HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 14 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 265
    Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Til prisen vil jeg si at de er et bra kjøp. De kostet ikke mer enn en god surround reciever, men varer forhåpentligvis mye lenger.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg ferdig med å lime molton til takkassene. I kveld fikk jeg limt på molton på takkassen som går langs bakveggen. I tillegg fikk jeg limt på molton på området over buen. Det som gjenstår på kassene er montering av fire avtakbare hjørner og en moltonkledd mdf-plate hvor PJ skal festes, samt lister. Deretter skal jeg få montert slyngelyset.

Bildene er desverre litt uskarpe, men jeg regner med at de som har interesse av å se dem klarer å se hva det er.

Edit: det ene bildet viser gjennomgang for hdmi-kabel. Tilsvarende løsning vil også bli brukt til HT-kablene.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld har jeg fått montert tre av seks sidevegger til takkassene. Jeg satser på å bli ferdig med de andre tre i morgen kveld. Egentlig hadde jeg tenkt å feste dem med borrelås, men jeg synes de satt så pass bra at jeg lot dem være med å presse dem lett på plass. Skulle det ikke være tilstrekkelig kan jeg senere feste dem med borrelås. Monteringen tok litt tid for jeg kuttet platene med stikksag og pusset alle kanter før jeg stiftet på molton.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, du står på Zocral

KUTGW

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk tols1,

KUTGW måtte jeg faktisk slå opp på Google.

Det går gradvis fremover. Men jeg skulle gjerne ønske at det var bedre fremdrift for jeg har en del annet arbeid som jeg har lovet å få ferdig før ferien, bl annet male gjerder og klargjøre båten.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral

KUTGW måtte jeg faktisk slå opp på Google.
    Hehe. Ved første øyekast kan det kanskje se ut som et forsøk på en kraftig fornærmelse, ja.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynner jo virkelig og ta form! Veldig gøy å se. Det gikk greit med trekking av molton ser det ut som.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk BEF,

takket være limet du anbefalte har det vært greit å få festet dette til kassene. Jeg tok ikke sjansen på å bruke sprøyte, men det gikk heldigvis greit å påføre dette med kost også.

Sideveggen er kun strukket og festet med stifter. Dette har vært god trening til jeg skal strekke molton på rammene som skal monteres på alle veggene i rommet.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo lekkert!
    Hva har du brukt som "ledning-gjennomganger" på høyttalerkabler etc.?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt 20 mm K-rør ved gjennomgang på treverket til hvert høytalerpunkt for å forhindre at gummien avskarpes. Ellers er kablene fritt hengt opp i kassene. Jeg har tilrettelagt for presence, romperister og div sub plasseringer ved å trekke 20 mm K-rør til de avtakbare hjørnene av kassen som ligger nærmest det kommende rack-skapet. Alle signal kabler er eller vil bli trukket inn til rack-skapet gjennom det firkantede ventalisjonssystemet som selges på Clas Ohlson.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Jeg har brukt 20 mm K-rør ved gjennomgang på treverket til hvert høytalerpunkt for å forhindre at gummien avskarpes. Ellers er kablene fritt hengt opp i kassene. Jeg har tilrettelagt for presence, romperister og div sub plasseringer ved å trekke 20 mm K-rør til de avtakbare hjørnene av kassen som ligger nærmest det kommende rack-skapet. Alle signal kabler er eller vil bli trukket inn til rack-skapet gjennom det firkantede ventalisjonssystemet som selges på Clas Ohlson.
    Tenkte vel egentlig på disse:

Det ser nesten ut som et mini bassrefleksrør slik jeg ser det.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er riktig. Jeg kommer til å bruke en tilsvarende løsning til gjennomgang av ht-kablene. Det er de samme bassrørene som roffe og Akto har brukt, og selges på Biltema.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er sideveggen på kassen montert. Jeg har også kappet listene som skal festes til "lippen" på kassen, bortsett fra den som skal være på buen. Den har ligget i spenn i nesten hele byggeprosessen, men for å være sikker på at den ikke knekker eller spretter opp har jeg også kappet mange spor på baksiden av listen for å svekke spennet. Uansett venter jeg med å kappe den til vi er to slik at målet blir nøyaktig. Dersom jeg ikke får hengt opp listene i morgen begynner jeg på de fire hjørneplatene og platen over PJ.

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-img_3158-jpg

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er to av fire lister montert, de to siste listene må jeg nok vente med til jeg får med meg en medhjelper. :???: Jeg har også begynt på bakveggen som skal kles med akustikkplater og molton. Der skal jeg ha 80 cm med akustikkplater fra hvert hjørne med en dybde på 10 cm, deretter blir rammer med akustikkplater med dybde på 5 cm. Da vil jeg har 80 cm fra hvert hjørne i alle retninger med 10 cm demping. Jeg har også hengt opp lerretet slik at jeg får eksakte mål til de fire rammene som skal festes på frontveggen. I tillegg har jeg også testet slyngelyset (robe light). Slik det ser ut nå må jeg nok lime på en kant på ca 1 cm på toppen av listen slik at det kun blir indirekte belysning (se vedlagte bilder). Kanten kan jeg male i samme farge som listene når jeg skal sparkle og male over spikerhullene.

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-img_3188-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble jo temmelig stilig med lyset Zocral. Tøft med buen i fronten også.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk tols1, alltid hyggelig med positiv tilbakemelding.

Nå er det kun småting igjen på det første laget med akustikkplater. Deretter kan jeg begynne på rammene som vil bli synlige i rommet, jeg må bare få tak flere materialer. Jeg tror faktisk jeg kommer til å gå for en mindre dimmensjon enn 2x2'' på de ytterste rammene. Muligens følger jeg oppskriften til roffe, men jeg kommer ikke til å frese kant på rammene. Jeg regner med at stoffet ikke tar skade av noen rette kanter som er pusset med sandpapir.

På bildet under vises bakveggen. Jeg har "tatt" noe av vinduet, men ikke så mye. Her vurderer jeg ulike løsninger på tilgang. I kinomodus skal det uansett være dekkende rammer foran vindene. Det er mulig at det blir en hegsleløsning med en eller annen (magnet-) lås, eller rammer som er festet med borrelås (jeg er litt usikker på hvor praktisk det er å ta slike rammer av og på?).

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-img_3200-jpg

De tre spotten som er festet på skinne skal bort, det er tilskrekkelig med den belysningen jeg ellers har. Det takpunktet kan komme godt med senere dersom jeg velger å ha rammer ovenfor sitteposisjon med lys. Eller kanskje jeg kan forsøke meg på en stjernehimmel?!

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-img_3202-jpg

Nå som finværet melder seg blir det vanskeligere og vanskeligere å tilbringe tid nede i kjelleren. Av-racket kommer jeg derfor ikke å montere med det aller første, selv om det absolutt skal opp. Målsetnigen er å ha alt ferdig i løpet av august.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    August høres jo ut som en romslig plan

Om du trenger å runde av kanten på rammene vet jeg egentlig ikke, men jeg opplevde hvertfall at stoffet gled fint rundt kanten med avrundet hjørne. Det er faktisk ikke store jobben å dra over med fresen, tror det tok meg en halvrimes tid på mine rammer. Jeg brukte 23x48 mm "elektrikerlekter" på rammene og det fungerte helt greit. De blir lettere å smidigere å håndtere enn 48x48.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken type fres og fresjern var det du brukte, jeg har aldri brukt fres så det er mulig at dette er en fin anledning? :-? Satte du sammen rammmene før du gikk over med fresen eller? Jeg skal gå over trådene til deg og roffe for å lese meg til noen tips på hvordan dette bør gjøres. Når det gjelder lekter ser jeg helt klart fordelen av å bruk 23x48 mm, så det blir nok det.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke roffes tråd utenat men har noenlunde oversikt over min egen. Kikk her http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1105900

Du ser på bildene omtrent hvordan stålet ser ut. Jeg freste alle lektene på forhånd.Ulempen er at du må gjære hjørnene. Fresen er type billigste sort håndoverfres kjøpt på Biltema eller Claes og jernet fulgte med fresen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er god tols1, det spørs om det ikke blir en tilsvarende løsning. Ingen vits i å finne opp kruttet på nytt.

Jeg har forresten gjort litt til siden siste post. Slyngelyset er ferdig montert. Jeg mangler bare noen lister og en liten list ytterst for å skjule direkte syn av lyset. Ellers har jeg begynt å kle stenderne med molton. Spørsmålet var om jeg skulle gå for den lyse fargen som jeg skal ha på veggene (nesten tilsvarende panelet - jeg tror det er Cafe Latte) eller sort. Til slutt ble det sort. Det er ikke utenkelig at jeg får tak i noen dekorative lister som jeg monterer senere, men det blir ikke i denne omgang (tror jeg). Jeg legger som vanlig med noen bilder fra dagens økt.

Her er lyset montert. På bildet står det på full styrke, men er dimbart.

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-img_3216-jpg

Her er den ene stenderen kledd i molton og venter bare på selskap av rammer kledd i samme tekstil.

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-img_3217-jpg

Side 9 av 14 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •