HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 265
    Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg fått laget "lippen" til buen. Den består av 12 stk 5 cm brede finerplater som er limt med trelim og stiftet på buen. Planen er å ha en "lippe" rundt alle takkassene. Den bygger nå 4,5 cm før montering av molton og list. Etter at sort molton er montert skal jeg feste de tidligere taklistene i "lippen." Over lippen skal jeg ha blått led-slyngelys som jeg har bestilt fra USA. Jeg håper og tror at det kan gi en hyggelig effekt...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen oppdaterte tegninger fra SketchUp. Jeg har slått fra meg ideen om å ha PJ innebygget i takboksen. Det blir for mye styr med tanke på driftssikker ventilering og konflikt med slyngelyset. På veggen under takboksen skal jeg henge opp en større horisontal-orientert plakat. Det er mulig at det blir plakaten som er vedlagt under, eneste aber er at det ikke er en film-plakat.

Edit : skriveleif

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmplakat eller ei, den passer uansett fint i kinoen

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kommet noe videre. Buen er pusset og klargjort for molton. Jeg har 45 kvm som ligger å venter. Det skal bli spennende å se hvordan det tar seg ut med sort molton på takkassene. De andre kassen har spotter og noen gjennomganger til PJ, så der skal jeg påføre kontaktlimen som BEF anbefalte. Jeg kjøpte en billig lakkpensel på Biltema som jeg hadde tenkt å bruke til å pensle kontaktlim på MDF-platene rundt hullene. Er dette OK eller bør jeg påføre kontaktlimet på en annen måte?

Edit: Det går greit å påføre limet med pensel. Limet er forholdsvis tyntflytende og jeg helte lim over i et lite Jotun rullebrett ved påføring. Ellers vil jeg anbefale å bruke lim overalt hvor molton skal henge ned.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stolene ankommet Norge

Da har jeg fått e-post fra JetCarrier om at stolene og racket har ankommet Norge, så da er sakene ikke mange dagene unna. Det betyr at jeg virkelig må "få ut fingeren" slik at jeg endelig kan bli ferdig med ombyggingen. I tillegg må jeg finne på en fin måte å knekke nyheten til min intetanende kone. :???: :grin: Alltid spennende med overraskelser!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spenstig å bestille 3 beist fra USA uten å si noe til kona Jaja, hvis du må "sove på sofaen" så har du hvertfall gode stoler å sove i

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gikk heldigvis greit!

I dag har jeg fått montert lettvegg. I bunn av gulvsvillene stiftet jeg på borrelås for å få ekstra feste til teppet. Det funket veldig fint og jeg synes lettveggen virker forholdvis solid. Jeg har brukt ventilasjonssystemet til Clas Ohlson til gjennomgang av ledninger til rack-kabinettet. Grafik Eye er også flyttet og montert. Så nå håper jeg at jeg får begynt å montere molton på kassene slik at jeg kan bli ferdig med spottene og fortsette med demping av veggene.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått gjennomført nok en økt. Stenderverk (2x2) til lerretvegg er ferdig slik at jeg kan få montert 5 cm sorte Rockwool Akustikk-plater. Over stenderne skal jeg montere rammer i sort molton. Lerretet skal være i plan el i flukt med veggen med fire felt. Ett felt på hver side, samt et felt over og under lerret. I denne omgangen beholder jeg det gamle lerretet på 92', så får vi se hva som evt skjer senere. I hjørnene vil jeg også legge på 5 cm med akustikk-plater, slik at det blir 10 cm demping. Området som da får 10 cm demping blir 80 cm fra hjørnet i begge retninger.

Edit: skrivefeil

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er molton festet til buen. Jeg må fortsatt trimme stoffet rundt kantene. Med hjelp av en god medhjelper stiftet vi først molton til rammen inntil veggen. Deretter strakk vi stoffet og stiftet det til bue. Men stoffet ga seg noe, slik at det sank mer og mer og resultat var ikke tildrestillende. Etter å ha tatt bort stiftene i buen fant jeg frem kontaktlimet som BEF tidligere i tråden anbefalte. Denne ble påført med vanlig malerpensel og da ble resultatet mye bedre. Vi tok halve buen om gangen for limet tørker relativt fort. Når molton var fastlimt stiftet jeg alle kanter som vil bli skjult med mange stifter tett i tett (jeg er glad jeg har kjøpt elektrisk stiftepistol. ) Alt i alt en grei økt. I ettertid kommer jeg til å bruke lim på alle de gjenstående kassene da resultatet blir mye bedre enn med molton kun festet med stifter.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg i gang med å montere akustikkplater. Dette laget festes direkte på vegg mellom stenderverk. Deretter kommer det et lag med avtagbare rammer i samme dim. Akustikkplatene er forholdvis greie å jobbe med. Jeg bruker sy-kritt til å markere mål og kutter platene etter en mdf-bit som jeg bruker som linjal.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det første laget med akustikk-plater montert på lerretveggen. Jeg har også fått isolert resten av takkassene med glava, det er vel kanskje det jeg misliker mest å jobbe med. Det er rett og slett ubehagelig, men nå er ihvertfall jobben gjort. Høyttalerkablene går uavbrutt fra forsterker til høyttaler. Jeg borret et lite hull i platene for gjennomgang på det første laget. På rammene skal jeg bruke avskårne bassporter fra Biltema. Det blir nok greit.

I dag fikk jeg også blått "robe light" fra USA. Det fungerte fint på mitt Grafik Eye lysstyringspanel, blålyset kan også dimmes. :-D Nå skal jeg bestille mer lim slik at resten av takboksene kan kles i sort molton. Deretter er det kobling av spotter før bakveggen skal tildekkes. Heldigvis begynner jeg å se enden av et prosjekt som var større enn jeg først trodde. Men så langt er jeg fornøyd med resultatet.

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-img_3043-jpg

Slenger som vanlig med noen bilder fra dagens økt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skruer med sort "hette"

Siden jeg ønsker tilgang til takboksene dersom noe må tillegges eller endres på et senere tidspunkt skal hvert hjørne i bunnen på takkassen være avtakbare. De består ganske enkelt av en mdf-plate trukket i sort molton som skal skrues fast i takkassen. Dersom jeg fester platene med fire skruer i hvert hjørne av platen vil kun en skrue være synlig da de andre skruene vil bli dekket av rammer på veggen. For at skruen skal synes minst mulig har jeg forsøøkt å finne frem til sorte skruer eller skruer med en sort hatt som presses på skruen. Problemet er at jeg ikke klarer å finne ut hvor jeg kan få tak i dette. Vet noen hvor jeg kan få tak i det?

Edit: Jeg bestilte forskjellige pyntehetter fra vedlagt link:

Screw Covers, Screw Caps & Snap-Caps® - Buy Now!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si du har bra fremgang. Dette blir helt kjempe. Men hva skal du med slangen?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk tols1.

Slangen skal monteres på takkassen tilsvarende vedlagt bilde. Desverre får jeg ikke gjort så mye denne helgen, men det går stadig fremover. I dag har jeg fått montert lippe på resten av takkassen. Over lippen skal jeg montere slangen.

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-img_5110-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, tenkte det var noe slikt ja. Jeg har samme planer men med hvitt lys og kun på den ene takbjelken mot den bakre delen av rommet, slik at man kan ha på ørlittegranne svakt overlys uten at det treffer lerretet. Tenker jo litt på barna når vi skal se en "litt" skummel film

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir direkte lekkert! Får litt følelse av "amerikansk" stil med søyler og diverse lys etc.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir spennende å som hvordan det vil ta seg ut. Når det gjelder filmtitting med barna, pleier jeg å ha litt dempet belysning slik at det ikke blir for mørkt. Det er mulig at blålyset kan erstatte dette, men i utgangspunktet er det effekten jeg er ute etter.

Jeg har nok blitt litt "amerikansiert" av å tråle rundt på vårt søsterforum. Det virker som om fokus over dammen vedr hjemmekino er på bildet, integrering av høytalere og rompresentasjon i form av detaljer og effekter (som f eks lys). Ellers følger jeg i samme spor når det gjelder installering av rack til komponentene. Her har jeg valgt å bruke et Mid Atlantic Slim 5-rack. Men høyttalerne kommer til å være synlige pga plassmangel og ikke integrert i rommet selv om jeg nok ville foretrukket å ha det bortgjemt på samme måte som Phatbull's eminente frontvegg.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde egentlig ikke tenkt å gjøre så veldig mye i kveld. Men da jeg kom hjem og så dette i garasjen ...

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-img_3077-jpg

Da fikk jeg lyst til å komme litt lenger selv om min molton-medhjelper ikke kunne delta. Så i kveld har jeg fått trukket molton på to av sidene og montert tre av seks spotter. Det gikk greit å lime opp molton selv ved bruk av tegne- eller kartstift med plasthette. Jeg hadde egentlig tenkt å bruke sorte spotter, men av en eller annen grunn er de vanskelige å få kjøpt. Men resultatet er hedligvis ikke avskrekkende.

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-img_3083-jpg

Edit: Jeg brukte forresten en billigkost fra Biltema og den var merkbart dårligere enn Jotun's maling kost. Den stivnet mye fortere og i tillegg dryppet den. Heldigvis hadde jeg dekket teppet med papp. Så her var det om å gjøre å ikke bruke for lang tid. Jeg trimmet moltonen først etter at begge sidene var pålimt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått den ene stolen ned i rommet slik at bilen greit kommer inn i garasjen. Jeg var rimelig nyskjerrig på hvordan stolene så ut, derfor kunne jeg ikke la være med å pakke opp den ene jeg bar ned i hjemmekinoen. Det er en solid stol med god polstring. Ryggen festes enkelt med å sette den fast på to stolfester. Sidestolen har to rom, et rom som innholder et lite bord som kan festes i stolen, og et mindre rom som kan huse f eks fjernkontroller. Stolen er stor. Selv om det er en treseter er det plass til minst to unger i hver stol. Jeg har lagt ved noen bilder. På det ene bildet er knappen til den motoriserte recline-funksjonen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er de motorisert også? Kult!