HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 265
    Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus

Hei,

jeg skal i gang med å innrede hjemmekino i en kjellerstue. Per i dag består vegger og gulv av betong. Taket er også betong, isolert med 5 cm rockwool. Ytterveggen vil bli isolert med 10 cm Glava.

Det jeg er nysgjerrig på er hvilket materialvalg man burde velge på gulv, vegger og tak med hensyn til lydkvalitet. I utgangspunktet tenkte jeg at trepanel i tak og på vegger ville bryte lydbølger mer enn f.eks. gipsplater. Dette vet jeg dessverre altfor lite om...

Størrelsen på rommet skaper også en del hodebry, da jeg ikke vet hva jeg kan forvente av størrelsen på bilde ved bruk av projektor? Tenker da spesielt på hvordan jeg skal dimensjonere / konstruere lerretet...

Det er med stor glede å se at et slikt forum som dette eksisterer, og jeg håper at noen av dere kan ta dere tid til å komme med innspill.

Jeg har forsøkt i lime inn en tegning av kjellerstuen slik at dere kan få en oversikt over dimensjonene i rommet. Den tiltenkte hjemmekinodelen av kjellerstuen er 4 x 4,20 mtr.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne linken kan kanskje hjelpe deg litt.

og velkommen til forumet!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Zocral!

Velkommen!

Det er godt at vi får endal flere brukere fra Agderfylkene

Du er ganske heldig med utformingen av rommet ditt, dette kan bli veldig bra. Naist her på forumet som også er fra Arendal holder på med et liknende prosjekt, han har sikkert mange tips.

Jeg liker personlig panel i taket.

Tunge gardiner, evt med rullgardiner bak hjelper godt.

Jeg ville nok satt opp en lettvegg mellom hjemmekino delen og resten hvis jeg var deg.

Du har veldig mange muligheter, interiør smak spiller jo også inn.

Hva slags budsjett har du?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

gleder meg over allerede å bli besvart.

Jeg bygger for tiden nytt hus, og har i den anledning bestemt meg for å bruke noen kroner på å innrede et ordentlig"gutterom." Således kan jeg på en måte strekke strikken en smule dersom det er nødvendig ved å legge kostnadene inn i byggekostnadene.

Per i dag har jeg et anlegg bestående av Onkyo TX-DS747, Mirage 590i bipolare bakhøytalere, MC-si senterhøytaler, og M7-si bipolare fronthøytalere.

Nærmere produktbeskrivelse finnes her http://miragespeakers.com

Jeg vil derfor i de kommende månedene bruke tiden på planlegging og klargjøring av kjellerrommet, noe som også avhenger også av hvilken prosjektor og løsning jeg til slutt velger.

Inntrykket mitt etter å ha lest gjennom en del innlegg på dette forumet skulle tilsi at jeg ikke vil gjøre noe galt ved å anskaffe meg den kommende Panasonic PT-AE500 eller den nylig utgitte PLV-Z2. I tillegg må jeg kjøpe en DVD-spiller og subwoofer. Men jeg synes det også høres interssant å se på mulighetene for HTPC-tilkopling.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i likhet med deg bygget hjemmekino i kjelleren. På min hjemmeside kan du se hvordan jeg har løst det. Jeg bruker også en HTPC som kilde.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm,

jeg har sett på anlegget ditt og det har helt klart vært en inspirasjonskilde til beslutningen om å igangsette prosjektet. Jeg legger merke til at taket er av panel og det er nevnt tidligere at panel er foretrukket fremfor gips. Derfor antar jeg at valg av panel i taket ikke har nevneverdig negativ effekt på lyd.

Hvilket materialvalg bør en ha på vegger, gips eller panel?

Jeg har vannbåren varme i gulv og skal derfor legge tregulv, kan det være en fordel å bruke myke tresorter som furu?

I ettertid, er det noe du ville gjort anderledes?

Mvh,

Zocral

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjeder gulv, så kan jeg aldri forestille meg at tresorten har noe å si.
    Kjøp det du liker best, og legg ett salongteppe på gulvet for demping.

På veggene ville jeg brukt gips.

Jeg ville også vurdert å felle inn høyttalerene, spesielt bak.
    Da er det mye enklere å få plass til 4 stk.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror, som Arendal, at valg av treslag er av mindre betydelse. Legg heller teppe på det ferdige gulvet så gir det god "demping" i rommet. Panel i taket er med på å hindre refleksjoner av både lys og lyd. En glatt overflate i taket er ikke å anbefale. På veggen vil jeg anbefale deg gips. Lekt ut med "godt mål" slik at du har plass til minimum 20mm trekkerør på baksiden av gipsen. Jeg har lektet ut 5 cm, og har trekkerør i alle retninger i isolasjonen.
    Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke la opp eget avtrekkspunkt til projektoren. Hadde jeg gjort det kunne jeg bygget den inn i en kasse for å dempe lyden. En annen ting er at den produserer mye varme i rommet, det hadde vært greit om varmen var blitt ledet ut. Når jeg kjører krevende spill slik at PC-en også begynner å produsere mye varme, blir det fort en ca 30 grader i rommet. Heldigvis er det bare å åpne døren (men det er jo kipt for frøken Hi-Fil, som ofte ligger og sover på natten).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort problem er det å ha en projektor hengende i taket over sittesposisjonen? Jeg har også mulighet til å bygge projektoren inn i en av kortveggene ihht tidligere tegningsvedlegg. Men jeg vil i så fall miste muligheten til å innrede en bar i rommet.

Dersom jeg velger en løsning som tidligere skissert, ville et lerret i størrelse 200 x 150 være i meste laget med tanke på avstand fra projektor og sitteposisjon? Hvilke dimensjoner er å foretrekke?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott rom du hadde der. Skulle ønske jeg hadde hatt like god plass.

Dersom en skal svare på det du spør om må en del avklares først.

Betong tak sier du - hva er det som er i etasjen over. Betong er ikke ensbetydene med god demping. Du risikerer en del tranmisjonslyd dvs. lyd som forplanter seg gjenomm gulv vegger og tak.

Hva ligger vegg i vegg med rommet ditt.

Skal det ha flere utnyttelses områder enn bare TV-rom.

Er det luftemuligheter i rommet utenom vinduer/dør - hva ligger utenfor disse – ligger det et soverom må du få dempet lyden før den går ut.

Rockwool er en bedre lyddemper og bedre brannhemmer pga. høyere massetetthet og materialoppbygging. Men mye tyngre å jobbe med en Glava.

Har du vurdert å fore ned taket, legge gips bak panelen, eller lignende tiltak?

Hvor høyt er det opp til taket. Kan du lage (eller benytte eksisterende) ventilasjon, trekkerør, downlights uten problemer. Skal du ha prosjektoren i taket må du ha plass til ledningene -synlige ledninger er fy, fy. Hva med lyddemping og i så fall tilhørende ventilasjon for projektoren?

Har du lagt opp en plan for trekkerør til høyttalere, projektor, forsterker m.m. Er denne i så fall fleksibel nok til at du kan ommøblere.

Det kan være en fordel å holde trekkerøra til høyttalerene så langt som mulig separat fra strømledningene. men samtidig med mulighet for å hente inn strøm dersom det trengs. og legge de opp slik at dersom du har vegghengende høyttalere kan du enkelt bytte til gulvstående ved at du har et uttak oppe og et nede. Er høyttalerene aktive må strøm være tilstede på samme punktene slik at du ikke trenger å strekke for mye kabel - osv..

Husk bare en ting dog -dette rommet er det du og ingen andre (med unntak av supersjefen dersom du er gift) enn du som bestemmer. Hør gjerne på råd, men ikke la andre bestemme for deg hvor du skal plassere ting, koblingspunkter m.m. og planlegg godt.

Jeg forandret på mitt layout i en fei, lot en venn overtale meg (mest fordi jeg var usikker selv) til at jeg ikke trengte ditt og datt og heller skulle sette ting her og der. I ettertid har jeg erfart at mine opprinnelige ideer var de eneste rette for meg og selv om jeg er egentlig veldig fornøyd med rommet, så er det en god del som kunne vært betydelig forbedret. Ha også i bakhodet at jo færre synlige ledninger jo blidere blir konemor som oftest.

Dette ble kanskje flere spørsmål enn råd og kanskje du føler at jeg er litt på bærtur, men det er nå godt ment.

mvh
    naist

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare støtte opp om at dette ser ut til å være et glimrende rom. Her har du til og med muligheten til å bygge opp en liten bar i delen av rommet som er 270x310. Selve kinodelen på 400x420 høres nesten perfekt ut!

Støtter dem som sier at du kan bygge en lettvegg mellom de to delene av rommet. Jeg ville i den forbindelse vurdert følgende (som bare er en umiddelbar ide):

* Bygg lettveggen med åpningen må midten, og hengsle om døren fra utsiden. I åpningen mellom rommene kan du ha tunge forheng (a la sceneteppe)
    * Ha noen lekre kinoplakater eller en speilvegg bak en bardisk. Tror ikke rommet tillater både skap langs veggen og bardisk.
    * Sett noen lekre barstoler eller evt et lite bar-bord med noen lette stoler rundt.

Har tatt meg friheten til å skissere dette, se nedenfor ...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bar i hjemmekinoen??? Lånte bort en sub til naboen..... klirring og knuste glass/flasker på gulvet! Men siden du også holder til på det blide sørland Hva er vel bedre enn en liten praktisk demo? av et lite selvbyggerprosjekt som nesten er ferdig? Send email hvis du er interessert.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Bar i hjemmekinoen??? Lånte bort en sub til naboen..... klirring og knuste glass/flasker på gulvet!
    Det er vel litt snakk om hvilken filosofi man har for hjemmekinoen. Noen sverger til å gjenskape opplevelsen av en offentlig kino hjemme, med bilettluke og godtekiosk på utsiden og neonskilt over inngangsdøra. Noen sverger til tonnevis av bass og generelt ekstrem lyd og ekstremt bilde. Noen vil ha en totalopplevelse med kino, bar, rekvisitamuseum etc (Eksempelvis Cinemax).

Jeg vil tro at dere som har problemer med at flasker og glass klirrer og at ting faller ned ikke engang har DVD-samlingen i kinorommet, eller hva?

Mitt forslag med bar tilhører ikke "ekstrem bass"-filosofien. Det er mer en totalopplevelse-filosofi, der man har baren som en deilig forrett, filmen som hovedrett. Hva som kommer som dessert kan man jo finne på selv...

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Mitt forslag med bar tilhører ikke "ekstrem bass"-filosofien. Det er mer en totalopplevelse-filosofi, der man har baren som en deilig forrett, filmen som hovedrett. Hva som kommer som dessert kan man jo finne på selv...
    Tenkte du på iskrem og kake til dessert ? :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Jeg har samme rom" kommer med råd og ønsker råd

Hei !

Jeg har pusset opp en kjeller lignende din, men istedet for 4,1 meter har jeg ca 6 meters lengde hver vei i en L-form. Mine vinduer, prosjektor og lerret plass er motsatt av dine, dvs at jeg sitter i hjørnet av L'en og ser ut i ene "tarmen som er 6 m lang og 3 m bred.

Noen anbefalinger først, og så spør jeg om noen råd.

- Trekk både strøm og rør til framviser et par punkter i taket - fleksibilitet.
    - Trekk også rør der du tror du kan få bruk for det og andre steder også, det er utrolig hvilke behov som plutselig kan dukke opp i ettertid.
    - Lydisolering, sjekk Glava, de har en del info, bruk lydbøyler - "flytende tak", rockwool og helst et par lag med gips i taket. Veggene som du lekter godt ut skal IKKE berøre taket, det skal imidlertid være pottetett mellom vegger og tak og overalt ellers - bruk silikon ikke byggmasse.
    Heng gardinskinner i en stor firkant i taket foran lerretet. Langs veggene foran lerretet og paralellt med lerretet 2 m fra lerretet. I hjørnene har du bøyde skinner slik at de svarte gardinene dine kan kjøre hele veien rundt.
    Da har du masse demping av lyd og lys på sideveggene og på lerretsveggen. I tillegg har du mulighet for en liten "Scene" ved å trekke de helt mot deg. Når de ikke er i bruk henger de i 2 hjørner - stilig og fleksibelt. Du kan evt legge en ekstra paralell skinne på ene veggen og feste denne gardinen på skinne på andre siden slik at taket skules/dempes.

Noen spm:

- Hvor stort bilde bør jeg ha på 5 m avstand og rommet (L-en) er 3 m bredt (2,4 høyde)
    - Forslag til projektor ? (har full kontroll på blending)
    - Og så var det lyden, jeg tenker da særlig på at jeg sitter i hjørnet på L'en og dermed vil lyden fra ene bakhøytaler unnslippe ut i andre del av L'en mens den andre bakhøytaleren reflekteres av veggen - er det volumjustering som skal til ?

Ole

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: "Jeg har samme rom" kommer med råd og ønsker

Sitat Opprinnelig postet av Rubina
    Heng gardinskinner i en stor firkant i taket foran lerretet. Langs veggene foran lerretet og paralellt med lerretet 2 m fra lerretet. I hjørnene har du bøyde skinner slik at de svarte gardinene dine kan kjøre hele veien rundt.
    Da har du masse demping av lyd og lys på sideveggene og på lerretsveggen. I tillegg har du mulighet for en liten "Scene" ved å trekke de helt mot deg. Når de ikke er i bruk henger de i 2 hjørner - stilig og fleksibelt. Du kan evt legge en ekstra paralell skinne på ene veggen og feste denne gardinen på skinne på andre siden slik at taket skules/dempes.
    Høres interessant ut dette, men jeg klarer ikke helt å se for meg dette. Jeg har også planer om å innrede en "vinkel-kjellerstue" med hjemmekino i den ene tredjedelen. Her kommer jeg nok ikke, av praktiske årsaker, til å sette opp noen lettvegg, selv om dette utvilsomt ville gitt de beste "kinorom-resultatene". Dette blir nok mer en kjellerstue med hjemmekino, enn et dedikert hjemmekino-rom.
    Men tilbake til forslaget ditt, Rubina - har du muligheter til å legge inn en skisse?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grov skisse gardiner

Jeg legger ved en tegning på frihånd med mus, gjort på 1 min.....
    Viser prinsippet med gardinskinner som går i en firkantet sløyfe. Gardinene kjører også forbi hjørnet ved en spesiell bøyd skinne som du får i butikken.
    Da får du blending av sidevegger og på hver side av lerretet.
    Du får også et "sceneteppe" på skinnen nærmest projektoren. Moro for unger og andre som skal ha en oppvisning.

Matt fløyel gjør seg bra, sjekk området Grønland etc i Oslo for dette.
    Sjekk hvordan det brenner (skal ikke smelte ryke for mye).[/img]

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Planleggingsfasen

Etter flere forsinkelser i forbindelse med planlegging og bygging av hjemmekinoen, har jeg endelig klart å bli enig med meg selv vedr layout på rommet. Siden jeg først begynte å vurdere installering av hjemmekino da tråden først ble startet, har jeg vurdert de fleste mulighetene fra en ren kino m/2,35:1 lerret og scene til en mer kombinert kjellerstue løsning. Jeg velger å gå for det siste alternativet.

Planleggningen av tekniske detaljer er stort sett avklart, og hovedkravet er at rommet skal være rimelig bra lydisolert. Jeg har bl annet en SVS-sub som jeg enda ikke har fått testet pga flere "småtroll" som ikke liker for høy lyd.

"Dessverre" må jeg først bygge en garasje før hk-prosjektet kommer igang, men jeg poster allikevel noen skisser laget i Blender for å illustere utformingen på rommet. Jeg har selv hatt stor glede av å se på bilder og illustrasjoner i tråder av andre hk-entusiaster. Og jeg vil derfor, etter som prosjektet skrider frem, legge ut bilder som illustrerer mine valg.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte sjekke to ganger om jeg så riktig dato på siste innlegg og ditt nye innlegg.

Ser ut som du er godt i gang med planlegginga i hvertfall! Så jo veldig bra ut. Nå må du bare få opp den garasjen, så du får kommet i gang! :grin:

PS! Fint å snekre garasje nå i vårsola da.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    måtte sjekke to ganger om jeg så riktig dato
    Datoen er dessverre riktig... men drømmen lever. I mellomtiden har jeg tillagt meg betydelig mer kunnskap om hjemmekino enn det jeg hadde ved trådstart. Således håper og tror jeg at selve byggeprosessen nå vil bli enklere og uten altfor mange problemer.

Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •