalnivå ved oppstart av receiveren. I tillegg kan man også spesifisere absolutt maksvolum i setup, noe som hindrer ungene i å skru opp for høyt slik at ører eller høyttalere tar kvelden (så får man heller justere dette i setup hvis man skal ytelsesteste).
    Positive features for oss med barn.
    Genialt. Forsterkeren må være produsert av en barnefar !

Newcomer Campitora sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min syv måneder gamle datter har veltet en høytaler allerede. Må nå bygge noen som er mer stabile! Av andre ting:

-Kontrollerkablene til XBOXer er morro
    -Stikkkontakter må forskes på
    -Fjernkontroller smaker ok
    -Tastatur lager morsom lyd
    -Volumknappen på en forsterker er neste som en leke

Må nok sikre hele huset snart....

PS - Hanne sover rett over kinoen min. Har ikke vekket henne enda; en må jo ta hensyn til de søte små.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode tips her ja!

Ser at det kan være en mulighet å midlertidig koble ut power-knappen på både HTPC og effektforsterker, for når det trykkes så heftig at sikringa går, så kan det neppe være bra for anlegget i lengden...

Jeg har også en "tepperotte" på 1,5år som tester ut alt utstyr. Hun har allerede kvalitetstestet laptopen min. Den er nå sertifisert til å tåle 10kg på lokket uten at skjermen går fyken (en ibm t41 laptop som minsta glad og fornøyd sto på)

Jeg har allerede sikret alle stikkontakter, men hun har aldri vist interesse for disse uansett. Det er mobiltelefoner, fjernkontroller og stereoen som er mest interessant å fingre på.

Derfor har jeg som flere andre i tråden gitt henne en utdatert mobiltelefon som hun kan trykke på. Batteriet viste jeg ikke hvor var i lang tid, helt til jeg skulle flytte subwooferen og da fant batteriet inni... (var en duplo-lego og batteriet inni). Hun har også en fjernkontroll å leke med. Eneste som er kjipt er at hun godt vet hvilke mobiltelefoner og fjernkontroller som det faktisk skjer noe når man trykker på (det er jo de som er morsomme).

Takker for gode tips! Keep em comming!

DrE

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynte å lete og kom over denne tråden.

Har en liten tass på snart 8 måneder som jeg tipper etterhvert vil fatte interesse for Onkyoreceiveren, Boxee Boxen, routeren med de blinkende lampene, PVR'en og Apple TV'en som står i en slik under TV'en i stua:

Bestå hylle

Ser i åpningsinnlegget at det ikke var testet, men anbefalt å få til en løsning med låsbare plexiglassdører.

Noen som har testet ut dette?

Kunne godt tenke meg en fastmontert gjennomsiktig plate av glass/plexi, feks. festet med knotter i hjørnene av fronten på hylla.
    Har ikke behov for å fysisk røre noe av utstyret, bare nå dem med IR-signaler fra fjernkontroll.

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynte å lete, og fant ut at Biltema har plastglass-plater.

Når jeg tenker meg om skal jeg bare dekke for de to nederste hyllene, da senterhøyttaleren står i den øverste.

Da skal ei plate på 600x400x4mm til den nette sum av 89,90 kunne gjøre susen.

Tror jeg kommer til å teste dette. Fester den litt ut fra hylla med noen klosser/knotter imellom, får se om kantene/hjørnene bør slipes ned dersom de er skarpe.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde kjøpt meg et nytt B&W S3 anlegg med en LCR600 senter. For å åpne opp diskanten hadde jeg tatt av frontdekselet og glemte å ta det på igjen etterpå. Hva skjer? Avkommet trykte inn diskantelementet slik at diafragmaen knakk!

Joda, jeg løper slukøret til nærmeste HiFi-klubben for å få kjøpt ny membran. Venter tolmodig i 3 uker og får den levert. Så bytter jeg med stor entusiasme (mens ungen ser på). Så får jeg en telefon og forsvinner ut av rommet. Hva skjer? Når jeg kommer tilbake er diskantelementet inntrykket på nytt!

Løper så slukøret på nytt til HiFi-klubben for å få et nytt element og får svar at jeg snart bør få kvantumsrabatt og at jeg bør bestille opp to denne gangen!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aj aj

Kjipt med utstyr som blir klådd istykker, men tenker i første rekke på podens vel og ve.

Tenker han hadde fått seg en støkk og passe øresus om han hadde vridd volumjulet 720 grader mot høyre mens det spilles på anlegget. I verste fall også hørselskader.

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Junior hadde begynt å bruke volumhjulet til å heise seg opp etter, så begynte å bli bekymra både for at det skulle knekke av og at han skulle klare å vri opp til max i løpet av en liten håndvending.

Bestemte meg for å teste biltema-løsningen, og det ble ikke så aller verst:

Siden jeg tok bildene har jeg flytta to av mutterne på innsiden av plata, slik at det bare er hettemutteren på utsiden. Når jeg en sjelden gang trenger å ta på utstyret blir det 4 muttere å skru av istedenfor 12.

Burde egentlig kappa hver av skruene for å slippe å ha overflødig lengde, men tror jeg lar det stå som det gjør.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •